Ervaringen met ensuite kast met voorzetwanden en vvw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-05 17:42
Hi allemaal,

Wij zijn echte klusser beginners en hebben een dilemma waar jullie input van harte welkom is. We hebben een mooie woning uit 1903 gekocht met het doel te verbouwen naar aardgasvrij. De woning heeft geen spouw dus willen we voorzetwanden plaatsen. Ook gaan we een nieuw raam plaatsen in de gevel. Dus de ensuite kast zal aan beide kanten ramen hebben. Mijn vraag:

Hoe kunnen we het beste de ensuite kast isoleren zonder de symmetrie eruit te halen? We dachten zelf aan optie 1: dunne pirplaten aan de binnenkant plaatsen en dan deurtjes en planken inkorten. Dan verdwijnt de symmetrie. Optie 2: ongeveer 10cm in het midden wegzagen, de kast verplaatsen en aan elkaar lijmen. optie 3: helemaal niet isoleren? Optie 4: uit elkaar halen. kan dat?

Wij twijfelen of we een schuimbeton vloer willen realiseren of een droogbouw systeem. Schuimbeton heeft de voorkeur maar we weten niet goed hoe we de ensuite kast heel houden tijdens het verwijderen van de vloerbalken aangezien de plafonds eruit gaan. Dan staat de ensuitekast helemaal vrij. Zouden jullie ervoor kiezen om gewoon een droogbouw systeem te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB-l21HBeWbjoyOIaSYj840ZvCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j1ok9AWUDN9D5nfr5qXfzPT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27n4hncJQDFFq3wgik8AG-myLOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sdt7XpS8xYuTg6dkoiqrc4Ya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmhI5C_HTBPP6Wkb_0qi71MXi5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LanLv7pMKYDPixeaERacyNaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Allereerst dikke plus dat jullie dit behouden. De rest van de antwoorden komt later.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mooie kast, maar ik denk dat deze al een keer opnieuw gebouwd is?

Het is de vraag of je hem zonder al te veel schade uit elkaar kan halen, in dat geval zou ik gewoon 10cm eruit halen en flink plamuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-05 17:42
@No Hands , Bedankt! Hoor graag je antwoord.

@Wolly , waarom denk je dat ie al een keer opnieuw is gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat je dit pas gaat zien als je er aan begint. Ik zou kijken of je de kast in delen uit elkaar kan halen. Als het middenstuk er tussenuit kan heb je nog twee kasten over. Als het dan niet al te vast aan de muur zit kun je hem gewoon verplaatsen.

Bij het terugzetten kun je dan dat horiziontale paneel (midden hoog) iets inkorten waardoor je de kasjes origineel houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24

orf

Allereerst: is er een mogelijkheid om aan de buitenkant te isoleren? Dat zou enorm beter zijn voor koudebruggen en isolatiewaarde.

Hier heb ik geen mogelijkheid gehad om buiten te isoleren. Ik heb hier met 40mm en 50mm pir isolatie geïsoleerd, met daarop gelijk gipsplaat gelijmd. Om zo min mogelijk ruimte te verliezen in de kamers.

De ensuite zou ik inderdaad proberen te isoleren met een dunne plaat pir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maxdevries13 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:19:

@Wolly , waarom denk je dat ie al een keer opnieuw is gebouwd?
Het is stukken moderner en strakker dan de normale ensuite kasten. Daarnaast zie ik niet de uitsparing voor de tussendeur die er voorheen in zal hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
maxdevries13 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:07:
Dan staat de ensuitekast helemaal vrij.
En dan zet je die kast in de tuin totdat het werk klaar is ;)

Belangrijkste tip: red geen onzinnige dingen.

Zo'n kast is een partijtje hout, waarvan een groot deel helemaal niet speciaal is. Dus als je weet wat je mooi/leuk vindt aan de kast, dan moet je die delen redden. De rest is brandhout en moet je alleen hergebruiken als dat zinnig is.

Daarna bouw je je huis weer helemaal op en zet je de kast erin zoals jij dat wilt.
Oude huizen zijn bijvoorbeeld ook gevoelig voor ongedierte. Door de kast onder een gesloten plafond te zetten kan er van boven niks in. En misschien staat de kast nu wel een paar cm te ver naar voren of achteren.
Als de kamer 10cm smaller wordt, zou ik de 2 zijkanten iets versmallen (de planken tegen de muur), zodat de doorloop gelijk blijft.
En door de kast helemaal eruit te halen kun je hem ook goed renoveren. Vergeet ook niet om de electra meteen netjes te maken en weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
TheGhostInc schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:46:
[...]

En dan zet je die kast in de tuin totdat het werk klaar is ;)

Belangrijkste tip: red geen onzinnige dingen.

Zo'n kast is een partijtje hout, waarvan een groot deel helemaal niet speciaal is. Dus als je weet wat je mooi/leuk vindt aan de kast, dan moet je die delen redden. De rest is brandhout en moet je alleen hergebruiken als dat zinnig is.
Hout wat dik in de verf zit is nooit een goed idee om dat te verbranden.

Verder eens, dit lijkt mij ook geen originele kast en anders flink aangepast. Het past echter wel goed in de setting en sfeer van een jaren 30 woning. Dus als die wat aangepast moet worden voor een voorzetwand waarmee je voor altijd stookkosten bespaard en comfort wint dan is een dergelijke kast ondergeschikt.

Was het interieur van het huis nog volledige origineel en de kast ook, dan zou ik dat uit behoud van historie heel anders vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1