Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:04
Dag Tweakers,

Het forum staat ondertussen al vol met de vraag 'welke maat tv?'. Maar ik zelf zit met de vraag op welke hoogte ik mijn volgende TV moet ophangen.

Momenteel staat hier een 49" (op voet) en ben ik aan het kijken om te upgraden naar 65". Dat model wil ik tegen de muur bevestigen en ben ik aan het uitmeten op de muur.

Volgens de regels van de kunst (volgens het internet) wil je de bovenste 1/3 op kijkhoogte.
Stel ooghoogte 1m al zittend.
1/3de van de bovenkant 65" model is 55cm
Dus de onderkant van de tv moet 45cm van de vloer opgehangen worden. (45 + 55 = 1m)

Mijn vraag is: op welke hoogte hangt jullie 65inch tv? En had je hem liever wat hoger of lager? Of is het perfect?

49, 55 en 65 snel afgeplakt op de muur op 45cm hoogte. Maar die moet eigenlijk iets hoger voor een toekomstige soundbar. De afstand is 3,5m van de muur tot rugleuning.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M7zBYmX.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Wat perfect is, is voor iedereen verschillend.
Die vuistregels, die je vind zijn ook niet meer dan dat: een uitgangspunt om voor jezelf de beste hoogte te vinden.
Mijn ervaring is dat ook het soort stoel er toe doet. Heb je een luie stoel, waar je een beetje achterover zit, dan is een iets grotere hoogte van het scherm wel prettiger.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:42
Kijkafstand en zithouding/ hoogte va de bank of stoel speelt ook mee. De één hanteert als vuistregels 1/3 en een ander weer 1/2. Imo is 45 cm aan de lage kant, en ~ 60 cm de sweet spot voor een 65'' TV bij een kijkafstand van 3,5 meter en gemiddelde lengte. Bijkomend voordeel is dat je hiermee ook meer ruimte voor een soundbar hebt.

Het beste advies is om eerst een weekje TV op de voet te zetten (ervan uitgaande dat het niet om de LG G4 betreft), dan kun je zelf ervaren wat je fijn vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Er is geen ideale hoogte.
Niemand is even lang, dus de ooghoogte (ook wanneer je zit) ook niet.
Het is altijd een compromis, net zoals in een bioscoop, zit je helemaal vooraan (laag) dan moet je omhoog kijken, zit je op de achterste rij (hoog) dan kijk je naar beneden.
Wanneer jij zelf lang bent en je partner en kinderen zijn kleiner dan is jouw ideale kijkhoogte anders dan de rest van je gezin.
Je kunt een stuk karton ter grootte van je tv (laten) beschilderen en dat tijdelijk op de muur hangen en vervolgens vanaf de bank/stoel/sofa/whatever bepalen (door alle 'kijkers') wat de beste hoogte zou zijn.
Dan kom je waarschijnlijk op een compromis uit wat voor eenieder aanvaardbaar is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former