Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeeg88
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-04 20:17
Ik ben op zoek naar een nieuwe Windows laptop 14 of 15 inch, met een goed scherm, liefst OLED (of een hele goede IPS) voorzien van een vrij SSD slot voor inbouw van een 2e SSD. Prijsklasse zeker onder de 1000 euro; liefst rond 800.

De laptop zal nooit/niet vaak meegenomen worden. Geen thin and light nodig dus. Ik ga weinig bijzonders met de laptop doen, behalve wellicht zo nu en dan Black Magic Resolve draaien. Dit niet op dagelijkse basis, dus als een render een keer een uur duurt, is dat geen probleem. M.a.w.: losse videokaart niet noodzakelijk, eventueel wel een bonus. Een midrange processor voldoet dus ook.

Eerder had ik een Asus Vivobook OLED. Dat is waarschijnlijk ook nu beste bang for buck gezien het mooie, goede scherm. Maar de bouwkwaliteit van deze machine is wel erg matig. Bij openmaken om de SSD te verwisselen knappen er aan alle kanten stukjes plastic van de onderdelen; als je dat een paar keer doet is de stevigheid van de constructie wel aangetast. Daarom dus het liefst éénmalige inbouw van een extra SSD.

Zijn er nog Lenovo's, HP's of Acers met goede schermen die een vrij 2e SSD slot hebben?

Beste antwoord (via jandeeg88 op 27-11-2024 18:52)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-04 00:49
Waarom niet de 2e SSD eis loslaten en er (al dan niet direct) een grotere SSD inzetten? Je beperkt je door die eis namelijk enorm in wat er mogelijk is binnen je budget.

Deze 2 hebben bijvoorbeeld beiden een knap scherm:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1814178;2057826/

De Yoga heeft wel wat oudere hardware, maar wel een GPU die waarschijnlijk wel wat toevoegt bij DaVinci Resolve.
De IdeaPad Pro heeft wat modernere hardware, maarr geen discrete GPU.
Beide hebben een aluminium behuizing boven en onder, en een 2880*1800 OLED scherm met 100% DCI-P3 kleurweergave.

Bij Lenovo kom ik zo 1-2-3 geen 14, 15 of 16 Inch Oled laptop tegen met een 2e SSD slot. HP lijkt het niet te specificeren. Maar ik ben bij de 14 Inch modellen sowieso bang dat het niet lukt.

2e SSD mogelijkheid zie je dan wel weer vaak in Game laptops, maar die hebben meestal wel snelle, maar niet heel kleurechte schermen.

Ik heb bij mijn laptop (Een Vivobook, inderdaad niet de meest stevige laptop, maar niets afgebroken hier...)er gewoon direct na aankoop een 4 TB SSD in geknald, dan heb ik ook geen 2e SSD nodig... Met partition Magic (wel de betaalde versie) een kloon van de originele SSD gemaakt naar de nieuwe SSD in een USB behuizing (die ik nu met de originele SSD gebruik als externe schijf...) en vervolgens de SSD's omgewisseld.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 17-11-2024 12:39 ]

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Waarom niet de 2e SSD eis loslaten en er (al dan niet direct) een grotere SSD inzetten? Je beperkt je door die eis namelijk enorm in wat er mogelijk is binnen je budget.

Deze 2 hebben bijvoorbeeld beiden een knap scherm:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1814178;2057826/

De Yoga heeft wel wat oudere hardware, maar wel een GPU die waarschijnlijk wel wat toevoegt bij DaVinci Resolve.
De IdeaPad Pro heeft wat modernere hardware, maarr geen discrete GPU.
Beide hebben een aluminium behuizing boven en onder, en een 2880*1800 OLED scherm met 100% DCI-P3 kleurweergave.

Bij Lenovo kom ik zo 1-2-3 geen 14, 15 of 16 Inch Oled laptop tegen met een 2e SSD slot. HP lijkt het niet te specificeren. Maar ik ben bij de 14 Inch modellen sowieso bang dat het niet lukt.

2e SSD mogelijkheid zie je dan wel weer vaak in Game laptops, maar die hebben meestal wel snelle, maar niet heel kleurechte schermen.

Ik heb bij mijn laptop (Een Vivobook, inderdaad niet de meest stevige laptop, maar niets afgebroken hier...)er gewoon direct na aankoop een 4 TB SSD in geknald, dan heb ik ook geen 2e SSD nodig... Met partition Magic (wel de betaalde versie) een kloon van de originele SSD gemaakt naar de nieuwe SSD in een USB behuizing (die ik nu met de originele SSD gebruik als externe schijf...) en vervolgens de SSD's omgewisseld.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 17-11-2024 12:39 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeeg88
[quote]Wild Chocolate schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:36:

Dank voor je reactie! Die grotere SSD er in zetten wil ik dus sowieso. Wie heeft tegenwoordig nog genoeg aan de standaard 512Gb (ik heb een prima 2Tb, 80mm exemplaar liggen) maar de 'plastic fantastic' bodemplaat van de Asus Vivobook houdt ik dan echt niet 100% heel.

Veel liever dus een metalen exemplaar en het liefst maar één keer openmaken en dan direct veel ruimte hebben.

Na wat research betreffende de Yoga, kom ik dus zowaar tegen dat een oude versie daarvan een 2e SSD slot heeft (Yoga Slim 7 Pro 4800U), maar daar kan alleen een 42mm exemplaar in.... Ik zal nog even naar de IdeaPad Pro gaan zoeken op de term "2nd SSD slot".

Wat betreft de game laptops met wel een vrij slot: idd hebben die meestal (erg) slechte schermen. En dat wil ik dan ook weer niet.Tot nu toe wil dus blijkbaar het onmogelijke in dit budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Blijft lastig zoeken op zo'n 2e SSD slot, ik heb nog nergens gevonden waar dat kan.
Lenovo geeft het wel consequent aan in zijn PSRef (de site waarnaar gelinkt wordt onderaan bij de productgegevens hier in de Pricewatch). Maar er op zoeken gaat dan weer niet :-(

Doorgaans is de aanduiding van welke grootte SSD de laptops aankunnen, wel vrij conservatief. Het is wat ze getest hebben, maar sluit doorgaans niet uit dat groter ook gewoon werkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hier in huis is een HP Z-book Studio (een jaar of 4 oud). Daar past een 2e nvme ssd in, maar de nieuwprijs was ver boven je budget. Ik vermoed dat meer workstation laptops (Lenovo Thinkpad P, Dell Precision) een tweede SSD slot hebben, maar ze zijn onfatsoenlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeeg88
Voor iemand die op zoek is naar hetzelfde 'recept' als ik: ik heb vandaag uiteindelijk een Samsung Galaxy book 4 gehaald

SAMSUNG Galaxy Book4 Zwart - 15.6 inch - Intel Core i7 - 16 GB - 512 GB

Nu 649,- bij de MediaMarkt en ook bij Samsung zelf. Super stevig apparaat, Macbook kwaliteit, normaal gesproken voor ongeveer dezelfde prijs, maar momenteel (uitlopend model?) een stuk goedkoper. Van de Core i7 lijken er niet veel meer te zijn, Core i5 is voldoende op vooraad en 50 euro goedkoper.

Volgens een aantal hits op Youtube heeft de Galaxy book4 een vrij slot voor een 2e SSD, ik heb hem nog niet geopend om dit te checken. Helaas (voor deze prijs) geen Oled scherm, maar wat ik momenteel zie, ziet er goed genoeg uit voor mij. Schijnt ongeveer 65% RGB dekking te hebben, vermoedelijk niet meer dan 300 nits, wel minder reflecties dan normaal.

Qua echte bang for buck heb ik ook een aantal versies van de Lenovo Ideapad Slim 5 in overweging gehad. Wel Oled, wellicht een iets snellere Core i7 processor in sommige uitvoeringen en idem een betere (interne) grafische kaart. Ook voor ongeveer 650 euro (eind november 2024).

Wellicht is de Lenovo rationeel dus de verstandige keuze. Maar de Samsung is (voor mij, emotioneel) echt een erg mooi ding.
Pagina: 1