Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-04 13:38
Dag tweakers,

Op dit moment zit ik in een offertetraject voor een mitsubishi 6kw all electric warmtepomp met 300L boilervat. Op dit moment is er nog geen vloerverwarming aanwezig, maar dit zal over +- 2 jaar wel worden gerealiseerd. Het hele huis is voorzien van t22 en t21 is radiatoren.

Omdat ik nu nog de beschikking heb over een duurzaamheidslening + subsidie wil ik wel alvast de warmtepomp laten plaatsen.

Ik verwarm op dit moment voornamelijk met airco, de cv ketel wordt voornamelijk gebruikt voor warm water. Alleen op echt koude dagen wordt de cv ketel ingeschakeld. Het lukt om op lage temperatuur (max 45 graden het huis warm te houden).

De installateur adviseert geen buffervat te plaatsen omdat de vloer als buffer zal gaan dienen. Dit kan ik volgen (lees ik ook terug op dit forum), maar zal ik zolang er nog geen vloerverwarming is de warmtepomp wel kunnen gebruiken op de echt koude dagen? Of gaat dit problemen opleveren?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ga je SWW (warm kraanwater/douche) ook via de warmtepomp regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Galinsky schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:13:
Daar lijkt me het 300 liter boilervat voor

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
Galinsky schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:13:
Klopt, daar komt de boiler voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Hou er met warmtepomp vooral rekening mee dat deze wat trager je huis opwarmt dan een cv dat doet.
Als je bang bent voor koude dagen, kijk naar hoeveel kW de WP aan kan als het -10 is.

En een buffervat draagt daar maar zeer weinig aan bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
99ruud99 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:15:
Hou er met warmtepomp vooral rekening mee dat deze wat trager je huis opwarmt dan een cv dat doet.
Als je bang bent voor koude dagen, kijk naar hoeveel kW de WP aan kan als het -10 is.

En een buffervat draagt daar maar zeer weinig aan bij :)
Het vermogen zou voldoende moeten zijn. Ik ben meer bang voor extreem pendelen door te weinig water in het systeem en dat ik daardoor het huis niet meer warm krijg of de pomp in storing gaat (of slaat dat nergens op?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:02
Ik zou adviseren om wel een buffervat te nemen. Omdat je inhoud van je systeem straks dusdanig minder word als je overgaat naar vloerverwarming. En ja van HT naar LT gaat. Het zal vast goed gaan met je radiatoren, maar denk niet dat dit goed gaat als je helemaal vloerverwarming hebt.

Edit: heeft ook met je temperaturen te maken die je in je installatie stopt. 70/80 vs 30-35 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door Krissiejj op 17-11-2024 10:33 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Krissiejj schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:25:
Ik zou adviseren om wel een buffervat te nemen. Omdat je inhoud van je systeem straks dusdanig minder word als je overgaat naar vloerverwarming. En ja van HT naar LT gaat. Het zal vast goed gaan met je radiatoren, maar denk niet dat dit goed gaat als je helemaal vloerverwarming hebt
Hoezo niet?
Juist een vloerverwarming heeft meer inhoud dan radiatoren. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Pendelen zal toch juist een probleem zijn als het NIET koud is. In mijn optiek is pendelen het feit dat er minder warmtevraag dan minimale terugschakeling van de WP is.
Als het ijzig koud is en hij constant bijna maximaal draaien zal hij nooit pendelen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:11
Hangt er puur vanaf wat het systeemvolume is van je CV afgifte systeem. Als de fabrikant zegt dat er minimaal 50l in moet zitten, en je haalt dat niet, zul je een voorschakelvat moeten plaatsen. Buffer parallel kan ook wel, maar dat zou ik alleen doen als je later met zonering aan de gang gaat.

Mocht je besluiten openloop te gaan, wat het beste is, geen buffer parallel nemen. Hooguit een voorschakelvat als je weinig rads hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
Doesnotcompute schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:36:
Hangt er puur vanaf wat het systeemvolume is van je CV afgifte systeem. Als de fabrikant zegt dat er minimaal 50l in moet zitten, en je haalt dat niet, zul je een voorschakelvat moeten plaatsen. Buffer parallel kan ook wel, maar dat zou ik alleen doen als je later met zonering aan de gang gaat.

Mocht je besluiten openloop te gaan, wat het beste is, geen buffer parallel nemen. Hooguit een voorschakelvat als je weinig rads hebt.
Volgens het informatieblad zou er minimaal 2 liter in het cv systeem moeten zitten, dat haalt ie sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Enige argument van de aanbieders waar ik nog geen lekker antwoord op heb, is dat bij de frosts je afgifte systeem wordt afgekoeld. Oftewel je huis koelt af.
Maar in hoeverre je dat echt merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan, met volledig vloerverwarming merk je niets, met radiatoren worden de radiatoren even kort koud(er).
Maar het is denk ik meer of er dan voldoende warmte uit het systeem gehaald kan worden voor de defrost, anders springt het element als deze WP dat heeft bij.
Kun je de vloerverwarmingsaanpassing ook niet op de duurzaamheidslening zetten?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
martijn v o schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:50:

Kun je de vloerverwarmingsaanpassing ook niet op de duurzaamheidslening zetten?
Het gaat erom dat de hele onderverdieping in 1x zal worden verbouwd: nieuwe vloer, vloerverwarming, nieuwe keuken, muur inkorten, schuifpui en muren en plafond stucen. Beginnen we aan het ene, dan moet het andere ook meteen.

Maar als ik het goed begrijp zal de warmtepomp gewoon werken alleen wat minder ideaal. Dat is wat mij betreft goed genoeg om te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:11
Gewoonaaron043 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:44:
[...]

Volgens het informatieblad zou er minimaal 2 liter in het cv systeem moeten zitten, dat haalt ie sowieso wel.
Dat moet wel een typo zijn. 2 liter systeen volume is niet wat er bedoeld word en kan ook niet voldoende zijn voor een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja5CJ3gx09R0cs8i1r_c1OiiZp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOMyMpF37plkXjcrpkdv7vlj.jpg?f=fotoalbum_large

Het staat er echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een woning met gedeeltelijk vloerverwarming en gedeeltelijk LTV-convectoren. Ik heb te weinig systeeminhoud, omdat ik niet genoeg vloerverwarming meters heb hiervoor. Daarom heb ik een 200 liter buffervat in de retour van mijn systeem geplaatst.

Voor de TS zal in de situatie met alleen vloerverwarming in de toekomst naar grote waarschijnlijkheid geen buffervat benodigd zijn. Echter met nu alleen radiatoren, kan het wel een probleem worden. Misschien voor de zekerheid voorlopig een buffervat installeren in de retour. In de retour geinstalleerd is er geen negatieve impact op de CoP (wat wel bij een parallel geplaatst buffervat zou optreden), behalve dat het wat ruimte kost.

Als de vloerverwarming is geplaatst zou eventueel het buffervat ertussen uit gehaald kunnen worden.

Look behind you! A three headed monkey!

Pagina: 1