ASUS GT-AX11000 combi RT-AX5400

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.cookiemonster
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2024
Mijn vraag
Ik heb aan ASUS RT-AX11000 als hoofdrouter in mijn netwerk. Inter is aangesloten app de WAN poort van de router en krijgt daar via DHCP zijn IP adres. Werkt probleemloos. Ik an er van alles op aansluiten (bedraad en draadloos) en gaat goed. DHCP server is ingesteld met netwerk 10.0.0.xxx/24. Voor een aantal apparaten heb ik in de DHCP lijst vaste IP adressen gedefinieerd. De meeste apparaten staan ingesteld op DHCP en krijgen hun (vaste) IP adres op moment van aanzetten. Werkt als tierelier.

Nu heb ik op bepaalde plekken wat minder wifi bereik dus dacht ik, ik koop er een extra ASUS RT-AX5400 router bij en zet die in AImesh mode als AI mesh node naast. Hierop sluit ik ook twee bekabelde apparaten aan . Zou allemaal moeten werken. Aansluiten/config van IAmesh gaat als tierelier en ik heb mijn AImesh netwerk klaar. Ik zet een van de bekabeld aangesloten apparaten aan en ik zie dat er een verbinding (fysiek) gemaakt wordt. Apparaat krijgt vervolgens ook een IP adres (dat zie ik op het apparaat zelf) maar daarna is het afgelopen. Als ik de AImesh node bekijkt zie ik alleen dat er iets verbonden is met een 1Gb LAN poort (100Mps , klopt is het apparaat en levert gele poort op in het plaatje van de mesh node) maar ik zie verder geen enkele client in de lijst met clients. Terwijl ik dat op de AImesh router wel zie.
Als ik via het netwerk connectie probeer te maken met het apparaat welke bekabeld hangt aan de AImesh node krijg ik ook geen connectie.
De verbinding tussen de AImesh router is bij voorkeur draadloos (verbinding fantastisch zoal de software zelf zegt) en er ligt een kabel via twee adapters tussen als backup (100Mbs vandaar ook gele poort in het plaatje).
Heb ook al geprobeerd om de node via direct bekabeld netwerk neer te leggen maar ook dan blijft ales zoals het was/is. Geen zichtbare en bruikbare connectie met apparaten aan de mesh node.

Daarnaast beheer ik voor iemand een vergelijkbare config (Geen GT-AX1100 maar een RT-AC88U als AImesh router) verder wel een RT-AX5400 en en RT-AX58U als AImesh nodes. .Op beide nodes zie ik clients in de lijst verschijnen. Bekabeld en wireless. Nu heb ik de AX5400 uit dat laatste netwerk al geprobeerd als AIMesh node aan met AX11000 maar dat gaf hetzelfde resultaat. Geen clients. Terug in zijn eigen netwerk weer gewoon clients aangelegd en zichtbaar.

Ik heb nog niet mijn AX5400 in de AImesh omgeving van het andere netwerk gehangen. Dat ga ik morgen wel proberen. Kijken wat dat oplevert.

Alle routers draaien met hun laatste firmware.

Hopelijk heb ik alles zo compleet verteld en ook duidelijk genoeg. Zo niet dan hoor ik het wel.
Iemand die dit bekend voorkomt of nog ideeën heeft wat te testen te bekijken qua instellingen etc.

Ben al tijdje bezig met zoeken naar het probleem. Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjdffgoZCy6XbnfAuK7xd63cGpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7YY5l1Cgxu2iJixodXVfuTkO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvTA7nTPFgfkoG-YF_y8Monq2yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pujn1fRjt15sTfqTN0aKyedV.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Je AX5400 staat wel als access point geconfigureerd neem ik aan en deelt niet zelf IP-adressen uit via DHCP?

Kunnen apparaten achter de AX5400 elkaar pingen? Kunnen ze de AX11000 pingen? Kunnen ze naar het internet pingen/nslookup doen etc?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.cookiemonster
"Je AX5400 staat wel als access point geconfigureerd neem ik aan en deelt niet zelf IP-adressen uit via DHCP?

Kunnen apparaten achter de AX5400 elkaar pingen? Kunnen ze de AX11000 pingen? Kunnen ze naar het internet pingen/nslookup doen etc?
"

Mijn AX5400 staat als AImesh node ingesteld en deelt geen eigen IP adressen uit via DHCP. Voor het aangesloten apparaat heb ik een "vast" IP adres in de DHCP server ingesteld op de AX11000. En die krijgt hij wel netjes. Ook als ik het adres in de lijst aanpas krijgt het apparaat netjes het aangepaste IP adres.

De apparaten achter de AX5400 kunnen elkaar wel benaderen gek genoeg. Maar ik kan als ik geconnect ben via de AX11000 de apparaten achter de 5400 niet benaderen. Een van de apparaten heeft een webservertje actief en die is dan niet te benaderen ook ping werkt dan niet.

De AX11000 is steeds te benaderen. Er is dus wel iets van verkeer heen en weer.

Als ik de AX5400 aan het andere netwerk hang als AImesh node is er niets aan de hand. De apparaten die dan achter de 5400 hangen krijgen IP adressen van dat netwerk en zijn ook gewoon zichtbaar op de ax5400 in de lijst met geconnecte apparaten.

Ik ga nog weer even verder met uitzoeken.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.cookiemonster
Kleine aanvulling.

Het lijkt er nu op dat als ik een bekabelde connectie maak met de AX5400 er dan problemen ontstaan. Als ik via de WiFi verbinding maak met de AX5400 dan lijkt het wel te werken.

Kleine uitdaging, het apparaat waar het om gaat heeft alleen maar 100mbs bekabelde aansluiting.
Heb dat apparaat ook al een vast IP adres (op het apparaat zelf en in de DHCP lijst gezet, uiteraard buiten de DHCP range) gegeven maar ook dan is het niet te benaderen. Op dit apparaat kan ik helaas geen ping etc. uitvoeren of zo.
Ook een ping er naar toe lijkt op dit moment niet (meer) te werken.

Als ik het bewuste apparaat direct aan de AX11000 hang werkt alles prima. IP adres krijgt het apparaat en er is ook normaal connectie mee te maken zonder problemen en op afstand te bedienen/beheren.

Is er misschien iets als er een 100Mbs apparaat aangesloten wordt dat dit niet kan of zo??

[ Voor 19% gewijzigd door t.cookiemonster op 17-11-2024 15:27 ]