Instant transfer koop van artikel - geen transactie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerjas
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-02 14:12
Mijn vraag

Heeft iemand ervaring met iemand die 'instant transfer' gebruikt heeft voor de koop van een van je v&a ads?

Ik heb een telefoon te koop staan. Tweaker reageert, vraagt om wat foto's en factuur etc, allemaal prima. Tweaker heeft goede v&a rep.

Vervolgens krijg ik een berichtje, ''Ik heb betaald, zou zo op je rekening moeten staan, mag verzonden worden naar (Belgisch adres).

Dat is de eerste keer dat iemand dat bij mij gedaan heeft, en ik handel graag in Nederland. Maar goed, de man heeft al betaald, zo zegt hij.

Zou meteen op mijn rekening moeten staan, zo zegt hij.

Nou wil ik de beste man niet meteen zwart maken. Mischien is het een soort van bank-lag ofzo.

Zogezegd is hij een nederlander die in belgie woont.

Mijn vraag luidt; waarom zegt hij niet gewoon, ik heb het overgemaakt, zou zo op je rekening moeten staan, in plaats van ''ik heb toch duidelijk voor instant transfer gekozen, raar dat je het niet meteen hebt''

Het is nu 2 en een half uur- 3 uur geleden en nog geen transactie te bekennen. Driedubbel gechecked of ik mijn rekening details goed doorgegeven heb, dat klopt allemaal.

Is dit een soort van 'weekend- belgse bank naar nederlandse bank transactie lag' of een of andere rare scam?

Gewoon een beetje aardige input zou fijn zijn.

Ik vind het gewoon een raar verhaal.

Ps. Ik geloof dat dit het juiste subforum is om deze vraag te stellen, excuses als ik me verkeken heb.

Fijne avond, nacht nog (y)

Beste antwoord (via kamerjas op 17-11-2024 14:37)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:55
Gezien ik in de grensregio woon wel vaker te maken met onze zuiderburen. Meestal werkt het hier niet (ook Rabo), geen idee waar dat dan op blijft hangen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://www.betaalverenig...sverkeer/instant-payments

Ja, het is de nieuwe europese standaard, maar dan zou het inderdaad direct op je rekening moeten staan.

Al voelt het direct nog niet als een scam, het is niet dat je al verzonden hebt, niet betaald = niet verzenden neem ik aan?

Maar beide banken moeten er wel mee kunnen werken, mogelijk dat jouw bank dat nog niet heeft?
Register kan je hier vinden:
https://www.europeanpayme...ants-sepa-payment-schemes

Vrijwel alle grote namen in Nederland ondersteunen het en het is inderdaad binnen paar seconde bijgeschreven.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gewoon duidelijk aangeven dat je pas gaat verzenden als het geld op je rekening te zien is en dat dat nog niet het geval is.
Om precies die reden vraag ik (als koper) altijd om een betaalverzoek, dan krijgt de verkoper meteen een bevestiging dat die betaald is ook al is het geld nog niet overgezet door de dienst. Tegenwoordig zou het in heel Europa echt instant moeten zijn, maar vertraging kan altijd een keer voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
In het kort zijn er verschillende soorten instant payment systemen. Het kan zo zijn dat de koper zijn Belgische bank bij instant payment systeem X aangesloten is en jouw bank bij instant payment systeem Y, waardoor er in feite geen instant payment mogelijk is. Wacht even tot maandag, dan zou het geld op je rekening moeten staan.

Bovendien is het momenteel weekend en kun je de telefoon niet echt opsturen aangezien koeriersdiensten veelal niet op zondag werken. Pakketje wordt dan pas maandag opgehaald. Eerder dan dinsdag heeft de koper het pakket sowieso niet in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerjas
Dank voor deze antwoorden. Ik heb Rabo, dus zou toch geen problemen op moeten leveren.

Ik heb inderdaad nog niet verzonden, altijd bank vooraf.

Ik ga het even afwachten. Wellicht dat het er morgen/overmorgen op staat.

Thx

[ Voor 6% gewijzigd door kamerjas op 17-11-2024 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@kamerjas Mocht je het niet vertrouwen: trek een mod aan z'n digitale jasje en vraag of die mee wil kijken in de geschiedenis van de betreffende tweaker. Wanneer er onregelmatigheden te zien zijn, zoals ineens een Belgisch adres dan kan het ook zijn dat een account gehackt is. Ja, dat gebeurt ook op Tweakers, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerjas
@sypie ik hou dat advies in gedachten, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Vind het apart dat je geen melding vanuit het platform krijgt dat/wanneer iemand gebruikt heeft gemaakt van instant transfer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

oohh schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:11:
In het kort zijn er verschillende soorten instant payment systemen. Het kan zo zijn dat de koper zijn Belgische bank bij instant payment systeem X aangesloten is en jouw bank bij instant payment systeem Y, waardoor er in feite geen instant payment mogelijk is.
Aanvullend hierop:
https://www.betaalverenig...-banken-instant-payments/

Ik weet niet of het schema in bovenstaande link uptodate is. Maar van Revolut naar TS zijn Rabo rekening zou dan bijvoorbeeld niet instant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar @kamerjas wat anderen al aangaven:

ongeacht welk betaalsysteem er al dan niet gebruikt is. Als JIJ het niet op je rekening hebt staan, verstuur je de spullen toch gewoon niet?
Hoe moeilijk kan het zijn... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 13:44
Het is weekend…
Of je nu vandaag of morgen verstuurd maakt qua ontvangst toch waarschijnlijk geen fluit uit?
Gewoon tot maandag wachten en dan rond de middag versturen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:55
Gezien ik in de grensregio woon wel vaker te maken met onze zuiderburen. Meestal werkt het hier niet (ook Rabo), geen idee waar dat dan op blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:29
jij zegt;
"Vervolgens krijg ik een berichtje, ''Ik heb betaald, zou zo op je rekening moeten staan, mag verzonden worden naar (Belgisch adres)."

daarna;
"Mijn vraag luidt; waarom zegt hij niet gewoon, ik heb het overgemaakt, zou zo op je rekening moeten staan, in plaats van ''ik heb toch duidelijk voor instant transfer gekozen, raar dat je het niet meteen hebt'' "

Die snap ik niet?
Wat ik ook mis, als ik iets koop, vraag ik aan de verkoper; Prima, dan wil ik het wel kopen, hoe wil je betaald worden.
Volgens jouw bericht heeft hij gewoon geld overgemaakt na het sturen van wat foto's?

Maar al met al, niks opsturen totdat het geld op je rekening staat.. simpel.

[ Voor 6% gewijzigd door jannus66 op 17-11-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerjas
@jannus66 Voor een oude zak als ik was een term zoals 'instant transfer' niet bekend, weet ik veel wat voor betaalmethode de beste man dan gebruikt.

Ik heb hem gewoon mijn bankrekeningnummer en naam gegeven en ging er dan vanuit dat het er meteen op staat, zoals altijd.

Het ging me er gewoon om dat dat geld niet 'verdwijnt' omdat er een of andere betaalmethode gebruikt word die ik niet zou kennen en er een heleboel gezeik zou kunnen onstaan waar ik geen zin in heb.

Ik ben nogal voorzichtig.

Anyway, berichtje gekregen dat hij N26 gebruikt en dat er dan een paar werkdagen verwerkingstijd tussen kan zitten.

Dus het is opgelost.

Bedankt voor de reacties allen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:22

Blokker_1999

Full steam ahead

Het leuke van internationale betalingen ;) In theorie werkt het allemaal mooi samen en is het snel, in de praktijk kan het een werkdag of twee duren.

Betalingen tussen banken worden 1x per bankdag (werkdagen die geen feestdag zijn voor banken, je weet wel, waar in het Engels de term bank holiday vandaan komt) verwerkt door een zogenaamd clearing house. Dat zijn bedrijven die de balans opmaken tussen alle aangesloten banken en uiteindelijk de totalen doorgeven hoeveel er van elke bank naar elke bank moet transfereren.

Sinds heel wat jaren is men dus binnen Europa (om het kind een eenvoudige naam te geven) aan het werken aan regelgeving waardoor je als particulier het geld wel zo snel mogelijk op je rekening kunt zien staan. Nationaal is het in steeds meer landen beter geregeld, internationaal loopt dat nog altijd wat moeilijker. Alweer een reden waarom onder andere iDeal (NL) en Bancontact/Payconiq (BE) allemaal aan het samensmelten zijn in 1 platform.

Sowieso moet het al vrij goed mislopen om een foutief rekeningnummer door te geven. Het kan, maar dan moeten er al minstens 2 fouten in het nummer zitten aangezien er ook een controlegetal in zit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-05 22:04
kamerjas schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:56:
Mischien is het een soort van bank-lag ofzo.

Zogezegd is hij een nederlander die in belgie woont.
Ik heb uit betrouwbare bron dat er minstens één grote Belgische bank dit weekend een disaster recovery oefening gedaan heeft waarbij bepaalde services van/naar een ander datacenter gemigreerd zijn. Zo'n actie gebeurt meestal tussen zaterdagavond en zondagmorgen. Zou er zo maar iets mee te maken kunnen hebben. Of niet.
Pagina: 1