dynamisch of vast bij overproductie panelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-04 10:48
Beste allen,

Na 4j vaste tarieven bij eneco moet ik er ook aan geloven om weer een nieuw contract af te sluiten, en ik kom ik er niet helemaal wijs uit wat slim is. Ik neig naar dynamisch, maar vraag me af of ik alles doorzie.

Mijn verbruik 2023 (toen nog koken op gas, nu op inductie):

gas: 750m3
stroom: 3796kWh gekocht
4685kWh teruggeleverd

verwarming is dus via de CV-ketel (en dat blijft zo) en een thuisbatterij is geen optie.

Als ik het zo lees, kom ik eigenlijk uit bij greenchoice voor vaste prijzen of Tibber voor dynamisch. Corrigeer me als andere aanbieders beter zouden zijn, maar ik reken even met dezen (zonneplan is niet groen en leek nauwelijks verschillend van Tibber).

Gas:
GC biedt vaste prijs gas voor 1.27e/m3.
De gemiddelde variabele prijs het afgelopen jaar was 1.18e/m3. Zoals ik de voorspellingen lees kan het best eens flink gaan stijgen komend jaar. Bij gelijkblijvende prijs zal ik maximaal 75e (750*0.10) teveel betalen als ik voor vast ga, wat ik acceptabel vind voor de zekerheid die het biedt. Ws zou ik het meeste gas gebruiken op dure momenten in de winter en is het verschil nog kleiner (zo niet in het voordeel van vast).

Stroom:
GC biedt een vaste prijs van 0.248/kwh, maar terugleverkosten van 0.127/kwh. Aangezien ik alles saldeer betaal ik dus 0.127/kwh die ik verbruik. De terugleververgoeding is netto 0.018 /kwh en dus verwaarloosbaar klein.
Verder is het qua leverings/netbeheerkosten 60e duurder dan Tibber.

Tibber gaat uiteraard alle kanten op met z'n prijzen.
Conclusie lijkt mij: Als mijn gemiddelde gewogen jaarprijs <0.12/kwh hoger is dan m'n gewogen terugleverprijs, kom ik positief uit op de balans, waarbij overproductie dan nog minimaal wat extra's oplevert.

We rijden elektrisch, maar kunnen vrijwel altijd planbaar = overdag laden. Helaas is de laadpaal niet compatibel met Tibbers systeem. Laden is ws toch wel 1/3e van alle stroomverbruik.
Verder kunnen we alle hoog-verbruikzaken zoals (vaat)wassen ook overdag doen.
Ergens ben ik dus optimistisch dat we voordeel kunnen halen uit Tibber, maar vind het moeilijk in kaart te brengen. Ik kan met slimmemeterportaal.nl en Enphase wel productie/verbruik zien, maar dit naar harde cijfers omzetten lukt me niet.

Overall: ik zou gas bij GC vast willen zetten en Tibber "uitproberen", wetende dat het direct opzegbaar is als het financieel tegenvalt of me psychisch teveel energie kost.

Kunnen jullie hier wat over zeggen? Ik snap dat je zonder een lading details geen heel specifieke uitspraak kan doen, maar ben ik te optimistisch met dit plan? Als aanvullende (makkelijk verkrijgbare) informatie helpt ga ik daar natuurlijk achteraan.

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:35
voor elektriciteit altijd dynamisch pakken in dit geval

gas dat zou wellicht goedkoper kunnen zijn elders dat is afhankelijk van je gebruik in de winter en de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 14:37
Hou er rekening mee dat je je gedrag significant zal moeten aanpassen. Er zijn dagen dat dynamische prijzen rond het avondeten zo naar 70 cent/kWh gaan (nog niet heel vaak, veel vaker in de winter, meer als het kouder wordt). Dat weet je dan een dag van tevoren.

Zo ziet een app van een dynamische provider er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVeQBCU0itcToQG7al31orHJCYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9XtUXJEswWwp9siJic6W7uR.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is het dus handig om om 11:00 te wassen, en niet om 17:00.

Dat geeft wel extra handelingen, ben er geen fan van, maar vast was heel erg veel duurder. Iets als Essent rekent vast ~31 cent per kWh. Met idem dagelijkse vaste lasten.

[ Voor 15% gewijzigd door Siaon op 17-11-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Thanks beiden.

Met de prijzen die 1d vtv bekend zijn is het voor ons goed plannen, denk ik. Alleen het koken zou even duur zijn vandaag, maar wassen/laden bijv flink goedkoper dan bij het vaste tarief 24ct/kwh.

Ik neig dus nog steeds naar tibber een tijd uitproberen. Kan me voorstellen dat het continue plannen me gaat storen op termijn, maar ik vind het een eerlijkere benadering dan de terugleverkosten etc.

En het is theoretisch ook beter voor het milieu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07 11:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dynamische contracten zijn soms per dag, soms per maand opzegbaar. Als het niet bevalt, ben je dus net zo snel weer weg.

Voor wat betreft het plannen: plan de grootste slurpen om 12.00 uur te starten. Een warmtepomp die SWW gaat verwarmen, een wasmachine/droger met timer, je mining rig :+ Dan heb je 80% van de winst te pakken zonder het een al te grote puzzel te maken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Haha thanks,

Zoiets is de planning idd. Warmtepomp hebben we dan weer niet en een mining-rig ook niet, maar het principe was ik idd van plan ;)

Fijn dat het geen bij voorbaat idioot idee is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Sorry, nog 1 vraag die in me opkomt:

Een model contract voor stroom klinkt ook aantrekkelijk:
Bij tibber (ik roep maar wat) bijv. 40e/maand aansluitkosten. De wat de stroomprijs is maakt me op lange termijn weinig uit, want ik kan alles weg salderen. Klinkt ideaal: over het jaar gegarandeerde maandprijs en that's it. Klopt dit?

Of moet je dus oppassen dat ze volgende maand de vaste kosten erg ophogen en dat ik er tot de zomer moet blijven om m'n verbruik van de winter te salderen?

Het model contract klinkt voor mensen met overproductie idealer dan het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Aeien schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:03:
[…]

We rijden elektrisch, maar kunnen vrijwel altijd planbaar = overdag laden. Helaas is de laadpaal niet compatibel met Tibbers systeem. Laden is ws toch wel 1/3e van alle stroomverbruik.
Verder kunnen we alle hoog-verbruikzaken zoals (vaat)wassen ook overdag doen.
Ergens ben ik dus optimistisch dat we voordeel kunnen halen uit Tibber, maar vind het moeilijk in kaart te brengen. Ik kan met slimmemeterportaal.nl en Enphase wel productie/verbruik zien, maar dit naar harde cijfers omzetten lukt me niet.

[…]
Ik heb Tibber, je kan dynamisch laden met auto koppeling of laadpaal koppeling.
Als dat allebei niet voor jou werkt is het ook voldoende als je laadpaal of auto een andere sturing kan doen op basis van de ENTSO-E prijzen. Hoeft niet van Tibber zelf te zien, de leverancier bepaald alleen hun opslag bovenop de ENTSO-E prijzen.

Een Zappi kan bijvoorbeeld geen Tibber, maar wel gewoon uurprijzen volgen. Goed zat!

Loop je alleen Grid Rewards mis, maar dat is nog kinderschoenen en wat buggy soms.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Ik heb een alfen en e-Niro (2021 oid), die ik iig beiden vanaf afstand zou moeten kunnen stoppen/starten. Dus beetje hands-on, maar wel te doen?

Goed om te weten dat het geautomatiseerd moet lukken. Omdat tibber de alfen niet ondersteund, dacht ik dat het niet voor mij was
Pagina: 1