Vragen over Intel VMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelfsmit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-05 20:02
Mijn vraag

Hallo Tweakers

Bij een Asus laptop, Intel Windows 11 Home, die niet meer opstartte, zwart scherm met draaiend (ja wat is het, ellipsje?) tot het Windows RE scherm verschijnt.
Windows RE kon de schijf niet zien, alleen X waar RE opstaat was te zien toen ik Notepad startte in de Dos omgeving. Ik kon dus geen van de reparatiemogelijkheden proberen. Na opstarten van een ESD-USB en de VMD driver geladen bleek de C-schijf versleuteld.

Wij hebben hier een Acer laptop ook met VDM maar niet versleuteld en daar zie ik in de RE wel de schijf.
Is de Apparaatversleuteling de oorzaak van het niet zichtbaar zijn van de schijf in RE?

En wat ik me hierbij ook nog afvraag, als de driver voor VMD op de schijf staat hoe vind Windows bij een normale start die dan als de schijf onzichtbaar is? Dat geld dus ook voor onze Acer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Sinds Windows 11 24H2 wordt de C: schijf standaard geencrypt met Bitlocker, zelfs al gebruik je de Home editie van Windows. Evenwel, als de installatie zelf gedaan is met een oudere versie van Windows (dus geen nieuwe laptop of installatie van de afgelopen paar weken), dan had dit in principe niet mogen gebeuren.

Als je de PC opstart, krijg je dan de vraag om de Bitlocker recovery key in te voeren toevallig?

De Windows bootloader staat niet op je C: partitie, maar op een verborgen UEFI partitie. Die bootloader heeft alles aan boord om het bootprocess te starten en de versleutelde partitie te ontgrendellen.De sleutel om die te ontgrendellen is opgeslagen in de TPM chip, een chip die in het ergste geval gewist kan worden door een BIOS update uit te voeren. De recovery key wordt weggeschreven naar het Mucrisift account waarmee je verplicht moet aanmelden als je de laptop voor de eerste keer opstart. Dat is 1 van de redenen waarom MS die account verplicht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelfsmit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-05 20:02
Dank voor de reactie.

Nee, de laptop gaf het normale zwarte scherm met draaiend slangetje, dat duurde een tijd tot ineens het blauwe Windows RE scherm opende. Bij kiezen van herstel met een opgeslagen herstelpunt kreeg ik de melding dat er eerst een systeem gekozen moest worden. Ik heb toen voor de prompt gekozen en Notepad gestart. Daarmee zag ik dat er geen schijf was behalve dan die van RE.

Nadat ik de laptop vanaf USB had gestart en de Intel VMD driver geladen kreeg ik te zien dat de C-schijf versleuteld was.

Overigens denk ik na wat zoekwerk wel te begrijpen hoe het met VMD werkt, als VMD aanstaat sluit de UEFI de gebruikelijke toegang naar de SSD af en opent een andere met een directere toegang tot de processor.
Bij de installatie van Windows moeten die wijzigingen ingesteld worden maar een driver hoeft bij de volgende starts van Windows daar dus niet voor geladen te worden.

Blijft wel de vraag waarom Windows RE die toegang niet had, bij een goed werkende laptop met VMD heeft RE dat wel.