Gevel met meerdere kleine kozijnen isoleren van binnenuit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardK
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-03 22:18
Hoi,

Ik wil op termijn van het gas af en wil daarom mijn huis (1925) gaan isoleren. Een van de isolatiemaatregelen is het voorzien van de buitengevels van isolatie van binnenuit.

In de meeste kamers zit slechts 1 kozijn, dus daar is makkelijk omheen te isoleren. Echter, de voorgevel op de begane grond bestaat uit meerdere kleinere ramen/kozijnen, met telkens maar een klein stukje bakstenen muur ertussen. Ik vraag me af hoe ik dit mooi krijg en voorkom dat de ramen een soort schietgaatjes worden.

Het betreft een dubbelsteens bakstenen muur met middelgrote spouw. De kozijnen zijn afgewerkt met architraven, die ik hoop netjes te kunnen demonteren en weer terug te plaatsen in de nieuwe situatie.

Wat ik nu in mijn hoofd heb: PIR 8 cm (direct op de muur ivm aanwezigheid van spouw) met gipsplaat. Dus geen OSB, omdat er toch geen zware dingen aan komen te hangen. Op deze manier isoleer ik behoorlijk (rc 4,1), maar hou ik de dikte beperkt.

Eventueel zou ik onder de vensterbank dikkere PIR kunnen doen. De vensterbank "breekt" de muur toch al, dus niet gek als de muur hieronder een stukje naar voren komt ten opzichte van boven de vensterbank.

De hoek van het erkertje zal met name een uitdaging worden.

Ik ben benieuwd of jullie nog andere opties zien. Eventueel met ander isolatiemateriaal? Bijvoorbeeld vacuüm isolatie. Maar daar hoor ik eigenlijk nooit iemand over.

Zie onderstaand wat foto's en een tekening. De radiator wordt vervangen door vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fFWnuZBvjsDU0Ier095VN0Y5lE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/00Xnlu40m9qvQfa5w5tVKRWd.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_Q35_TVdEjq1XPwBKY3HgR1Udc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VsuzJEgmCplU9WxYM5uzouBj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_HftQny2AQRKKs6E7KDoV3Ty9k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/teEKJY43QsK5rLdFnfa2T8N2.png?f=user_large

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 20:24
6 en 10cm is wel heel erg weinig, dat zal niet erg significant zijn wat betreft isolatie. Zelfs dat stukje van 30cm breed zou ik over twijfelen. Je kan er dan ook voor kiezen om bij deze zijde enkel de onder en bovenkant te isoleren. Dan heb je ook 1 mooi grote vensterbank. Dat kan er best wel eens mooi uitzien. Qua isolatie zou ik er dus nauwelijks iets van verwachten. En een stuk PIR van 10cm lijkt me ook wat fragiel allemaal. Wat voor glas is het?

Ik had zelf meer ruimte er tussen zitten en heb het wel allemaal geisoleerd, maar het afwerken van je dagkanten is meer werk dan de hele muur. Weet waar je dus aan begint mocht je het toch allemaal willen doen.

Ik heb zelf wel met ventilatielatten gewerkt omdat mijn muur niet 100% vlak was. Dat is wel een voorwaarde als je het direct wil bevestigen. Ik heb in mijn huis (1938) de architraven er ook afgehaald, maar het is vaak gespijkerd en je krijgt het er moeilijk zonder schade vanaf. Ik heb het dan ook niet teruggeplaatst.

Ga je je plafond ook opnieuw doen? Komen de radiatoren nog terug, of ga je de leidingen inkorten/verwijderen?

[ Voor 7% gewijzigd door inquestos op 16-11-2024 19:45 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:16
Je zou eventueel kunnen overwegen om met voorgelijmde PIR platen te werken, waar al een plaat OSB/multiplex aan vast zit. Kost wel iets ruimte, maar dan is het wel in 1x stevig.

Wat betreft die vastgespijkerde architraven; bij beschadiging kan je die bij een timmerbedrijf nieuw van hout laten maken op basis van een mal (stukje van het oude materiaal dat je meeneemt). Dan verlies je die decoratie daar in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
Gewoon het stuk tussen de ramen overslaan en alleen boven en onder de ramen. Tenzij je duurzaamheidsambities enorm groot zijn maar dan moet je ook de isolatie achter het plafond enzo laten doorlopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardK
Ja, deze stukjes isoleren zal niet zo veel opleveren. Dus daar hoef ik het niet voor te doen. Maar het lijkt me er esthetisch zo raar uitzien als boven de kozijnen de muur ineens naar voren komt. Ik wil graag - voor zover mogelijk - het oorspronkelijke karakter van het huis behouden…

Het plafond gaat ook opnieuw en de vloer ook, inclusief vloerverwarming. De radiator komt dus niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
WardK schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:32:
Ja, deze stukjes isoleren zal niet zo veel opleveren. Dus daar hoef ik het niet voor te doen. Maar het lijkt me er esthetisch zo raar uitzien als boven de kozijnen de muur ineens naar voren komt. Ik wil graag - voor zover mogelijk - het oorspronkelijke karakter van het huis behouden…

Het plafond gaat ook opnieuw en de vloer ook, inclusief vloerverwarming. De radiator komt dus niet terug.
Dat snap ik maar wij kunnen ook niet toveren. Het blijft er anders uitzien, een paar van die hele dunne stukjes muur die uitsteken. Je kunt ook tussen de ramen de helft van de dikte van erboven en eronder nemen, dan is de overgang wat geleidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WardK schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:32:
Ik wil graag - voor zover mogelijk - het oorspronkelijke karakter van het huis behouden…
Dat kan ook met het bij isoleren van die stukken. ;) Ik zou het zelf niet mooi vinden om het gedeeltelijk verder uitstekend te hebben en zou alles op één niveau willen hebben. Ook zou ik een vensterbank willen voor plantjes. :p

Persoonlijk zou ik die hele zooi er uit breken, alles gelijk maken, een vensterbank er bij pakken en mooie nieuwe architraven vastlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 21:19

JustDutch

was ambtenaar :)

WardK schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:34:
Ik vraag me af hoe ik dit mooi krijg en voorkom dat de ramen een soort schietgaatjes worden.

Eventueel zou ik onder de vensterbank dikkere PIR kunnen doen. De vensterbank "breekt" de muur toch al, dus niet gek als de muur hieronder een stukje naar voren komt ten opzichte van boven de vensterbank.
Ik denk - net zoals hierboven genoemd wordt - dat het isoleren van de kleine dammetjes niet veel oplevert.

Als je dan alleen boven en onder isolatie aan zou brengen, en je bang bent dat dat er niet uit gaat zien, misschien is een zit/ vensterbank het overwegen waar. Misschien niet een origineel detail, maar als ik zo de hoogte van de vensterbank zie, dan zou het best eens een leuke oplossing kunnen zijn die voorkomt dat je aan schietgaatjes gaat denken.

Eventueel kun je de negge nog aftimmeren met een lambrisering om het oude karakter te benadrukken.

een beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://dreamdeco.b-cdn.net/x2cIY9BsL8RyVfZXr338HptOKBo=/800x578/filters:format(jpeg)/nl/media/blogpost/tover-je-vensterbank-om-tot-knusse-zitplek/vensterbank-zitje.jpg

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardK
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:29:
[...]
Persoonlijk zou ik die hele zooi er uit breken, alles gelijk maken, een vensterbank er bij pakken en mooie nieuwe architraven vastlijmen.
Ja, ik denk dat het hierop neerkomt. En dan dus met 8cm PIR.

Niemand hier ervaring met vacuüm isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vacuüm isolatie is niet zo praktisch. Je kan e namelijk niet doorheen prikken, dan is het lek en vervliegt je isolatiewaarde. Daarnaast moet je het op maat laten maken. een stukje PIR/Resol is goedkoper.

Pagina: 1