Welk type voor pure opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-04 19:11
Mijn vraag
...
Heb nu al een flinke tijd een Western Digital MyCloud netwerk schijf waar ik mijn muziek en films op heb staan die ik met mijn Nvidia shield Tv Pro via PLEX afspeel.

Maar ik begin me steeds vaker te ergeren aan de diverse storingen. Dan werkt Plex weer niet goed, dan heb ik geen geluid, dan is de MyCloud weer niet gekoppeld aan de Shield etc

Oplossing is dan dat ik de Shield of Plex opnieuw moet opstarten om het weer werkend te krijgen.

Nu heb ik het idee dat Plex en de Nvidia shield goede producten zijn, maar dat de problemen veroorzaakt worden door de MyCloud. Her en der gelezen dat de MyCloud eigenlijk niet zo'n ideale netwerkschijf is voor dit soort dingen. En nu ben ik dus op zoek naar 2 antwoorden.....

1) Klopt het dat een Synology Nas een VEEL betere optie is dan een Western Digital MyCloud?

2) Welk typenummer Synology zou voor mij geschikt zijn? Ik ga 'm dus PUUR EN ALLEEN gebruiken om mijn muziek en films in op te slaan. Blijf m'n Shield als Plex-Server gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Gekeken naar de diverse Synology modellen maar zie door de bomen het bos niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-10 23:39
Schaalbaarheid en beschikbaarheid zijn de sleutelwoorden voor een Synology NAS. Groeit je collectie snel? Moet je collectie een disk-failure overleven? Gebeurt niet snel maar een disk is mechanisch en heeft dus slijtage en een beperkte levensduur. Wil je data benaderen van 1 of meerdere clients tegelijk? Ook buiten lokaal netwerk? En wat is 'pure opslag films en muziek'? 200GB of 200TB? 4K bluray remuxen of oude dvds? Als het nog een beetje vlot moet gaan dan is het bepalend voor de keuze welke NAS geschikt is voor jou.

Als je het zo simpel stelt zou je ook een usb ssd drive kunnen koppelen aan je Shield.

[ Voor 7% gewijzigd door glnk op 16-11-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@glnk, alvast bedankt voor het meedenken. Het gaat om zo'n 20TB welke in de toekomst nog wel wat groter zal worden, maar eerder naar 30TB dan naar 200TB. De muziekfiles zijn flac-bestanden en de films zijn MKV-bestanden (waarvan een hoop 4kUHD).

In 99 van de 100 gevallen ga ik het thuis gebruiken maar zou het wel prettig vinden om 'm ook te kunnen benaderen als ik in het buitenland ben.

Delen met anderen is niet de bedoeling, maar is op dit moment heel toevallig wel nodig omdat een vriend een operatie heeft gehad en de komende maanden op bed/bank moet blijven en dan zou het fijn zijn als hij wat films van mij kan bekijken. Maar niet de bedoeling om films en muziek met meerdere personen buitenshuis te delen.

Heb alles al gebackupped op externe harde schijven dus al zou nu de MyCloud het begeven dan heb ik alles nog op die externe harde schijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-10 23:39
Dan zou ik kiezen voor een 4-bay Synology DS923+

Met 3x 16TB in Synology Hybrid Raid en BTRFS geeft je dat ongeveer 27TB (29.1TB allocated) bruikbare ruimte en bescherming tegen 1 disk-failure. Niet hetzelfde als een backup, maar wellicht is dat voldoende bescherming voor films en muziek. Staan er ook nog documenten of foto's op dan zou ik die wel apart backuppen bijv in de cloud of op een externe usb schijf. Je houdt ook nog 1 disk-bay vrij voor toekomstige storage upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
1. Ja
2. Elke

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:12
kijk maar eens op nascompares.com naar de beste nas 2024.

ook het laatste nummer van c't (dec 2024 p34-39) geeft een vergelijking van een aantal 4-bay nas modellen van verschillende fabrikaten

ik zou in ieder geval voor een 4-bay gaan gezien de opslag hoeveelheid. qnap of synology maakt niet zoveel uit. qnap heeft betere hardware (oa 2.5Gb poorten) synology heeft een iets betere sofware schil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@glnk, is dat niet een beetje overkill? Want iets voor disk failure heb ik niet nodig aangezien ik alles al op externe harde schijven heb staan als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
hangt er vanaf hoeveel tijd je voor een restore wilt toestaan als er een enkele disk crasht.

bij een raid5 kun je gewoon doorwerken, anders ben je al snel 12 uur kwijt voor een restore van een 10T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
Tijd is voor mij geen issue, al duurt het ook een week. Het is niet zo dat ik 'm dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Appelmoesje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:21:

In 99 van de 100 gevallen ga ik het thuis gebruiken maar zou het wel prettig vinden om 'm ook te kunnen benaderen als ik in het buitenland ben.
kun je op een nas met VPN prima veilig inrichten
Delen met anderen is niet de bedoeling, maar is op dit moment heel toevallig wel nodig omdat een vriend een operatie heeft gehad en de komende maanden op bed/bank moet blijven en dan zou het fijn zijn als hij wat films van mij kan bekijken. Maar niet de bedoeling om films en muziek met meerdere personen buitenshuis te delen.
Plex heeft ook mogelijkheden om film verzamelingn te delen.
onze kleindochter kan hierdoor biij ons ook de filmpjes van thuis bekijken
Appelmoesje schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:37:
Tijd is voor mij geen issue, al duurt het ook een week. Het is niet zo dat ik 'm dagelijks gebruik.
daar kom je wel achter als je een paar dagen geen muziek/films kunt afspelen.

ik vind het zelf wel prettig dat ik tijdens een restore/rebuild gewoon alles kan blijven doen (incl opnames van de bewakingscamera's)

[ Voor 21% gewijzigd door peter-rm op 17-11-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@peter-rm, zo heeft eenieder z'n eigen eisen, voor mij is het dus geen probleem om 'm een paar dagen niet te gebruiken.
Pagina: 1