Trekken met trekveer altijd vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjolder
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-11-2024
Hallo,

Ik ben bezig met in alle kamers internetkabels aan het doortrekken d.m.v. een trekveer via de wachtbuizen die reeds op voorhand werden ingebouwd.
Bij de verste kamer (+-16m) loop ik telkens vast.

Eerste keer hadden we geprobeerd met de ijzerdraad die er reeds inzat in de buis. Dit ging heel moeizaam maar ook ongeveer op dat punt(+-13-14m) zodanig hard moeten trekken dat de internetkabel die aan de lus vast hangde losgeschoten was. Er was letterlijk nog 2m ijzerdraad over.

Daarna met de trekveer geprobeerd. Eerst geprobeerd van aan de meterkast zo naar boven. Dan in omgekeerde richting.. van in de kamer gaat het zowiezo wat stroever maar toch geraak ik ook ongeveer tot op die afstand.. al meerdere keren van beneden naar boven of omgekeerd geprobeerd. Telkens op die zelfde punten loop het vast. Telkens heb ik nog +- 6-7m van de 20m trekdraad over. De trekdraad is van nylon als ik mij niet vergis. Ziet er eerder plastic uit. Maar volgens de omschrijving srond er nylon op.

Andere kamers heb ik dan gedaan en die waren geen probleem. De kamer ernaast was net geen 10m. Niets van probleem gehad daar.

Ik zat mij af te vragen nu of dit te ver is om zonder trekveerpomp handmatig die trekveer door te duwen of ben ik genoodzaakt om zoiets te huren of zou iets van glijmiddel of wd40 ofzo helpen? En als die trekveer er dan eenmaal door is , zal die internetkabel dan met zekerheid ook door geraken of heb ik dan nog kans dat deze weer zou breken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:39
Waarschijnlijk zit er op de afstand waar je vastloopt een bocht in de buis, dit zorgt voor teveel weerstand voor de nylon trekveer. Een stalen veer is wat stugger en kan je waarschijnlijk wel voorbij dat punt duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:05
Klinkt alsof de laatste bocht een beetje krap/stroef gaat.
Wat glijmiddel doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
Een goede trekveer regelen, en goed glijmiddel, geen dreft ofzo, dan nog beter talkpoeder

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjolder
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-11-2024
Ricko1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:44:
Klinkt alsof de laatste bocht een beetje krap/stroef gaat.
Wat glijmiddel doet wonderen.
Maar dan zou ik omgekeerd toch op diezelfde bocht moeten moeite hebben? Dus ipv op 13-14m ver te geraken dan zou ik toch maar op 2m moeten geraken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ook kan, wat in mijn woning is gebeurd, is dat de sok van twee leidingen verschoven is tijdens het storten van de betonvloer. Dit moest uitgehakt worden, hersteld worden en daarna door een stukadoor netjes worden afgewerkt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of je hebt aan beide kanten een krap bochtje hebt.. de eerste kom je dan nog wel door... maar de 2de niet meer..

wat je kan proberen is een touwtje en de stofzuiger kijken of je er al een touwtje door krijgt, en daarmee de trekveer er in trekken, en dan je netwerk kabel weer...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01
tsjolder schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:50:
[...]

Maar dan zou ik omgekeerd toch op diezelfde bocht moeten moeite hebben? Dus ipv op 13-14m ver te geraken dan zou ik toch maar op 2m moeten geraken?
Je verhaal is warrig.

Maakt verder ook niet uit: stalen trekveer halen en gaan. Je hebt blijkbaar meerdere bochten waar je op zich wel langs kan. Dat is mooi want dan is meer kracht voldoende. De stalen trekveer kan dat overbrengen. Evt met geschikt glijmiddel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58
tsjolder schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:50:
[...]

Ja maar je omschreef het een beetje krom. Je raakt niet op de zelfde punten vast ( dus dezelfde bocht) maar na ongeveer 14 meter trekveer.

Dus je hebt geen specifiek knelpunt (punt intented) maar op een gegeven moment te veel weerstand.

Droog smeermiddel. Invoeren. Tot weerstand punt en daar maar heen en weer blijven gaan.

Andere mogelijkheid. Sterk visdraad aan het einde met een paar slierten wol. Deze door de leiding heen zuigen door aan de andere kant de stofzuiger op de leiding te tapen.

Als eenmaal de draad er door heen zit (en ik zou hem er dubbel erdoorheen zuigen zodat je twee visdraden hebt) van de ene kant duwen op de veer en de andere kant trekken met de draad.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:38

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

tsjolder schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:23:
Hallo,

Ik ben bezig met in alle kamers internetkabels aan het doortrekken d.m.v. een trekveer via de wachtbuizen die reeds op voorhand werden ingebouwd.
Bij de verste kamer (+-16m) loop ik telkens vast.

Eerste keer hadden we geprobeerd met de ijzerdraad die er reeds inzat in de buis. Dit ging heel moeizaam maar ook ongeveer op dat punt(+-13-14m) zodanig hard moeten trekken dat de internetkabel die aan de lus vast hangde losgeschoten was. Er was letterlijk nog 2m ijzerdraad over.
....
Je hebt er nu niks meer aan, maar die staaldraad moet je eigenlijk gebruiken om je trekveer door de leiding te trekken en dan pas de nieuwe draden/kabels.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02

Det

Al eerder gezegd maar als je die stalen trekveer er eenmaal weer in hebt en je gaat kabel trekken, gebruik dat glijmiddel. Maakt echt een enorm verschil in weerstand. Net een half huis opnieuw bedraad en ik heb er ontzettend veel gemak van gehad: 3Mâ„¢ Lub-I Kabelglijmiddel, 0,2 l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Voer je ook in? Trekken alleen is niet voldoende, je hebt een partner nodig die meewerkt voor goede bevre….. invoer van de kabel. Maakt alles een stuk makkelijker.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
_eLMo_ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:38:
Voer je ook in? Trekken alleen is niet voldoende, je hebt een partner nodig die meewerkt voor goede bevre….. invoer van de kabel. Maakt alles een stuk makkelijker.
Goede tip als de trekveer eenmaal door de leiding is en je de kabel door gaat trekken, maar dan moet die trekveer eerst nog wel er door...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:24
Ik zou de tip van @SMSfreakie proberen. Ik had hetzelfde probleem en heb toen het uiteinde van een stuk jute touw tot een klein bolletje geknoopt en met de stofzuiger door de leiding heengezogen.

Toen aan het jute touw een stuk vliegerdraad geknoopt met 150kg trekkracht en die door de leiding getrokken. Vervolgens daarmee de stalen trekveer door de leiding getrokken en daarmee dan weer de netwerkkabel.

Gebruik een eventueel een goede trekkous om de trekveer en de kabel te verbinden en een geschikt glijmiddel. Werk met twee man in tandem (meer duwen dan trekken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:53
Stalen veer halen met een veerpomp, busje babypoeder/glijmiddel erbij. Als de buis heel is gaat hij er wel door. Als er beton in zit, ja dan heb je kans dat je het los tikt met de veerpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Ik heb precies dit probleem gehad met het trekken van internetkabels. Het probleem is dat je met een nylon trekveer niet voldoende kracht kunt zetten om voorbij de bocht te kunnen. Zoals eerder al aangegeven is een stalen trekveer dan wat je wilt gebruiken; toen ik de nylon trekveer verwisselde voor een stalen kreeg ik de trek veer tijdens de éérste keer proberen door de buis heen en was het klusje met 10 minuten geklaard.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Ik ben beroepshalve al meer dan 35 jaar elektromonteur, wij gebruiken altijd trekveren van Wymefa.. ik weet geen betere, (neem de uitvoering met aan beide kanten het zelfde oogje!)
https://www.elektramat.nl...2CzQELEAQYASABEgKNtvD_BwE
Een veerpomp kan handig zijn, maar de huidige kwaliteit van de veerpomp is zowat waardeloos geworden, met die van vroeger kon je met veel kracht de veer door de buis duwen.

Bij het trekken van een lange utp kabel knip ik 1 aderpaar eraf en knoop letterlijk de rest aan het oogje en vervolgens wikkel het geheel -veer en kabel- met plakband om, hierbij steek ik 3 aders links door het oog en de drie andere rechts door het oog.
Als de veer er al zwaar doorheen gaat wat smeermiddel in de opening van de buis aanbrengen (met 3M smeermiddel spuit je er wat in).. dan hou je grip op de kabel; want de één trekt aan de veer en de andere monteur duwt de kabel erin.
De zwaartekracht kan ook helpen; een zwaardere kabel of veel losse draden trek je van boven naar beneden.

[ Voor 34% gewijzigd door natural colour op 17-11-2024 11:42 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

natural colour schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:59:
Ik ben beroepshalve al meer dan 35 jaar elektromonteur, wij gebruiken altijd trekveren van Wymefa.. ik weet geen betere, (de uitvoering met aan beide kanten het zelfde oogje!)
https://www.elektramat.nl...2CzQELEAQYASABEgKNtvD_BwE
Een veerpomp kan handig zijn, maar de huidige kwaliteit van de veerpomp is zowat waardeloos geworden, met die van vroeger kon je met veel kracht de veer door de buis duwen.

Bij het trekken van een lange utp kabel knip ik 1 aderpaar eraf en knoop letterlijk de rest aan het oogje en vervolgens wikkel het geheel -veer en kabel- met plakband om, hierbij steek ik 3 aders links door het oog en de drie andere rechts door het oog.
Als de veer er al zwaar doorheen gaat wat smeermiddel in de opening van de buis aanbrengen (met 3M smeermiddel spuit je er wat in).. dan hou je grip op de kabel; want de één trekt aan de veer en de andere monteur duwt de kabel erin.
De zwaartekracht kan ook helpen; een zwaardere kabel of veel losse draden trek je van boven naar beneden.
Mooi Nederlands kwaliteisproduct. Heb ze ook :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met een stukje 16 en 19mm pvc buis kan je zelfs een hele simpele veerpomp knutselen.... Tuurlijk een echte werkt beter.. Maar bij gebrek aan heeft 't me wel al vaakngeholpen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

SMSfreakie schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:52:
Met een stukje 16 en 19mm pvc buis kan je zelfs een hele simpele veerpomp knutselen.... Tuurlijk een echte werkt beter.. Maar bij gebrek aan heeft 't me wel al vaakngeholpen
Heel interessant, hoe bouw je dat? Nog nooit met een veerpomp gewerkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
SMSfreakie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:53:
of je hebt aan beide kanten een krap bochtje hebt.. de eerste kom je dan nog wel door... maar de 2de niet meer..

wat je kan proberen is een touwtje en de stofzuiger kijken of je er al een touwtje door krijgt, en daarmee de trekveer er in trekken, en dan je netwerk kabel weer...
Zo dan! Hoewel een oude thread, is toch even een dank je wel op zijn plaats. Ik had een loze leiding waar ik de oude coax uit heb gehaald. Hier had ik een nieuw stuk utp aan vastgemaakt en dit aan een trekveer gezet, maar die schoot los halverwege. Vervolgens toch een langere trekveer besteld en met geen mogelijkheid was deze meer door de loze leiding heen te leiden. Eindstuk flexslag en tussendoor kennelijk een paar smalle bochten

Na een dag frustratie hier de truc met visdraad en een stukje wol + stofzuiger. Trekveer er eindelijk door en vervolgens 2 maal cat6 kunnen trekken.

Nogmaals dank! was zonder niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Cassettebandje werkt nog beter dan wol, maar die vinden kan een probleem zijn tegenwoordig.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:39
Ik heb laatst een zelfde issue gehad.
Ik heb als laatste redmiddel en stukje tape van een cassettebandje erdoor heen gezogen met de stofzuiger. Hieraan een visdraad vastgemaakt en vervolgens met de visdraad de trekveer erdoor heen gekregen.
Ik heb ook smeermiddel van 3m gebruikt, maar zonder was ook wel gelukt.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
Milmoor schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:24:
Cassettebandje werkt nog beter dan wol, maar die vinden kan een probleem zijn tegenwoordig.
Een cassettebandje had ik niet liggen helaas. Een rond watje van de make-up remover van vrouwlief wel. Even een bolletje afscheuren, vastknopen aan het visdraad en zuigen maar :-)
Pagina: 1