Roest in wasmachine, waar komt dit vandaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeteroonie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Mijn vraag
Hoi, onze ca 20 jaar oude wasmachine deed het tot voor kort prima. De laatste weken was hij iets luidruchtiger dan voorheen maar geen problemen. Vandaag bij was 1 zien we roestplekjes op de was (in stipoenpatroon van de trommel, dus afkomstig van buiten de trommel). Bij was 2 maakt hij opeens heel veel lawaai bij het centrifugeren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er kwam roestig water uit het lekbakje aan de voorkant. Er lijkt niets bij de trommel te zitten want geen lawaai bij het ronddraaien.

Bij het openen van de achterkant van de machine zien we wel heel veel roest water (vers na deze was). Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen en of het de moeite is dit te laten repareren g(gezien de leeftijd van de machine)?

Alvast bedankt voor de reacties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXJs7mB_75FhXTZFMcyg3_sOgRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeOLOXILu19lEOFgdUyJseUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLCF7yPlpDHxfjyT6t_ViQQVE8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOdktxDkt3GnELWkXEhT6OKY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0dT2T2g-qB5GT_55Gs09ZqY_6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJUymZhakhFGKZt8uGPlAasl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBp30zl-3UhamwHfaGtPoxVzpwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvYc1GUYfVwzG6zYtiDTEgxM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou zeggen lager en afdichting zijn weg.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeteroonie
Ah, even gegoogled maar klinkt inderdaad plausibel. Maar eens kijken of we dat zelf kunnen fixen! Dank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

franssie

Save the albatross

Wellicht ook even nadenken of vervangen een optie is omdat ze in de afgelopen 20 jaar wel enorme sprongen hebben gemaakt in water en stroomgebruik. Technisch kan ie dan wellicht nog wel een ronde mee, maar economisch en qua milieu hoeft dat niet zo te zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jeteroonie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:23:
Ah, even gegoogled maar klinkt inderdaad plausibel. Maar eens kijken of we dat zelf kunnen fixen! Dank.
Als je het zelf kunt fixen dan is het mooi mee genomen, maar als je er iemand voor moet laten komen...

20 jaar is een mooie tijd dus na dit euvel zullen er waarschijnlijk nog wel wat andere dingen komen op niet al te lange termijn.

Dus even kijken wat repareren kost en dan bedenken of je dat gaat doen of dat je dat als korting op een nieuwe machine gaat zien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
Een wasmachine van 20 jaar?

Die heeft zijn tijd gehad. Gewoon nieuwe bestellen en deze oude meteen laten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
President schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:33:
Een wasmachine van 20 jaar?
Die heeft zijn tijd gehad.
Dat weet je toch helemaal niet?
Hangt er helemaal van af hoeveel uren er met het apparaat gedraaid zijn.
Of laat jij je auto ook vervangen wanneer de monteur zegt: "Er moeten een paar lagers vervangen worden, daarna rijdt íe weer als een zonnetje".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeteroonie
Ja dat energie en waterverbruik vind ik wel interessant en ook wel belangrijk qua duurzaamheid, maar we gaan het eerst zelf proberen, is ook duurzaam… (en geen reparateur, met een goede manual kom je een eind). En anders idd vervangen…
Bedankt aan alle meedenkers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
Yaksa schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:56:
[...]

Of laat jij je auto ook vervangen wanneer de monteur zegt: "Er moeten een paar lagers vervangen worden, daarna rijdt íe weer als een zonnetje".
Als ik een oude auto heb waarvan de waarde minder is dan de reparatie kosten: absoluut. Die is economisch gezien afgeschreven en dan is het gewoon tijd voor een nieuwe auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:28:
Wellicht ook even nadenken of vervangen een optie is omdat ze in de afgelopen 20 jaar wel enorme sprongen hebben gemaakt in water en stroomgebruik. Technisch kan ie dan wellicht nog wel een ronde mee, maar economisch en qua milieu hoeft dat niet zo te zijn.
Met exact die gedachte in het achterhoofd heb ik een maand of 2 geleden m'n ~40 jaar oude Miele W752 DeLuxe ook vervangen voor een nieuwe Miele W1 Ecxellence. Ook bij die W752 was het lager stuk gelopen maar als je alléén dat lager gaat vervangen dan kun je er donder op zeggen dat binnenkort ook de v-snaar, de motor én de pomp het gaan begeven.

Als de nieuwe wasmachine het net zolang vol gaat houden als dat de oude dat gedaan heeft dan teken ik er voor.

:*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21

Dido

heforshe

Yaksa schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:56:
Maar ook van hoeveel energie (uit het stopcontact) je er nog in gaat steken na die reparatie.
Als het gaat om een zwaar verouderd, onzuinig, zwaarvervuilend stuk blik, ja.

Zowel financieel als vanuit een duurzaamheidsgedachte is het gewoon niet rendabel om een zwaar verouderd apparaat te blijven herstellen en gebruiken.

Als voorbeeldje, mijn ouders kochten recent een nieuwe koelkast. De oude deed het nog wel, maar vrat zo'n 1000 kWh per jaar. De nieuwe zit op een kwart daarvan, die verdient zichzelf terug in een paar jaar tijd (finnancieel rendabel). Daarnaast hoeft die 750 kWh per jaar ook nergens opgewekt te worden in de toekomst (duurzaam rendabel).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dido schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:38:
[...]

Maar ook van hoeveel energie (uit het stopcontact) je er nog in gaat steken na die reparatie.

[...]

Als het gaat om een zwaar verouderd, onzuinig, zwaarvervuilend stuk blik, ja.

Zowel financieel als vanuit een duurzaamheidsgedachte is het gewoon niet rendabel om een zwaar verouderd apparaat te blijven herstellen en gebruiken.

Als voorbeeldje, mijn ouders kochten recent een nieuwe koelkast. De oude deed het nog wel, maar vrat zo'n 1000 kWh per jaar. De nieuwe zit op een kwart daarvan, die verdient zichzelf terug in een paar jaar tijd (finnancieel rendabel). Daarnaast hoeft die 750 kWh per jaar ook nergens opgewekt te worden in de toekomst (duurzaam rendabel).
Het ligt maar net aan het gebruik. Doe jij twee wasjes per week dan is het al snel duurzamer om het apparaat te blijven gebruiken. Een nieuwe groeit ook niet aan een boom en is maar al te vaak niet meer gemaakt om lang mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:38
Hier een oude Miele die het nog steeds voortreffelijk doet, en vrijwel hetzelfde gebruikt als een nieuwe. Zoveel scheelt dat niet met nieuwe apparaten, een oude en een nieuwe werken vrijwel hetzelfde. Water warm maken en draaien. Daar valt vrij weinig te besparen. En ja, dit heb ik zelf gemeten met een energiemeter.

Mijn schoonvader heeft toevallig een paar maanden geleden zijn Miele laten repareren, het trommelkruis was doormidden. Een lokaal bedrijfje heeft het ding opgehaald, het kruis vervangen met een gietijzeren variant (de oude was aluminium) en weer teruggebracht, geïnstalleerd en getest voor het schokkend lage bedrag van 150 euro.

Zou zeker eens rondkijken wat je in de buurt hebt zitten qua reparatie mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Hopelijk heb je een deelbare plastic kuip, als dat niet zo is dan is reparatie geen optie. De reden hiervoor is dat in die tijd de kuipen na montage dicht gelast werden, ergo die krijg je niet meer open. Je zult de trommel eruit moeten halen om de lagers te vervangen.

Ik kan het zo 1,2,3 niet zien welke type het is maar soms zijn ze te splitsen en kun je zo je lagers en afdichtingen vervangen, vergeet dan niet de pees mee te nemen die in de kuip zit. (als je alles nog kan krijgen na 20 jaar)

Zorg er ook voor dat je motor goed schoon is en als je toch alles uit elkaar hebt dan ook de koolborstels vervangen.
Veel succes met vervangen maar bedenk wel, de machine is 20 jaar oud en je afdichting in je lagers hebben het begeven, verwacht niet dat de trommel zo los zal komen!! Deze zal behoorlijk vastzitten, kijk uit dat je de trommelas niet beschadigt. Poellietrekkers zijn bij dit soort werk erg handig!!

[ Voor 10% gewijzigd door nodri2000 op 18-11-2024 08:28 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1