IR vloerverwarming of Natte vloerverwarming icm warmtepomp.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-05 21:28
excuses voor typos in titel, ik weet niet hoe ik die kan editen...

Hoi ik heb een jaren '50 huis gekocht. En isoleren gaat sowieso goed en grondig gebeuren.
Maar voor de verwarming wordt ik verscheurd door twijfel:

Voor de eerste verdieping (3 slaapkamers, 1 studeerkamer en badkamer) wil ik sowieso vloerverwarming, maar welke? Vooral door het tijdelijke karakter van het gebruik van de ruimtes twijfel ik. Op de beganegrond, woonkamer en keuken, wil ik sowieso vloerverwarming op basis van de warmtepomp omdat je daar gewoon de hele dag een fijn klimaat wil. In een slaapkamer is 15 graden voldoende en hoeft er niet altijd iets aan te staan.

Qua energie bronnen kunnen we nog alle kanten op, maar denken we aan:
  • (Hybride)Warmtepomp
  • CV-Ketel (is van de oude bewoner, uit 2022)
  • Houtkachel met waterreservoir en pomp aan de CV
  • Zonneboiler
  • Zonnepanelen
We hebben een groot dak en ruimte voor een buitenunit van de hybride pomp, dus dat kan allemaal.

Maar de crux is: gaan we Infrarood warmte doen, of sluiten we aan op het watersysteem?

De voordelen van IR lijken snelle warmte, op basis van energie van eigen dak, makkelijk aan te brengen, amper onderhoud en goed regelbaar per zone.

Maar de nadelen zijn: deze energie heb je nodig als de zon onder is; de warmte is er snel, maar ook snel weer weg. Elke joule energie van elektra is een joule warmte. Maar bij een warmte pomp is de efficiëntie veel hoger.

En dat brengt me op vloerverwarming dmv water: dan kan ik de efficiëntie van de warmtepomp gebruiken. Kan ik de warmte van de houtkachel en de zonneboiler gebruiken.

De nadelen zijn; kwetsbaarder, duurder en hoger (de deuren zullen moeten worden aangepast) en onze aannemer heeft voorkeur voor de andere optie :-)

Hopelijk heb ik mijn dilemma helder kunnen maken en zijn er hier mensen met ervaring en tips hiervoor. Dank alvast! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:16
Ik heb voor de eerste verdieping gekozen voor elektrische vloerverwarming. Elke ruime met een eigen thermostaat. Alleen de badkamer is aangesloten op de warmtepomp. Reden hiervoor was dat het houten vloeren zijn. Ook worden de meeste kamers nauwelijks gebruikt. Alleen de werkkamer gebruik ik regelmatig. Als ik ‘s morgens de verwarming (700 W) een half uurtje aan heb is het warm genoeg. Het is wel een goed geïsoleerd huis uit 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:53
De keuze in deze situatie lijkt mij vrij overzichtelijk. Ik zou kiezen voor Droogbouw vloerverwarming op de 1e verdieping. De kosten liggen daarvan vele malen lager dan van elektrische vloerverwarming. Zeker in een jaren 50 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
En met elektrische vloerverwarming bedoelen jullie ook infrarood vloerverwarming?

Het argument dat je dan niet de capaciteit van je warmtepomp gebruikt (wat efficiënter is) is onvoldoende wat jullie betreft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Gewoon vloerverwarming leggen. Uiteraard niet electrisch, dan zet je beter een electrisch kacheltje van 30€, veel goedkoper en even onzuinig.

In de badkamer bestaat de kans dat het soms net te koud is met alleen vloerverwarming (kleine vloer en hoge wenstemperatuur), daar kan een IRspiegel of een electrisch vuurtje een boost geven indien nodig.

Slaapkamer kan veranderen naar studeerkamer, dan ben je blij dat het voorzien is.
Studeerkamer kan je vb een klokprogramma gebruiken, zodat het warm is op gewenste momenten; met warmtepomp is het misschien zuiniger om die gewoon mee te laten lopen met het huis.

[ Voor 62% gewijzigd door naftebakje op 16-11-2024 18:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Beetje afhankelijk van hoe groot die buffer voor je houtcv kachel is.

Maar hier is beneden alles vloerverwarming en boven radiatoren.
Boven hangt ook nog een split airco voor de snelle warmte maar hoofdzakelijk om te koelen in de zomer.

De warmtepomp houd het buffervat op 30 graden.
De houtcv kachel stookt het buffervat naar 65 plus.
Die voed ook tevens de radiatoren boven dus als de houtkachel aan is kan de jeugd het boven behaaglijk warm krijgen.
Is de houtkachel uit dan is het water slechts 30 graden en zijn de radiatoren te klein en dan kunnen ze de airco bijzetten.

Nadeel is dat ik nog steeds een mengverdeler op de vloerverwarming heb ivm de hoge watertemperatuur van de houtcv en dus het rendement van de wp lager is dan hij zou kunnen zijn.
Dat weegt voor mij niet op tegen het voordeel dat ik nog goedkoop een enorme bult hout heb liggen.

Is dat hout over een aantal jaren op zou het goed kunnen dat de houtcv eruit gaat en er een gewone houtkachel voor in de plek komt.
Overigens douchen wij op het moment dat de houtcv brand ook op de warmte van die kachel.

Het klinkt mischien wel leuk maar maakt het ook erg complex.
Vind je geen monteur voor vrees ik.

Op dit moment is de houtkachel hier ook aan en het huis is warm dus de restwarmte gaat in de buffer (1000 liter) morgen als het huis wat afgekoeld is wordt eerst die restwarmte benut tot het buffervat onder de 30 graden komt dan springt de wp weer bij.

Maar zoals gezegd dat is een complexe oplossing die ik je niet direct zou aanraden.

Ideaal...
Alles vloerverwarming icm een full electric wp.
Daarnaast een wpb voor warm water zodat je wp zich daar niet mee bezig hoeft te houden en lekker op zijn gemakje het huis warm kan houden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Slaapkamer kan veranderen naar studeerkamer, dan ben je blij dat het voorzien is.[...] met warmtepomp is het misschien zuiniger om die gewoon mee te laten lopen met het huis.
Ja, denk je? Ook als je dus zonnepanelen inzet voor IR vloerverwarming? En dan eerst nog hybride met ketel uit '22 of toch gelijk over naar full electric?
Beetje afhankelijk van hoe groot die buffer voor je houtcv kachel is.
Die, en alle andere zaken, moet ik nog kopen. Dus het kan allemaal op maat en op elkaar afgestemd.
Alles vloerverwarming icm een full electric wp.
Klinkt logisch; en de voordelen van IR wegen daar volgens jou niet tegenop?
En dat ik ene CV ketel heb hangen van nog geen 2 jaar oud?

[ Voor 31% gewijzigd door do_sch op 16-11-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
do_sch schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:48:
[...]

Ja, denk je? Ook als je dus zonnepanelen inzet voor IR vloerverwarming? En dan eerst nog hybride met ketel uit '22 of toch gelijk over naar full electric?

[...]

Die, en alle andere zaken, moet ik nog kopen. Dus het kan allemaal op maat en op elkaar afgestemd.

[...]

Klinkt logisch; en de voordelen van IR wegen daar volgens jou niet tegenop?
En dat ik ene CV ketel heb hangen van nog geen 2 jaar oud?
Als je alles moet aanpakken zou ik de beste route voor full electric pakken.

Gas eruit bespaard je vast recht plus onderhoud op de ketel met een eventueel vast bedrag per maand voor storingen etc.

Een ir paneel zou ik alleen kiezen in de badkamer denk ik, dan heb je naast de vloerverwarming net dat beetje extra straling als je in je blote reet staat.
Dat is ook gewoon extra comfort, we redden het hier prima met de badkamer op 22.
Maar voor elk wat wils.

Houtcv had ik al voor de warmtepomp en met de kennis van nu was het een gewone houtkachel geworden.

Geen buffervat nodig en geen extra pompen plus alle besturing en zaken daar omheen.
Ik heb nog krap 20m3 hout staan als dat op is gaat denk ik de zaag in het verwarmings gebeuren.

Zoals gezegd het staat hier ook alleen maar omdat ik al een houtcv had voor de wp er was.

Het meeste rendement komt uit een warmtepomp of dat nu een airco is of een lucht/water wp voor de vloerverwarming, het is altijd goedkoper dan een cop1 paneel of elektrisch kacheltje.

Voor de leuk in de woonkamer een houtkachel zal hier wel altijd blijven denk ik maar dan niet meer met het hele cv gebeuren eraan.
Gewoon op een avond in het weekend even een blokje hout op stoken dat blijft altijd wel even lekkere warmte natuurlijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Als je alles moet aanpakken zou ik de beste route voor full electric pakken.
En dus met full electric ook de 'natte' vloerverwarming.
Houtcv had ik al voor de warmtepomp en met de kennis van nu was het een gewone houtkachel geworden.
En dan alleen vanwege de complexiteit, toch? Want het werkt wel gewoon goed? Of valt dat ook tegen?

Laatste vraag: heeft een zonneboiler nog een plek in dit geheel volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Een jaren '50 woning heeft ook na na-isolatie warmtebehoefte voor comfort.

Ik zou dus vloerverwarming met de warmtepomp gebruiken voor het basiscomfort. Dan kun je altijd nog iets bijschakelen.

Zelf op de verdieping aircos in alle kamers, IR in badkamer, naast radiatoren die weinig doen met lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:22
Gelijk vloerverwarming gaan leggen, heb je veel meer profijt van dan infrarood panelen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:42
Wat ook goed is om mee te nemen in je overweging: Hoe lang denkt u er te wonen?

Een bekende van ons wil aangezien zijn leeftijd er nog max 8/10 jaar wonen. Ze hebben de laminaatvloer los gemaakt en er infrarood in laten leggen. Een klusje van 2 dagen. 1 dag infrarood en 1 dag laminaat. Zonder dat ze het huis uit hoefde te gaan.
Soms is het gemak ook wat waard.

En qua warmte is het daadwerkelijk heerlijk. Ze hebben onder de infrarood wel een kurk achtig isolatie materiaal geplaatst.

En ze zetten het enkel aan als ze thuis aankomen, want het is zo warm. De cv gaat dan ook zo goed als vanzelf uit.

Qua efficiëntie is het natuurlijk slecht, maar woon je ergens goed en wil je de verbouwing niet te groot aanpakken...Waarom ook niet. Je hebt dan wel de comfort van een modern huis en bent icm zonnepanelen en je lagere gas verbruik niet duurder uit dan voorheen.

[ Voor 41% gewijzigd door StormRider op 17-11-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Waar ik werk (monumentaal pand) is uitsluitend infrarood verwarming aangelegd; vloerverwarming, vlakke panelen op hoogte tegen het plafond in de lagere kamers en ronde 'ufo's' in hoge kamers. Werkt prima in zo'n pand, het hoeft daar ook niet in alle ruimtes 21 graden te worden. Wel een overvloed aan zonnepanelen (160!) op het dak van een bijgebouw geïnstalleerd en waar mogelijk zoveel mogelijk geïsoleerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
do_sch schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:48:
[...]

En dus met full electric ook de 'natte' vloerverwarming.

[...]

En dan alleen vanwege de complexiteit, toch? Want het werkt wel gewoon goed? Of valt dat ook tegen?

Laatste vraag: heeft een zonneboiler nog een plek in dit geheel volgens jou?
Ja natte vloerverwarming.
Als je budget genoeg hebt gooit warp system in één dag alles erin inclusief de egaline/vulmassa, volgende dag kun je er weer op.
Is wel rete duur vind ik maar je bent wel in één dag klaar.
Ze hebben ook nog een aantal droogbouw systemen voor bijvoorbeeld op houten verdiepingsvloer.

Houtcv inderdaad vanwege het complexe het werkt namelijk perfect.
Als we hout stoken draait alle vloerverwarming indien noodzakelijk ook gewoon mee.
Badkamer blijft dan dus ook lekker warm.
En je kunt lekker een beetje doorstoken want het teveel aan warmte komt in de buffer voor volgende dag.
Maar complex extra pompen, besturing en kleppen plus ruimte voor een 1000 liter buffer. En een mengverdeler die het rendement van de warmtepomp niet bevorderd. (Al zou dat ook anders kunnen, zorgen dat het water nooit warmer vanaf de buffer komt maar dan moest ik extra leidingen leggen en dat werd hier lastig)

Zonneboilers is op dit forum wel het één en ander over gezegd.
Consensus was volgens mij dat je die dakruimte beter kunt besteden aan zonnepanelen en je warm water maken met een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Als je budget genoeg hebt gooit warp system in één dag alles erin inclusief de egaline/vulmassa, volgende dag kun je er weer op.
Is wel rete duur vind ik maar je bent wel in één dag klaar.
Tijd is hier geen issue aangezien we de verdieping verbouwen waar we niet wonen. Dus mag best even duren. Zijn er dan andere systemen die deze kwaliteit ook hebben, maar waar je niet betaald voor de snelheid van aanleggen?

Ik zal nog even inlezen in ze zonneboiler (ik dacht dat die veel efficiënter waren dan zonnepanelen) maar die kan ik denk ik dus wel van mn lijstje afhalen.

Super dank trouwens voor delen van al je overwegingen en tips! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door do_sch op 18-11-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33

paQ

StormRider schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:57:
Wat ook goed is om mee te nemen in je overweging: Hoe lang denkt u er te wonen?

Een bekende van ons wil aangezien zijn leeftijd er nog max 8/10 jaar wonen. Ze hebben de laminaatvloer los gemaakt en er infrarood in laten leggen. Een klusje van 2 dagen. 1 dag infrarood en 1 dag laminaat. Zonder dat ze het huis uit hoefde te gaan.
Soms is het gemak ook wat waard.

En qua warmte is het daadwerkelijk heerlijk. Ze hebben onder de infrarood wel een kurk achtig isolatie materiaal geplaatst.

En ze zetten het enkel aan als ze thuis aankomen, want het is zo warm. De cv gaat dan ook zo goed als vanzelf uit.

Qua efficiëntie is het natuurlijk slecht, maar woon je ergens goed en wil je de verbouwing niet te groot aanpakken...Waarom ook niet. Je hebt dan wel de comfort van een modern huis en bent icm zonnepanelen en je lagere gas verbruik niet duurder uit dan voorheen.
wacht even... dus.. er IS CV, maar schakelen die uit om 2 keer zo duur te stoken? :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
paQ schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:25:
[...]

wacht even... dus.. er IS CV, maar schakelen die uit om 2 keer zo duur te stoken? :?
Als je een stroomoverschot hebt niet he. Je kan het maar beter opmaken dan terugleveren. Sowieso de komende 2 jaar nog ivm het salderen.
Iedereen heeft het altijd over kosten en iemand die er wellicht nog enkele jaren wil wonen over comfort. Wil je alle drukte/benden van de verbouwing niet dan kan het een mooie oplossing zijn.

Stel je hebt 1500KW over en gebruikt dit voor in de avond om de vloer in 30 minuten heerlijk warm te hebben. De CV zal langzaam uit springen en je bespaart wat dat betreft dus gas.

Je hebt bijvoorbeeld een vloeroppervlak waar je zit/actief bent van 25M2 en wil dit verwarmen. Dit kost je 3KWH constant maar de vloersensor zal natuurlijk uitschieten als de temperatuur is bereikt.
Dit geeft je minimaal 500 'gratis 'stookuren per jaar op de koude dagen.

Bovenstaande gaat dus wel uit dat je 1500KW+ overschot hebt. Anders lopen de kosten natuurlijk op.

Maar voordat we helemaal in de cijfers duiken. Ik wil aangeven, denk goed na wat je uitgangssituatie is. Zonder weinig rompslomp een warmte vloer of een flinke verbouwing waarbij je voor de laagste lasten wil gaan op langer termijn.

[ Voor 13% gewijzigd door StormRider op 18-11-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Ik ben momenteel praktisch met hetzelfde bezig. Ex huurhuis uit 57, was helemaal gestript opgeleverd en doe alles zelf. Ik verbouw per ruimte omdat we er ook in wonen en we als ons geld al in de aankoop hebben zitten en niet ff 100k heb liggen om het hele huis in een keer aan te pakken.
Ik heb een 50/50 verdeling gekozen kwa verwarming omdat dit bij ons het beste uitkomt. Begane grond word water, boven elektrisch.
Ja elektrisch is energetisch dom (mn pa heeft hts-e gedaan dus spare me), maar ik heb een gigantische overproductie aan mijn zonnepanelen omdat mijn vriendin en ik blijkbaar zeer zuinig zijn.
Verder zit er nog een aanbouw (2 verdiepingen kopse kant hoekhuis) aan te komen en wist ik niet waar de warmtepomp of de verdelers moesten komen. Want met name de verdelers achteraf verplaatsen is moeilijk.
Want als ik die verdelers nu al plaatste waar ze niet in de weg konden zitten, dan moest weer een heel deel van het plafiond van de keuken en woonkamer eruit en zo blijf je dan bezig....
Dus ik heb even mijn hele situatie bij elkaar geteld en alles opgeschreven. Kosten dit kosten dat, branduren, de toekomstige aanbouw en het potentieel leggen/verleggen van leidingen, eigen opwek, potentiële thuisbatterij etc. Kwam ik uit dat voor nu elektrisch 'slimmer' was.

Ik ga binnenkort een thuisbatterij plaatsen zodat ik het eigengebruik beter kan verdelen zodat ik ook savonds beter gebruik maak van mijn eigen elektriciteit en overdag niet alles teruglever. Zodra ik dan aan de woonkamer/keuken kan beginnen komt er natte vloerverwarming met een warmtepomp en een boiler voor de douche en ga ik van het gas af.

Maar dat is mijn situatie, ik heb een laag verbruik en relatief hoge opwek.

Wat betreft electrische vloerverwarming.
Ik heb zowel met zo'n glasverzelmatje met een warmtekabel erop als ook die warmtefolie gebruikt, beide werken prima en installatie is ook simpel.
Glasvezel matje in de badkamer omdat die water vast zijn en dat goed legt met tegels erop. Eventjes een legplan schetsen en dan de m2 uitrekenen want deze mag en kan je NIET inkorten/verlengen. Folie op de slaapkamer onder een pvc vloer. Mijn laagopbouw is die groene isolatie platen, dunne polymeer isolatie met aluminium folie, dan PE zeil, verwarming, PE folie en dan de vloer. Verwarmt heel erg snel en ik heb hem nooit heel veel hoger dan 16 graden staan zowel slaapkamer als badkamer en het is er nooit koud.

Maar in zijn algemeenheid is elektrisch niet aan te raden, misschien voor tijdelijk, maar dan is een elektrisch kacheltje logischer.
Als je het geld, de plaats en tijd voor hebt is een waterverwarming met warmtepomp gewoon slimmer en beter.

Het uiteindelijke doel is voor mij is 0 op de meter en de gas en elektra kunnen afsluiten.
Ik weet niet wat jou situatie is met de energieopwekking en algemeen gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33

paQ

StormRider schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:51:
[...]

Als je een stroomoverschot hebt niet he. Je kan het maar beter opmaken dan terugleveren. Sowieso de komende 2 jaar nog ivm het salderen.
Iedereen heeft het altijd over kosten en iemand die er wellicht nog enkele jaren wil wonen over comfort. Wil je alle drukte/benden van de verbouwing niet dan kan het een mooie oplossing zijn.

Stel je hebt 1500KW over en gebruikt dit voor in de avond om de vloer in 30 minuten heerlijk warm te hebben. De CV zal langzaam uit springen en je bespaart wat dat betreft dus gas.

Je hebt bijvoorbeeld een vloeroppervlak waar je zit/actief bent van 25M2 en wil dit verwarmen. Dit kost je 3KWH constant maar de vloersensor zal natuurlijk uitschieten als de temperatuur is bereikt.

Maar voordat we helemaal in de cijfers duiken. Ik wil aangeven, denk goed na wat je uitgangssituatie is. Zonder weinig rompslomp een warmte vloer of een flinke verbouwing waarbij je voor de laagste lasten wil gaan op langer termijn.
Nee goed, dan is de situatie anders. Ik heb boven ook COP 1 vvw, maar zou het nooit iemand adviseren in de hoofd verblijfsruimtes. Nog los van dat je echt wel moet nadenken over je groepenkast en belasting van de fases.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
[...]

Bovenstaande gaat dus wel uit dat je 1500KW+ overschot hebt. Anders lopen de kosten natuurlijk op.
Mwa, juist in de koudste dagen heb je het minste zon (heel plat geslagen). Ook verwarm je met IR juist op de momenten dat je in de ruimte bent en als je overdag aan het werk bent is dat waarschijnlijk niet in die ruimtes. Kortom je verwarmt met COP = 1 op momenten dat je geen zonnestroom meer hebt. Lijkt mij dubbel verliezen als straks het salderen ook helemaal verdwijnt.

TS: Ik zou maximaal inzetten op vloerverwarming + WP, je kunt de slaapkamers dan wel knijpen op je verdeler om de kamers wat minder warm te maken. (Wij hebben net een jaren 50 huis volledig verbouwd en naar gasloos gebracht). Op de houtenverdiepingsvloeren zou ik aan de slag gaan met Brio23 + 16mm VVW buis + egaline + afwerkvloer. Overige plekken met echt 'natte' VVW. Warmtepompen vinden meer afgifte capaciteit prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
Mauritio schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:17:
[...]

Mwa, juist in de koudste dagen heb je het minste zon (heel plat geslagen). Ook verwarm je met IR juist op de momenten dat je in de ruimte bent en als je overdag aan het werk bent is dat waarschijnlijk niet in die ruimtes. Kortom je verwarmt met COP = 1 op momenten dat je geen zonnestroom meer hebt. Lijkt mij dubbel verliezen als straks het salderen ook helemaal verdwijnt.

TS: Ik zou maximaal inzetten op vloerverwarming + WP, je kunt de slaapkamers dan wel knijpen op je verdeler om de kamers wat minder warm te maken. (Wij hebben net een jaren 50 huis volledig verbouwd en naar gasloos gebracht). Op de houtenverdiepingsvloeren zou ik aan de slag gaan met Brio23 + 16mm VVW buis + egaline + afwerkvloer. Overige plekken met echt 'natte' VVW. Warmtepompen vinden meer afgifte capaciteit prettig.
Helemaal mee eens, maar dit is niet wat ik aangeef.

De kracht van herhaling ;)
Bovenstaande is iets meer werk dan de vloer eruit, ondervloertje IR folie en laminaat terug. Neem in je overweging mee hoe lang je er nog wil wonen en of een verbouwing het nog waard is voor je. Of dat het enkel om besparen gaat, dan moet je natuurllijk voor een WP gaan.

Ik meld mij af in dit topic. ;w

[ Voor 17% gewijzigd door StormRider op 18-11-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Jep, daarna is het klaar en loop je er helemaal op leeg. Je gaat zoiets toch niet voor twee jaar aanleggen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• do_sch
Plan is om er de rest van mijn leven te wonen; dus we investeren graag alles wat we investeren degelijk, duurzaam en toekomstgericht.
Ik zou maximaal inzetten op vloerverwarming + WP, je kunt de slaapkamers dan wel knijpen op je verdeler om de kamers wat minder warm te maken.
Alle opmerkingen samennemend komt deze conclusie van @Mauritio me als heel sensible over.

Dan is het alleen nog een kwestie van kijken hoe en of de CV-houtkachel in dit plaatje past.

Mijn dank is groot voor het collectieve meedenken. Als jullie nog nabranders en ideeën hebben; keep 'm coming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Zo´n CVhoutkachel lijkt me ideaal bij erg koude winterdagen, als je zonnepanelen niets doen. Het is wel wat omslachtig, maar als je bij je buffervat de temperatuur terugmengt (kost je een pomp en een mengkraan) kan je met LTV verdelers blijven werken.
Lijkt me dat je het zo dummyproof kan krijgen, te koud en de WP werkt gewoon. Daarnaast heb je de buffer die kan meespelen ´als je zin hebt om hout te stoken´.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
over de houtcv integeregen: --> niet, weglaten uit je cv-systeem dat ding. Je installatie wordt met elke combi complexer. Wil je een nieuwe hobby (installatie-adviseur voor je eigen huis worden) dan zou ik t doen. Anders gewoon lekker die houtcv laten voor wat het is. Ik hou zelf van hobbyen en meten en optimaliseren en opnieuw instellen etc. MAar heb je dat niet? --> systemen los van elkaar houden. Dus gewoon houtkachel als houtkachel voor de ruimte waar die staat. "natte" vloerverwarming aanleggen op alle plekken waar je verwarming wilt met simpele pomploze verdelers. Dan nog warmtepompboiler erbij voor warm tapwater en je bent rond.

zonneboilers: zelfde verhaal. Houdt je van hobby en uitzoeken? dan zeker overwegen. Wil je gewoon simpele dingen die werken en met minder uitzoekwerk? links laten liggen

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 19-11-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
do_sch schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:05:
Plan is om er de rest van mijn leven te wonen; dus we investeren graag alles wat we investeren degelijk, duurzaam en toekomstgericht.

[...]

Alle opmerkingen samennemend komt deze conclusie van @Mauritio me als heel sensible over.

Dan is het alleen nog een kwestie van kijken hoe en of de CV-houtkachel in dit plaatje past.

Mijn dank is groot voor het collectieve meedenken. Als jullie nog nabranders en ideeën hebben; keep 'm coming
Die houtkachel past er enkel in als je duurzaam definiëert als weinig CO2 uitstoot of klimaatvriendelijk. Toch als het hout lokaal wordt gehaald en terug kan groeien. Maar als je duurzaam definiëert als goed voor de lokale luchtkwaliteit dan past houtverbranding niet in het plaatje, ook niet met een moderne kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
ja, goede punten: we hebben zo een tuin die groot genoeg is om in eigen hout te voorzien en amper andere huizen in de buurt. Verder lijkt me een goede kachel en goed stookbeleid de luchtvervuiling wel mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
@do_sch blijft de vraag, wat wil je? wil je zo duurzaam mogelijk? wil je een installatie-expert worden? of moet er gewoon iets komen wat relatief simpel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
pijnlijk goede vragen. Typische iets wat verschilt van dag tot dag. Behalve dat duurzaam dat wil ik sowieso. En liever langzaam en dan in één keer goed, in plaats van rap en dan nogmaals open moeten gooie.

En ja, ik wil installatie-expert worden van een systeem dat feilloos werkt :D
Je weet wel; net als die server die je ooit met pijn en moeite hebt ingericht, maar nu al 8 jaar ongemerkt gewoon draait.

Ik ga echt niet elke dag klepjes afstellen en ventieltjes willen doorsmeren en nog strakker afregelen; maar een soepel lopend systeem mag best een beetje complex zijn.

Ik wil vooral iets dat zo min mogelijk fossiele brandstoffen gebruikt (en op termijn niks meer) en dat neigt naar zelfvoorzienend. En dat laatste dus ook qua complexiteit; buizen vervangen is prima, maar ik wil zeer zeker geeen smart home met allemaal appliances die niet meer worden geupdate of dat ik niet warm kan douchen omdat het internet eruit ligt. Alles wat slim moet, moet open source zijn en door een community onderhouden, niet door een bedrijf. Met andere woorden; geen van Moof huis.

Nou, ik hoop dat dat helpt! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:24
Je zou op de boven verdieping ook airco, fancoils of lage temeperatuur radiator kunnen gebruiken eventueel naast een natte VV.

Daarnaast kun je nog kijken naar WTW ventilatie en als kers op de taart een WTW op de douche afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
WTW ventilatie is heel duur zie ik overal. WTW in de douche kan helpen; heb ik nu ook. Maar levert vooral veel verstopte afvoer op... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:24
do_sch schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:27:
WTW ventilatie is heel duur zie ik overal. WTW in de douche kan helpen; heb ik nu ook. Maar levert vooral veel verstopte afvoer op... :(
Heb je een verticale douche WTW waar enkel de douche op aangesloten zit? Die dingen verstoppen niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
nee, horizontale. Wel met enkel douche.

• naftebakje
do_sch schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:27:
WTW ventilatie (type D) is ietsje duurder dan gewone ventilatie met raamroosters (type C), zeker als het het zelf aanlegt.
Verkopers van type C gaan natuurlijk ´vergeten´ de kosten voor raamroosters in te rekenen.
Vergeet ook niet hoeveel comfortabeler het is om bij een raam te zitten zonder koude tocht in je nek (kan de kamertemperatuur 2° lager, scheelt ook in stookkosten), en net op de koudste dagen waar zelfvoorziening het moeilijkste is scheelt die type D het meest.

Die houtkachel, lijkt me toch ideaal voor koudeprikken. Als je buffer voor SWW gewoon warm water aanlevert ipv koud aan de ´normale´ warmwatervoorziening, loopt dat helemaal vanzelf zonder regelen. Zeker met een hygiënespiraal.
Met verwarmen ook, als die warmte aanlevert op de retour van je stoomsysteem, kan de normale kamerthermostaat blijven werken; de CV zal circuleren tot je buffer leeg is en dan meestoken, hoeft niet complex te zijn.

Pagina: 1