Defecte elco in tv ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37
Titel zegt het al, heb een oudere tv staan en deze doet niets meer. Even opengemaakt en op de psu print zit een elco met een bol kopje. Het is een 10V/3300uf zoals omcirkelt op de foto.

Kan wel wat solderen dus vervangen is te doen, de rest heeft geen bolle kanten voor zover ik heb gezien. Wat is de kans dat de tv het weer doet met alleen vervangen van deze elco ? Of is de kans dat er meer defect is gegaan erg groot ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eByP2Vv.jpeg

PVoutput van mijn 4950Wp

Beste antwoord (via rens-br op 27-11-2024 09:09)

• Pixelmagic
Update: dankzij de door _/-\o_ @Dre _/-\o_ opgestuurde elco's werkt de TV weer ! :P

Iedereen bedankt voor de hulp !

PVoutput van mijn 4950Wp

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
60% kans dat de TV het na vervangen van de elco weer gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Geschakelde voedingen willen het nogal slecht doen als een elco in het circuit capaciteitsloos is geworden. Dus ja, een grote kans dat die het weer doet na vervanging.

Neemt niet weg dat andere elco's mogelijk ook in waarde zijn gedaald, als je een meter hebt dat capaciteit kan meten kan je ze 1 voor 1 even loshalen en even meten, heb je dat niet, gewoon die ene vervangen en kijken wat die doet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
Een kleine waarschuwing: pas op met die liggende, daar staat zo'n 400V op, tenminste als je de tv recent nog hebt geprobeerd.

[ Voor 25% gewijzigd door hcQd op 16-11-2024 18:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je al zover bent zou ik gewoon die elco vervangen. Dat is minder werk dan een topic openen en de antwoorden af te wachten en de enige manier om er achter te komen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
Allicht zo-wie-zo die elco rechts ervan ook vervangen? Die is van het zelfde type maar staat waarschijnlijk iets minder warm.

Die 400 Volt elco zou je dan moeten ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik ga als eerste maar eens die bolle vervangen en kijken of die het dan doet, ondertussen gevonden voor minder dan €2 maar wel €4 verzenden er bij. Waar is toch de tijd gebleven dat je gewoon een DIL Electronica om de hoek had zitten.. (ja, Ex-Rotterdammer).

Bedankt voor de reacties.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Pixelmagic schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:27:
Ik ga als eerste maar eens die bolle vervangen en kijken of die het dan doet, ondertussen gevonden voor minder dan €2 maar wel €4 verzenden er bij. Waar is toch de tijd gebleven dat je gewoon een DIL Electronica om de hoek had zitten.. (ja, Ex-Rotterdammer).

Bedankt voor de reacties.
Hopelijk wel een LOW ESR variant?
Anders gaat ie snel stuk door zelf opwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
Wat ik bij zoiets doe is meestal meteen alle andere elco’s van precies hetzelfde type ook maar vervangen.. Moest dat type dan toch bestellen, en een paar nieuwe extra elco’s weegt meestal niet op tegen de verzendkosten. En het vervangen van zo’n elco op een éénlaags printplaat stelt ook niks voor vergeleken met het werk om de hele TV uit elkaar te schroeven.

Op die 14 jaar oude TV is de kans groot dat een van de andere elco’s immers ook wel wat gedegradeerd zijn.

Wel zoals hierboven genoemd zorgen dat je een Low-ESR versie hebt, liefst van een fatsoenlijk merk. Ik zoek daar als het kan altijd even de datasheets van op om dat te verifieren.

[ Voor 5% gewijzigd door BrainCrash op 17-11-2024 10:07 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik ben al blij dat ik een van de juiste waarde heb gevonden en daar hebben ze bv de 35v/1000uf al helemaal niet. Daarnaast kan ik totaal niet bepalen wat een goed merk of niet is. Wil hem feitelijk gewoon weer werkend hebben, maar snap jullie gedachtegang ook zondermeer.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Conrad heeft een redelijke selectie, bijvoorbeeld de Panasonic FC-serie. 3300/10, 1000/25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Pixelmagic schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:52:
Ik ben al blij dat ik een van de juiste waarde heb gevonden en daar hebben ze bv de 35v/1000uf al helemaal niet. Daarnaast kan ik totaal niet bepalen wat een goed merk of niet is. Wil hem feitelijk gewoon weer werkend hebben, maar snap jullie gedachtegang ook zondermeer.
Meer volt is altijd wel goed, belangrijker is het formaat dat die niet te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
hcQd schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:19:
Conrad heeft een redelijke selectie, bijvoorbeeld de Panasonic FC-serie. 3300/10, 1000/25.
Bedankt hiervoor, eens even goed kijken want die 2e is alleen per 25 te krijgen. Als ik @memphis goed begrijp zou ik ook de 35v kunnen gebruiken, die gaan per 2 bijzonder genoeg.

Edit deze dus: https://www.conrad.nl/nl/...-x-20-mm-1-st-446974.html

[ Voor 11% gewijzigd door Pixelmagic op 17-11-2024 14:46 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3300 µF naar 1000 µF lijkt me niet echt verstandig.

Zit C253 op dezelfde voedingslijn? Zou die dan ook vervangen als je geen ESR-meter hebt om ze door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

En wordt elco C202 toevallig verwarmt door het koelblok. Ik weet niet hoe de lucht stijgt zoals je de foto hebt gemaakt. Zit het koelblok dus onder de elco. Vaak een foutief ontwerp om elco's boven de verwarming te plaatsen O-)

Elco's houden niet van warmte.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 17-11-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Dre schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:26:
3300 µF naar 1000 µF lijkt me niet echt verstandig.

Zit C253 op dezelfde voedingslijn? Zou die dan ook vervangen als je geen ESR-meter hebt om ze door te meten.
De 3300uf staat in het eerdere bericht, dat lijkt geen issue. Ik heb inderdaad geen meter hiervoor.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Mouser is ook een goede leverancier voor elco's van 3300uF/10-16V. (en LOW ESR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hell-Slave schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:52:
Mouser is ook een goede leverancier voor elco's van 3300uF/10-16V. (en LOW ESR)
Als je 20 euro verzendkosten wilt betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
memphis schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:40:
[...]

Als je 20 euro verzendkosten wilt betalen.....
Beter duur dan niet te koop. ;)
Ik bestel meestal meerdere dingen, kom altijd boven de 50 euro uit en dan is verzendkosten gratis.

[ Voor 19% gewijzigd door Hell-Slave op 18-11-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
Dre schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:30:
... Vaak een foutief ontwerp om elco's boven de verwarming te plaatsen O-) ...
In commerciële apparaten is dat net wél een goed ontwerp, je wil zo weinig mogelijk uitval binnen garantie, maar zo snel mogelijk na garantie uitval.
Een low-ESR elco van 105°C is vaak iets groter van formaat, maar gaat wel véél langer mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
Update: dankzij de door _/-\o_ @Dre _/-\o_ opgestuurde elco's werkt de TV weer ! :P

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Pixelmagic schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:26:

Mooi om te horen.
Wat had je erin gedaan en bij wie besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik heb alle laagspannings elco's vervangen en nergens besteld, een mede tweaker had ze liggen en heeft ze opgestuurd !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Pixelmagic mooi dat die het weer doet, altijd fijn als je iets kan repareren..

onder het motto.. het is toch al stuk.. het gaat hooguit weer werken? :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Pixelmagic schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:52:
Pagina: 1