Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noenkelMi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-02 10:17
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

om mee te nemen op reis (we doen meerdere malen per jaar huisruil) Thuis gebruik ik een desktop om te photoshoppen. Maar de laptop gebruik ik enkel - op reis - om te surfen, foto's te posten (die ik thuis al voorbereid heb) op Facebook, beetje Youtube... Het is niet echt de bedoeling om er photoshop, DXO, en andere fotobewerkingsprogramma's te gebruiken. Verder gebruik ik Libre Office. Gamen doe ik niet, Netflixen op de laptop ook niet.

Wat is je budget?
aangezien het enkel is om mee te nemen op reis maximum €450

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, maar ik loop er niet mee rond.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
nu heb ik zelf een beetje opgezocht, en wil profiteren van Black Friday (is het trouwens de moeite om te wachten op Cyber Monday?

LENOVO IdeaPad 1 15ALC7
ASUS Vivobook 15 X1504ZA-NJ1298W

beide aan €444 in Mediamarkt (alhoewel ik niet een grote fan ben van MM: ooit eens een 'nieuw' scheerapparaat gekocht en de haartjes van iemand anders zaten er nog in....

(momenteel gebruik ik een oude Lenovo Thinkpad T540p, maar die is een beetje traag geworden)

of stellen jullie iets anders voor?

merci, Michel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:56
Ik denk dat beide door jou voorgestelde laptops prima keuzes zouden zijn in die prijsklasse. De processorprestaties liggen heel dicht bij elkaar: https://nanoreview.net/en...235u-vs-amd-ryzen-5-5625u

De Intel scoort iets beter op single-core prestaties, de Ryzen iets beter op multi-core prestaties en efficiency. Maar de verschillen zijn klein genoeg om het van je merkvoorkeur af te laten hangen. Of gewoon eens naar de winkel te rijden en te kijken welke van de 2 je het beste aanstaat.

Ik heb wel even gekeken naar alternatieven, kwam er een paar van 499 tegen, maar die zijn de meerprijs in mijn optiek niet waard. Eén had een i7 (1255U) processor die nauwelijks sneller is dan de i5 in jouw eigen voorstel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:41

Thomg

Aww yiss

Welke 15ALC7? Volgens Lenovo zijn hier aardig wat versies van.
https://psref.lenovo.com/...IdeaPad_1_15ALC7?tab=spec

Als het inderdaad om een 5625U gaat is het aardig om het even en kan je kiezen welke je zelf een beter gevoel bij hebt. Ik zou een heel erg lichte voorkeur geven aan een 1235U over een 5625U. Als het kan, probeer het fysiek uit.

Als we puur laptops vergelijken krijgt Lenovo van mij wel sterk de voorkeur omdat deze met een IPS scherm komt vs een TN paneel waar de ASUS mee komt.

Wel vind ik voor beiden dat ze met een vrij magere 42Wh batterij komen.

Overigens denk ik meer dat iets als deze bij je eisen past.
https://www.mediamarkt.be...uhd-graphics-2135068.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noenkelMi
dank jullie wel :-)
Welke 15ALC7?
LENOVO IdeaPad 1 15ALC7 - 15.6 inch - Full HD - AMD Ryzen 5 5625U - 16 GB - 512 GB - Integrated AMD Radeon™ Graphics

ASUS Vivobook Go 14 E1404GA-NK292W vind ik toch wel iets te klein.
Ik zal morgen eens kijken in de winkel

en zou het de moeite zijn om te wachten op Cyber Monday? Of niet?

nogmaals merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noenkelMi
merci Wild Chocolate en Thomg, het is de Asus geworden. De verkoper raadde me die trouwens ook aan. Bedankt :-)