Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-08 00:24
Onze dochter zit in groep 8 en gaat volgend jaar naar het middelbaar onderwijs. Zelf vind ik een 11 inch-scherm erg klein; ik zou daar zakelijk gezien ook niet de hele dag achter willen zitten. Daarnaast vind ik het voor de ogen prettiger om naar een OLED-scherm te kijken. Ik zie de ASUS Zenbook 14 OLED als een goede keuze voor haar. Het is een lichte laptop en, afgezien van de grafische capaciteiten, kun je er eigenlijk alles mee doen.

Voor haar is het natuurlijk een keuze, en we kijken goed naar de specificaties. Wat ik niet goed kan inschatten, is of een 2-in-1 laptop zoals de Dell Latitude 3140 een goede optie is. Zakelijk gezien heb ik nooit zo’n apparaat gebruikt, dus ik weet niet goed of het in de praktijk handig is. De school raadt deze laptop aan en geeft ook aan dat het scherm niet groter dan 12 inch moet zijn, omdat een grotere laptop te zwaar wordt voor de rugzak.

Wat voor ons ook belangrijk is, is dat de laptop een toetsenbord heeft dat tegen vocht kan, aangezien ze nog pubers zijn en niet altijd even zorgvuldig zijn met hun spullen.

Zelf kan ik me dat niet goed voorstellen, aangezien mijn rugzak dertig jaar geleden vol zat met boeken die veel zwaarder waren dan de 1,6 kg die een laptop weegt.

Wat raden jullie aan? De laptop moet minstens 4 jaar meegaan, comfortabel zijn voor de ogen, en het moet een toetsenbord hebben dat bestand is tegen wat ruwer gebruik. Daarnaast willen ze natuurlijk ook af en toe een spelletje spelen, al wil ik dit niet aanmoedigen door een 14 inch gamelaptop te kopen.

Ik wil maximaal 1200 euro uitgeven voor de laptop. Hoewel ik dat veel geld vind, wil ik haar wel de juiste middelen geven en vind ik het gezondheids technisch belangrijk dat het scherm rustig is voor de ogen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb jaren een 2in1 gehad en gebruikte de touch functie eigen nooit. Daarmee is het niet gezegd dat het zinloos is. Het hangt af van je workflow en je voorkeur.

2in1 hebben een paar kenmerken die negatief kunnen zijn:
  • een spiegelend scherm
  • in mijn ervaring iets zwaarder
  • en kwetsbaarder...
Persoonlijk zou ik het niet doen en gaan voor een merk/model dat 'abuse' aankan (Lenovi ThinkPad). Toen mijn zoon een laptop nodig had voor school heb ik een Lenovo ThinkPad X1 genomen. Dat ding is na bijna 6 jaar nog steeds 'mint' en hij kreeg vaak bewonderende reacties.

Lenovo (en andere merken) hebben meestal (Lenovo zeker) kortingsregelingen voor het onderwijs: https://www.lenovo.com/nl/edu/nleducation/nl/login/edu/ (10% op laptops).

Er zijn ook 'deals' bijv ThinkPad T14 Gen5 AMD binnen je budget passen (1.222€) met 16Gb RAM, 512 SSD, een goed scherm en Office: https://www.lenovo.com/nl...iness/?sortBy=Recommended

Geen idee of de 10% ook voor de 'Deals' geldt.

De andere merken ken ik minder maar hebben ook dergelijke modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 16-11-2024 17:14 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Wacht op het aanbod van de school zou ik zeggen.

Ze zitten gelukkig niet zo maar de hele dag achter hun laptop.
Hun telefoon daarintegen....

[ Voor 50% gewijzigd door Barrycade op 16-11-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-08 00:24
Barrycade schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:16:
Wacht op het aanbod van de school zou ik zeggen.

Ze zitten gelukkig niet zo maar de hele dag achter hun laptop.
Hun telefoon daarintegen....
Die zitten op de Dell Latitude 3140 11 inch, dat will ik haar niet aandoen.
Helaas is haar iMac overleden waardoor we wat moeten.
Zal ook nog even kijken waar ik goed een image mee kan maken zodat bij gedonder deze terug gezet kan worden.
Zien welke software daar geschikt voor is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Met 2 dochters al wat ouder zou ik zeggen, stel je niet voor dat ze de hele dag als een kantoor medewerker achter een laptop op school hangen.

Ik zou achteraf richting refurb zakelijk kijken. Dus de HP Probooks of Dell Latitude in 14".

Maar beide dochters hebben hier en doen al 4 jaar met een 14" HP. Van rond de 450 euro.

Buiten school wordt er door 1 af en toe Netflix op gekeken. Maar die telefoon zit aan hun handen vergroeid.