Bijbouwen voorbij de vergunningvrij limiet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:47
Voor het bepalen hoeveel m2 vergunningvrij gebouwd mag worden op het achtererf zijn duidelijke regels die ik kan toepassen op ons kavel, zie bijvoorbeeld https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/10216

Waar ik echter niet uit kom na veel zoeken is wat er gebeurt als nog een bijbehorend bouwwerk wilt plaatsen als je aan de limiet zit van het aantal m2 die je vergunningvrij mag bijbouwen. Het lijkt mij dat je dan gegarandeerd een vergunning nodig heeft:
- Kan dit, mits je een vergunning krijgt van de gemeente voor het extra bijbehorend bouwwerk?
- Of is dit kansloos, en verleend de gemeente sowieso geen vergunning omdat je al op de limiet zit qua m2 voor vergunningvrij bouwen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Alle bronnen op internet die ik kan vinden, ook van de overheid, focussen alleen maar op de limiet voor vergunningvrij bouwen, maar bespreken dan niet wat er gebeurt als je aan de limiet zit en nog iets wil bijbouwen.

Specifiek toegepast op onze casus:
- We krijgen een nieuwbouwhuis op te leveren in 2026
- We willen een tuinhuisje + veranda op het achtererf plaatsen na oplevering. Dit valt nog prima binnen de limiet van vergunningvrij bouwen.
- We zijn van plan (maar nog niet 100% zeker) op termijn ook een carport te plaatsen op de eigen oprit. Dus wel op het achtererf maar aan de "voorkant" van de woning, het is dus niet zo dat ik mijn hele achtertuin vol bouw. Echter een carport neemt aardig wat m2 in en hiermee zouden we over de limiet gaan van vergunningvrij bouwen. Overigens niet ruim over de limiet, maar zeker wel een paar m2.
- Als ik nu al weet dat een vergunning voor de carport 100% afgekeurd wordt, dan moet ik misschien mijn plannen voor het tuinhuisje + veranda aanpassen en die kleiner maken, vandaar dat ik benieuwd ben of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat staat er in het bestemmingsplan? doorgaans zitten daar ook beperkingen aan de hoeveelheid bebouwing op een kavel. als je daar binnen valt heb je een goede kans op een vergunning. maar ik zou er de moeite en kosten (tekeningen/leges) niet insteken voor een enkele m2 en je verande+ tuinhuis of carport die enkele m2 kleiner maken zodat alles vergunningsvrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
Daar kan je geen antwoord op geven op voorhand.

Vergunningsvrij mag altijd. Past het niet in de kaders van het vergunningsvrije, dan is het een afweging voor de gemeente. Of het past binnen het beleid, of het ruimtelijk acceptabel is, en of het precedent dat wordt geschapen (jij mag het, dus je buren ook) aanvaardbaar is.
Daar kan je een concept aanvraag ofzo doen. Ik weet niet precies hoe dat nu onder de omgevingswet heet.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
@twain4me het bestemmingsplan hanteert precies dezelfde regels/terminologie als de overheid wat betreft het aantal m2 dat vergunningvrij mag worden bebouwd met bijbehorend bouwwerk . Ook hier wordt expliciet gesproken over limieten voor vergunningvrij te bouwen, maar er wordt niet gerept over met een vergunning het limiet aan m2 overschrijden.

Ik vind het op voorhand een lastige situatie omdat tuinhuis + veranda voor ons meer nut heeft dan de carport, waarvan we nog nieteens zeker zijn of we hem zouden willen plaatsen. Het voelt dan raar om de tuinhuis + veranda kleiner te maken voor een eventuele carport.

Als er niemand is met ervaring hiermee zal ik de gemeente een mail sturen en mijn vraag voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Heb je een link naar het bestemmingsplan? (mag via de DM)

Als het van het bestemmingsplan mag is het doorgaans een formailteit om een vergunning aan te vragen.

Veder gaat de gemeente geen antwoord geven op je vraag, als je zekerheid wil dan moet je een informatieplan indienen. dan pas beoordelen ze je plan. eerder doen ze dat echt niet, dat heeft namelijk een grote kans op fouten en miscomunicatie.

[ Voor 75% gewijzigd door twain4me op 16-11-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
Het is altijd het bestemmingsplan / omgevingsplan erbij pakken. Dit kan je opzoeken via "Regels op kaart".
Tiuri schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:14:
- We willen een tuinhuisje + veranda op het achtererf plaatsen na oplevering. Dit valt nog prima binnen de limiet van vergunningvrij bouwen.
Dan is dat vergunnignsvrij als die aan alle voorwaarden voldoet. Dat is dan inclusief het bestemmingsplan.
- We zijn van plan (maar nog niet 100% zeker) op termijn ook een carport te plaatsen op de eigen oprit. Dus wel op het achtererf maar aan de "voorkant" van de woning, het is dus niet zo dat ik mijn hele achtertuin vol bouw. Echter een carport neemt aardig wat m2 in en hiermee zouden we over de limiet gaan van vergunningvrij bouwen. Overigens niet ruim over de limiet, maar zeker wel een paar m2.
Bouwen aan de voorzijde van de woning is bijna 100% zeker vergunningsplichtig. Dan is alleen de vraag wat valt onder de term "bouwwerk". Die definitie staat ook in het bestemmingsplan / omgevingsplan.
- Als ik nu al weet dat een vergunning voor de carport 100% afgekeurd wordt, dan moet ik misschien mijn plannen voor het tuinhuisje + veranda aanpassen en die kleiner maken, vandaar dat ik benieuwd ben of iemand hier ervaring mee heeft.
Zo voor de vuistweg krijg je die zekerheid niet. De gemeente kan niet op voorhand al zeggen: "Nou @Tiuri u krijgt altijd een vergunning als u dit en dit wil gaan bouwen". Dat is echt afhankelijk wat je gaat bouwen. Een vergunning is vaak maar zoveel maanden / jaar geldig voordat een nieuwe aanvraag ingediend moet worden. De gemeente zal concrete plannen willen zien om te beoordelen. Dan wordt gekeken past het bouwplan, is dat gewenst op die manier zo nee: Wat moet je aanpassen om het wel gewenst te krijgen. Of is er helemaal niets mogelijk.

Je zal voor jezelf de keuze moeten maken wat je belangrijk vindt. Wat wil je eerst bouwen, wat vind jij belangrijk om nu te hebben. Dan is het andere bouwwerk voor de toekomst met de dan geldende regels en/of vergunningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
@twain4me ik heb je een PM gestuurd.

@RonnieKo bedankt, twee opmerkingen:

- Ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert, ik wil het precies andersom weten. Ik hoef niet te weten of ik altijd de vergunning zou krijgen, ik wil weten of ik hem nooit zou krijgen op basis van het overschrijden van de bebouwingslimiet voor vergunningvrij bouwen.

- Het achtererf begint 1 meter achter de voorgevel, daar valt dus mijn gehele oprit minus 1 meter ook onder, dat kan naar mijn weten in beginsel dus zeker vergunningvrij, mits ik niet over die bebouwingslimiet heen ga qua m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tiuri schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:09:
@twain4me ik heb je een PM gestuurd.

@RonnieKo bedankt, twee opmerkingen:

- Ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert, ik wil het precies andersom weten. Ik hoef niet te weten of ik altijd de vergunning zou krijgen, ik wil weten of ik hem nooit zou krijgen op basis van het overschrijden van de bebouwingslimiet voor vergunningvrij bouwen.

- Het achtererf begint 1 meter achter de voorgevel, daar valt dus mijn gehele oprit minus 1 meter ook onder, dat kan naar mijn weten in beginsel dus zeker vergunningvrij, mits ik niet over die bebouwingslimiet heen ga qua m2.
als je geen hoekperceel hebt klopt dat. als je carport aan openbaar gebied grenst is het wel vergunningsplichtig.

definitief nee vooraf is het eigenlijk ook nooit.. mijn eigen verbouwing is bv (flink) in strijd met de welstandsnota en toch is het vergund. ook heb ik wel eens i strijd met bestemmingsplan gebouwd, maar dan kan er weer veel onder de kruimelregeling, alleen dat moet de gemeente wel willen. in een nieuwbouw wijk is de kans daarop meestal een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
Of je hem überhaupt zal krijgen weet je van te voren nooit. Dit omdat je moet kijken naar wat staat er in het omgevingsplan. Aan de hand daarvan toetsen ze. Net als aan de eisen van welstand. Dit doen ze pas als ze een concreet plan hebben ontvangen van je. Doe je een afwijking van het bestemmingsplan / omgevingsplan ben je altijd vergunningsplichtig.
Klopt maar als je weet dat je nu al over de limiet gaat: Vergunning nodig. Is dat erg? Nee, dat hoeft niet erg te zijn om een vergunning aan te vragen. Kost alleen wat meer tijd en het kan zijn dat je niet altijd krijgt wat je in eerste instantie wil hebben. Soms is dat helemaal goed omdat het plan er soms beter van wordt. :)

Maar wat al aangegeven wordt: Een nieuwbouwplan dan is vaak de vraag of het gaat lukken. Dit omdat er nog gebouwd mag worden.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 16-11-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bedankt beiden voor de input.

Over achtererf: Ik weet 99.9% zeker dat mijn oprit onderdeel is van mijn achtererf. Overheid heeft hele uitgebreide instructies met videos beschikbaar gesteld waardoor je zelfs als leek (want dat ben ik) kan bepalen wat wel/niet bij het achtererf hoort. Ik heb een vrijstaande woning en mijn oprit grenst aan het perceel van de buren, niet gericht naar de openbare weg. De oprit vanaf 1 meter achter de voorkant van de woning is dus achtererf. De andere kant van mijn perceel grenst wel aan de openbare weg dus dat stuk valt niet in het achtererf.

Over definitief nee: Goed om te horen dat jullie het in ieder geval niet van te voren kans 0 geven, want dat was mijn oorspronkelijke insteek. Ik ga toch proberen bij de gemeente deze vraag voor te leggen om te kijken wat ze zeggen: "Ik wil weten of een aanvraag voor een vergunning wordt afgekeurd als ik daarmee de bebouwingslimiet zou overschrijden voor vergunningvrij bouwen".

Voor de duidelijkheid ik heb ook geen probleem met het aanvragen van een vergunning voor die carport, en denk ergens ook dat een vergunning voor een carport eerder goedgekeurd zal worden dan dat voor een groter tuinhuis + veranda in de achtertuin omdat daar gewoon meer complexiteit bij komt kijken. En zoals eerder genoemd, van het tuinhuis + veranda weten we zeker dat we hem willen, dus die gaan we daarom eerst vergunningvrij bouwen. Als we daarna net niet uitkomen qua m2 met de carport kijken we wat we dan doen. Alleen als ik nu zou horen dat de carport een definitief nee is vanwege overschrijden bebouwingslimiet vergunningvrij, pas dan zou ik nadenken over het preventief kleiner maken van het tuinhuis + veranda.

Als ik iets terug hoor van de gemeente zal ik hier een terugkoppeling plaatsen.
Pagina: 1