Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met een build en hoop dat iemand me kan helpen. Het systeem start wel op (ventilatoren draaien, LED-verlichting werkt), maar ik krijg geen beeld en kan niet in de BIOS komen. De DRAM LED op het moederbord blijft constant oranje branden.
Het systeem heeft enkele maanden goed gewerkt tot plots niet meer.
Het is niet mijn PC dus kan niet met zekerheid zeggen wat er op het einde is gebeurd. Gebruiker zegt dat het laatste wat hij deed, een scheeraparaat met USB lader instak om op te laden.
Bemerking: Bij verwijderen van de koeler bleef de CPU er aan plakken. Het lock mechanisme was niet mee geinstalleerd, dus CPU zat los in de socket.
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
RAM: Corsair Vengeance DDR5 16GB (2x8GB), getest in slot A2
PSU: Corsair RM850x
Koeler: Arctic Freezer 34
Enkel een stick in slot A2 geplaatst (zoals aanbevolen).
Beide sticks afzonderlijk getest.
RAM van een andere PC geprobeerd (ook DDR5).
CMOS reset uitgevoerd:
Batterij verwijderd en 10 minuten gewacht.
Jumpers gebruikt
BIOS geüpdatet:
Via USB-stick met de BIOS Flashback-functie, naar de nieuwste versie. Ben zeker dat dit is gelukt.
CPU gecontroleerd:
CPU opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd of deze correct is geplaatst.
Pads op de CPU schoongemaakt (er zat een lichte vlek van een vingerafdruk op).
Voeding gecontroleerd:
Alleen de 8-pin CPU-stroomkabel aangesloten.
Later ook de extra 4-pin stroomkabel aangesloten, maar geen verschil.
Ander moederbord geprobeerd:
Ik heb de CPU getest op een andere B650-moederbord met hetzelfde resultaat.
Heeft iemand een suggestie voor een goedkopere compatibele CPU om te testen met deze setup?
Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb een probleem met een build en hoop dat iemand me kan helpen. Het systeem start wel op (ventilatoren draaien, LED-verlichting werkt), maar ik krijg geen beeld en kan niet in de BIOS komen. De DRAM LED op het moederbord blijft constant oranje branden.
Het systeem heeft enkele maanden goed gewerkt tot plots niet meer.
Het is niet mijn PC dus kan niet met zekerheid zeggen wat er op het einde is gebeurd. Gebruiker zegt dat het laatste wat hij deed, een scheeraparaat met USB lader instak om op te laden.
Bemerking: Bij verwijderen van de koeler bleef de CPU er aan plakken. Het lock mechanisme was niet mee geinstalleerd, dus CPU zat los in de socket.
Specs van de PC:
Moederbord: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFICPU: AMD Ryzen 5 7600X
RAM: Corsair Vengeance DDR5 16GB (2x8GB), getest in slot A2
PSU: Corsair RM850x
Koeler: Arctic Freezer 34
Probleem:
Het systeem start niet door naar de BIOS. De USB-apparaten (muis en toetsenbord) krijgen ook geen stroom. De DRAM LED blijft constant branden, wat wijst op een RAM-gerelateerd probleem.Wat ik al heb geprobeerd:
RAM getest in verschillende slots:Enkel een stick in slot A2 geplaatst (zoals aanbevolen).
Beide sticks afzonderlijk getest.
RAM van een andere PC geprobeerd (ook DDR5).
CMOS reset uitgevoerd:
Batterij verwijderd en 10 minuten gewacht.
Jumpers gebruikt
BIOS geüpdatet:
Via USB-stick met de BIOS Flashback-functie, naar de nieuwste versie. Ben zeker dat dit is gelukt.
CPU gecontroleerd:
CPU opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd of deze correct is geplaatst.
Pads op de CPU schoongemaakt (er zat een lichte vlek van een vingerafdruk op).
Voeding gecontroleerd:
Alleen de 8-pin CPU-stroomkabel aangesloten.
Later ook de extra 4-pin stroomkabel aangesloten, maar geen verschil.
Ander moederbord geprobeerd:
Ik heb de CPU getest op een andere B650-moederbord met hetzelfde resultaat.
Mijn vermoeden:
Ik denk dat de CPU defect is, omdat ik al een ander moederbord en RAM heb getest. Toch wil ik dit zeker weten voordat ik de CPU terugstuur of vervang.Vraag:
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om te bevestigen dat het probleem bij de CPU ligt?Heeft iemand een suggestie voor een goedkopere compatibele CPU om te testen met deze setup?
Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken.