Hi Thinkpad, ja er lijken voldoende ventilatie kokers te zijn.
Ikzelf heb dit probleem in mijn huis ook gehad, hele kruipruimte 1 grote schimmelbak en de funderingbalken zien er vochtig ui, dit komt doordat het grondwater wat hoger is bij jou. zo te zien is de vloer ook nog niet nageisoleerd.
Bij mij is het opgelost door bodemfolie te plaatsen en gelijk isolatie mee te nemen. Dit zou ik dan ook sterk aanraden. Neem als isolatie PIF dit isoleert als de beste en is ALTIJD weg te halen in geval van.
Na het plaatsen zag je de funderingbalken droger worden.
Bij mij is het opgelost door bodemfolie te plaatsen en gelijk isolatie mee te nemen. Dit zou ik dan ook sterk aanraden. Neem als isolatie PIF dit isoleert als de beste en is ALTIJD weg te halen in geval van.
Na het plaatsen zag je de funderingbalken droger worden.
Ervaar je problemen nu?
Vochtig zand is geen probleem. Dat had je ook kunnen googelen.
Er zijn huizen waar structureel een laag waterontharder staat.
Je kunt de vochthuishouding idd verbeteren door een bodemfolie te leggen. Dat is ook prettig als je er ooit eens onder moet.
Vochtig zand is geen probleem. Dat had je ook kunnen googelen.
Er zijn huizen waar structureel een laag waterontharder staat.
Je kunt de vochthuishouding idd verbeteren door een bodemfolie te leggen. Dat is ook prettig als je er ooit eens onder moet.
[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 16-11-2024 18:53 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
En wat is dan de luchtvochtigheid in die kruipruimten?verhuizer123 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:07:
Hi Thinkpad, ja er lijken voldoende ventilatie kokers te zijn.
Meten is weten, ik kan vanaf een foto niet beoordelen of er een probleem zou kunnen zijn.
E.e.a. is natuurlijk ook gerelateerd aan de (relatieve) vochtigheid buiten, dus je zult over een langere periode (ongeveer een jaar) metingen moeten doen (zowel binnen als buiten) om dat vast te stellen.
Om te voorkomen dat je (dure) maatregelen gaat treffen die misschien niet eens noodzakelijk zijn.
Soms denk ik wel eens dat er hier een heel legertje aan ZZP'ers zit die nog ruimte in de agenda hebben en maar al te graag (tegen betaling natuurlijk) met folie en PIR aan de slag willen gaan.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Maar dat witte spul op de bodem lijkt me inderdaad schimmel toe. Dat zou ik toch ook liever niet hebben, ook al is het in een kruipruimte.
Bodemfolie is de meest standaard oplossing, maar je kan ook (kunststof) schelpen storten, dan blijft het vocht daar onderin zitten.
Bodemfolie is de meest standaard oplossing, maar je kan ook (kunststof) schelpen storten, dan blijft het vocht daar onderin zitten.
Wat de luchtvochtigheid is, weet ik niet. Goed idee om dat te meten. Heeft iemand ervaring met Tonzon bodemisolatie?
Verklaar dan eens waarom er op die plank weinig tot geen schimmel zit?Terpen Tijn schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:05:Maar dat witte spul op de bodem lijkt me inderdaad schimmel toe.
Die witte plekken kan ook duiden op uitbloeiing van zouten die in het zand zitten, over langere tijd ontstaan door cement en bouwstof welk tijdens het bouwen in het zand gekomen zijn.
Gecombineerd met spinnenwebben/knoppen kan dat op een foto er uit zien als schimmel, maar dat is op een foto haast niet te beoordelen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Blaas de ventilatiekokers eens goed door met een bladblazer oid, borsteltje er door.
Vochtig is geen probleem. Hangt er condens aan je isolatie van de vloer? Dan ventileert het niet genoeg en weet je wat je er aan kunt doen.
Vochtig is geen probleem. Hangt er condens aan je isolatie van de vloer? Dan ventileert het niet genoeg en weet je wat je er aan kunt doen.
Geen idee hoor, ik zei ook alleen dat het me zo leek, en ik wil niet pretenderen op schimmelgebied specifieke expertise te hebben.Yaksa schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:29:
[...]
Verklaar dan eens waarom er op die plank weinig tot geen schimmel zit?
Die witte plekken kan ook duiden op uitbloeiing van zouten die in het zand zitten, over langere tijd ontstaan door cement en bouwstof welk tijdens het bouwen in het zand gekomen zijn.
Gecombineerd met spinnenwebben/knoppen kan dat op een foto er uit zien als schimmel, maar dat is op een foto haast niet te beoordelen.
Als het niet nodig is dan schaadt het in ieder geval je portemonnee en je hebt een hoop lastig werk voor niks gedaan.Terpen Tijn schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:48:[...]Als het geen schimmel is kan TS eventueel afzien van bodembedekkers, maar aan de andere kant: baat het niet dan schaadt het niet.
Pagina: 1