Cv leiding afdoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-05 21:37
Oude verroeste cv leiding die niet meer gebruikt gaat worden, wil ik afdoppen. Ik ben een leek en dus vraag ik hulp om meteen het goede te doen. Zie foto.

Hoe kan ik dit het beste afdoppen? De leiding is leeg, ketel staat uit. Ik geloof dat het moet met een kneldop of zoiets? Als het kan, graag stap voor stap uitleg.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axKLAmIPdQJp0pGNdHt7NZIZOHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ3pcb9AdXcs4fchnwW7slPt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou er een perskoppeling op (laten) plaatsen. Knelkoppelingen gebruik je niet op plekken waar je niet meer bij kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:00
Een dunwandig stalen leiding hoort ook niet onbeschermd weggesmeerd te worden. De huidige situatie op de foto klopt al voor geen meter. Heb je geen mogelijkheid om deze af te doppen op de plek waar deze in de vloer verdwijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 21:48
Maar waar komt deze leiding vandaan?
Zit er niet een verdeler welke je kan afdoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThinkPad schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:52:
Ik zou er een perskoppeling op (laten) plaatsen. Knelkoppelingen gebruik je niet op plekken waar je niet meer bij kan.
dit als onderstaand niet kan
Gotenx schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:14:
Een dunwandig stalen leiding hoort ook niet onbeschermd weggesmeerd te worden. De huidige situatie op de foto klopt al voor geen meter. Heb je geen mogelijkheid om deze af te doppen op de plek waar deze in de vloer verdwijnt?
en check ook even dat het echt een losse set leidingen is.. je ziet toch nog wel eens dat radiatoren in serie geschoven worden met een 50% onderblok er op voor als men de radiator in een ruimte dicht zet..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-05 21:37
Heren, dank voor de tips. Lijkt me beter dat ik een loodgieter inschakel om het even goed te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:05
Mja loodgieter laten voor afdoppen vind ik persoonlijk niet nodig is duur ten opzichte van de taak. Maar zoals er meerder gezegd wordt, beter afdoppen bij het punt waar hij de vloer in gaat.
Wat is eigenlijk de aanleiding verbouwing? Als je namelijk later nog alles gaat vervangen/veranderen kun je prima met een knel die leiding afdoppen als je daar op een later tijdstip ergens dit jaar weer bij moet.
Als je er nooit meer aan wilt zitten solderen of persen.

Ik hou me ook altijd aan de legionella regel van max 1 meter lange loze leiding afdoppen ongeacht of het drink water of cv leiding is. Dan zit ik altijd safe.
Vandaar ook liever afdoppen bij het begin punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:03
De makkelijkste oplossing is dit product: https://www.toolstation.nl/afsluitdop/p14853

Je haalt dan de oude buis uit de koppeling (doorslijpen, koppeling losdraaien met 2 sleutels, dan er uit pakken), stopt dit afsluitplaatje in de koppeling, en draait hem weer vast.

Maar wat de rest zegt: eigenlijk horen deze leidingen en knelkoppeling niet (onbeschermd) in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:25
Gewoon knel eindkoppeling kopen en erop zetten, klaar. Je gaat het niet meer gebruiken dus ik zou niet moeilijk gaan denken of zelfs een loodgieter inschakelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 08:27

mjl

Ugh

Als je het nooit meer gaat gebruiken, waarom dan afdoppen? Leuke leiding om nog eens een ethernet kabeltje door de jassen :)

-------

Pagina: 1