Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Vandaag is mijn installateur geweest voor de nieuwe meterkast. Ook meteen inspectie hoe we de groep voor de zonnepanelen naar zolder gaan krijgen, want er ligt niets. De electra van zolder is afgetakt van een lichtgroep en niet bruikbaar.

Mijn idee was om door de spouw recht naar beneden te gaan en dan in de meterkast uit te komen. Huis is van 1997, spouw is waarschijnlijk met rockwool geisoleerd.
We hebben een piramide dak en de meterkast zit onder in de hoek van de woning.
Dak is uitgevoerd met muurplaten. Dat ziet er zo uit. (BTW dit is niet mijn woning want de zoldervloer is gewoon van beton)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-y_nuZiPaq07usJyU2W1C_lgQJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzbZX4jjLcP4I3K4nHJaicqE.png?f=fotoalbum_large
De installateur geeft aan dat het heel lastig is om door de muurplaat precies in de spouw uit te komen; door de dakplaten recht naar beneden boren waarschijnlijk nóg lastiger.
Om dan te hopen dat je een buis naar beneden gestoken krijgt. En dan vervolgens breekwerk in de meterkast om uit te vogelen waar de buis precies is uitgekomen.

Kortom, hij wil daar liever niet aan beginnen en we hebben nu schuin omhoog een gat geboord waarmee we onder het dakbeschot van de aangebouwde carport uitkomen want vanaf daar kunnen we een stukje regenpijp meepakken om de leiding onzichtbaar naar zolder te krijgen. Die buis loost van het zolderdak zo weer op het pannendak van de carport dus is maar 1,5 meter buis.

Maar ja, ik vraag me wel af; is het werkelijk zo'n risicovolle excercitie om de spouw route te proberen? Want het lijkt me wel veruit het netste. Als ik dat alsnog zelf voor elkaar krijg dan is dat natuurlijk ook prima. Dat gat wat nu geboord is komt toch wel van pas want ik wil daar nog power naartoe voor een camera.

Ik heb een endoscoop om in gaatjes te loeren in elk geval, en een flinke boor ook wel.

Alleen; door je dakplaten boren en dan fout uitkomen; ofwel ontdekken dat het gewoon niet lukt om door de isolatie te steken...dat is ook geen feest.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je de CV-ketel op zolder?
Dan heb je daar ook water, warm water en CV-leidingen. Je kunt hiernaast iets maken. Wij hebben een koof op de overloop die we los hebben gehaald en gebruikt hebben voor o.a. extra elektra voor de PV-installatie bij ons is het een woning uit '94.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Nee, helemaal niets. Alle apparatuur staat in de technische ruimte beneden.
Bij een piramidedak zie je dat ook niet zo snel want dan komt alles in het midden te staan; de ruimte is helemaal open verder. (wel een vaste trap) Er is ook geen verwarming op zolder; al liggen er wel leidingen. Maar die komen van een punt waar geen electra te voeren is, en die gaan op de 1e etage over op flexibel in de vloer naar het verdeelblok.

Maar ondertussen blijk ik toch een tekening van de bouw gevonden te hebben en hoewel de muurplaat iets toegankelijker lijkt te zijn dan getekend, begin ik de uitdaging die de installateur zag, wel een beetje voor me te zien. Er is namelijk kans dat halverwege de muur ook nog een loodslab in de weg zit, want als ik de tekening mag geloven is die doorgezet, zo hoort het ook dus ik geloof achter elkaar dat het ook zo is aangelegd. Isolatiemateriaal is inderdaad Rockwool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXx3eCUg3hN0DKKidxRStem-Ugs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJ6tHxEOCfRTV4YXaL6oRDeY.jpg?f=fotoalbum_large

Dus eigenlijk denk ik dat de HWA route niet eens zo'n slecht idee is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 16-11-2024 01:34 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:41
Ik neem aan dat je de kabel vlak naast de HWA wil leggen en niet er doorheen? Dat laatste mag / kan echt niet namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die dakplaten ben je zo door heen, dat is waarschijnlijk een centimeter spaanplaat, dan iets van 10cm piepschuim en dan weer een centimeter spaanplaat. Onlangs in een woning uit 1998 daar doorheen geboord voor koelleidingen airco, je vliegt er met een speedboor zo doorheen. Kwestie van heel goed meten binnen en op het dak en dan kun je precies uitkomen waar je wil in het knieschot.

Maar het deel via je spouw kun je vergeten. Ten eerste omdat het erg lastig is om beneden de kabel/buis op de juiste plek op te vissen. Ten tweede omdat je niet weet wat voor hindernissen er zitten, zoals idd die loodslab zoals op je tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Nette kabelgoot op de muur maar dat wordt dan weer als lelijk ervaren. Een huis moet er voor jou zijn en niet jij voor een huis maar dat is mijn gedachte.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 10:48
Hoe loopt je rookgasafvoer en rioolontluchting naar het dak? Je zal toch wel ergens een koof hebben waar dit in is weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Ysberg80 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:34:
Hoe loopt je rookgasafvoer en rioolontluchting naar het dak? Je zal toch wel ergens een koof hebben waar dit in is weggewerkt.
In bijgebouw waar de technische ruimte zich bevindt. Er loopt niets naar zonder. Alleen een standleiding aan de andere kant van de badkamer. Volledig in de spouw.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Wiebeltje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:47:
Ik neem aan dat je de kabel vlak naast de HWA wil leggen en niet er doorheen? Dat laatste mag / kan echt niet namelijk.
Nu ja, dat mag dus wel. Althans, het wordt nergens expliciet verboden in de NEN1010 en het wordt erg vaak gedaan. Daar lopen tal van forumdiscussies over op tal van plekken. Als je maar het juiste kabeltype gebruikt.

Bij mijn ouders lopen wat kabels door de kruipruimte en die hebben ook maandenlang onder water gestaan met het hoge water. Is in feite niks anders.

Maar of het slim is om deze 2 te combineren dat is een ander verhaal en zat me ook niet lekker. Het is ook een metalen HWA trouwens.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Dus....

Ik ben nog eens goed gaan meten en puzzelen; en ik denk dat ik vanuit het punt waar we nu een gat hebben geboord, weer door kan naar de garage, en vandaar weer terug naar het woonhuis, dan kom ik bij de eerder genoemde verwarmingsleidingen, en dan kan ik daarnaast een leiding op de muur leggen.

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f69xrL_vXR5EsKZ109kAsmExFm0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rjCU1etzVclnRqJkpX4ijTaI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H494TBtsq5X0ARCYTK_MbFNjVwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kJTHDlcIV0h5Fi84P6VlHsc.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier zie het kruis, dat is het piramide dak, en de vaste aanbouw (daaronder zit dus de carport, garage, bijkeuken, washok cq technische ruimte en toilet)

En de meterkast zit dus in het hoekje rechtsvoor. Dus schuin omhoog die loze ruimte boven de betimmering van de carport, dan naar achter de garage in, en daar weer terug het woonhuis in. Ik zal die tekeningen ook aan de installateur voorleggen. De ruimte ernaast (op de eerste etage) is het toilet, en ik neem wel aan eigenlijk dat de waterleiding niet horizontaal ligt :P

[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 16-11-2024 13:46 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
klump4u schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:09:
Nette kabelgoot op de muur maar dat wordt dan weer als lelijk ervaren. Een huis moet er voor jou zijn en niet jij voor een huis maar dat is mijn gedachte.
Ik vind dat je bij een uniek huis best een beetje mag nadenken over hoe het eruit ziet toch :)
Die kabel gaat er voor altijd liggen. Dus dan wil ik hem uit zicht; ik heb nu ook alles keurig in de muur want de oorspronkelijke eigenaar heeft in veel ruimtes extra water, electra, coax, telefonie (nu dus utp), riool en gas in het ontwerp meegenomen en aan laten leggen.... alleen geen loze leidingen naar de zolder.
Bovendien moet ik ook bij een kabel op de muur, ook eerst door het dak van de aanbouw heen komen. En bij een dak met flauwe helling moet je altijd waken voor lekkages door capillaire werking.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vanaf de zolder in de spouw een gaatje boren... camera er in laten zakken en kijken of je uberhaubt een vrije doorgang hebt?

en verder 100x meten waar je gaatje eigenlijk moet komen om goed uit te komen... (en dan nog bidden dat je niet toch een foutje maakt)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:41
Mistraller schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:26:
[...]

Nu ja, dat mag dus wel. Althans, het wordt nergens expliciet verboden in de NEN1010 en het wordt erg vaak gedaan. Daar lopen tal van forumdiscussies over op tal van plekken. Als je maar het juiste kabeltype gebruikt.

Bij mijn ouders lopen wat kabels door de kruipruimte en die hebben ook maandenlang onder water gestaan met het hoge water. Is in feite niks anders.

Maar of het slim is om deze 2 te combineren dat is een ander verhaal en zat me ook niet lekker. Het is ook een metalen HWA trouwens.
Kruipruimte is heel wat anders. Het gaat er niet om dat die kabel nat mag worden maar dat het goed mis gaat als een loodgieter er de zaag in zet. Sowieso, stel je moet een keer wat met die HWA ga je dan die kabel weer helemaal los halen en terug trekken? Grijze pvc pijp er strak naast monteren en het valt echt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Kun je de kabel niet onder de dakpannen en dan achter/naast een regenpijp laten lopen?
Laat de installateur meedenken, die hebben vaker naar dit soort oplossingen moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:11:
vanaf de zolder in de spouw een gaatje boren... camera er in laten zakken en kijken of je uberhaubt een vrije doorgang hebt?

en verder 100x meten waar je gaatje eigenlijk moet komen om goed uit te komen... (en dan nog bidden dat je niet toch een foutje maakt)
Je komt al heel moeilijk in de spouw en dan....rockwool. Mijn endoscoop heeft maar een kabel van een meter trouwens. En er zit toch een loodslab.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Wiebeltje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:15:
[...]

Kruipruimte is heel wat anders. Het gaat er niet om dat die kabel nat mag worden maar dat het goed mis gaat als een loodgieter er de zaag in zet. Sowieso, stel je moet een keer wat met die HWA ga je dan die kabel weer helemaal los halen en terug trekken? Grijze pvc pijp er strak naast monteren en het valt echt niet op.
Deze HWA is 1,5 meter van metaal; en loost op het dak van de aanbouw. En omdat we behoorlijk wat overstek hebben wijkt de buis bovenaan fors van de gevel.
Ga me niet overtuigen dat er een buis aan de buitenkant moet, dat wil ik gewoon niet, en vraag ik ook geen advies over. Ik wil bovendien simpelweg niet 2x door dakplaten moeten boren. Je moet immers boven dat flauwe dak ook de boel nog eens waterdicht krijgen en houden. Bij de overstek kan je misschien wegkomen met schuin boren maar dat is ook heel erg gokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAougkyCUPoxrInJxB69JIUahks=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/onuZt2Z1RmTevkFirmiSyoKE.png?f=user_large

Ik ben het met je eens dat door de HWA een lelijke oplossing is, ook al gaat er zeker geen loodgieter in zagen want dan zou die wel heel erg blind zijn (de buis is immers open aan de kant waarop ie op het lage dak loost en daar zou de kabel erin gaan). Maar er is geen regel dat het niet mag!

Maar ik ben er vrij zeker van dat wat ik nu bedacht heb, dus binnendoor onder dat lage dak een stuk naar achter en dan weer door de muur naar binnen, om daar binnendoor naar boven te gaan (in een kast) de beste optie is. Alle kabel blijft netjes binnen, geen dakdoorvoeren en geen gekke HWA constructies.

Ik hoop alleen dat de tekeningen een beetje kloppen want de oplettende kijker heeft al gezien dat de tekeningen van de goot er anders uit zien dan hoe het geworden is 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Mistraller op 16-11-2024 20:08 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
vogelmans schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:24:
Kun je de kabel niet onder de dakpannen en dan achter/naast een regenpijp laten lopen?
Laat de installateur meedenken, die hebben vaker naar dit soort oplossingen moeten zoeken.
Installateur kwam zelf met het idee om door dit stukje HWA te gaan ;)

---------------

Pagina: 1