Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop van mijn moeder draait op Win7. Veel dingen lukken (daarom) niet meer. Je kan bijv. geen Firefox meer installeren, om maar iets te noemen.
Ik probeer een laptop ter vervanging te vinden.
Liefst met Windows 11 Pro, omdat dat flexibeler is dan Home.
Een 17" of groter. Liefst mat scherm. Sterke scharnieren.
32 GB memory, omdat de laptop dan langer mee gaat.
Ze doet geen games.
Werkt met (veel) foto's, en met PaintShopPro7 (nieuwere versies zijn veel trager en bieden geen meerwaarde voor wat ze nodig heeft). En verder gmail / internet. Verder geen zware apps.
Nog niet gekeken of de "Acer Aspire 5 A517-58GM" mat is, maar dat is de enige die uit mijn pricewatch rolt (althans onder de 1500 euro). Doe ik iets verkeerd; is er echt zo weinig keuze met bovenstaande eisen?

Wat is je budget?
Ik had het over minimaal 1200. Dat vond ze al teveel ;)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Apple.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:41
Het verschil tussen Windows 11 pro en home is vooral dat je bitlocker, 2 cpus en meer dan 128GB geheugen kunt gebruiken. Lijkt mij niet nodig.

Maar wat heb je zelf al gevonden? In mijn ogen is een laptop van 1200 euro een enorme overkill als ze nu ook uit de voeten komt. Denk dat 16GB geheugen ruim voldoende is en een i5 of ryzen 5 processor ook. Dan ben je voor 600euro toch klaar?
uitvoering: ASUS VivoBook 17X M3704YA-AU148W

Zet de rest op de bankrekening en koop over 4 of 5 jaar een nieuwe als deze te traag wordt of druk is.

[ Voor 28% gewijzigd door jongetje op 15-11-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:21
kimborntobewild schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:40:
De laptop van mijn moeder draait op Win7. Veel dingen lukken (daarom) niet meer. Je kan bijv. geen Firefox meer installeren, om maar iets te noemen.
Altijd in dit soort topics vraag ik me dan af waarom heb je die laptop dan niet eerder geüpdatet naar Windows 10 en voorzien van een SSD ( als deze nog nog niet aanwezig is)?

En wat betreft Firefox onder Windows 7:
Mozilla Support: Firefox-gebruikers op Windows 7, 8 en 8.1 worden overgezet naar Extended Support Release
Firefox-versie 115 is de laatste ondersteunde versie voor gebruikers van Windows 7, Windows 8 en Windows 8.1. Als u Firefox op deze versies van Windows hebt gebruikt, wordt u overgezet naar het Firefox Extended Support Release (ESR)-kanaal door een toepassingsupdate.

Als u Firefox wilt installeren op Windows 7, Windows 8 of Windows 8.1 en de Firefox-downloadpagina op https://www.mozilla.org/firefox/windows/ bezoekt, wordt uw Windows-versie gedetecteerd en wordt u gevraagd de nieuwste Firefox 115 ESR-versie voor uw 32-bits of 64-bits Windows-systeem te downloaden.

Mozilla levert tot ten minste maart 2025 beveiligingsupdates, waarna de positie opnieuw wordt geëvalueerd.
kimborntobewild schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:40:

32 GB memory, omdat de laptop dan langer mee gaat.

Ik had het over minimaal 1200. Dat vond ze al teveel ;)
Dat lijkt meer op een laptop die je voor jezelf uitkiest? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:02:
Altijd in dit soort topics vraag ik me dan af waarom heb je die laptop dan niet eerder geüpdatet naar Windows 10 en voorzien van een SSD ( als deze nog nog niet aanwezig is)?
Er staat Windows7 op origineel, dat geeft ook wel aan hoe oud ie is ;). Echt het upgraden niet meer waard.
'32 GiB'
Dat lijkt meer op een laptop die je voor jezelf uitkiest? 8)7
Nee, als ik een nieuwe laptop koop, moet er minimaal 64 GiB in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:51:
Het verschil tussen Windows 11 pro en home is vooral dat je bitlocker, 2 cpus en meer dan 128GB geheugen kunt gebruiken.
Je kunt in Home veel minder zaken instellen, zelfs gpedit.msc is geblokkeerd.
Maar wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de pricewatch ingesteld op wat ik aangaf in post 1.
In mijn ogen is een laptop van 1200 euro een enorme overkill als ze nu ook uit de voeten komt.
Ze kan nu niet uit de voeten! De laptop is oud, traag en versleten en beschadigd.
Maar ik ben het wel eens dat voor een nieuwe laptop 1200 als overkill klinkt. Maar bij Pricewatch rolt er alleen datgene uit wat ik in post 1 aangaf. Vandaar mijn thread.
Denk dat 16GB geheugen ruim voldoende is...
Hoeveelheid geheugen is het belangrijkste, als je een nieuw device koopt. Slechts 16 GiB is niet toekomstbestendig (meer).
...en een i5 of ryzen 5 processor ook.
Dat lijkt me inderdaad prima. CPU is zelden de bottleneck voor mensen die niet gamen of zware applicaties nodig hebben.
Die heeft geen 32 GiB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 14:24

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

kimborntobewild schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:49:
Hoeveelheid geheugen is het belangrijkste, als je een nieuw device koopt. Slechts 16 GiB is niet toekomstbestendig (meer).
Er hoeft nu geen 32 in te zitten, je moet gewoon zorgen dat het geheugen uitbreidbaar is zodat je er over 5 jaar 32 in kunt zetten. Wat je nu uitgezocht hebt is inderdaad complete overkill

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:21
kimborntobewild schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:15:
Er staat Windows7 op origineel, dat geeft ook wel aan hoe oud ie is ;). Echt het upgraden niet meer waard.
En hoe vaak heb je je eigen systeem al geupgrade/verbeterd in die tijd?
Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.
Pagina: 1