Regels omzeilen passend toewijzen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.687 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennie1979
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. De situatie is alsvolgt..
Mijn dochter i alleenstaande moeder met kind van 4. Ze heeft een huurwoning maar last van veel overlast door buren en een ggz instelling in de straat waar ze psychotische en verslaafde mensen door de straat heeft lopen. Ze eil graag verhuizen. Heeft een inkomen rond de 27000 en valt dan in de categorie van woningen onder de 650 euro. Hier in zijn geen geschikte woningen. Omdat ze alleenstaande moeder is word ze gezien als 2 persoons huishouding en heeft ze 37625 aan bruto jaar loon nodig om boven de 650 te huren. Niet te dien voor haar.
. De gegevens had ze niet goed ingevuld. Is hierdoor 1e geworden voor een prachtige woning in een veilige buurt. Woning kost 700 per maand. Oude huurders betalen nu nog 600 maar met de huurverhoging wordt ie 100 meer.

Is er een constructie te bedenken dat ze de woning krijgt? Kan ze tijdelijk samen wonen met haar broer ? Ik heb gelezen dat huurverhoging toeslag weg valt maar de andere toeslagen niet. Kan haar broer hier na een korte eriide zich weer uitschrijven en mijn dochter hier alleen jan wonen? Als broer hier bij in komt hebben ze een gezamenlijk ibkomen van boven 28000

Hopelijk kunnen jullie verder helpen en zijn er constructies .Anders erdoor verhuizen erg lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik snap je situatie maar ik denk dat je vraag gekortwiekt gaat worden. Je TT schrijft al 'regels omzeilen' en daar trekt Tweakers een hele strakke lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

1. Regels omzeilen doen we niet
2. heeft de broer maar 1000 per jaar inkomen?
3. 700 euro pm op een inkomen van 27000 is best veel. Vooral met een kind en alleenstaand.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennie1979
Nee broer heeft in goed inkomen. Ze vallen dan in de carogorie dat ze tot 850 mogen huren gezamenlijk. Maar deze woning is 700. Ze betaald nu 650 voor haar huidige woning. Ze heeft huurtoeslag welke Ze dan opnieuw kan aanvragen als brierver niet meer woont. Dan betaald Ze voir deze woning 50 meer. Voir haar goed te doen.
Kan ze samen wonen met broer? Is daar een verplichting aan verbonden wat betreft tijd? Of kan broer zich na een maand weer uurschrijven. Moet hij als medehuurder of contract staan?

[ Voor 10% gewijzigd door hennie1979 op 15-11-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:52
Verliest ze dan niet haar toeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennie1979
Alleen huurtoeslag verliest ze want ze zijn geen fiscale partners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:48
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:59:
3. 700 euro pm op een inkomen van 27000 is best veel. Vooral met een kind en alleenstaand.
Op die €700 ontvangt ze natuurlijk nog wel huurtoeslag als ze de woning toegewezen zou kunnen krijgen. Als ik even snel een proef berekening invul is er zelfs recht op €392 huurtoeslag per maand bij een huur van €700.

Maar dat is dan ook precies de reden dat het systeem van passend toewijzen is ingevoerd. De kosten voor huurtoeslag moeten nog wel enigszins betaalbaar blijven, dus moeten de iets duurdere sociale huurwoningen simpelweg naar mensen met een net iets hoger inkomen en de goedkoopste sociale huurwoningen naar de laagste inkomens. En precies daarom zal er dus ook voor deze situatie waarschijnlijk geen uitzondering gemaakt worden.

Scheelt de samenleving kapitalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 15-11-2024 20:03 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:02
Houd er bij dit idee rekening mee dat "als" het lukt en naderhand word het ontdekt dat de regels niet zijn gevolgd, er kans is dat ze haar woning kwijt raakt. Én zowel zij als broerlief in de problemen kunnen komen (ergste geval: aanklacht valsheid in geschrifte). Als de huidige situatie écht niet houdbaar is misschien toch kijken naar een andere oplossing (tijdelijk inwonen bij broer, ouders, vriend/vriendin) terwijl ze wacht op een toewijzing die ze wél mag hebben, of tot ze genoeg loonsverhoging heeft gehad om iets anders te kunnen huren/kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
hennie1979 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:46:
Alleen huurtoeslag verliest ze want ze zijn geen fiscale partners
Ze zijn dan voor alle toeslagen elkaars toeslagpartner. Zie regel nummer 5.
https://www.belastingdien...es%20staat%20ingeschreven.

Overigens verdient broer bar weinig wanneer het gezamenlijk inkomen niet boven de grens voor een sociale huurwoning uitkomt. Die grens ligt immers op 44.000 euro. Dan zou broer dus hooguit €1300 bruto per maand verdienen (€17.000 per jaar). Dat is het fulltime minimumjeugdloon voor een 19-jarige...

En dergelijke fraude plegen is af te raden. Er zullen heel waarschijnlijk de nodige alarmbellen afgaan als nu om die woning te bemachtigen ineens de broer ook medebewoner wordt, terwijl dat afwijkt van het (zoek)profiel wat de dochter heeft. Het is immers niet bepaald gebruikelijk dat broer en zus ineens samen gaan wonen in een nieuwe huurwoning en daarmee ook nog eens financieel afhankelijk van elkaar worden. Zoiets gebeurt in praktijk alleen als ouders van jongvolwassenen wegvallen (bijvoorbeeld door overlijden of plotselinge handicap/ziekte) en in elk geval één van de twee broers/zussen nog niet "volwassen" of financieel sterk genoeg is om zonder steun van een andere volwassene zelfstandig te wonen.

[ Voor 36% gewijzigd door Ivow85 op 15-11-2024 20:20 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:49
Ik denk dat de beste aanpak is om maandag direct contact op te nemen met de woningcorporatie en te informeren naar de mogelijkheden. Misschien zijn er in dit specifieke geval uitzonderingen mogelijk voor alleenstaande moeders.

Volgens de Woningwet zijn woningcorporaties verplicht sociale huurwoningen passend toe te wijzen. Hier moeten zij zich dus aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennie1979
Broer heeft een inkomen van 2000 netto per maand. Opzich niet gek voor iemand van 20. Weet iemand de wetgeving hier in? Hoelang moet iemand bij je wonen zonder dst er geen problemen komen als de gene weer weg gaat? Hey kan ook om een relatie gebeuren toch dat het het blijkt te werken?

Ik lees op de site van overheid dat een medebewoner geen fiscaal partner hoeft te zijn en ze buiten de huurtoeslag de kindgebonden budget en zorgtoeslag behoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennie1979
Ik verwacht niet dst het mogelijk is maar het is fijn hier te kunnen sparren. We gaan het gesprek aan met de woning bouw en we gaan kijken hoever we komen.ik begrijp de regels maar ze zit vast in der woning want er worden hier bijna geen woningen aangeboden van 650.erg jammer is ook dat de huur van deze woning met 100 omhoog gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:49
De kans is klein, maar je kunt nog controleren of de gevraagde huurprijs wel terecht is. Dit kun je eenvoudig doen via de huurprijscheck van de Huurcommissie.

Als het lukt om de huurprijs met een paar tientjes te verlagen, kan ze misschien alsnog in aanmerking komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Exception op 15-11-2024 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Lullig maar ze mag blij zijn dat ze in deze tijd een woning heeft. En frauderen om te verhuizen lijkt me alleszinds een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10
kan je dochter niet bij jou wonen? kan ze ook een centje sparen.

Verder maak je heel veel typefouten. Je gaf aan dat ze 27.000 verdient. Per jaar? of 2700 per maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

De gegevens had ze niet goed ingevuld.
Stom of gewoon valsheid in geschrifte.

Gezien dat er nu creatief wordt gezocht naar oplossingen om het onterechte verkregen toch te behouden riekt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:17
Komen ze samen niet boven de 60000 euro bruto? Want dan komen ze met een driepersoons huishouden niet meer in aanmerking voor een woning van 700 pm.
Ik zou ook kijken naar de normen voor 2025, misschien valt ze er dan weer binnen. Ik kan die normen nu nog niet vinden, misschien zijn ze nog niet vastgesteld.

Verder heeft een veranderend inkomen of samenstelling van het huishouden geen gevolgen (je wordt niet om die reden uit je huis gezet). Maar als je snel na toewijzing een verandering in samenstelling doorgeeft, breng je het natuurlijk wel snel onder verdenking van fraude (en dat is het dan ook) en dat kan vergaande consequenties hebben, voor zowel je dochter als je zoon.

Beter is het om te kijken waarom die huurprijs met maar liefst 15% omhoog gaat. Dat is niet conform de regelgeving, dus tenzij het huis zeer grondig is verbouwd, zit daar misschien wat ruimte. Verder goed kijken waar die prijsverhoging in zit, want als dat servicekosten zijn, tellen ze niet mee in de huurprijs van max 650. Dan kan je dochter het gewoon zonder haar broer huren.

Verder kan het ook nog zo zijn dat je dochter binnen de 5% valt die niet passend hoeft te worden toegewezen (95% moet voldoen aan de normen). Dan is er niks aan de hand.

[ Voor 62% gewijzigd door Toke_gt op 16-11-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennie1979
Dank jullie allemaal voor deze tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
Hou er ook rekening mee dat dit nadelig kan zijn voor broer. Immers vermoed ik, dat zelfs als het lukt er te komen wonen dat broer niet dan niet zomaar meer van het contract af kan. Een verhuurder hoeft zo'n 'halve' opzegging geloof ik niet te accepteren. Broer kan dan mogelijk nog wel via de rechter weg, maar alleen als als zus ook toestemt en de huur alleen kan dragen waarschijnlijk (waarbij het er dan volgens mij niet enkel om gaat of ze het praktisch gezien kan dragen, maar ook dat ze voldoet aan bepaalde inkomenseisen e.d. wanneer toepasselijk).

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 16-11-2024 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Heb je de verhuurder al gebeld en de situatie voorgelegd? Soms kunnen die ook mee denken.

En anders is het slikken en zoeken naar woningen die WEL passend zijn, met 2 mensen hoef je niet per se de grootste woning van de straat. In zijn van, vaak zijn er binnen een wijk zowel dure als goedkope woningen. Dus als je dochter bepaalde locatie mooi vindt zijn er ook goedkopere woningen op dezelfde locatie.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 16-11-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
hennie1979 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:25:
Broer heeft een inkomen van 2000 netto per maand. Opzich niet gek voor iemand van 20. Weet iemand de wetgeving hier in? Hoelang moet iemand bij je wonen zonder dst er geen problemen komen als de gene weer weg gaat? Hey kan ook om een relatie gebeuren toch dat het het blijkt te werken?

Ik lees op de site van overheid dat een medebewoner geen fiscaal partner hoeft te zijn en ze buiten de huurtoeslag de kindgebonden budget en zorgtoeslag behoud
2000 netto, dat is afhankelijk van pensioenpremie en heffingen 2100-2400 bruto per maand. Dat is dus ook een jaarinkomen van minimaal €27000. Samen verdienen broer en zus dus minstens €54000,- en zitten daarmee boven de bovengrens voor een sociale huurwoning.
Samen verdienen broer en zus teveel voor die woning. Alleen verdient zus te weinig.

Wat betreft toeslagen ben je wel erg eigenwijs. Ik heb je letterlijk verwezen naar de regel waarin staat dat wanneer er een minderjarig kind van één van de twee in huis woont, de bewoners elkaars toeslagpartner zijn.
Maargoed, gezien het gezamenlijk inkomen toch niet passend is bij de huurwoning, zullen ze toch niet te maken krijgen met de gevolgen voor de toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Toke_gt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:51:

Beter is het om te kijken waarom die huurprijs met maar liefst 15% omhoog gaat. Dat is niet conform de regelgeving, dus tenzij het huis zeer grondig is verbouwd, zit daar misschien wat ruimte. .
Waarom zou dat niet conform regelgeving zijn?

Bij een nieuw huurcontract mag er gewoon een nieuwe aanvangs huurprijs worden vastgesteld. De huur van de oude huurder speelt daarin geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:17
Ivow85 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:11:
[...]
Waarom zou dat niet conform regelgeving zijn?

Bij een nieuw huurcontract mag er gewoon een nieuwe aanvangs huurprijs worden vastgesteld. De huur van de oude huurder speelt daarin geen rol.
Ik doelde op de woningwaardering (puntensysteem). Als er in de woning helemaal niks is veranderd, is het maar de vraag of het puntenaantal de forse huurverhoging rechtvaardigt. Dan moet je er wel eerst wonen voor je dat formeel kunt aankaarten, maar aangezien de gemeente/woningbouw er ook een belang bij heeft woningen onder 650 te verhuren, kan dat best een punt zijn dat je kunt opwerpen als je met ze in gesprek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De regels omzeilen is in deze casus tegen onze huisregels. Daarom doe ik het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.