Gegevens overzetten van nieuwe iPhone SE naar oude iPhone SE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-11-2024
Hi,

Situatie
Heb een maand geleden een iPhone SE 2022 (refurbed) gekocht ter vervanging van mijn oude iPhone SE 2016. Nu zijn er problemen met het scherm (ragfijne strepen horizontaal en verticaal).

Vragen
Ga eerdaags het toestel ter reparatie terugsturen, maar ik zit met een paar vragen.
(1) Hoe zet ik de gegevens terug naar mijn oude iPhone SE 2016?
(2) Hoe zet ik de gegevens weer terug naar de nieuwe iPhone SE 2022 indien die weer gemaakt is?

De oude iPhone SE 2016 heeft geen SIM-kaart en is nog net zo ingericht als voorheen bij het gebruik.
Ook is de IOS-versie 15.8.1 (als ik me niet vergis).
De nieuwe iPhone SE 2022 heeft wel een SIM-kaart en is momenteel nog actief; IOS-versie 18.1.

De nieuwe 'kapotte' iPhone dien ik te back-uppen en terug te zetten naar 'fabrieksinstelling'.
Vraag: wordt de SIM-kaart ook gewist bij 'Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in'? Of kan ik naar 'fabrieksinstelling' zonder een SIM-kaart in de iPhone?

Dit is mijn logica:
(1) back-up maken naar iCloud en WhatsApp back-uppen van nieuwe iPhone (met SIM);
(2) oude iPhone SE 2016 terugzetten naar 'fabrieksinstelling';
(3) beide iPhones naast elkaar leggen en de gegevens overzetten met "Begin direct";
(4) indien oude iPhone (met SIM) werkt, nieuwe iPhone terug te zetten naar 'fabrieksinstelling'.

En vice versa als de nieuwe iPhone weer terug is....

Een bevestiging of het liefst een stap-voor-stap uitleg wordt ten zeerste geapprecieerd!
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
Volgens mij klopt dat redelijk. Heb onlangs ook tijdelijk de overstap moeten maken van 15pro terug naar 11 pro en weer terug, vervolgens naar 16 pro. Even back-up naar iCloud voor de zekerheid, en naast elkaar leggen voor 1-1 transfer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:51
Olyfant22 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:44:
Hi,

Situatie
Heb een maand geleden een iPhone SE 2022 (refurbed) gekocht ter vervanging van mijn oude iPhone SE 2016. Nu zijn er problemen met het scherm (ragfijne strepen horizontaal en verticaal).

De oude iPhone SE 2016 heeft geen SIM-kaart en is nog net zo ingericht als voorheen bij het gebruik.
Ook is de IOS-versie 15.8.1 (als ik me niet vergis).
De nieuwe iPhone SE 2022 heeft wel een SIM-kaart en is momenteel nog actief; IOS-versie 18.1.
Dit gaat een probleem opleveren. Als je laatste backup is gemaakt op 18.1 kun je die niet terugzetten op een toestel wat op een lagere versie staat, in dit geval iOS15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:06

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dennisdn schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:03:
[...]

Dit gaat een probleem opleveren. Als je laatste backup is gemaakt op 18.1 kun je die niet terugzetten op een toestel wat op een lagere versie staat, in dit geval iOS15.
^ Dit klopt. TO zal een telefoon moeten hebben met een hogere iOS-versie, of een backup moeten maken op een PC (met iTunes) of een Mac (via Finder).

1. Hang de nieuwere iPhone aan de PC of Mac en maak een backup. Op de PC heb je daar iTunes voor nodig, op de Mac kan het via Finder (je hebt geen extra software nodig).
2. Als je de telefoon weer terug hebt, of een nieuwe telefoon hebt, zet je de backup weer terug. Dat doe je door tijdens het setupproces van iOS op die telefoon te kiezen om een backup terug te zetten van PC of Mac.

Je kunt in de tussentijd dus niet bij je data, want op je 2016-iPhone kun je die backup niet terugzetten.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@Bulligan
Bedankt voor de input, maar vanwege het versieverschil.....:(

@Dennisdn en @Heroic_Nonsense
Ook jullie bedankt voor jullie input en zoals gezegd, daar was ik dus bang voor.

De oude iPhone heb ik een maand geleden (na het overzetten van data) "alleen maar" uitgezet.
Dus, als ik de nieuwe iPhone back-up en terugzet naar 'fabrieksinstellingen' en de SIM terugplaats in de oude iPhone, dan kan ik weer gewoon verder..... minus de nieuw gecreëerde data van de afgelopen maand op de nieuwe iPhone?!

Maar hoe zet ik de back-up later weer terug op de nieuwe iPhone als die gemaakt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Olyfant22 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:58:

[...]
De oude iPhone heb ik een maand geleden (na het overzetten van data) "alleen maar" uitgezet.
Dus, als ik de nieuwe iPhone back-up en terugzet naar 'fabrieksinstellingen' en de SIM terugplaats in de oude iPhone, dan kan ik weer gewoon verder..... minus de nieuw gecreëerde data van de afgelopen maand op de nieuwe iPhone?!
Dat klopt.
Maar hoe zet ik de back-up later weer terug op de nieuwe iPhone als die gemaakt is?
Door tijdens de setupprocedure te kiezen "backup terugzetten vanaf Mac of PC" en dan de nieuwe iPhone via USB aan je Mac of PC te koppelen en de stappen op het scherm te volgen.

Zowel PC (iTunes) als Mac (Finder) kunnen meerdere backups van verschillende telefoons bewaren.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
Ik heb de iPhone via USB-C aangesloten op de PC en iTunes geopend.

Ik zie niets over 'Reservekopie maken' of iets dergelijks.....

EDIT: excuses.... eerst iTunes starten DAN pas iPhone koppelen.... (my bad!)

[ Voor 23% gewijzigd door Olyfant22 op 16-11-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:21:
[...]

2. .... Dat doe je door tijdens het setupproces van iOS op die telefoon te kiezen om een backup terug te zetten van PC of Mac.
Wat bedoel je met: "... tijdens het setupproces van iOS..."?
Zet je dan NA het koppelen van de iPhone aan de PC de iPhone pas AAN?
Hoe ga ik stapsgewijs te werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Met iCloud backup kan dit overigens ook gewoon hoor. Mac backup is hiervoor nodig.

Gewoon nu een iCloud backup maken van het toestel wat je terug gaat sturen, zodra die terug is restore je dat toestel van de gemaakte iCloud backup.

Wat je in tussentijd doet met de oude SE heeft daar geen invloed op.

[ Voor 57% gewijzigd door Donstil op 16-11-2024 13:47 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
Ik heb nu (als test) iTunes geopend, iPhone aan de PC gekoppeld.
Zie een nieuw 'kopje' "Apparaten" staan met mijn iPhone.
Rechtermuisknop en 'Reservekopie maken' aangeklikt en bij [Bewerken] > [Voorkeuren...] > [Apparaten] zie ik een reservekopie met datum en tijd.

Dit alles is oké? Ik zag alleen bovenin het venster een blauwe proces balkje lopen tijdens het maken van de reservekopie....

Bij het terugzetten alles vice versa zogezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
Donstil schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:46:
Gewoon nu een iCloud backup maken van het toestel wat je terug gaat sturen, zodra die terug is restore je dat toestel van de gemaakte iCloud backup.
En de keuze om te 'restoren' vanuit iCloud is zichtbaar op de iPhone als je die met 'fabrieksinstellingen' terug krijgt?

EDIT: Ik ben een verstokte Windows-gebruiker, weet niet zoveel over/van iPhone/Mac. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Olyfant22 op 16-11-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Olyfant22 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:53:
[...]

En de keuze om te 'restoren' vanuit iCloud is zichtbaar op de iPhone als je die met 'fabrieksinstellingen' terug krijgt?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Olyfant22 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:46:
Ik heb nu (als test) iTunes geopend, iPhone aan de PC gekoppeld.
Zie een nieuw 'kopje' "Apparaten" staan met mijn iPhone.
Rechtermuisknop en 'Reservekopie maken' aangeklikt en bij [Bewerken] > [Voorkeuren...] > [Apparaten] zie ik een reservekopie met datum en tijd.

Dit alles is oké? Ik zag alleen bovenin het venster een blauwe proces balkje lopen tijdens het maken van de reservekopie....

Bij het terugzetten alles vice versa zogezegd?
Ja, dat is de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Olyfant22 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:38:
[...]

Wat bedoel je met: "... tijdens het setupproces van iOS..."?
Zet je dan NA het koppelen van de iPhone aan de PC de iPhone pas AAN?
Hoe ga ik stapsgewijs te werk?
Als je je iPhone terug krijgt, is hij gereset. Als je de iPhone aanzet, kom je dus in de setupprocedure waamree je je telefoon configureert. Eén van de stappen van die procedure is dus het terugzetten van een backup. Daar wordt o mgevraagd - dat kun je niet missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olyfant22
@Heroic_Nonsense en @Donstil
Heel, erg bedankt voor alle tips en bevestigingen, ik heb er veel aan gehad.
Ga morgen alles voorbereiden om maandag de nieuwe op te sturen ter reparatie. 'Fingers crossed'! 8)

Jullie waren erg duidelijk en geduldig, dank daarvoor! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
Hi,

Ik heb nog iets wat me al een tijdje bezighoudt.

Dit heb ik gevonden op "The Phone Lab" site:
  1. Open je instellingen vanuit je hoofdscherm.
  2. Onder ‘Algemeen’ in de Instellingen van je iPhone vind je een optie “Stel opnieuw in”.
  3. Klik op deze optie en klik vervolgens op “Wis alle inhoud en instellingen”.
  4. Hierna zul je twee keer het wachtwoord van je iPhone moeten invoeren ter bevestiging.
Dient dit uitgevoerd te worden mèt de SIM in het betreffende toestel of zònder de SIM?
Indien mèt, wordt de SIM dan ook gewist? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap8
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-05 18:35
SIM en telefoon data staan (grotendeels) los van elkaar, je SIM kaart zal dus niet gewist worden.

Maar voor zover ik weet kan je dit ook zonder SIM kaart uitvoeren, gewoon met een ijzerdraadje dat rekje eruit drukken, SIM eruit en je telefoon werkt nog gewoon, enkel zonder inkomend signaal van welke provider dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@Baklap8
Dankjewel voor deze snelle reactie en info. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 20:46
Ik weet alleen niet hoe het zit als je een e-sim gebruikt, maar dat is vast niet van toepassing.

Bij een iPhone hoef je het toestel niet uit te zetten om de sim er uit te halen. En voor het reset proces maakt het niets uit of de sim er in zit of niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Archer_VC10 op 18-11-2024 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Donstil schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:46:
Met iCloud backup kan dit overigens ook gewoon hoor. Mac backup is hiervoor nodig.

Wat je in tussentijd doet met de oude SE heeft daar geen invloed op.
Alleen als je genoeg storage op je iCloud hebt natuurlijk.

En je kunt maar één iCloud-backup per device hebben overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 18-11-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:22:
[...]
Alleen als je genoeg storage op je iCloud hebt natuurlijk.

En je kunt maar één iCloud-backup per device hebben overigens.
Ja dat eerste is voor een pc niet anders, gewoon common sense.

Dat tweede klopt niet, voor zover ik weet zitten er ook versies in de iCloud backup, ik heb wel eens een restore gedaan naar de niet nieuwste iCloud backup.

Pagina: 1