Cilinder van slot draait niet aan een kant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:14

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voor rondom mijn huis heb ik een setje Nemef SKG*** cilinders. Paar jaar oud. Gelijksluitend en keersleutel. Eentje doet moeilijk.

Situatie: voordeur aan de zijkant van het huis, goed zicht op vanaf staat. De voordeur heeft daarnaast een SKG*** kap tegen kerntrekken.

En tijdje terug kwam ik thuis, en merkte ik aan de voordeur dat de cilinder erg zwaar ging. Ik heb meteen de cilinder er uit gehaald en vervangen door eentje die wel goed werkt (van een deur die ook vanuit binnen op knippen kan) en de betreffende cilinder vol teflon spray geblazen. De cilinder ging even weer prima, maar nu zit een kant muurvast.

Omdat het een cilinder met keersleutel is, kon ik de andere kant wel bedienen en heb ik de cilinder er helemaal uit gehaald (en een oudere cilinder terug gestoken).

Omdat die SKG*** cilinders vrij prijzig zijn, zou ik deze weer gangbaar willen krijgen. Teflon spray (druipend veel) lijkt niet te helpen en de cilinder zit langs een kant muurvast. De andere kant gaat wel heel soepel.

Heeft iemand hier een idee voor? Of is die cilinder sowieso afgeschreven?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-06 00:07
Ik denk dat wij een soortgelijk geval hebben gehad, als ik je goed begrijp. Van buiten ging de deur niet meer open, van binnen wel. Aan de binnenkant zit een klink die je omhoog doet om de deur op slot te doen en met de sleutel draai je hem van het slot.

Wij hebben de hele driepuntsluiting moeten vervangen. De oude cilinder hebben we uiteindelijk weer teruggezet en die werkt weer zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:50
Als je wat in een slot spuit gebruik dan grafietspray, of gewoon grafietpoeder. Dat wordt zie ik nog steeds geadviseerd door de fabrikanten, geen idee overigens in hoeverre die teflonspray kwaad kan.
Hoe zwaar gaat het slot als je die op slot draait zonder dat de deur ook dicht zit? Mogelijk dat je deur niet meer helemaal past, door vocht of omdat het al weer wat kouder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dit ligt echt aan de cilinder.
In de voordeur zit nu een andere cilinder. Werkt als een zonnetje.
Deze cilinder zat nu in een tussendeur die vanwege de kinderen op slot gaat. Aan een kant zit de cilinder muurvast en van een kant gaat de deur niet van slot. Andere cilinder er in, en het loopt weer soepel.
Deze cilinder los, uit de deur dus, en draait ook maar aan een kant. De vastzittende kant is echt vast.

Cilinder is trouwens aan twee kanten met sleutelgat.

[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 16-11-2024 09:15 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
(Hopelijk is deze reactie geen bewijs van onvermogen 🤓) Werkt de cilinder wel als ie niet in de deur gemonteerd is? Dat sluit uit dat de cilinder de oorzaak is.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

SambalBij

We're all MAD here

Boeryepes schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:33:
(Hopelijk is deze reactie geen bewijs van onvermogen 🤓)
Helaas... :+

Uit de post direct voor die van jou:
Waterbeesje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:15:
Deze cilinder los, uit de deur dus, en draait ook maar aan een kant. De vastzittende kant is echt vast.
Je zou nog kunnen proberen het ding een paar dagen te laten weken in een oplosmiddel zoals iets van wasbenzine, maar als het echt muurvast zit klinkt het meer als een mechanisch defect. Een van de pinnen die vast zit of iets wellicht. Gaat de sleutel er aan de vastzittende kant wel soepel in en uit?

Je zou er eens meer langs een slotenmaker kunnen nog? Misschien kan die nog iets doen of zien wat er stuk is. Nabestellen zal inderdaad wel een dure grap zijn, dus hopelijk nog te voorkomen.

Je kunt nog eens wat "percussive maintenance" proberen. De cilinder van diverse kanten een paar (niet al te lompe) tikken verkopen zodat er wellicht iets weer terug op z'n plek springt, als er bijvoorbeeld wel ergens een pin of veertje blijft steken.

[ Voor 11% gewijzigd door SambalBij op 16-11-2024 17:50 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Inderdaad, de cilinder draait ook niet als hij uit de deur is, en de deur gaat zonder problemen met een andere cilinder. Dus inderdaad: de deur is uitgesloten, het is de cilinder.

De sleutel schuift er moeiteloos in, maar draait niet. Langs de andere kant werkt het probleemloos.

De slotenmaker is een volgende halte als ik het zelf niet kan. Ik moet toch nog 2 cilinders bijbestellen (en ja, kaartje van de cilinders heb ik nog)

De 'Russische methode' met een kleine bankhamer werkt niet, heb ik ook geprobeerd.
In de bankschroef, licht aangedraaid:
- in lijn met de pinnen, zonder sleutel
- in lijn met de pinnen, lichte torsie op sleutel (2 kanten op en ook snel heen en weer bewegend)
- haaks op de pinnen, met dezelfde opzet
- in lijn met de cilinder, idem

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Sleutel gaat er wel normaal nog in en uit ? Kan ook zijn dat en of andere grappenmaker een beetje secondelijm in je slot heeft gespoten .

mocht je sleutel er nog wel in en uit gaan (helamaal) dan evt door te smeren met grafitepoeder dat je er weer wat beweging in kan krijgen ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1