Hallo,
Ik heb een schakelaar die ik graag zou willen vervangen door een slimme schakelaar, echter wat ik hier zie is iets heel vreemd en ik kan er niet bij hoe dit zou geschakeld zou zijn.
Het gaat om 2 onder water lampen van een zwembad. De schakelaar in kwestie heeft 4 aansluitpunten die alle 4 gebruikt worden:
L1, 1, 2, L2
Wanneer de schakelaar sluit maakt deze verbinding tussen L1 en 1 en tussen L2 en 2, maar onderling niet.
Nu komt het bizar stuk dat ik niet snap:
- Als ik meet tussen L1 en L2, dan meet ik 220 volt
- Als ik 1 van de 4 draden afkoppel, gaan alle lampen uit.
- Dus ook als ik enkel "1" afkopel met de schakelaar aan of enkel "2".
Dus maw, er is een soort van rare serieschakeling aan de gang waar elke draad nodig is om het circuit te sluiten, alleen kan ik niet bedenken hoe dit dan in elkaar zou zitten..
Ik heb een vermoeden dat L1 de fasedraad is en L2 de neuter.
Alle hulp is welkom en laat maar weten als ik iets verder zou kunnen testen om dit uit te klaren.
Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI
Ik heb een schakelaar die ik graag zou willen vervangen door een slimme schakelaar, echter wat ik hier zie is iets heel vreemd en ik kan er niet bij hoe dit zou geschakeld zou zijn.
Het gaat om 2 onder water lampen van een zwembad. De schakelaar in kwestie heeft 4 aansluitpunten die alle 4 gebruikt worden:
L1, 1, 2, L2
Wanneer de schakelaar sluit maakt deze verbinding tussen L1 en 1 en tussen L2 en 2, maar onderling niet.
Nu komt het bizar stuk dat ik niet snap:
- Als ik meet tussen L1 en L2, dan meet ik 220 volt
- Als ik 1 van de 4 draden afkoppel, gaan alle lampen uit.
- Dus ook als ik enkel "1" afkopel met de schakelaar aan of enkel "2".
Dus maw, er is een soort van rare serieschakeling aan de gang waar elke draad nodig is om het circuit te sluiten, alleen kan ik niet bedenken hoe dit dan in elkaar zou zitten..
Ik heb een vermoeden dat L1 de fasedraad is en L2 de neuter.
Alle hulp is welkom en laat maar weten als ik iets verder zou kunnen testen om dit uit te klaren.
Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-11-2024 11:04 ]