Orginele verzendkosten bij terugbetaling onder garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:35
Vast al eerder langsgekomen maar kon t niet vinden:

Product is stuk binnen twee maanden. Vervanging/reparatie is niet mogelijk en verkoper betaald aankoopprijs terug, exclusief orginele verzendkosten. Klopt dit of heb ik ook recht op terugbetaling van de orginele verzendkosten (geen andere producten in de bestelling)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt recht op de originele verzendkosten, en de verzendkosten om het product terug te sturen naar de verkoper.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
fopjurist schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:16:
Je hebt recht op de originele verzendkosten, en de verzendkosten om het product terug te sturen naar de verkoper.
Thanks, dacht ik al. Toevallig nog ergens een link bij de hand die dit duidelijk uitlegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als vervanging/reparatie niet mogelijk is, kun je ontbinden (art. 7:22 BW). Lid 7 bepaalt dat terugzenden gebeurt op kosten van de verkoper, en dat de verkoper de voor de zaak betaalde prijs moet terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
fopjurist schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:46:
Als vervanging/reparatie niet mogelijk is, kun je ontbinden (art. 7:22 BW). Lid 7 bepaalt dat terugzenden gebeurt op kosten van de verkoper, en dat de verkoper de voor de zaak betaalde prijs moet terugbetalen.
Het gaat in dit geval niet over de kosten van de retourzending (verkoper hoeft het product niet terug), maar over de verzendkosten van de orginele bestelling. Wordt dit in bovenstaand artikel gedekt door "de voor de zaak betaalde prijs"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ja. Dat staat er niet duidelijk maar sluit wel het beste aan bij het beoogde (hoge) niveau van consumentenbescherming en de wetssystematiek, zoals art. 6:271 BW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
fopjurist schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:29:
Ja. Dat staat er niet duidelijk maar sluit wel het beste aan bij het beoogde (hoge) niveau van consumentenbescherming en de wetssystematiek, zoals art. 6:271 BW.
Hartelijk dank! Ik ga een poging wagen maar vrees dat dit te ingewikkeld wordt voor de verkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 10:13
dft2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:56:
[...]

Hartelijk dank! Ik ga een poging wagen maar vrees dat dit te ingewikkeld wordt voor de verkoper..
Te ingewikkeld?
Betreft het wel een Nederlandse of Europese verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Gadgeteer schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:41:
[...]

Te ingewikkeld?
Betreft het wel een Nederlandse of Europese verkoper?
Jawel, gewoon nederlandse verkoper. Bedoel meer dat een (juridisch) statement zoals hierboven best wel vaag is en ik verwacht dat ze hier niet in mee gaan. We gaan t zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 14:19
dft2 schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:41:
[...]

Jawel, gewoon nederlandse verkoper. Bedoel meer dat een (juridisch) statement zoals hierboven best wel vaag is en ik verwacht dat ze hier niet in mee gaan. We gaan t zien...
Ik vrees dat ze niet zoveel keus hebben ;) . En als zij geen verstand hebben van juridische teksten, dan doen ze er goed aan juridisch advies in te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33

Dennis1812

Amateur prutser

dft2 schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:41:
[...]

Geef je een link van de Consumentenbond o.i.d.

Ik heb het meerdere keren aan hand gehad maar tot nu toe altijd gewonnen. En na 1 a 2 mails bedrag terug gekregen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Dennis1812 schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:39:
[...]

Geef je een link van de Consumentenbond o.i.d.

Ik heb het meerdere keren aan hand gehad maar tot nu toe altijd gewonnen. En na 1 a 2 mails bedrag terug gekregen.
Ik kan geen goede link vinden dat dit specifieke geval (terugbetaling orginele verzendkosten) goed weergeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33

Dennis1812

Amateur prutser

dft2 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:25:
[...]

Ik kan geen goede link vinden dat dit specifieke geval (terugbetaling orginele verzendkosten) goed weergeeft...
https://www.consumentenbo...en/online-aankopen-retour

Bijvoorbeeld

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Dit gaat over heroepingsrecht, niet over ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
dft2 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:43:
[...]

Dit gaat over heroepingsrecht, niet over ontbinding.
https://www.consuwijzer.n...enkomst-product-ontbinden
Na de ontbinding ben ik dan niet meer gebonden aan de overeenkomst. En ik heb recht op teruggave van het aankoopbedrag. Ik ben ook niet verplicht om een ander product of een tegoedbon te accepteren. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/garantie.
Zoiets dan?
Pagina: 1