Van zachte naar harde contactlenzen (door hoge cilinder)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tot pakweg 2 jaar geleden droeg ik zachte contactlenzen (Acuvue Oasys for Astigmatism, via Pearle).
Mijn cilinder is echter vrij hoog (3.75/4) waardoor een standaard lens niet voldoet (die gaat vaak tot 2.5/2.75 cilinder). Voor maatwerk lenzen met een cilinder van 3.5/3.75 zit ik nu bij Oogwereld waar ik inmiddels 10+ testlenzen gehad heb. Qua scherpte perfect, qua stabiliteit en dus comfort onvoldoende. Door de hoge cilinder is een minimale draaiing funest voor m'n zicht.

Nu ben ik wel zo goed als door de opties op het gebied van zachte lenzen heen, en kwam de mogelijke overstap naar harde lenzen ter sprake. Toen ik voor een vooronderzoek ExtraLenzen bij FYEO was, benoemde ze ook al dat eigenlijk een harde lens beter is bij dergelijk hoge cilinder, dus het kwam niet helemaal als een verassing.

In een ver verleden wel eens een korte periode harde lenzen gehad, maar wat ik me daarvan herinner is vooral de gevoeligheid en dat elk stofje een schuurpapier effect gaf. Nu las ik al dat e.e.a. tegenwoordig verbeterd is, maar dat het nog steeds een kwestie van (erg) wennen is gedurende een periode van zeker een aantal weken.

Hier toevallig (recente) ervaringen met de overstap van zachte lenzen naar harde lenzen (met wellicht dezelfde achterliggende reden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13

Bob Popcorn

Plop!

Mijn opticien zei dat ik "op mijn leeftijd" (toen 36) niet zou kunnen wennen aan harde lenzen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:40
Gewoon proberen, wat heb je te verliezen?

In het begin zul je ze even voelen, maar je kweekt vrij snel "eelt" waardoor je het niet meer merkt. In stoffige omgevingen is het oppassen, dat klopt, maar je moet je afvragen hoevaak dat echt een issue zal zijn.

Je hebt in principe bij elke goede opticien 3 maanden om ze te proberen. Mocht het niet bevallen kunnen ze gratis terug naar de fabrikant.

Harde lenzen kun je in tegenstelling tot zachte inderdaad volledig precies krijgen voor jouw oog. Niet alleen sterkte en cilinder, maar ook oogbolling.