Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-03 21:04
Beste Tweakers,

TLDR: de boot-time van mijn pc duurt 3:55 minuten, waar kan dit aan liggen en hoe kan ik dit verhelpen?

In 2020 heb ik mijn huidige pc naar enorme tevredenheid laten bouwen door YourBuild. Onderstaande nieuwe componenten zijn toen gebruikt:
− 1x AMD Ryzen 7 3700X
− 1x Asus ROG Strix B550-F Gaming (WiFi)
− 1x Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB + Arctic MX4
− 1x HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) 3200Mhz RAM
− 1x Samsung 970 Evo Plus NVMe M.2 SSD – 1TB
− 1x Seagate Barracda – 2TB
− 1x Corsair RM650 Gold

Daarnaast heb ik uit mijn oude kast nog twee 2TB HDD SATA-schijven (voor opslag) en mijn oude videokaart NVIDIA Geforce GTX 1070 over laten zetten. Zoals ik al aangaf, naar volle tevredenheid. De pc werkte perfect en de boot-time was, pak 'm beet, 20/30 seconden tops.

Ergens gaandeweg de afgelopen vier jaar, is die boot-time nu opgelopen tot 3:55 min :( Ik kan niet meer exact pinpointen wanneer dit is gebeurd, of wat dit getriggerd heeft. Het speelt nu denk ik een jaar of twee. Verder werkt alles nog altijd naar behoren, geen andere rariteiten. Wat heb ik al geprobeerd?

Uiteraard heb ik gekeken naar programma's die opgestart worden. Hier heb ik zoveel als mogelijk uit gesloopt. Uberhaupt staan er niet veel progjes op m'n PC, maar zeker niet veel die al tijdens boot worden aangeslingerd. Verder heb ik op mijn moederbord gekeken naar het gedrag van de boot ledjes.

Op het moment dat de pc aangezet wordt branden achtereenvolgens de DRAM, CPU, VGA en daarna de BOOT led. De DRAM, CPU en VGA ledjes branden ieder ongeveer een seconde. Vervolgens brand de BOOT led ca. 2:30 min en staat op mijn monitor het logo van m'n moederbord met onderin de tekencombi om in het BIOS te komen. Nadat de BOOT led uit gaat, komt het Windows logo in beeld met het draaiende cirkeltje (indicerend dat hij bezig is) en duurt het nog ongeveer 1:30 min voordat ik in het scherm kom waarin ik daadwerklijk mijn wachtwoord kan invoeren om in Windows te komen.

Gisteren heb ik een logje gemaakt van mijn boot, zie hiervoor textbestandje op https://we.tl/t-kxfB9Anmbc. Weet niet of dit nog iets kan verklaren.

Hebben jullie ideeën/suggesties wat ik nog zou kunnen doen om te pinpointen wat het probleem is en hoe dit te verhelpen? Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 18:31

skoozie

SCSI

Volgens mij is in met je BIOS de meeste winst te halen.

In de BIOS/UEFI je instellingen aanpassen, kijk of je SSD de boot drive is (als daar windows op staat) en dat hij niet een oude HDD pakt waar misschien nog een oude windows versie op staat?

zoek in je bios op iets van "fast boot" en misschien kan je ook uitvinken dat het logo getoont moet worden tijdens booten.

Als je je pc aanzet, klopt de tijd dan wel? De reden voor deze vraag is of je BIOS batterij leeg is. als dat het geval is kan het BIOS zijn instellingen (zoals fast boot keuze) verliezen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
heb je de smart waardes van je boot device gechecked? En een memtest gedraaid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 09:55

GekkeR

key = key

Ik zou beginnen met het loskoppelen van de HDDs en dan eens proberen opnieuw op te starten.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
skoozie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:10:

In de BIOS/UEFI je instellingen aanpassen, kijk of je SSD de boot drive is (als daar windows op staat) en dat hij niet een oude HDD pakt waar misschien nog een oude windows versie op staat?

zoek in je bios op iets van "fast boot" en misschien kan je ook uitvinken dat het logo getoont moet worden tijdens booten.

Als je je pc aanzet, klopt de tijd dan wel? De reden voor deze vraag is of je BIOS batterij leeg is. als dat het geval is kan het BIOS zijn instellingen (zoals fast boot keuze) verliezen.
Sorry, ik was vergeten te vermelden: ik heb mijn BIOS recent geüpdatet naar de nieuwste versie. Windows staat inderdaad op de SSD en dit is de eerste boot drive. Fast boot staat ook al aan. Desgewenst kan ik wat foto's maken van m'n BIOS als dat helpt om de situatie te verduidelijken.
418O2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:12:
heb je de smart waardes van je boot device gechecked? En een memtest gedraaid?
Nee, dit heb ik nog niet gedaan. Tips hoe ik dit doe? Anders ga ik even googlen..
GekkeR schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:17:
Ik zou beginnen met het loskoppelen van de HDDs en dan eens proberen opnieuw op te starten.
Er is 1 oude HDD die, ook op het moment dat ik hem in Windows open, redelijk vaak freezes heeft van 20/30 seconden, voordat er een bewerking plaatsvindt. Hier staat Windows niet op geïnstalleerd, maar als ik jou goed begrijp kan dit wel van invloed zijn op de opstartijd? Want dan zou ik zelf inderdaad dit als eerste willen testen om te kijken of dit verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een defecte HDD (of een die langzaam stuk aan het gaan is) kan best voor een dergelijke vertraging zorgen, ook al start Windows vanaf SSD. Ik zou dus zoals eerder geopperd de SMART statussen van alle disks checken + de HDDs even los halen om te checken of dat het niet gewoon is.

Als dat het niet is (en de disks een goede SMART status hebben) dan zou ik het RAM even los halen en weer terug doen. Wellicht de stekker uit de voeding en weer terug doen proberen.

BIOS is wel het laatste waar ik naar zou kijken bij trage performance, ik kan mij niet voorstellen dat dat roet in het eten gooit en je daardoor traag opstart. Dat heb ik in al die jaren dat ik met computers werk (toch zeker een 30 jaar nu) nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
@418O2 @CH4OS

Zojuist CrystalDiscInfo geïnstalleerd en bekeken. Ik heb in totaal 4 schijven, maar hij toont er maar 3. Die zijn allemaal goed, maar juist de HDD die kuren geeft, zie ik in dit programma niet terug, terwijl ik 'm wel in Verkenner kan benaderen (hij is nog niet losgekoppeld).. vreemd toch? Of doe ik iets niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK1M0sfkyNPgseGV-rG3_o3OsAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g2i7nYp8j7l64JuTTMp4hzZb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1mDFi1xE--Q9zFIRsoZ1IPWBUA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xpqf30pOtxeo1ByJMQUArKj7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtP1dnKOnkswRjNFOptd0rPCbWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lj6CXiKwRBawdJSXdQZhWyIX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BagdQ1W7AKdEG4283J_qyNNO9L0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pPUNHLFHcmvb0McRjt9z7wd0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

skoozie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:10:

Als er geen OS op een disk drive staat, kan het wel als bootable device staan, maar betekend niet automatisch dat je ermee kan opstarten, dus dit is een beetje een vreemd advies.
Met Fastboot aan worden enkel bepaalde checks niet meer uitgevoerd, zomaar adviseren dat uit aan te zetten, hoeft dus niet per se een goed idee te zijn en de winst is (in mijn ervaring) uiterst minimaal, dat gaat zeker geen minuten schelen in elk geval.
De PC is gekocht in 2020, de kans dat een CR2032 batterij dan leeg is, is uiterst klein. De BIOS gebruikt zo'n batterij dusdanig weinig. Ik heb in mijn leven nog maar 1x de CMOS batterij vervangen en zelfs dat was uit zekerheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sohopunk schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:35:
@418O2 @CH4OS

Zojuist CrystalDiscInfo geïnstalleerd en bekeken. Ik heb in totaal 4 schijven, maar hij toont er maar 3. Die zijn allemaal goed, maar juist de HDD die kuren geeft, zie ik in dit programma niet terug, terwijl ik 'm wel in Verkenner kan benaderen (hij is nog niet losgekoppeld).. vreemd toch? Of doe ik iets niet goed?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grote kans dat de disk die kuren heeft, dus jouw opstart perikelen veroorzaakt. Waarschijnlijk zie je de disk dan ook niet terug in de BIOS. Boot dus eens zonder die disk aangesloten en kijk opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

sohopunk schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:21:
[...]

Sorry, ik was vergeten te vermelden: ik heb mijn BIOS recent geüpdatet naar de nieuwste versie. Windows staat inderdaad op de SSD en dit is de eerste boot drive. Fast boot staat ook al aan. Desgewenst kan ik wat foto's maken van m'n BIOS als dat helpt om de situatie te verduidelijken.

[...]

Nee, dit heb ik nog niet gedaan. Tips hoe ik dit doe? Anders ga ik even googlen..

[...]

Er is 1 oude HDD die, ook op het moment dat ik hem in Windows open, redelijk vaak freezes heeft van 20/30 seconden, voordat er een bewerking plaatsvindt. Hier staat Windows niet op geïnstalleerd, maar als ik jou goed begrijp kan dit wel van invloed zijn op de opstartijd? Want dan zou ik zelf inderdaad dit als eerste willen testen om te kijken of dit verschil maakt.
toon volledige bericht
Tijdens het opstarten loopt je pc alle aangesloten drives na te zien wat er aan hangt. Als er dan één of meerdere zijn die traag antwoorden dan loopt je boottijd snel op.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohopunk
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:36:
[...]
Grote kans dat de disk die kuren heeft, dus jouw opstart perikelen veroorzaakt. Waarschijnlijk zie je de disk dan ook niet terug in de BIOS. Boot dus eens zonder die disk aangesloten en kijk opnieuw.
Klopt inderdaad dat ik 'm niet zie! Onderstaande foto is van een paar maanden terug, waarbij het mij ook al was opgevallen dat ik maar 3 schijven zie terwijl er 4 staan aangesloten, maar ik wist niet waardoor dit kwam.

EDIT: Foutje, ik zie er wel vier maar kijk er gewoon overheen :P

Goed, ik ga deze PC even uitzetten, schijf loskoppelen en opnieuw opstarten, kijken wat het effect is en dan rapporteer ik daarna weer hier.

Allen alvast hartelijk dank voor het meedenken en jullie adviezen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60MUqejyfpYCf4NOMTJcrnmdQr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQijfYqsdk64x0ei4PIOk5Qa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sohopunk
WOW! M'n boot-tijd is in een klap weer 20 seconden! Wat voel ik me dom dat ik hier dus al twee jaar mee gedeald heb, zonder dat ik er ooit actie op ondernam. Ik merkte de laatste paar maanden zelfs dat ik steeds vaker m'n laptop pakte om maar niet minutenlang te moeten wachten op het opstarten van m'n pc. In plaats van dat ik actie ondernam en eerder om hulp vroeg..

@CH4OS @418O2 @GekkeR @m-vw @skoozie allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken, voor jullie suggesties én snelle reacties! Binnen een uurtje hebben jullie mij geholpen om een irritatie van twee jaar op te lossen. Onwijs bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 18:31

skoozie

SCSI

CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:35:
[...]
Als er geen OS op een disk drive staat, kan het wel als bootable device staan, maar betekend niet automatisch dat je ermee kan opstarten, dus dit is een beetje een vreemd advies.

[...]
Met Fastboot aan worden enkel bepaalde checks niet meer uitgevoerd, zomaar adviseren dat uit aan te zetten, hoeft dus niet per se een goed idee te zijn en de winst is (in mijn ervaring) uiterst minimaal, dat gaat zeker geen minuten schelen in elk geval.

[...]
De PC is gekocht in 2020, de kans dat een CR2032 batterij dan leeg is, is uiterst klein. De BIOS gebruikt zo'n batterij dusdanig weinig. Ik heb in mijn leven nog maar 1x de CMOS batterij vervangen en zelfs dat was uit zekerheid. :)
Ik ben het er mee eens dat de HDD de grote kans hebber is die dit euvel veroorzaakt.

om even terug te komen op je opmerkingen: Er zijn 4 jaar geleden harde schijven omgestoken, als dat ook een boot drive geweest was waarvan nu gestart wordt kan dat een reden zijn waarom het lang duurt na de BIOS.
Mijn eige ervaring is dat de POST voor best wat tijd vertraging kan zorgen. Fast Boot aan en Mobo logo uit versnelde de opstart procedure daarbij enorm, geen 2.5 minuten, maar als het kan schelen.
ik kan denk ik net niet meer op een hand telle hoevaak ik BIOS batterijen heb moeten veranderen omdat ik anders niet op het internet kwam (certificaten verlopen of ver in de toekomst of zo iets) Mijn PC's worden meestal ook stroomloos gemaakt als ze niet aan staan, geen idee of dat er mee te maken heeft.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

skoozie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:05:
Mijn PC's worden meestal ook stroomloos gemaakt als ze niet aan staan, geen idee of dat er mee te maken heeft.
Ga hier maar van uit, ik haal een PC nooit van de netspanning en heb nog nooit een CR2032 batterij hoeven te vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:07:
[...]
Ga hier maar van uit, ik haal een PC nooit van de netspanning en heb nog nooit een CR2032 batterij hoeven te vervangen. :)
Same. En ik had mijn eerste pc in 94 ofzo. Vraag me af of ik überhaupt ooit een bios batterij heb vervangen, misschien 1x ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:07:
[...]
Ik haal (en haalde) mijn PC's altijd van de netspanning en heb nog nooit een CR2032 batterij hoeven te vervangen. Een CR2032 batterij is niet oplaadbaar, dus dan maakt het niet uit of er wel of geen netspanning aanwezig is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Yaksa schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:24:
Ik haal (en haalde) mijn PC's altijd van de netspanning en heb nog nooit een CR2032 batterij hoeven te vervangen. Een CR2032 batterij is niet oplaadbaar, dus dan maakt het niet uit of er wel of geen netspanning aanwezig is.
De batterij is niet oplaadbaar, maar dat betekend niet dat de batterij gebruikt wordt wanneer de PC op de netspanning zit, of de PC uit staat, maar nog wel op de netspanning zit.

Met mijn "server" zie ik dat heel goed, wanneer de PC van netspanning is geweest kan ik alles in de bios opnieuw instellen. Aan de batterij ligt dat ook weer niet, die heb ik intussen vaak zat gemeten en is altijd gewoon goed.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:30:
[...]
De batterij is niet oplaadbaar, maar dat betekend niet dat de batterij gebruikt wordt wanneer de PC op de netspanning zit, of de PC uit staat, maar nog wel op de netspanning zit.
Met mijn "server" zie ik dat heel goed, wanneer de PC van netspanning is geweest kan ik alles in de bios opnieuw instellen. Aan de batterij ligt dat ook weer niet, die heb ik intussen vaak zat gemeten en is altijd gewoon goed.
Dan heb je of een outdated BIOS of een instelling in de BIOS niet goed staan.
Die batterij (die overigens wel 10 jaar meegaat) zit er puur om de opgeslagen instellingen in de BIOS vast te houden. Dat zou gewoon moeten werken.
Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat na een stroomuitval de halve stad problemen met zijn of haar PC heeft ervaren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Yaksa schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:07:
[...]

Dan heb je of een outdated BIOS of een instelling in de BIOS niet goed staan.
Die batterij (die overigens wel 10 jaar meegaat) zit er puur om de opgeslagen instellingen in de BIOS vast te houden. Dat zou gewoon moeten werken.
Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat na een stroomuitval de halve stad problemen met zijn of haar PC heeft ervaren.
Ik had ooit eens het moederbord voor iets anders teruggestuurd ter reparatie. Dat was toen gelukt, de winkel zag ook dat de bios niet lekker was, wat wel onder garantie viel. Of ze het mochten opsturen naar Gigabyte, de fabrikant. Was geen probleem, maar uiteindelijk is de bios helaas niet gefixed.
Pagina: 1