Vloerverwarming, verschillende adviezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 12:11
Ik wil in mijn recente aangekochte woning de BG voorzien van vloerverwarming. Hiervoor heb ik meerdere bedrijven ingeschakeld om een offerte te maken en ik krijg verschillende adviezen. Helaas heb ik niet veel kennis van de techniek, en daarnaast lopen de prijzen aardig uiteen. Daarnaast wil ik graag over een aantal jaar naar een warmtepomp. Ik wil de bestaande radiatoren boven ook nog blijven gebruiken.

Het gaat om 80m2 en het moet ingefreesd worden in een cementdekvloer

De lokale installateur (6 gevraagd, 1 reactie gekregen....) heeft het volgende aangeboden:
80m2 infrezen, verdeler met 4 groepen, inclusief aansluiten, excl dichtsmeren etc: 4700,- incl btw
Dit bedrijf geeft aan dat de verdeler vervangen dient te worden wanneer ik naar een warmtepomp overga.
Dit bedrijf heeft een korte schouw gedaan en niets bijzonders opgemerkt. Was allemaal simpel volgens meneer.

Online een ander bedrijf gevonden die bied het volgende aan:
80m2 infrezen, verdeler met 8 groepen, inclusief aansluiten, excl dichtsmeren etc: 2700,- incl btw
Dit bedrijf geeft aan een kunstof verdeler te leveren welke ook aanpasbaar is voor een warmtepomp
Dit bedrijf zegt niet te schouwen, maar op basis van foto's en en plattegrond alles voor elkaar te krijgen.

De prijzen zijn natuurlijk behoorlijk in het voordeel van het bedrijf wat ik online heb gevonden. Maar daarnaast vind ik het bijzonder dat de installateur 4 groepen adviseert. Als ik online wat rond zoek zie ik toch vooral dat je wilt proberen de lus niet langer dan 100m te laten zijn. En 100m is ongeveer 10m2. Dat is dan toch een slecht advies? Bedrijf staat als kundig bekend, maar daar twijfel ik aan. Daarnaast is het contact met de installateur ook bedroevend. Ik snap echt niet dat de bedrijven tegenwoordig maar gewoon niet meer reageren etc, alsof ze het werkt niet willen doen..

Ik lees graag jullie meningen. Mijn gevoel neigt enorm naar de online leverancier maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 16:48

jgj82

Ja, maar = nee

Hoe dik is de dekvloer en hoe ziet de opbouw eruit? Verder vind ik 4 groepen voor 80m2 wel weinig. Wat is het voorstel vwb diameter en hoh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00

Wuursj

want worst is al bezet

Ja op papier lijkt de tweede leverancier wel beter en zou ik ook voor meer groepen doen en minstens voor 8 gaan, afhankelijk van de buis diameter. Ik heb ze hier zelfs tussen de 60 en 70 meter.
Op zich is meer groepen ook niet echt veel meer werk, het aantal gefreesde meters is even groot. Alleen de verdeler iets duurder. Wellicht is de eerste nog een beetje CV-georienteerd en kan hij op veroek ook prima meer groepen aanleggen.

Ik mis wel nog een buis diameters en Hart-op-hart afstanden voor een goed vergelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 15-11-2024 11:44 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 16:57
- 80m per groep aanhouden, dus 10 groepen is mooi.
- hart-op-hart 10cm aanhouden
- 16x2 leidingen (sommigen werken met 14x2.. dit levert gewoon minder vermogen op, dus echt op 16x2 aansturen).

Wat betreft de verdeler: Het klopt dat je nu een verdeler met pomp nodig hebt, en bij een WP zonder pomp. Er zijn verdelers in de markt die je makkelijk kan ombouwen. Zorg er wel voor dat de leiding naar de verdeler dan minimaal 26mm staal of 32x3 MLB is. Een 16mm leidinkje gaat werken als je CV op 90 graden staat, maar met een WP gaat dat niet genoeg zijn.

Realistisch gezien moet dit rond de 3000 te doen zijn excl dichtsmeren. Vaak vragen ze daar ongeveer 15 per m2 voor. Dichtsmeren gaat je dus 1200 euro kosten. Totale prijs van 4000 zou dus beetje de max van de offerte moeten zijn

[ Voor 18% gewijzigd door ConQuestador op 15-11-2024 12:09 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
jgj82 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:29:
Hoe dik is de dekvloer en hoe ziet de opbouw eruit? Verder vind ik 4 groepen voor 80m2 wel weinig. Wat is het voorstel vwb diameter en hoh?
Ik heb werkelijk geen idee, zou ook niet weten hoe ik dit zou moeten uitzoeken. Maar aangezien de installateur heeft geschouwd, ga ik ervan uit dat het zou moeten kunnen qua hoogte.
Wuursj schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:41:
Ik mis wel nog een buis diameters en Hart-op-hart afstanden voor een goed vergelijk.
ConQuestador schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:04:
- 80m per groep aanhouden, dus 10 groepen is mooi.
- hart-op-hart 10cm aanhouden
- 16x2 leidingen (sommigen werken met 14x2.. dit levert gewoon minder vermogen op, dus echt op 16x2 aansturen).

Wat betreft de verdeler: Het klopt dat je nu een verdeler met pomp nodig hebt, en bij een WP zonder pomp. Er zijn verdelers in de markt die je makkelijk kan ombouwen. Zorg er wel voor dat de leiding naar de verdeler dan minimaal 26mm staal of 32x3 MLB is. Een 16mm leidinkje gaat werken als je CV op 90 graden staat, maar met een WP gaat dat niet genoeg zijn.

Realistisch gezien moet dit rond de 3000 te doen zijn excl dichtsmeren. Vaak vragen ze daar ongeveer 15 per m2 voor. Dichtsmeren gaat je dus 1200 euro kosten. Totale prijs van 4000 zou dus beetje de max van de offerte moeten zijn
Aanbieding is op basis van hoofdverwarming dus 10cm HOH en 16x2 leidingen volgens de online leverancier met KOMO keurmerk.

De aanvoer is nu 22mm buitenmaat, dus niet voldoende voor de warmtepomp. Maar dat is eigenlijk ook een probleem voor later (als de WP komt) Gezien de vvw nu op de normale cv aangesloten blijft ben ik nog niet voornemens dat aan te passen. Daarbij weet ik ook nog niet welke WP ik dan zou kiezen en als ik een binnenunit krijg, waar deze dan zou moeten komen.

Dichtsmeren wil de leverancier van de vloer liever zelf doen. Dus het is niet erg dat dit er niet in zit qua prijs.

----------
Conclusie mag dan wel zijn dat de installateur wat betreft het advies van 4 groepen niet echt goed mee denkt. En aangezien die ook veel duurder is, lijkt me optie 2 dan het beste.

Iemand wellicht nog een andere landelijke partij (of gelderland) waar ze erg tevreden mee zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Tribunus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:34:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee, zou ook niet weten hoe ik dit zou moeten uitzoeken. Maar aangezien de installateur heeft geschouwd, ga ik ervan uit dat het zou moeten kunnen qua hoogte.

[...]

[...]

Aanbieding is op basis van hoofdverwarming dus 10cm HOH en 16x2 leidingen volgens de online leverancier met KOMO keurmerk.

De aanvoer is nu 22cm buitenmaat, dus niet voldoende voor de warmtepomp. Maar dat is eigenlijk ook een probleem voor later (als de WP komt) Gezien de vvw nu op de normale cv aangesloten blijft ben ik nog niet voornemens dat aan te passen. Daarbij weet ik ook nog niet welke WP ik dan zou kiezen en als ik een binnenunit krijg, waar deze dan zou moeten komen.

Dichtsmeren wil de leverancier van de vloer liever zelf doen. Dus het is niet erg dat dit er niet in zit qua prijs.

----------
Conclusie mag dan wel zijn dat de installateur wat betreft het advies van 4 groepen niet echt goed mee denkt. En aangezien die ook veel duurder is, lijkt me optie 2 dan het beste.

Iemand wellicht nog een andere landelijke partij (of gelderland) waar ze erg tevreden mee zijn?
toon volledige bericht
Ik neem aan dat je 22mm bedoeld ;) Dit zou net genoeg moeten zijn voor een WP, het is geen must die later aan te passen als dat niet makkelijk te doen is (wel mooier natuurlijk, maar geen absolute must)

Ik heb mijn vloer toen ook laten dichtsmeren door de vloerentoko, Dat is toch de betere keuze omdat zij waarschijnlijk ook willen egaliseren, en je wilt het liefst wel producten die goed samengaan.

Het aantal groepen dat je krijgt kan je zelf beslissen, het is niet meerwerk qua infrezen, alleen de verdeler is ietsje duurder (ik heb zelf toen alles op 60m laten infrezen, de VVW partij vond het overkill, maar hadden geen probleem ermee het toch te doen). In jouw geval zou ik dus aansturen op 10 groepen, die 1e partij kan dat vast en zeker ook leveren tegen een kleine meerprijs voor een iets duurdere verdeler.

Vraag wel even goed welke verdeler ze gaan gebruiken, want niet alle verdelers zijn even makkelijk geschikt te maken voor WP.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
Ja 22mm uiteraard haha, aangepast in mijn orginele bericht.

De eerste partij ga ik waarschijnlijk niet meer verder mee. Vind het jammer dat een installateur niet uit zichzelf goed meedenkt en daarbij is de bereikbaarheid ook om te :'( .

Dank voor je hulp zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:59
Wat voor vloer ga je er uiteindelijk op krijgen? Als je meerdere partijen hebt, krijg je discussies tussen de verschillende partijen. Achteraf had ik daar zelf een andere keuze in gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Romborum schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:44:
Wat voor vloer ga je er uiteindelijk op krijgen? Als je meerdere partijen hebt, krijg je discussies tussen de verschillende partijen. Achteraf had ik daar zelf een andere keuze in gemaakt.
Ik krijg er een PVC vloer op. En de vloerenlegger gaat dichtsmeren en egaliseren etc. Wat voor discussies heb jij daar over gehad dan? Lijkt mij dat het frezen los van de rest deze problemen zou moeten voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:08
Ik zou wel aan je vloerenlegger doorgeven wie wat doet en wat de ondervloer is. Als het goed is vragen ze daar ook om, zeker die partijen die zelf de sleuven dicht willen zetten. Ik kreeg van alle partijen door dat minimaal 22mm wel afdoende was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-06 12:48
Wil je het goed doen: Dekvloer eruit, isolatiefolie op de constructievloer en buizen leggen in nieuwe dekvloer. Niks vrezen. 10cm hoh, minstens 8 groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Verdeler met pomp kan ook voor ltv als er maar een afsluiter in zit zie het bijmengen kan stoppen.

Dan hoeft er geen nieuwe verdeler te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Joost1981_2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:13:
Wil je het goed doen: Dekvloer eruit, isolatiefolie op de constructievloer en buizen leggen in nieuwe dekvloer. Niks vrezen. 10cm hoh, minstens 8 groepen
Kun je uitleggen waarom dat "goed" is en infrezen niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Tribunus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:04:
[...]

Ik krijg er een PVC vloer op. En de vloerenlegger gaat dichtsmeren en egaliseren etc. Wat voor discussies heb jij daar over gehad dan? Lijkt mij dat het frezen los van de rest deze problemen zou moeten voorkomen.
wat hij bedoelt is dat de vloerlegger vaak liever zelf de egalisatie doet. Daarmee is hij (de vloerlegger) zelf "in control" over de basis waarop hij de vloer gaat leggen.
Als een andere partij die egalisatie doet, kan je krijgen dat, ALS je vloer niet goed ligt of loskomt o.i.d. er een discussie ontstaat tussen de partijen en daar komt meestal geen goede oplossing uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
tcw82 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:14:
[...]

Kun je uitleggen waarom dat "goed" is en infrezen niet goed?
ook al ben ik niet degen aan wie je het vraagt ik kan het wel uitleggen haha. door de vloer te slopen en slangen te leggen en dan een nieuwe vloer te storten heb je meer massa dan met je alleen infrezen zou bereiken. bij infrezen liggen de slangen bovenin de vloer. (verdiept infrezen bestaat bij sommige aanbieders ook nog. ) bij slopen liggen de slangen onderin de vloer en heb je een meer massa ongeveer 5 cm. maar als
je toch de dekvloer eruit haalt leg er dan gelijk noppenplaten in met 1 a 2 centimer isolatie dan heb je en massa en een iets snellere feedback/zonder noppenplaten moet je ook de betonvloer deels mee stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
miciel schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:16:
[...]
ook al ben ik niet degen aan wie je het vraagt ik kan het wel uitleggen haha. door de vloer te slopen en slangen te leggen en dan een nieuwe vloer te storten heb je meer massa dan met je alleen infrezen zou bereiken. bij infrezen liggen de slangen bovenin de vloer. (verdiept infrezen bestaat bij sommige aanbieders ook nog. ) bij slopen liggen de slangen onderin de vloer en heb je een meer massa ongeveer 5 cm. maar als
je toch de dekvloer eruit haalt leg er dan gelijk noppenplaten in met 1 a 2 centimer isolatie dan heb je en massa en een iets snellere feedback/zonder noppenplaten moet je ook de betonvloer deels mee stoken.
Helder verhaal (weer!) dank.
hoe zit dat met doorlooptijden en droog tijden?
Ik kan me voorstellen dat een beetje frezen een dag kost en een vloertje slopen alleen al minstens een dag.
Dan het leggen, halve dag?
nieuwe vloer storten... nog een dag.
Drogen... ? weken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
Erg kort door de bocht, jij weet niks over zij huidige isolatie van de vloer.

Verder.wordt dit hier vaak geroepen, maar er wordt voorbij gegaan aan hoeveel meer impact dit heeft op de verbouwing. Vergeet vooral de droogtijd van een nieuwe dekvloer niet voordat de vloerverwarming aan mag.

Ik heb laten infrezen en ben zeer tevreden. Het systeem is traag zat zo, en met warmtebeeld camera zie je dat de warmte zich mooi verspreid.

Kortom: wellicht is onder de dekvloer beter, maar in veel gevallen is het imo de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Wij leggen beneden fermacell platen en laten die infrezen. Geen zin in droogtijd en verwijderen tegels. Wij wonen in het huis en zitten al aan de 2 maanden verbouwing als we aan de vloer kunnen beginnen. Wel wat prijziger denk ik. Maar binnen een dag klaar met frezen. Sleuven en egaliseren etc doet de vloerenwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik was niet van plan om er zoveel tijd en geld in te steken. Volgens met haal je de CD er niet zo maar uit, en daarnaast hebben we een 1,5 maand on het spul klaar te krijgen. Daarbij wegen de kosten natuurlijk ook mee.

Infrezen is volgens mij prima. Ik snap je wel, alleen is dat veel te ingrijpend qua werkzaamheden en doorlooptijden.
tcw82 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:17:
[...]

wat hij bedoelt is dat de vloerlegger vaak liever zelf de egalisatie doet. Daarmee is hij (de vloerlegger) zelf "in control" over de basis waarop hij de vloer gaat leggen.
Als een andere partij die egalisatie doet, kan je krijgen dat, ALS je vloer niet goed ligt of loskomt o.i.d. er een discussie ontstaat tussen de partijen en daar komt meestal geen goede oplossing uit.
Ja dat begreep ik, en ik heb ook aangegeven dat de leverancier van de vloer zelf wil dichtsmeren en egaliseren om discussies te voorkomen.
ConQuestador schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:43:
[...]

Erg kort door de bocht, jij weet niks over zij huidige isolatie van de vloer.

Verder.wordt dit hier vaak geroepen, maar er wordt voorbij gegaan aan hoeveel meer impact dit heeft op de verbouwing. Vergeet vooral de droogtijd van een nieuwe dekvloer niet voordat de vloerverwarming aan mag.

Ik heb laten infrezen en ben zeer tevreden. Het systeem is traag zat zo, en met warmtebeeld camera zie je dat de warmte zich mooi verspreid.

Kortom: wellicht is onder de dekvloer beter, maar in veel gevallen is het imo de moeite niet waard.
Dit dus ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:40
optie 2 is een op het oog betere offerte.

Let goed op dat je aanvoerbuizen naar je verdeler groot genoeg zijn, eerder 28mm cv buis gebruiken dan 22mm. En bij meerlagebuis, liever 32mm dan 25mm buis gebruiken.
Dit is alleen maar in voordeel voor de toekomst.

Voor je vloerverwarming minimaal 16mm buis gebruiken, en hoh 10. Probeer de groepen niet veel langer dan 70-80m te maken.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 22:47
Benodigde buisdiameter is afhankelijk van je isolatie (vermogen dat erdoor moet), oppervlakte, aantal groepen, buislengte etc. Bij een goed geïsoleerde woning hoef je echt niet perse de buizen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Davidrrr schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:04:
Wij leggen beneden fermacell platen en laten die infrezen. Geen zin in droogtijd en verwijderen tegels. Wij wonen in het huis en zitten al aan de 2 maanden verbouwing als we aan de vloer kunnen beginnen. Wel wat prijziger denk ik. Maar binnen een dag klaar met frezen. Sleuven en egaliseren etc doet de vloerenwinkel.
Naast dat het een dure oplossing is slaat het ook helemaal nergens op. Laat dan gewoon die sleuven in de tegels frezen, dichtsmeren en egaliseren. Ben je sneller, goedkoper en beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Sethro schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:47:
[...]

Naast dat het een dure oplossing is slaat het ook helemaal nergens op. Laat dan gewoon die sleuven in de tegels frezen, dichtsmeren en egaliseren. Ben je sneller, goedkoper en beter af.
Sleuven in tegels maken in wel wat lastig denk ik. Als een paar tegels losschieten moet je al weer flink egaliseren/ophogen. Ik zou zelf de tegels eraf meppen en dan gaan frezen.

Dat doe ik nu overigens ook, aangezien in een deel van de woning tegels liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tribunus schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:19:
[...]

Sleuven in tegels maken in wel wat lastig denk ik. Als een paar tegels losschieten moet je al weer flink egaliseren/ophogen. Ik zou zelf de tegels eraf meppen en dan gaan frezen.

Dat doe ik nu overigens ook, aangezien in een deel van de woning tegels liggen.
Die mogelijke extra gaten opvullen met egaline is een stuk voordeliger dan overal eerst fermacell leggen.

Tegels eraf en dan infrezen is logischer maar is wel wat extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Gaat bij mij om 60m2. Ik heb geen zin om lang bezig te zijn met tegels verwijderen, stof en afvoeren etc. Het zal wat duurder zijn maar ik denk dat ik anders ook aardig wat kosten zou maken als ik het uitbesteed. Ik denk niet dat ik dagen bezig ben met dat leggen van die platen en dan mogen ze frezen. Ook geen zin lang te wachten op drogen dekvloer etc. Maar kan me voorstellen dat er anderen een andere keuze maken 😃

[ Voor 8% gewijzigd door Davidrrr op 17-11-2024 21:44 ]

Pagina: 1