Ik ben een beginnende desktop-PC-bouwer en wil profiteren van Black Friday-deals. Over een paar maanden koop ik een Nvidia 5080 GPU wanneer deze beschikbaar is.
Doelstellingen
- Een VR-gaming-PC bouwen voor draadloos gamen met de Quest 3. Ook af en toe QHD-gamen op een plat beeldscherm.
- In staat zijn om games via UEVR (zoals *Atomic Heart* en *Silent Hill*) te draaien op minimaal 72 Hz en hoge resolutie op de Quest 3, evenals native PCVR-games zoals *Metro Awakening* en *Half-Life: Alyx*.
- Moet draadloos verbinding kunnen maken met de Quest 3 via Virtual Desktop of draadloze SteamVR, etc.
- Moet ik hiervoor een moederbord met ingebouwde WiFi 7 nemen of kan ik een goedkoper B650E-moederbord met WiFi 6E kopen en later een WiFi 7-kaart toevoegen? De Quest 3 ondersteunt alleen WiFi 6E, maar de Quest 4 zal waarschijnlijk WiFi 7 ondersteunen als ik in de toekomst overstap.
- Ik wil de komende vijf jaar geen grote upgrades of uitgaven doen aan de PC.
Budget
- Ik wil een kosteneffectieve PC bouwen voor VR. Geen geld uitgeven aan esthetiek zoals RGB-verlichting, omdat de PC op de vloer zal staan of onder het bureau aan een Flexispot-tafel zal hangen.
- Ik maak me niet al te veel zorgen over geluid, tenzij het de game-ervaring te veel beïnvloedt.
- Al het budget moet gericht zijn op betere VR-prestaties.
Al geselecteerde onderdelen
- AMD 9800X3D CPU
- Voor nu heb ik een Nvidia 4090 toegevoegd als tijdelijke placeholder, maar ik koop later een Nvidia 5080 zodra deze uitkomt. Het budget voor de GPU is ongeveer €1000. Het systeem moet compatibel zijn met de 5080.
- RAM: CL30, 6000 MHz
Advies gevraagd over de volgende onderdelen
1. Moederbord
- Moet ik nu investeren in een duurder moederbord met WiFi 7 of een B650E met WiFi 6E nemen en later een WiFi 7-kaart toevoegen?
- Het moederbord moet ook een primaire 16-lane PCIe 5-slot hebben voor de GPU.
2. Behuizing
- Heeft een mesh-front nodig, goede luchtstroom en stoffilters.
- Twijfel: Moet ik een full-ATX behuizing nemen voor toekomstige grote GPU’s of een mid-ATX en later upgraden naar een grotere behuizing als dat nodig is?
3. CPU-koeler
- Wat is de officiële aanbevolen CPU-koeler voor de 9800X3D?
- Air-cooler of AIO-waterkoeling?
- Hoe vaak is onderhoud nodig bij een AIO-koeler?
4. Casefans
- Wat is de beste keuze? Moet ik ventilatoren apart kopen of komen behuizingen standaard met casefans?
5. Voeding (PSU)
- Ik zoek een volledig modulaire ATX 3.x voeding. 850W or 1000W?
- Is het verschil tussen gold- en silver-certificering belangrijk?
6. SSD
- Ik zoek een 1TB SSD. Hoe beïnvloeden SSD-specificaties PCVR-gaming?
- Ik heb ook nog een Samsung 860 1TB SATA SSD liggen voor media.
Mijn huidige onderdelenlijst (WIP)
https://nl.pcpartpicker.com/list/zYMxrM
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Doelstellingen
- Een VR-gaming-PC bouwen voor draadloos gamen met de Quest 3. Ook af en toe QHD-gamen op een plat beeldscherm.
- In staat zijn om games via UEVR (zoals *Atomic Heart* en *Silent Hill*) te draaien op minimaal 72 Hz en hoge resolutie op de Quest 3, evenals native PCVR-games zoals *Metro Awakening* en *Half-Life: Alyx*.
- Moet draadloos verbinding kunnen maken met de Quest 3 via Virtual Desktop of draadloze SteamVR, etc.
- Moet ik hiervoor een moederbord met ingebouwde WiFi 7 nemen of kan ik een goedkoper B650E-moederbord met WiFi 6E kopen en later een WiFi 7-kaart toevoegen? De Quest 3 ondersteunt alleen WiFi 6E, maar de Quest 4 zal waarschijnlijk WiFi 7 ondersteunen als ik in de toekomst overstap.
- Ik wil de komende vijf jaar geen grote upgrades of uitgaven doen aan de PC.
Budget
- Ik wil een kosteneffectieve PC bouwen voor VR. Geen geld uitgeven aan esthetiek zoals RGB-verlichting, omdat de PC op de vloer zal staan of onder het bureau aan een Flexispot-tafel zal hangen.
- Ik maak me niet al te veel zorgen over geluid, tenzij het de game-ervaring te veel beïnvloedt.
- Al het budget moet gericht zijn op betere VR-prestaties.
Al geselecteerde onderdelen
- AMD 9800X3D CPU
- Voor nu heb ik een Nvidia 4090 toegevoegd als tijdelijke placeholder, maar ik koop later een Nvidia 5080 zodra deze uitkomt. Het budget voor de GPU is ongeveer €1000. Het systeem moet compatibel zijn met de 5080.
- RAM: CL30, 6000 MHz
Advies gevraagd over de volgende onderdelen
1. Moederbord
- Moet ik nu investeren in een duurder moederbord met WiFi 7 of een B650E met WiFi 6E nemen en later een WiFi 7-kaart toevoegen?
- Het moederbord moet ook een primaire 16-lane PCIe 5-slot hebben voor de GPU.
2. Behuizing
- Heeft een mesh-front nodig, goede luchtstroom en stoffilters.
- Twijfel: Moet ik een full-ATX behuizing nemen voor toekomstige grote GPU’s of een mid-ATX en later upgraden naar een grotere behuizing als dat nodig is?
3. CPU-koeler
- Wat is de officiële aanbevolen CPU-koeler voor de 9800X3D?
- Air-cooler of AIO-waterkoeling?
- Hoe vaak is onderhoud nodig bij een AIO-koeler?
4. Casefans
- Wat is de beste keuze? Moet ik ventilatoren apart kopen of komen behuizingen standaard met casefans?
5. Voeding (PSU)
- Ik zoek een volledig modulaire ATX 3.x voeding. 850W or 1000W?
- Is het verschil tussen gold- en silver-certificering belangrijk?
6. SSD
- Ik zoek een 1TB SSD. Hoe beïnvloeden SSD-specificaties PCVR-gaming?
- Ik heb ook nog een Samsung 860 1TB SATA SSD liggen voor media.
Mijn huidige onderdelenlijst (WIP)
https://nl.pcpartpicker.com/list/zYMxrM
Alvast bedankt voor jullie hulp!