Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073917

Topicstarter
Hallo Medetweakers.

Ik ben in het bezit van een Surface laptop 5 en daarvan is bij meerdere toetsen de zwarte laag waar de letter op gedrukt staat compleet weggesleten. Ik kan de swich onder de toetst zien zitten zeg maar.

Ik wil hier een garantie zaak van maken. Volgens de surface app op de laptop zelf zit er nog garantie op.

Alleen lees ik op de microsoft site dat ik voor het aanmaken van een service call eerst mijn laptop verplicht moet registreren als device in een microsoft account. Dat lijkt me absurd. Ik gebruik helemaal geen microsoft accounts en het al dan niet geregistreerd staan lijkt me niets afdoen aan het feit dat de laptop zelf nog onder garantie zit.

Ik zou dus eerst een account bij microsoft moeten creeren om garantie te hebben? 8)7

Iemand hier eerder al tegenaan gelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waar heb je de laptop gekocht? De verkoper is in de EU je eerste aanspreekpunt als het om garantie gaat, niet de fabrikant. En de verkoper mag dit soort eisen niet stellen, nee.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:50
ja zoals velen claim je garantie bij de verkeerde partij. je moet namelijk garantie aanvragen bij de verkoper en niet de fabrikant. de fabrikant kan prima eisen dat je het product regitreert en een account moet aanmaken alvoren ze je garantie aanvraag inbehandeling nemen.

De verkoper mag die barriere echter niet zomaar opgooien. Dus hup naar de verkoper en hem het laten oplossen.(tenzij die falliet is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen idee waar die laptop vandaan komt. heb hem destijds van een tweaker overgenomen en de faktuur is spoorloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien het om een gebruiksproduct gaat, waarom denk je dat er garantie op valt (bij het defect dat je hebt)? Het toetsenbord is een onderdeel van een laptop of computer, dat bij uitstek aan slijtage door gebruik onderhevig is. Kijk dus ook even goed naar hoe oud de laptop is (aanschafdatum speelt hierbij zeker een rol en dus de factuur) en hoeveel het gebruik is van de laptop en of je dan dus redelijkerwijs kan verwachten dat zoiets dan dus gaat slijten?

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:21:
ja zoals velen claim je garantie bij de verkeerde partij. je moet namelijk garantie aanvragen bij de verkoper en niet de fabrikant. de fabrikant kan prima eisen dat je het product regitreert en een account moet aanmaken alvoren ze je garantie aanvraag inbehandeling nemen.

De verkoper mag die barriere echter niet zomaar opgooien. Dus hup naar de verkoper en hem het laten oplossen.(tenzij die falliet is)
Je bent tekort door de bocht, Microsoft verkoopt wel degelijk zelf ook hardware aan particulieren/consumenten, dus aankloppen bij Microsoft kan wel degelijk een ding zijn, als Microsoft ook de winkel dus zelf is. Alles valt of staat met de factuur.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:17:
[...]

Je bent tekort door de bocht, Microsoft verkoopt wel degelijk zelf ook hardware aan particulieren/consumenten, dus aankloppen bij Microsoft kan wel degelijk een ding zijn, als Microsoft ook de winkel dus zelf is. Alles valt of staat met de factuur.
ook dat is tekort door de bocht dan dan moet je je specifiek richten aan Microsoft Ireland Operations Limited
en niet MSFT in het algemeen die de fabrieksgarantie afhandelt. anders krijg je https://uitspraken.rechts...NL:RBROT:2023:3719(nieuwe link)

En om te kopen bij de officiele MSFT store heb je een MSFT account nodig:P

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 15-11-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:37:
[...]

ook dat is tekort door de bocht dan dan moet je je specifiek richten aan Microsoft Ireland Operations Limited
en niet MSFT in het algemeen die de fabrieksgarantie afhandelt. anders krijg je https://www.recht.nl/rech...i=ECLI:NL:RBROT:2023:3719

En om te kopen bij de officiele MSFT store heb je een MSFT account nodig:P
Hoezo is dat tekort door de bocht? Ik neem gewoon contact op met Microsoft, daar ga ik niet eerst zelf een aparte afdeling voor contacteren. Ik ga dan gewoon via de voordeur naar binnen, zoals ik er ook kwam toen ik het product kocht. Dat een product dan wellicht uiteindelijk naar een aparte afdeling van ze opgestuurd wordt is prima, maar het verzoek tot garantie doe ik dan wel degelijk gewoon via de normale route. Ik begrijp daarom ook niet wat "Microsoft Ireland Operations Limited" ermee van doen heeft op dit punt.

De webpagina doet het overigens niet, die zit achter een paywall.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:45:
[...]
Hoezo is dat tekort door de bocht? Ik neem gewoon contact op met Microsoft, daar ga ik niet eerst zelf een aparte afdeling voor contacteren. Ik ga dan gewoon via de voordeur naar binnen, zoals ik er ook kwam toen ik het product kocht. Dat een product dan wellicht uiteindelijk naar een aparte afdeling van ze opgestuurd wordt is prima, maar het verzoek tot garantie doe ik dan wel degelijk gewoon via de normale route. Ik begrijp daarom ook niet wat "Microsoft Ireland Operations Limited" ermee van doen heeft op dit punt.
maar dan klopt je dus aan de fabrikant en niet de verkoper Microsoft Ireland Operations Limited.
Die zelfs volgens een rechter 2 aparte bedrijven zijn.

Mediamarkt Duitsland is ook anders als Mediamarkt Nederland. maar beide dragen de naam Mediamarkt

/edit andere link
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2023:3719
blijkbaar mag je maar een paar keer kijken en dan komt er een paywall |:( ....

[ Voor 24% gewijzigd door loki504 op 15-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@loki504 Maakt niet uit, blijkbaar is de fabrikant dan toch ook de winkel? Ik vind het verder prima, ik meld me gewoon zoals ik mij ook gemeld heb toen ik het product kocht. Waarom zou ik opeens naar een andere ingang moeten voor garantie, laat hen dat vervolgens intern maar regelen. Als ik dan mijn product moet opsturen naar een onderliggende afdeling of bedrijf, prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:
@loki504 Maakt niet uit, blijkbaar is de fabrikant dan toch ook de winkel? Ik vind het verder prima, ik meld me gewoon zoals ik mij ook gemeld heb toen ik het product kocht. Waarom zou ik opeens naar een andere ingang moeten voor garantie, laat hen dat vervolgens intern maar regelen. Als ik dan mijn product moet opsturen naar een onderliggende afdeling of bedrijf, prima.
Nee de winkel is een andere organisatie als Microsoft.

Conclusie: de eis van [eiser01] wordt afgewezen

2.4.
De eis van [eiser01] is gebaseerd op de stelling dat er sprake is van een overeenkomst tussen hem en Microsoft. Omdat dit niet het geval is, wordt de eis afgewezen. De inhoudelijke stellingen van [eiser01] worden daarom niet besproken en beoordeeld. Dat geldt dus ook voor de stellingen dat uit de website, betalingsinformatie en communicatie niet duidelijk blijkt dat MIOL de verkoper is. Zelfs als dit zou kloppen, dan betekent dit namelijk nog niet dat [eiser01] iets kan eisen van Microsoft. Dit kan dus hoogstens gevolg hebben voor zijn eis ten opzichte van MIOL.

Als je via https://account.microsoft...efd=account.microsoft.com
Een garantie aanvraagt doet doe je dat bij de fabrikant MSFT en niet MIOL(de verkoper).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
ik doe het er nog wel een jaar mee , dan is ie afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Anoniem: 1073917 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:11:
Ik heb geen idee waar die laptop vandaan komt. heb hem destijds van een tweaker overgenomen en de faktuur is spoorloos.
Je kunt toch aan de tweaker vragen waar hij hem heeft gekocht? Een factuur is niet nodig, als hij ook op een andere manier kan aantonen wanneer en waar hij is gekocht, bijvoorbeeld via een bankafschrift.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel iets verduidelijkt, gezien het vragen naar shop-/garantie-ervaringen niet de bedoeling is op Tweakers.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*knip* Feedback op moderaties mogen per DM naar de betreffende moderator toe of in het feedbacktopic.

[ Voor 73% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fopjurist schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:05:
[...]

Je kunt toch aan de tweaker vragen waar hij hem heeft gekocht? Een factuur is niet nodig, als hij ook op een andere manier kan aantonen wanneer en waar hij is gekocht, bijvoorbeeld via een bankafschrift.
ja ik ga er eens een berichtje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

pistole

Frutter

Het is op zich helemaal niet gek om een Microsoft account aan te maken om daar je Surface te registreren. Je kan dan wellicht ook meer details over de garantie zien. En wees niet je bang, je bent dan niet verplicht om met je Microsoft account in te loggen op de Surface.

Heb je via de app wel kunnen achterhalen wanneer het apparaat nieuw is aangeschaft? Wat vaak verloopt er ook garantie op bepaalde onderdelen na bepaalde tijd. Het zou mij niet verbazen als afgesleten toets wordt gezien als 'normale' gebruiksschade.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*knip*

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pistole schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:50:
Het is op zich helemaal niet gek om een Microsoft account aan te maken om daar je Surface te registreren. Je kan dan wellicht ook meer details over de garantie zien. En wees niet je bang, je bent dan niet verplicht om met je Microsoft account in te loggen op de Surface.

Heb je via de app wel kunnen achterhalen wanneer het apparaat nieuw is aangeschaft? Wat vaak verloopt er ook garantee op bepaalde onderdelen na bepaalde tijd. Het zou mij niet verbazen als afgesleten toets wordt gezien als 'normale' gebruiksschade.
Ik ga er eens over nadenken. 😂

Ik tik al twintig jaar op laptops maar dit is de eerste waar dit soort slijtage optreedt. En dat al na een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:12
Maar waarom wil je geen microsoft account aanmaken? Ben je bang dat er iets met je gegevens gebeurd? Waarom zou een webform voor een garantieaanvraag wel acceptabel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals, feedback kan via DM, niet hier

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 15-11-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
stylezzz schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:53:
Maar waarom wil je geen microsoft account aanmaken? Ben je bang dat er iets met je gegevens gebeurd? Waarom zou een webform voor een garantieaanvraag wel acceptabel zijn?
ik vind het een vreemde gedachte dat ik een account moet aanmaken om mijn consumentenrecht uit te mogen oefenen van microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 1073917 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:51:
[...]

ik vind het een vreemde gedachte dat ik een account moet aanmaken om mijn consumentenrecht uit te mogen oefenen van microsoft.
Maar om die consumenten rechten te behalen moet je bij de verkoper zijn en niet de fabrikant. De fabrikant mag je inderdaad verplichten je product te registreren als dat is afgesproken. Ze mogen ook een factuur eisen. Als je die niet hebt ben je alsnog de sjaak.

Maar goed dan lijkt het op slijtage. Iets dat je misschien via non conform nog wel kan claimen(zal niet makkelijk gaan). Maar via fabrieksgarantie verwacht ik dat het een kansloze zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

pistole schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:50:
Het is op zich helemaal niet gek om een Microsoft account aan te maken om daar je Surface te registreren. Je kan dan wellicht ook meer details over de garantie zien.
Dat ligt natuurlijk wel aan de voorwaarden van dat account. Als dat niet meer dan een gebruikersnaampje is om je garantiedossier aan te hangen via een beveiligde login is daar weinig op aan te merken. Als daar bijvoorbeeld reclame aan gekoppeld is, dan kan ik me het bezwaar voorstellen.

Maar zoals anderen ook al aangeven: een fabrikant mag best eisen stellen omdat dat dat niet de partij is waar je voor consumentenrecht kan aankloppen.

Ik zou ook even vriendelijk bij de oorspronkelijke koper navragen welke winkel het was, en bonuspunten voor als hij de factuur nog heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 16-11-2024 09:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 1073917 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:51:
[...]
Het is hier alleen niet je consumentenrecht wat je bij de verkoper haalt, maar de (fabriek)garantie die je bij Microsoft probeert te halen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:20
CH4OS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:
Dat soort zaken moet je wel mee oppassen. Heel veel shops worden door een andere entiteit gerund en dan moet je dus wel bij de juiste entiteit aankloppen. Koop je bijvoorbeeld op AMD.com denkt men vaak zaken te doen met AMD, maar eigenlijk doe je zaken met Digital River Ireland LDT. En als je dan dus bij een probleem bij AMD een RMA traject inzet doe je dan dus een beroep op de fabrieksgarantie in plaats van dat je bij de verkoper een beroep doet. En kan dus ook best zijn dat MSFT een Ierse entiteit heeft voor de webshop (en die dus verantwoordelijk is voor non-conforme producten), en je dus niet zoals dan soms gedacht wordt je de Nederlandse entiteit van Microsoft kan aankloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 16-11-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennism schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:05:
[...]

Dat soort zaken moet je wel mee oppassen. Heel veel shops worden door een andere entiteit gerund en dan moet je dus wel bij de juiste entiteit aankloppen. Koop je bijvoorbeeld op AMD.com denkt men vaak zaken te doen met AMD, maar eigenlijk doe je zaken met Digital River Ireland LDT. En als je dan dus bij een probleem bij AMD een RMA traject inzet doe je dan dus een beroep op de fabrieksgarantie in plaats van dat je bij de verkoper een beroep doet. En kan dus ook best zijn dat MSFT een Ierse entiteit heeft voor de webshop (en die dus verantwoordelijk is voor non-conforme producten), en je dus niet zoals dan soms gedacht wordt je de Nederlandse entiteit van Microsoft kan aankloppen.
Dat is dus ook bij Microsoft het geval, blijkbaar, zie eerdere reacties alhier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:46:
[...]

Dat is dus ook bij Microsoft het geval, blijkbaar, zie eerdere reacties alhier. :)
Dan moet je wel bij MIOL zijn en niet Microsoft NL waar je wel automatisch naar toe gaat als je garantie aanvraagt via je account:P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-06 18:56
Surface-garantie: Veelgestelde vragen - Microsoft Ondersteuning
De garantie van je Surface-apparaat controleren
De eenvoudigste manier om het garantietype voor je apparaat en de dekkingsdatums te vinden, is in de Surface-app.

Selecteer Start, voer Surface in de zoekbalk in en selecteer vervolgens de app in de lijst met resultaten.

De Surface-app openen

Opmerking: Als je de Surface-app niet ziet in de zoekresultaten, moet je mogelijk de Surface-app downloaden van de Microsoft Store.

Vouw Garantie & services uit.

Je kunt ook naar account.microsoft.com/devices gaan en een apparaat selecteren om de garantie te bekijken. Als je apparaat niet wordt weergegeven, selecteer je Apparaat registreren om het toe te voegen aan je account. Je ziet de dekkingsdatums nadat je dit hebt gedaan.
Voor het aanmaken van een serviceorder voor je apparaat volg je deze stappen:

Ga naar Apparaatonderhoud en -reparatie en meld je aan.

Selecteer het apparaat waarvoor u service wilt aanvragen. Als het apparaat niet wordt weergegeven, selecteer je Apparaat registreren om het te registreren.

Volg de aanwijzingen op het scherm om de serviceorder te voltooien.

Als de reparatie kosten met zich meebrengt die jij moet betalen, worden deze kosten beschreven voordat je de aanvraag indient.
Je kunt dus je garantiemogelijkheden terugzoeken in Surface.

Maar gezien Microsoft een garantie van één jaar lijkt te bieden, althans daarme adverteert, en jij aangeeft de laptop al één jaar te gebruiken, lijk je daar weinig kans te maken.

Conformiteit claimen bij Microsoft is dan een lastigere route, gezien je het product daar niet als consument hebt gekocht. Je weet ook niet of de V&A verkoper het product zakelijk of als consument heeft gekocht, want er is geen factuur.

Het is ook wel een beetje spijkers op laag water zoeken door geen account te willen maken, de laptop niet te willen registeren en geen formulieren bij Microsoft in te willen vullen terwijl jij een tweedehands laptop hebt, waarbij je de oorspronkelijke verkoper niet kent én geen factuur hebt.

De tijden dat je met een random laptop onder je arm een winkel binnenloopt en zegt 'doe maar gratis maken of een nieuwe want het is toch jouw merk' zijn allang vervlogen.
Pagina: 1