1440p ITX (Linux?) Gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patariki
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-06 05:08
Hoi allemaal,

Ik ben in de markt voor een nieuwe pc voornamelijk voor gaming, en eventueel ook wat creatief werk met blender. Het lijkt me nu een mooie tijd om dat aan te schaffen zo rond Black Friday. (En de geruchten dat het straks mogelijk een stuk duurder wordt door de eventuele Amerikaanse tarieven.)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, het liefst rond 1440p. Dan zijn de voornamelijkste games van Bethesda, CD Projekt en wat Bioware titels. Oh en ARK staat al tijdje op mijn wenslijst. Ik wil ook de sprong wagen naar Linux, en met gamen heb ik dan nog de meeste vraagtekens hoe dat zit met modding. Verder ook nog wat 3D werk met blender, maar dit is puur op hobby niveau.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute max is zo'n 1.800,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, heb de afgelopen jaren met een laptop moeten doen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Redelijke videokaart en CPU. Zo'n 2TB aan opslag (eventueel later uitbreiden). Ik heb wel gelezen dat AMD hardware wat vriendelijker is met Linux, dus daar zal bij mij de voorkeur liggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, om bovengenoemde reden. Ik ben ook wel echt gevallen voor de Fractal Terra case.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ga voor een SFF omdat ik hem graag op mijn elektrische bureau wil plaatsen en ik denk dat het met een ormaal formaat wat lastiger wordt (en lelijker).

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee, en ook geen plannen voor.

Wat verwacht je van ons?[i]
De keuze voor de case staat al zo goed als vast. Ik heb mijn keuzes op de onderdelen vooral gemaakt op dat ik lang kan doen met dit systeem. De vragen die ik voornamelijk heb zijn:
  • Zijn de onderdelen futureproof?
  • Zijn er vergelijkbare onderdelen voor een betere prijs? (Ik ben vooral onzeker over de moederbord en CPU)
  • Kan ik met mijn wensen volledig de overstap maken naar Linux, of moet ik voor een dual boot gaan?
Ten slotte wil ik bij voorbaat al iedereen bedanken die mee wil kijken. Ik waardeer dat zeer.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8400F (MPK) Tray€ 177,02€ 177,02
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 249,-€ 249,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC Edition 16GB GDDR6€ 564,28€ 564,28
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 180,36€ 180,36
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 52,95€ 52,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2K2-32€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 164,90€ 164,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.618,31

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:53
Ik wil ook de sprong wagen naar Linux
Als iemand die met Linux begon, in plaats van Windows: Manage your expectations.
De verhalen op internet zijn erg rooskleurig, maar ga er met een open mind in. Voor sommigen werkt het, voor anderen is het te veel werk. Het enige advies wat ik kan geven is, doe niet al te veel exotisch qua distro. Bazzite wordt veel gebruikt tegenwoordig in de linux gaming community, maar van wat ik kan zien is het vooral belangrijk dat je bij KDE of Gnome blijft. XFCE of andere DE's lijkt vragen om problemen.

Ik zou in de terra de uitvoering: Noctua NH-L12S of uitvoering: Noctua NH-L12Sx77 gebruiken. DE x77 is wat hoger, dus controleer of je GPU klein genoeg is.
Doordat de fan onder de heatsink zit, hebben deze koelers geen last van de turbulentie problemen van de terra.

De product: AMD Ryzen 5 7500F is sneller en goedkoper dan de 8400F. De 7500F heeft namelijk dubbel zoveel L3 cache, wat voor games erg belangrijk is.

[ Voor 37% gewijzigd door youridv1 op 15-11-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
De AMD Ryzen 5 8400F Tray is een stuk goedkoper dan de versie die je nu hebt, maar eens met de opmerkingen van @youridv1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patariki
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-06 05:08
De CPU omgewisseld voor de AMD Ryzen 5 7500F Tray en voor de fan de Noctua NH-L12S. Bedankt voor de feedback!

Mijn reden voor de overstap naar Linux is met name om van company-owned OS af te gaan. Ik heb wel een beetje rondgesnuffeld qua distro's en ik neig naar Mint of Arch. Maar ik moet daar nog wat verder in verdiepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
We raken licht off-topic, maar begin niet met Arch, dat is een distro voor gevorderden. Mint is veel gebruikers vriendelijker, dat geld ook voor bijvoorbeeld Ubuntu. Als je de ideeën achter Arch wilt onderzoeken is Manjaro een vriendelijke optie, maar het staat niet bekend als gaming platform.
Lees bv 5 best Linux distributions for gamers in 2024 en vergelijkbare artikelen.