Houten verdiepingsvloer koud en tocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-04 14:42
Hallo,

Wij hebben een houtenverdiepingsvloer en deze is niet geisoleerd o.i.d. en deze is echt heel koud. We wonen hier nog niet lang en vorige bewoner had dik tapijt erop liggen dus dat merkte je niet.
Daarnaast op sommige plekken achter schotten zit een gat in de vloer om airco buizen de vloer in te laten en daar tocht het ook echt.

Ik ben voornemens om de laminaatvloer en alles op de 1ste verdieping er weer uit te halen en de planken om de vloer te isoleren maar goed waar komt al die kou vandaan? dit wil ik graag uitzoeken en oplossen anders heeft het niet zoveel effect het isoleren.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn of dit zelf gehad? dan kan ik dit gerichter gaan uitzoeken, alvast bedankt!

Schopje naar BK

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 15-11-2024 09:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:17
Het is inderdaad erg vervelend dat jullie met een koude vloer zitten. Een mogelijke manier om de oorzaak te achterhalen, is het gebruik van een warmtecamera. Hiermee kun je temperatuurverschillen in de vloer en mogelijke koudebruggen zichtbaar maken. Het kan je helpen om gerichter te bepalen waar de kou precies vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-06 16:41
Veel gemeenten lenen warmtecamera's gratis uit. Zeker de moeite waard om even te kijken wat die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43
wat voor woning is het en welke verdieping betreft het? Is het toevallig een verdiepingsvloer ter hoogte van waar de muren van je gevel ophouden en je schuine dak begint? soms zie je dat daar tocht van buiten via ruimte tussen gevelblad en dak direct tussen je balken kan waaien en dan krijg je veel kou in je vloer. Verder vind ik zelf laminaat dan ook extra koud aanvoelen, die vervangen door een echt houten vloer helpt ook. Een warmtecamera is sowieso een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik weet niet helemaal wat je bedoeld met isoleren maar als je alle ruimte tussen de balken opvult met isolatiemateriaal ben je sowieso ook van de tocht af.

Die kou komt ongetwijfeld van de buitenmuren. Of langs de balken die op spouwblad liggen of de aansluiting tussen gevel en dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35

paQ

Volblazen met cellulose is (vind ik) een aanrader. Ook tegen geluid overigens.
Kun je overigens helemaal zelf uitvoeren. https://www.easycell.nl

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 15-11-2024 10:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
itsjohan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:08:
wat voor woning is het en welke verdieping betreft het? Is het toevallig een verdiepingsvloer ter hoogte van waar de muren van je gevel ophouden en je schuine dak begint? soms zie je dat daar tocht van buiten via ruimte tussen gevelblad en dak direct tussen je balken kan waaien en dan krijg je veel kou in je vloer. Verder vind ik zelf laminaat dan ook extra koud aanvoelen, die vervangen door een echt houten vloer helpt ook. Een warmtecamera is sowieso een goed idee.
Het is o.a. schuindak heb bouwtekening opgezocht het zou zo gemaakt moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpwP53PHDLlKT3ljiSUXqQnmSBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjAYuhhlc3RRUKFLAnjHzeNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
paQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:53:
Volblazen met cellulose is (vind ik) een aanrader. Ook tegen geluid overigens.
Kun je overigens helemaal zelf uitvoeren. https://www.easycell.nl
Heb dit vaker gezien heb je hier ervaring mee?
Heb alleen 1 probleem als ik dit zou willen gebruiken in plaats van isolatie tussen de balken en dat is dat mijn plafond groot deel verlaagt waardoor je dus niet alleen tussen de balken opvult maar heel de verlaging ook, nou zou ik dat gewoon kunnen doen maakt op zich niet uit maar qua gewicht wordt het wellicht te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35

paQ

daanbuit2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:10:
[...]

Heb dit vaker gezien heb je hier ervaring mee?
Heb alleen 1 probleem als ik dit zou willen gebruiken in plaats van isolatie tussen de balken en dat is dat mijn plafond groot deel verlaagt waardoor je dus niet alleen tussen de balken opvult maar heel de verlaging ook, nou zou ik dat gewoon kunnen doen maakt op zich niet uit maar qua gewicht wordt het wellicht te veel?
Ik heb dit zelf zo in mijn huis destijds nog even ertussendoor gefietst tijdens de verbouwing. En ik heb er geen moment spijt van gehad!
Sterker: Als ik het niet had gedaan had ik er juist spijt van gehad nu.

Het zit gewoon tussen de vloerplanken en het originele plafond in. Niets aan gedaan verder.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
daanbuit2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:07:
[...]

Het is o.a. schuindak heb bouwtekening opgezocht het zou zo gemaakt moeten zijn:
[Afbeelding]
Op basis van die tekening zou ik denken aan tocht.

Op te tekening staat de isolatie tegen het buitenblad aan getekend en dat is vreemd en verkeerd. Daardoor krijg je een spouw aan de warme kant van de isolatie en dat geeft problemen convectie en doet de werking van de isolatie grotendeels teniet. Ik hoop dus dat het niet gerealiseerd is zoals getekend.

Daarnaast is metselwerk van zichzelf niet luchtdicht. Ik zie de opbouw van de muur niet op de tekening staan, maar als het binnenblad bijvoorbeeld kalkzand is, dan wordt het pas luchtdicht van het stucwerk (of vertinning, maar zo oud lijkt de tekening niet). Stucwerk wordt meestal tot het plafond aangebracht en niet daarboven. Als je dan ook nog een balkenlaag in het metselwerk legt: die balken krimpen door droging nadat de bouw klaar is en laten dan rondom mooi een kier waar je niet meer bij kunt, omdat die in het plafond zit.

Dan die muurplaat: die werd vroeger ook koud op het metselwerk gelegd, dus de naad tussen het metselwerk en de muurplaat tocht doorgaans ook.

Als deze situatie er aan twee kanten van de woning is, dan heb je kans dat de koude lucht bij de juiste wind aan de ene kant naar binnen waait en aan de andere kant weer naar buiten. Dan geloof ik wel dat je een koude vloer en plafond hebt ja! :|

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 15-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopiepoep
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-05 22:27
Ik zit exact met hetzelfde , het is dat ik binnenkort ga verhuizen.. maar was wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Bij mij zit er wel isolatie tussen de balken, en ook nog een zandvloer 5cm erop, maar het tocht daar zo ontzettend.. alsof het direct in verbinding staat met buiten.

Zou toch eens onder je pannen kijken naar de isolatie en of je niet ergens naar binnen kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:56
daanbuit2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:07:
[...]

[Afbeelding]
Normaal ligt de verdiepingsvloer binnen de thermische schil, dus dan zou je dit probleem niet moeten hebben.
Maar als de woning gebouwd is net zoals de tekening, dan snap ik het wel. De spouw en de isolatie zitten verkeerd om… koude lucht (voor ventilatie) gaat achter de isolatie en koelt de wand en gaat door eventuele openingen bij de oplegging van de balken. Daarbij nog een koudebrug bij de muurplaat.

Ik zou eerst een deskundige naar laten kijken (bouwpatholoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
Bedankt voor de reacties. Had het op de tekening nog niet gezien maar die isolatie is er inderdaad vreemd ingezet maar kan me niet voorstellen dat het zo gemaakt is (zou ook niet weten hoe ze dat gebouwd hebben dan)

Ik kan eens wat stenen van buiten af weghalen om te kijken in de spouw om te kijken hoe de isolatie zit.
Tocht langs de aansluiting van dak en metselwerk en de balken die in de binnenmuur zitten lijkt me het meest voor de hand liggend dan.
Pagina: 1