Netwerkkabels aanleggen in een gerenoveerd appartement: hoe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesualdo
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-04 11:34
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een pas gerenoveerd appartement met drie verdiepingen. Helaas is er helemaal geen bekabeling aanwezig, zelfs geen coaxkabel. Geen idee wat de mensen die de renovatie hebben uitgevoerd, in gedachten hadden!

De internetverbinding komt binnen in een hoek van de woonkamer op de eerste verdieping, naast de open haard.

Op dit forum heb ik veel reacties gelezen over het gebruik van kasten en de meterkast om kabels door te voeren. Toch ben ik nog steeds niet zeker van de beste aanpak om het appartement van bekabeling te voorzien zonder opnieuw een verbouwing te hoeven doen.

Ik heb de plattegronden toegevoegd om de indeling van het appartement te verduidelijken.

Alvast bedankt voor jullie feedback en hulp.

Met vriendelijke groet,
Jesualdo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AIP8u4jy_fAQLFfN5BAXse4Y4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ia2jRdNvDIkFHDGn7PjXCVKA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Ux2mEb1R28P_yN7uka-RMtQ5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRMtmBgZNycxgxxaxOkPhVrV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z9i9ir810FLtMkZofdfcGSJqjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbMpOQMMfFV5qtz2zNDQBSqE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2j7pcjmX067PrE8WuPPyNs0qS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eq2IkLLKhGtRVwLxPlfpo6ht.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:47
Wat wil je? Elke kamer bedraad netwerk, 3 accespoint voor goede wifi?

Wat is je eigen idee om het te doen?
Zijn er werk tekeningen hoe de leidingen lopen?
Wil je door de plafonds boren? Anders gewoon kabel door het trappenhuis.
Heb je glas of gewoon koper?
Kom het toch ook niet stiekem in de meterkast binnen?

[ Voor 34% gewijzigd door joke_name op 15-11-2024 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 10:47
In mijn woning uit 1999 lopen er nog buizen voor een vaste telefoonaansluiting, iig naar de woonkamer en grootste slaapkamer. Deze heb ik omgedraad naar netwerkkabel. De rest gaat met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
jesualdo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 02:57:
Helaas is er helemaal geen bekabeling aanwezig, zelfs geen coaxkabel. Geen idee wat de mensen die de renovatie hebben uitgevoerd, in gedachten hadden!
Je ziet helaas wel vaker dat dit een ondergeschoven kindje is.
Op dit forum heb ik veel reacties gelezen over het gebruik van kasten en de meterkast om kabels door te voeren. Toch ben ik nog steeds niet zeker van de beste aanpak om het appartement van bekabeling te voorzien zonder opnieuw een verbouwing te hoeven doen.
Zonder echt foto's van binnen, wordt het ontzettend lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. De 'beste' situatie is natuurlijk naar elke kamer in je huis een netwerkverbinding maken, op strategische plekken access points ophangen om zo een dekkend draadloos en bedraad netwerk te maken.

In praktijk mag je vaak al blij zijn als je op strategische plekken AP's kan ophangen. Maar afhankelijk van wat jij kan / wilt doen beperkt dat ook de mogelijkheden. Zijn er bijvoorbeeld nisjes of koven waardoor je naar boven kan. Vind je het niet erg om te gaan frezen in de muur? En wat wil je zelf?

En wellicht ook wel handig, wat is de volgorde van je plattegronden? Die klopt nu denk ik niet helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 15-11-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je zelf het niet ziet vraag een installateur, bedenk eerst samen met je partner wat willen we, wat zijn onze eisen.
Als dat is ik wil overal perfect internet zonder problemen, maar geen enkele kabel zien! Bedenk dan dat je ergens compromissen moet sluiten.
Zo op tekening zal langs de trap een optie zijn maar kijk eens heel goed zijn altijd opties.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:22
Als het niet mogelijk is om via je meterkast een kabel door te trekken naar bijvoorbeeld een slaapkamer. Dan zou je kunnen kijken of je misschien wat met de plinten kan doen. Er zijn van wat bredere plinten waarbij je kabels kan leggen aan de achterkant. Lastig blijft het als je van kamer naar kamer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesualdo
Bedankt voor alle feedback.

Ik heb het appartement nog niet in eigendom.

@joke_name
Ik moet vragen of er een leidingtekening is. Dat is een goed punt.
We zijn van plan om glas te installeren voor
We zijn van plan om glasvezel te installeren.

@euchromatic
Helaas besloot het bedrijf dat het appartement renoveerde dat wifi genoeg moest zijn voor iedereen. Geen coax, geen telefoon, geen ethernet. Helemaal geen bekabeling behalve de coax in een hoek van de woonkamer.

@rens-br
Bedankt dat je de verkeerde volgorde van de plattegronden hebt gezien. De juiste volgorde is #1, #4, #3 en #2.

@Frogmen
Zou u een installateur aanbevelen? Mijn zoekopdrachten leverden geen goede resultaten op. Alle bedrijven waarmee ik contact opnam, plaatsten geen bekabeling. Mijn google-fu laat me in de steek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hebt op 1 plek centraal een doorvoer punt voor waterleidingen en riool lijkt het. Achter de kast van de woonverdieping. Als je via daar wat kabels naar boven kan gaan doorvoeren kan je het relatief mooi wegwerken en kan je in ieder geval fatsoenlijk AP's plaatsen voor goede wifi.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@jesualdo Is altijd lastig een goede klusjesman kan het ook, kijk er met een frisse blik naar wat de opties zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesualdo
@Hooglander1
Goed gezien! Dat zou een fantastische manier kunnen zijn om de kabel door de vloeren te bewegen.
Pagina: 1