Dimbare G9 lamp werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Thuis hebben wij een lamp waar van die G9 lampjes in gaan (7 stuks). Deze lampjes kregen we bij de aanschaf van de lamp en ik stoor me eraan dat dit koel wit licht is. Andere lampen in huis hebben een warme kleurtemperatuur en dat is veel fijner.

Dus zojuist heb ik een G9 lamp gehaald in de winkel. Deze heb ik thuis in de lamp geprikt om te kijken hoe de kleur is. Maar dit lampje werkt niet. Het kan zijn dat deze defect is maar misschien is er wel wat anders aan de hand.

Van het originele lampje heb ik het doosje nog. Helaas staat daar geen informatie op, behalve dat het energielabel A heeft. Mogelijk is de lamp die ik heb gekocht (470lm) "te zwaar" en doet hij het daarom niet. Kan het kloppen wat ik denk?

• SMSfreakie
  • Niet online
G9 is afaik gewoon 230V?

en 470lm zegt alleen iets over de lichtsterkte.. niks nuttigs over het opgenomen vermogen

404 Signature not found

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ze zijn er ook in 12v. Ik zou dus eerst eens uitzoeken wat je exact nodig hebt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Niet elke led-lichtbron is dimbaar. Normaal gesproken staat dit op het doosje vermeld.

(Het is overigens verwarrend dat zowel de lichtbron als armatuur in Nederland ‘lamp’ wordt genoemd.)

[ Voor 38% gewijzigd door Cheesy op 14-11-2024 21:03 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:00:
Die heten G4 als het goed is ;)

• SURFivor
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:00:
Het probleem is dat ik die informatie niet heb en ik ook niet weet waar ik moet beginnen.

Op het doosje van het originele lampje (lichtbron) staat verder geen info. Op de lichtbron zelf kan ik geen info vinden. En de armatuur, dat is een bijzonder verhaal. Vriendinlief had een hele andere lamp besteld maar vond de armatuur die ze had gekregen eigenlijk wel mooi. Maar geen idee welke dat dan is.

• SURFivor
  • Niet online
G4 ledjes hebben 2 pinnetjes. De lichtbron die er nu in zit heeft een aansluiting zoals een G9:
https://www.verlichtingnl...74575_mw_800_mh_800_1.jpg

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18
SURFivor schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:46:
[...]

Het probleem is dat ik die informatie niet heb en ik ook niet weet waar ik moet beginnen.

Op het doosje van het originele lampje (lichtbron) staat verder geen info. Op de lichtbron zelf kan ik geen info vinden. En de armatuur, dat is een bijzonder verhaal. Vriendinlief had een hele andere lamp besteld maar vond de armatuur die ze had gekregen eigenlijk wel mooi. Maar geen idee welke dat dan is.
Maar tussen de stekker en de lamp kan je toch wel ergens een trafo zien (of niet)? Of anders even een multimeter gebruiken om de spanning te meten? Of op de bestaande lamp te kijken of er een voltage op staat? Meten is weten.

[ Voor 23% gewijzigd door Houtenklaas op 14-11-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 13:43
SURFivor schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:24:
Thuis hebben wij een lamp waar van die G9 lampjes in gaan (7 stuks). Deze lampjes kregen we bij de aanschaf van de lamp en ik stoor me eraan dat dit koel wit licht is. Andere lampen in huis hebben een warme kleurtemperatuur en dat is veel fijner.

Dus zojuist heb ik een G9 lamp gehaald in de winkel. Deze heb ik thuis in de lamp geprikt om te kijken hoe de kleur is. Maar dit lampje werkt niet. Het kan zijn dat deze defect is maar misschien is er wel wat anders aan de hand.

Van het originele lampje heb ik het doosje nog. Helaas staat daar geen informatie op, behalve dat het energielabel A heeft. Mogelijk is de lamp die ik heb gekocht (470lm) "te zwaar" en doet hij het daarom niet. Kan het kloppen wat ik denk?
G9 LED's worden ook wel GU9 genoemd. Deze zijn allen 230V. Waar het om gaat is denk ik je dimmer. Ik weet niet hoe oud die lamp is maar normale dimmers op LED lampen is vragen om problemen.

Er vanuit gaande dat die oude G9 lampen geen LED's zijn ligt het aan je dimmer. Voor LED lampen (ik ga er vauit dat de nieuwe lamp een LED is ivm 470lm) moet je een speciale dimmer hebben.

Dus de vraag is, zijn de oude lampen halogeen en heb je daar een LED in geprikt?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Niet online
nodri2000 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:24:
Dus de vraag is, zijn de oude lampen halogeen en heb je daar een LED in geprikt?
Oude lichtbronnen zijn LED.
Ik weet wel dat er iets tussen zit en dat dit bij de installatie problemen gaf. De lichtbronnen konden toen niet helemaal uit als je de lamp uitschakelde en met dat tussenstukje is dat opgelost. Zal nog eens kijken wat dat ook alweer was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 13:43
SURFivor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:36:
[...]

Oude lichtbronnen zijn LED.
Ik weet wel dat er iets tussen zit en dat dit bij de installatie problemen gaf. De lichtbronnen konden toen niet helemaal uit als je de lamp uitschakelde en met dat tussenstukje is dat opgelost. Zal nog eens kijken wat dat ook alweer was.
Dit zal een compensator of dimstabilisator zijn, die worden gebruikt om lekstromen op te heffen welke ervoor zorgen dat de LED's nagloeien.

Als je lamp goed is dan zit het probleem dus in je dimmer. LED's worden niet gedimd door minder "stroom" naar de lamp te sturen zoals wel bij gloeilampen het geval is.

LED's worden op andere manieren gedimd, fase aansnijding, fase afsnijding, Dali etc. NU wil het geval dat de ene LED wel met de ene dimmer kan en de andere LED niet.

Tegenwoordige LED's werken bijna allemaal met fase afsnijding (trailing edge) kan zijn dat jou oude dimmer nog met leading edge werkt.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1