Vraag

• Massri00
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik ben bezig met een verbouwing en laat mijn meterkast vernieuwen, waarbij ik overstap van een 1-fase naar een 3-fase systeem. Graag ontvang ik advies over de juiste inrichting van de meterkast en het aantal benodigde groepen, rekening houdend met de volgende punten:

Situatie:
Woning met 4 slaapkamers en een badkamer.
Badkamer: Vloerverwarming (ca. 3 m²) en een elektrische radiator. Bekabeling voor een mogelijk toekomstig douchetoilet is aanwezig.
Slaapkamers: Per twee slaapkamers hebben ieder een eigen groep naar beneden; de verlichting van de hal en badkamer zijn gekoppeld.
Keuken: Er komt een 4/5 pits inductiekookplaat. En alle standaard kookapparatuur, zoals magnetron, oven etc.
Zonnepanelen: Ik overweeg 12-16 zonnepanelen.
Laadpaal: Eventueel wil ik in de toekomst elektrische rijden. Moet de meterkast daarvoor voorbereid worden?
Toilet beneden: Komt mogelijk een douchetoilet.
Verwarming: Ik overweeg een hybride warmtepomp en eventueel in de toekomst een volledige warmtepomp, evenals een boiler.
Zonnepanelen: Er komen 12/16 panelen op het dak.

Vragen:
Is een kookgroep of krachtgroep beter geschikt voor een 4/5 pits inductiekookplaat?
Kunnen de slaapkamer- en halverlichting gecombineerd worden op één of twee groepen, of is het beter om elke kamer een eigen groep te geven?
Wat is de beste oplossing voor een laadpaal qua groepen, en hoe voorkom ik piekbelasting?
Welke apparaten kan ik het beste verdelen over meerdere aardlekschakelaars?
Welke extra groepen zijn er nodig voor de hybride warmtepomp en de boiler, en zijn er verdere voorbereidingen voor een toekomstige volledige warmtepomp?
Er komen 12/16 panelen op het dak, hoe sluit je dit aan? Zijn er verschillen?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies.

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
3 fasen en een kookgroep is eigenlijk zonde..
en menig 5 zone kookplaat wil al 3 fasen hebben... waardoor een kookgroep al afvalt..

[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 14-11-2024 20:25 ]

404 Signature not found