Wel of niet meedoen met nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.374 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuestColin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
Mijn man en ik zijn ingeloot voor een heel gaaf nieuwbouwproject in Dordrecht en hebben de kans een superzuinige mooie nieuwbouwwoning te kopen. Het is een woning van 146m2 met zonnepanelen op het dak en energielabel A++++. Tuin op het noorden, maar aansluitend een mooie gemeenschappelijke binnentuin. Nadruk in het project ligt op veel groen, dus het zal een heel mooi, groene buurt worden. Wij gaan hier dan wonen met onze twee jonge kinderen. Het project zal pas ergens medio 2026 klaar zijn is de verwachting. We zitten echt nog in de voorbereidende fase.

Nou twijfel ik ineens over het of slim is... Onze uitgangspositie: wij huren nu een sociale huurwoning en proberen er op de koopmarkt tussen te komen. Hebben geen vette spaarpot dus bestaande woningbouw is lastig tussen te komen gezien kosten koper en overbieden. Daar heb je meer eigen geld voor nodig. Kunnen voor dit project een flinke hypotheek dragen. Maar, het huis ligt dicht op een drukke Ringweg, in totaal 4 baans... Zo'n 300 -400 meter. het is een 50 km/h weg. We zouden dit huis niet kopen om er snel weer weg te gaan, maar... stel dat het toch niet bevalt na 3, 4, 5 jaar en we willen weg: is de aanwezigheid van deze weg een mogelijke oorzaak dat het huis in waarde daalt? Wij zouden onszelf flink in de schulden moeten steken hiervoor, maar je wilt er natuurlijk geen verlies op lijden in het geval je zou besluiten op zeker moment te verhuizen. Natuurlijk snap ik dat je de markt niet kunt voorspellen, maar de aanwezigheid van een Ring-weg is een factor die je van tevoren al weet. Overigens zouden we er bij ons droomhuis qua hypotheek flink wat voor over hebben.

Wat denken jullie? Ik heb te weinig verstand van de markt om er een goede inschatting van te kunnen maken merk ik en vind het een lastige keuze (omdat ik het project zelf wel heel gaaf vind en we ook graag de koopmarkt op willen).

Beste antwoord (via GuestColin op 15-11-2024 02:53)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
GuestColin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:52:
Het gaat om de Stadspolderring, dat is een 50 weg.
Als je daar 300-400m vandaan zit zou ik me er echt geen zorgen om maken. Wij zitten hier op minder dan 300m van zo'n weg en die horen we niet eens.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:53

dragonhaertt

@_'.'

Geen vette spaarpot, maar wel geld voor een nieuwbouw van 146m2?
Zijn dat 7 verdiepingen op 30m2 grond?

Zo niet, dan zeg ik doen.
Maar zoals vaker bij dit soort topics, tja. 100 mensen 100 meningen. Wat verwacht je dat we tegen je zeggen?

[ Voor 40% gewijzigd door dragonhaertt op 15-11-2024 10:08 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• clements
  • Laatst online: 06:57
Welke weg is het in Dordt ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Vanuit jullie situatie is het een no-brainer.

Vrijwel zeker instant veel overwaarde en toegang tot koopmarkt.

Voor snelwegen wordt over het algemeen 200m aangehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:24
Ik denk dat op bijna elke centrale plaats snel binnen 300 a 400 meter van een drukke weg af zit. Ik vind die afstand niet alarmerend en als het een mooi project wordt vergeet iedereen die weg. Nieuwbouw is een fantastische manier om met kids de woningmarkt in te stappen:
- weinig kosten voor onderhoud
- comfortabel wonen, isolatie en ventilatie etc zijn goed
- lage energie rekening
- je huis zelf naar smaak ( en budget) in te richten
- vaak veel mensen met jonge kinderen in de buurt
- mensen in de straat die allemaal iets op willen bouwen daar ( vaak in dezelfde levensfase)

[ Voor 7% gewijzigd door peter13579 op 14-11-2024 21:13 ]

• FredvZ
  • Nu online
GuestColin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
Maar, het huis ligt dicht op een drukke Ringweg, in totaal 4 baans... Zo'n 300 -400 meter. het is een 50 km/h weg.
Dat is best ver van je huis voor stadse begrippen.

Ik ben ergens wel benieuwd wat jullie zien als "Ringweg", want bij mijn weten heeft Dordrecht geen ringweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:26:
[...]

Dat is best ver van je huis voor stadse begrippen.

Ik ben ergens wel benieuwd wat jullie zien als "Ringweg", want bij mijn weten heeft Dordrecht geen ringweg.
Haha echt wel, het is alleen geen ring, ze noemen het vaak de rondweg/randweg. (De N3)

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 14-11-2024 21:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik snap dit even niet:
  • Je huur een sociale huurwoning dus betaalt minder dan €879,66 per maand aan huur.
  • Je hebt geen vette spaarpot.
  • Je hebt wel inkomen om een nieuwbouwwoning te kopen van: 140m2, PV + tuin (dus eigen dak én eigen tuin).
Een nieuwbouwwoning van dat formaat met tuin gaat sowieso richting de 350k casco. Dan ben je nog minimaal(!) 50k kwijt. Dan zit je op 400k. Ik denk dat je al snel hier nog 100k bij mag doen, maar ik heb even niet gezocht wat voor nieuwbouwprojecten er lopen.

Je hebt blijkbaar wel geld voor dubbele vaste lasten én genoeg inkomen voor de hypotheek. Ik snap niet waarom een bestaande koopwoning lastig is, maar een nieuwbouw met alles er op en er aan (ook al kies je basic) wel zou moeten kunnen.

Of ik vergis mij ontzettend in het scenario en de prijzen van een nieuwbouwproject in Dordrecht óf jullie vergissen je in wat er nog bij komt kijken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• FredvZ
  • Nu online
Navi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:31:
Haha echt wel, het is alleen geen ring, ze noemen het vaak de rondweg/randweg. (De N3)
Daarom dus ook de vraag... Hebben we over de N3 (waar harder gereden mag worden dan 50) of hebben we het over een ontsluitingsweg die aangezien wordt als ringweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:58
Woon hier bij Breda op een 100 meter van de snelweg (met geluidscherm) en 200 meter van het spoor. Woningen zijn binnen 3 weken verkocht als er 1 op de markt komt.

Ja, als de markt in zakt zijn mensen wat kieskeuriger, maar 300-400 meter van een 4 baans 50km/uur lijkt me niet een probleem.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 20:03
Ik heb een tijdje in Dordrecht gewoond en ben erg bekend met de N3 (helaas). Ik meen me iets te herinneren van nieuwbouw in de buurt van de N3 maar dat was dan dichterbij dan 300m.

Maar er zijn sinds kort over het merendeel vrij forse geluidswanden geplaatst. Ik zou me om de weg dus niet zoveel zorgen maken maar zeker wel de opmerkingen hierboven mbt extra kosten ter harte nemen. Ik heb me daar met mijn nieuwbouw woning namelijk akelig op verkeken.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• GuestColin
Het gaat om de Stadspolderring, dat is een 50 weg. En wat betreft de dikke spaarpot; bij nieuwbouw kun je, in tegenstelling tot bestaande woningen, veel meerwerk meefinancieren en daarom hebben we daarbij meer financiële mogelijkheden (omdat we veel hypotheek kunnen dragen).

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 20:03
Ah, ik lees nu de 50 weg ja. Lijkt me dan niet echt een probleem toch? Al helemaal niet op 300m of meer.

Qua meerwerk klopt (ook voor badkamer en keuken trouwens?), maar denk ook aan afwerking. Vloerbedekking, verlichting, nieuwe meubels, kleurtje verf op de muur, raambekleding. Klinkt als wisselgeld maar je bent zo een paar duizend euro verder. Let daar goed op! En als dat past lijkt het me een mooie kans toch?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
GuestColin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:52:
Het gaat om de Stadspolderring, dat is een 50 weg.
Als je daar 300-400m vandaan zit zou ik me er echt geen zorgen om maken. Wij zitten hier op minder dan 300m van zo'n weg en die horen we niet eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:03
Met de huidige schaarste en markt is zakken in waarde iets waarvan ik de kans enorm laag inschat. Ik ken ook geen nieuwbouwprojecten van de afgelopen tijd in de buurt (ik zit zo'n 35km naar het oosten) die hebben ingeleverd op prijs, wel talloze die direct (veel) meer waard waren. Als je het kan dragen dan zeg ik: doen. Huren is water naar de zee dragen terwijl je nu de kans hebt om de woningmarkt te betreden. Als ik moest besluiten dan was het bij deze beklonken - mits alle financiële plaatjes wel kloppen uiteraard.

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:51
Ik zit op 100-150 van een 50 weg waar iedereen 70 rijd en hoor hem helemaal niet. Zitten wel 2 of 3 straten tussen maar echt 0,0 geluidsoverlast van... ernaast loopt een treinspoor maar die hoor ik alleen in bed en dat is ook heel zacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58
Je kan de vergunning opvragen, daar staat oa. de geluidsdruk op die locatie in.

En 350K voor 146 m2? 5 ton komt eerst als het geen 6 is. :X

[ Voor 28% gewijzigd door vassago op 14-11-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Houtenklaas schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:18:
Met de huidige schaarste en markt is zakken in waarde iets waarvan ik de kans enorm laag inschat. Ik ken ook geen nieuwbouwprojecten van de afgelopen tijd in de buurt (ik zit zo'n 35km naar het oosten) die hebben ingeleverd op prijs, wel talloze die direct (veel) meer waard waren. Als je het kan dragen dan zeg ik: doen. Huren is water naar de zee dragen terwijl je nu de kans hebt om de woningmarkt te betreden. Als ik moest besluiten dan was het bij deze beklonken - mits alle financiële plaatjes wel kloppen uiteraard.
Alleen al om dit verhaal: doen. Ik ben drie jaar geleden ingestapt in een nieuwbouwproject.
Financieel een goede keuze , en op andere gebieden ook. Die tent wordt niet minder waard, tenzij op een gifberg gebouwd oid

Noot: bedenk ook dat je nu een prijs afspreekt. Als er weer twee jaar hoge inflatie komt heb je daar geen last van met je bouwprijzen (wel met afbouw).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuestColin
Dank voor alle reacties! Dat bevestigt wel mijn vermoeden dat het inderdaad een slimme koop is (los van dat we het een heel gaaf project vinden 😊), maar het onderstemmetje wat betreft de weg kan jk zo het zwijgen opleggen haha. Overigens, nu jk erover nadenk is de afstand tot de weg denk ik toch wel een stuk kleiner. Ben nogal slecht in afstanden inschatten. Misschien 150?? Het enige dat ertussen zit is een vrij ruime voortuin, voetpad,, rij parkeerplaatsen, weg, voetpad en een slootje. Dus ja, dat is echt niet veel. Het huis self is aan de voorkant extra geïsoleerd zodat je achter in de tuin minder ervan zou moeten horen.

De woning kost inderdaad een stuk meer dan 350, maar is ruim 535 casco. We hebben nu 90 K extra begroot voor inrichting en hopen het, in ieder geval in het begin, daarmee te kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Laatst online: 06:57
Als het gaat om het project in Bloei zit je echt niet verkeerd. Dichtbij de bieshof, damplein en de trein. Geluid zal ook wel aardig meevallen daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:51
GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 02:59:
Dank voor alle reacties! Dat bevestigt wel mijn vermoeden dat het inderdaad een slimme koop is (los van dat we het een heel gaaf project vinden 😊), maar het onderstemmetje wat betreft de weg kan jk zo het zwijgen opleggen haha. Overigens, nu jk erover nadenk is de afstand tot de weg denk ik toch wel een stuk kleiner. Ben nogal slecht in afstanden inschatten. Misschien 150?? Het enige dat ertussen zit is een vrij ruime voortuin, voetpad,, rij parkeerplaatsen, weg, voetpad en een slootje. Dus ja, dat is echt niet veel. Het huis self is aan de voorkant extra geïsoleerd zodat je achter in de tuin minder ervan zou moeten horen.

De woning kost inderdaad een stuk meer dan 350, maar is ruim 535 casco. We hebben nu 90 K extra begroot voor inrichting en hopen het, in ieder geval in het begin, daarmee te kunnen redden.
Weet je waar je huis komt? Meet dan met Google maps (gebruik "afstand meten" functie).

Komen er huizen tussen jullie en die weg, of enkel een grasvlakte?
Is het een doorgaande weg of veel stoplichten / drempels? Autos maken vooral lawaai bij optrekken en afremmen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 02:59:

Zijn jullie al met een hypotheekadviseur gaan praten? Jullie kunnen never nooit niet 500K(+) lenen, laat staan 650K. En dat kan ik je al vertellen met de summiere informatie die in dit topic staat.

Tenzij jullie die sociale huurwoning niet samen huren (maar op één naam), of na het afsluiten van huurcontract allebei diverse promoties hebben gekregen waardoor jullie beide dubbelmodaal verdienen en eigenlijk scheefwonen.

En als jullie dat wel kunnen financieren (en dus beide dubbelmodaal verdienen) dan zou je eens naar een budgetcoach moeten gaan omdat je met zo'n inkomen wel degelijk een dikke spaarpot zou moeten kunnen hebben.

Deze vereenvoudigde rekentool is handig: https://www.ing.nl/particulier/hypotheek/hypotheek-berekenen
En deze is wat complexer: https://maxhyp.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door BFmango op 15-11-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

BFmango schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:34:
[...]

Zijn jullie al met een hypotheekadviseur gaan praten? Jullie kunnen never nooit niet 500K(+) lenen, laat staan 650K. En dat kan ik je al vertellen met de summiere informatie die in dit topic staat.

Tenzij jullie die sociale huurwoning niet samen huren (maar op één naam), of na het afsluiten van huurcontract allebei diverse promoties hebben gekregen waardoor jullie beide dubbelmodaal verdienen en eigenlijk scheefwonen.

En als jullie dat wel kunnen financieren (en dus beide dubbelmodaal verdienen) dan zou je eens naar een budgetcoach moeten gaan omdat je met zo'n inkomen wel degelijk een dikke spaarpot zou moeten kunnen hebben.

Deze vereenvoudigde rekentool is handig: https://www.ing.nl/particulier/hypotheek/hypotheek-berekenen
Ik vind het sowieso wel een bijzonder verhaal.
Voor 500K moet je wel een woning kunnen vinden die minstens dezelfde kwaliteit heeft als een sociale huurwoning.

Zonder iets te weten over de financiele situatie van @GuestColin is er sowieso niks te zeggen over of het financieel een verstandige keus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 16:33
Het is inderdaad een bijzonder verhaal. In sociale huur wonen ( wellicht gebruiken ze de term gewoon verkeerd ) maar geen vette spaarpot hebben. Dan gaat iedereen er eigenlijk vanuit dat er ook geen draagkracht is voor een hoge hypotheek.

En dan komen we opeens op een bedrag van 650k uit aan hypotheek? Hoe kunnen jullie dan nog geen "vette spaarpot" hebben? Dan zijn jullie of erg slecht in financiën en dan zou ik dit zeker bespreken met een adviseur of je gaat ergens mis in een berkening. Jullie moeten samen, grof geschat, zonder spaargeld te hebben 130.000 per jaar verdienen om een hypotheek van 650k te krijgen. Tenzij er dus wel ergens een vette spaarpot is, overwaarde of een familie hypotheek/lening/donatie moeten jullie toch meer dan genoeg verdienen om een spaarpot op te bouwen en zo elk huis te kunnen kopen binnen een x aantal jaar

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:17
FredvZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:07:
[...]

Dit inderdaad. Ik zit hier op 300m van een snelweg (zitten nog wel wat andere huizenblokken tussen). Merk je niks van :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:44
Volgens mij vraagt TS naar impact doorgaande weg op aantrekkingskracht van de woning. Niet of hun financiële situatie de koop toelaat. Het stoort mij enigszins hoe sommige mensen ongevraagd advies geven over een situatie waar ze niet de details van kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 17:39
Appelpie3000 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:25:
[...]

Dit inderdaad. Ik zit hier op 300m van een snelweg (zitten nog wel wat andere huizenblokken tussen). Merk je niks van :)
Ik woon ruim een kilometer (en meer) van diverse snelwegen. En je hoort ze zeer goed als de wind uit die hoek staan en je met een raam open slaapt.

En Sjonies (of Anita's) die iedereen laten meegenieten van hun "sportieve" geluid. Niks leuker dan om 's avonds op legere wegen eens lekker toeren te maken.

Je zou heel goed kunnen scheefwonen in zo'n situatie. Dat is ook niet verboden en niet heel gek in deze tijd
met een enorm gat tussen sociale huur en koop.

Maar als je in die tijd niet hebt kunnen sparen dan moet je wel je uitgavenpatroon eens onder de loep nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 15-11-2024 10:30 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hollandnick
Toke_gt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:27:
Volgens mij vraagt TS naar impact randweg op aantrekkingskracht van de woning. Niet of hun financiële situatie de koop toelaat. Het stoort mij enigszins hoe sommige mensen ongevraagd advies geven over een situatie waar ze niet de details van kennen.
uhm.... ze heeft het over schulden, verlies lijden en de markt. Of het slim is want ze huren nu een sociale huurwoning ( lage lasten dus eigenlijk ook laag inkomen ). Daarnaast vermeld ze dat er geen vette spaarpot is en dus niet er tussen komt op de normale markt. In de openingspost zitten veel risico's. Dat TS het daarna opeens heeft over een hypotheek van 625.000 euro zonder spaargeld of overwaarde is dan waar iedereen op aanslaat. Er klopt ergens iets niet

Dus ja heel veel tweakers kijken naar het totale plaatje. Over de vraag over de weg is al lang antwoord op gegeven, daar hoeft TS zich geen zorgen over te maken. Dat wij de details hier niet kennen is omdat er tegenstrijdige uitspraken gedaan zijn zonder echt details te verschaffen. Wij proberen ook alleen maar te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Casco? Houd rekening met tuin aanleg (duur! je moet grond ophogen), en voor alle verdiepingen muurafwerking vanaf beton, lampen, raambekleding, vloeren, keuken, badkamer. Nieuwbouw prijs is niet de hele prijs!
En met 162m2 gaan al die dingen harder tellen.

Als je het al red met 90k gaat het een hele karige afwerking zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door _eLMo_ op 15-11-2024 10:39 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:22
Ik woon op een goede 400 meter van de A44, nooit last van. Ligt ook een beetje aan welke kant je woont. Als de weg aan de oost kant ligt van je woning, heb je er minder last van dan als de weg aan de westelijke kant ligt. De wind komt in de zomer voornamelijk vanuit de westelijke kant, in de winter uit het oosten. In de zomer zit je buiten en slaap je wel eens met een raam open, in de winter zit je binnen en is je raam dicht ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:30
Toke_gt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:27:
Volgens mij vraagt TS naar impact randweg op aantrekkingskracht van de woning. Niet of hun financiële situatie de koop toelaat. Het stoort mij enigszins hoe sommige mensen ongevraagd advies geven over een situatie waar ze niet de details van kennen.
Als je nu nog sociaal huurt en een woning van 625k (535k+90k extra) wil kopen is het niet zo gek dat er wat alarmbellen gaan rinkelen. Zeker niet als er ook gezegd wordt dat er voor de bestaande markt niet genoeg geld is. Met wat hier in dit topic wordt gegeven is de kans dat hier iets mis gaat groot. En dat willen we natuurlijk voorkomen en dan krijg je dus al snel de vraag wat er in de situatie verandert is waardoor iemand vanuit sociale huur naar een 600k+ woning kan gaan.

Dit soort reakties zijn dus vooral bezorgdheid en betrokkenheid en niet bedoelt als bemoeizuchtig.

Maar voor TS, de Stadspoldering is toch grotendeels een 2-baans 50 weg (ik kom er hooguit 1 keer per jaar)? Als je daar 50m van af woont heb je er al geen last van, dus ik zou me er niet druk om maken. Dus als je het een mooi huis vind zou ik het vooral doen, wat waarde betreft zal die weg weinig impact hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

hollandnick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:32:
[...]

lage lasten dus eigenlijk ook laag inkomen
hoezo?
Je kunt met een hoog inkomen ook gewoon lage lasten hebben hoor.

En wat als ze nog niet zo lang geleden zijn gaan samen wonen in de sociale huurwoning en 1 van de 2 heeft een hoog inkomen? Dat lijkt me een mogelijk scenario.

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 15-11-2024 10:51 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
hollandnick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:32:
[...]

uhm.... ze heeft het over schulden, verlies lijden en de markt. Of het slim is want ze huren nu een sociale huurwoning ( lage lasten dus eigenlijk ook laag inkomen ).
Nee, ze heeft het over in de schulden steken voor de hypotheek. En verlies lijden als het huis veel minder verkoopt dan het nu waard is. Een vraag waar veel mensen zich het hoofd over breken als ze voor het eerst een huis kopen.
Nu in een sociale huurwoning wonen zegt niets over wat je gespaard hebt, recent als erfenis of loterijprijs hebt gekregen of als schenking kunt krijgen van mensen die je willen helpen. Helaas brengt de huidige woningmarkt met zich mee dat mensen ongewenst scheefwonen. Want een hypotheek betalen is 1, vrolijk 60-80K overbieden is zeker niet voor iedereen weggelegd, ook al heb je het kunnen sparen (want dat spaargeld is ook nodig voor inrichting, reizen, studie kinderen etc).

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 15-11-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als het inderdaad om Dubbeldam InBloei gaat, zeker doen, prachtig project, ruime huizen en redelijke prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSZO41uHkX_QZoVbbkshMjolfko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zZKMHZtW9CbyC6yIyMHhvzrA.jpg?f=user_large

nee, ik heb geen enkel belang bij dit project maar weet wel dat Dordt een fijne stad is om te wonen.

[ Voor 14% gewijzigd door Prisma16 op 15-11-2024 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

Prisma16 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:55:
Als het inderdaad om Dubbeldam InBloei gaat, zeker doen, prachtig project, ruime huizen en redelijke prijzen.

[Afbeelding]
En die 4 baans weg ligt dan dus misschien wel... 10 meter van je huis af? Dat is nogal een verschil met 300 meter :+

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:42
KhaZ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:57:
[...]

En die 4 baans weg ligt dan dus misschien wel... 10 meter van je huis af? Dat is nogal een verschil met 300 meter :+
Wellicht in de zomer wat last van. Binnen hoor je met dergelijke isolatie hier niks van.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GuestColin
[...]

We zijn al hij de financieel adviseur geweest dus weten dat we het kunnen betalen. Hebben daarnaast ook wel wat eigen geld dus daarmee krijgen we het financieel rond. Dat is dus ook niet de issue...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Appelpie3000 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:25:
[...]

Enige nuance is wel nodig denk ik.
Ik zit op 600m van een snelweg met zo'n 250m aan andere huizen, zo'n 200m aan industrie en de rest akker/gras. In de tuin of met open ramen hoor ik als de wind mijn kant op staat wel degelijk de snelweg.
Is het vervelend? Nee. Is het merkbaar? Ja in sommige gevallen wel. Doet het wat voor de prijs van mijn woning? Hell no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Prisma16 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:55:

[Afbeelding]

nee, ik heb geen enkel belang bij dit project maar weet wel dat Dordt een fijne stad is om te wonen.
Als dit het project is dan is het eerder 50m dan 300-400m.

De rij huizen fungeert dan als geluidswal voor de rest van het project en de longen van de bewoners als fijnstoffilter.

Met Google maps kun je de afstand exact bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
Erg leuk project lijkt het
https://dubbeldaminbloei....24/10/Koopsommenlijst.pdf

Zeker de moeite waard. Dubbledam is heel prettig wonen en veel sociale controle.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:16:
[...]

We zijn al hij de financieel adviseur geweest dus weten dat we het kunnen betalen. Hebben daarnaast ook wel wat eigen geld dus daarmee krijgen we het financieel rond. Dat is dus ook niet de issue...
Laat ik 'm dan even scherp stellen.
Snap je de bezorgdheid en vragen omtrent (eigenlijk) jullie uitgavepatroon i.v.m. het kunnen dragen van een hoge hypotheek i.c.m. een relatief lage spaarpot gebaseerd op de gegeven informatie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:35

ralpje

Deugpopje

True schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:39:
[...]

Snap je de bezorgdheid en vragen omtrent (eigenlijk) jullie uitgavepatroon i.v.m. het kunnen dragen van een hoge hypotheek i.c.m. een relatief lage spaarpot gebaseerd op de gegeven informatie?
Waarom is dat relevant voor de vraag die de TS stelt?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29
Los van alles wat al gezegd is: een toegangsweg in de buurt wordt vaak juist ook als voordeel gezien omdat je dan makkelijk in en uit de wijk kunt komen. Goede bereikbaarheid heeft juist een positief effect op de waarde van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:36

aap

De TS wordt hier wel heel bemoederd. Huizen zijn duur en (bijna) iedereen die een eerste huis koopt moet zich "diep in de schulden steken". Dat heet een hypotheek.

Als de hypotheekadviseur zegt dat het gefinancierd kan worden en er zelfs nog spaargeld is voor de afwerking, dan zal het wel goed komen.

Of het een goede investering is kan natuurlijk niemand voorspellen. Als we nu een economische crisis krijgen als in 2008, dan niet. Maar als het zo doorgaat als de afgelopen jaren ben je gek als je niet instapt zo gauw als dat kan.

Uiteindelijk zijn er weinig wensen die klagen dat ze te vroeg in de huizenmarkt gestapt zijn. Dit lijkt me een common-sense risico om te nemen. En als je dit nu niet aandurft, dan kun je je hele leven blijven huren, want meer zekerheden ga je nooit krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GuestColin
True schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:39:
[...]

Nee die snap ik niet, omdat het ten eerste de vraag niet was en ten tweede een ander niet kan beoordelen hoe wij ons hebben verdiept in het veiligstellen van die financiele situatie. Dat is ruimschoots bekeken met stukken, financieel adviseurs (yup, twee stuks), de bank, noem maar op. Op basis van slechts een paar woorden van mij kan niemand hier daar een redelijke beoordeling in doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GuestColin
aap schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:52:
De TS wordt hier wel heel bemoederd. Huizen zijn duur en (bijna) iedereen die een eerste huis koopt moet zich "diep in de schulden steken". Dat heet een hypotheek.

Als de hypotheekadviseur zegt dat het gefinancierd kan worden en er zelfs nog spaargeld is voor de afwerking, dan zal het wel goed komen.

Of het een goede investering is kan natuurlijk niemand voorspellen. Als we nu een economische crisis krijgen als in 2008, dan niet. Maar als het zo doorgaat als de afgelopen jaren ben je gek als je niet instapt zo gauw als dat kan.

Uiteindelijk zijn er weinig wensen die klagen dat ze te vroeg in de huizenmark gestapt zijn. Dit lijkt me een common-sense risico om te nemen. En als je dit nu niet aandurft, dan kun je je hele leven blijven huren, want meer zekerheden ga je nooit krijgen.
Nou , dit dus. Ik zou bijna denken dit topic te verwijderen want dit is niet mijn vraag geweest. Dank voor je mening!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuestColin
ralpje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:46:
[...]

Waarom is dat relevant voor de vraag die de TS stelt?
Ja, ik snap ook echt niet waarom iedereen hier over onze finan situatie spreekt. Waarom zouden wij ons inschrijven als we niet dubbel gecheckt hebben dat we het rondkrijgen? En dat is onze vraag nooit geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:53:
[...]

Nee die snap ik niet, omdat het ten eerste de vraag niet was en ten tweede een ander niet kan beoordelen hoe wij ons hebben verdiept in het veiligstellen van die financiele situatie. Dat is ruimschoots bekeken met stukken, financieel adviseurs (yup, twee stuks), de bank, noem maar op. Op basis van slechts een paar woorden van mij kan niemand hier daar een redelijke beoordeling in doen.
Dat komt door de combinatie van:
GuestColin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
wij huren nu een sociale huurwoning en proberen er op de koopmarkt tussen te komen. Hebben geen vette spaarpot dus bestaande woningbouw is lastig tussen te komen gezien kosten koper en overbieden. Daar heb je meer eigen geld voor nodig.
En de optie om 6 ton te hypotheken.
Een hypotheek van 6 ton is bijna 3000 euro per maand.
Als je nu in de sociale huur zit, dan betaal je maximaal 880 euro per maand.

Dat zou betekenen dat je nu ruim 2000 euro per maand kan sparen.
Na een jaar sparen zou je dan makkelijk een huis moeten kunnen kopen in de huidige markt.

Je financiële situatie die je hier schets stookt met je uitspraak over je mogelijkheden op de koop markt van bestaande bouw.

En of dat te maken heeft met je vraag? Je vraagt wat verstandig is.
De conclusie van veel mensen is: Als je geen bestaand koophuis kan betalen dan is een nieuwbouwhuis van 6 ton GEEN verstandige keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 15-11-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:56:
[...]

Ja, ik snap ook echt niet waarom iedereen hier over onze finan situatie spreekt. Waarom zouden wij ons inschrijven als we niet dubbel gecheckt hebben dat we het rondkrijgen? En dat is onze vraag nooit geweest.
Helemaal mee eens. Toen wij, jaren geleden, onze eerste woning kochten hebben we alleen naar de maandlasten gekeken en besloten op wij die wel/niet willen/kunnen betalen. Dat bepaald je keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:19
dragonhaertt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:01:
[...]

[...]

Na een jaar sparen zou je dan makkelijk een huis moeten kunnen kopen in de huidige markt.

Je financiële situatie die je hier schets stookt met je uitspraak over je mogelijkheden op de koop markt van bestaande bouw.

De conclusie van veel mensen is: Als je geen bestaand koophuis kan betalen dan is een nieuwbouwhuis van 6 ton GEEN verstandige keuze.
Maar hier gaat de vraag van TS niet over... dan was er wel een andere topicstart geweest.

Mooi project, als de afstand inderdaad 3-400 meter is, een nobrainer en echt gewoon doen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 17:39
dragonhaertt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:01:
[...]

[...]

Dan nog is het niet de vraag. Daarnaast zijn er genoeg regels en eisen rondom een hypotheek die ervoor zorgen dat het als het mogelijk is het een overwogen reële mogelijkheid is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:56:
[...]

Mogelijk omdat je aangeeft dat je in een sociale huurwoning woont. Dat roept blijkbaar allerlei onterechte beelden en vooroordelen op. Trek het je niet aan, je hebt er niet om gevraagd en het zegt meer over de tweakers die zo reageren dan over jou.

Over wat je wel vroeg: ik dacht even dat het vlak langs de randweg (N3) kwam, maar die vierbaansweg op het plaatje hierboven is gewoon een doorgaande weg in een woonwijk. Met nog een dikke bomenrij ertussen en tuin aan de achterkant. Hier hebben we een soortgelijke bouw in de buurt. In de voortuinen van de mensen langs de weg hoor je het verkeer, maar in huis en aan de tuinkant hoor je niks bijzonders. Ik denk niet dat het een negatieve invloed op de toekomstige waarde heeft, het lijkt me een prachtig complex om lekker met je gezin te wonen. Dus mocht je over een paar jaar toch wat anders willen, dan verkoopt dit vast net zo goed als elke andere nieuwbouwwoning, tenzij de huizenmarkt gigantisch onderuit gaat. Maar dat geldt dat voor iedereen en betekent hooguit dat je er wat langer moet blijven wonen. Zolang je niet met een persoonlijk drama (echtscheiding, werkloosheid) te maken krijgt, hoeft dat geen probleem te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GuestColin
Ik ga deze topic verwijderen want heb echt geen zin in ongevraagd advies over onze financiele keuzes. Of het jaloezie is of iets anders, geen idee maar bedankt aan iedereen die op de vraag heeft gereageerd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

LordSinclair schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:04:
[...]

Dan nog is het niet de vraag. Daarnaast zijn er genoeg regels en eisen rondom een hypotheek die ervoor zorgen dat het als het mogelijk is het een overwogen reële mogelijkheid is.
Volgens mij staat er in de TS: Nou twijfel ik ineens over het of slim is.
Er staat ook wat de uitgangspositie is, daarin staat beschreven wat de overwegingen zijn.

Hoe kan je dan stellen dat de vraag daar niet over gaat?

De TS is niet: "Moet ik een huis kopen zo dicht bij de snelweg?"
De TS is: "Is het verstandig om 6 ton te investeren in dit project, gezien onze huidige positie op de huizenmarkt"

Als die positie op de huizenmarkt dan verkeerd beschreven wordt dan krijg je verkeerde conclusies.
Logisch dat daar vragen over gesteld worden.

Het enige dat we proberen duidelijk te maken is de mismatch tussen "we kunnen geen bestaande woning kopen" en "We kunnen 6 ton hypotheken en momenteel 2000 euro per maand sparen"

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 15-11-2024 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 13:53
Ik denk bezorgdheid. En daar zou je dankbaar voor moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:04:
[...]

Mogelijk omdat je aangeeft dat je in een sociale huurwoning woont. Dat roept blijkbaar allerlei onterechte beelden en vooroordelen op.
Nee ik lees nergens in het topic dat er onterechte beelden of vooroordelen aanwezig zijn.
Het feit is, sociale huurwoning <880€/mnd ondanks dat geen mogelijkheid tot koop van een bestaand huis want geen spaargeld én dat strookt niet met het inkomen wat nodig is i.c.m. de kostprijs van een sociale huurwoning. Dat heeft niets met vooroordelen of aannames te maken. Als het scenario zo is als beschreven dan is het uitgavepatroon niet geschikt voor het dragen van een hypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:04:
Ik ga deze topic verwijderen want heb echt geen zin in ongevraagd advies over onze financiele keuzes. Of het jaloezie is of iets anders, geen idee maar bedankt aan iedereen die op de vraag heeft gereageerd!
Tip in het vervolg. Als je een topic aanmaakt en het alleen wilt hebben over de vraag of een huis kopen slim is met een grote weg op X aantal meter van het nieuwbouw huis af. Stel dan alleen daar een vraag over. Als je ook half je financiële informatie en bezorgdheid er in zet dan kan je daar vragen over verwachten ( en alleen maar omdat mensen willen helpen, niet omdat ze jaloers zijn op een bovenmodale woning :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 21:30
Ik woon in een nieuwbouw erfje wat grenst (ongeveer 10m) aan een N weg.
Nu woon ik in de middelste gedeelte, dus ik heb er geen last van. Degene die het dichtst tegen de weg wonen merken het wel.
Of ze er minder woongenot van hebben? Denk het niet. Ze zeggen: Zijn we wel gewend na 2-3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuestColin
En inderdaad zoals iemand al zei, ik vraag niet om financieel.advies maar jullie ervaringen/kennis over de woningmarkt en risico inschatting qua waardeverlies. Niet naar input of meningen over onze financiële situatie of uitgaven. En hoe wij in een sociale huurwoning zitten, ook dat is niet aan de orde...

Dank ij ieder geval aan degenen die antwoord hebben gegeven op de vraag!

Het gaat inderdaad om Dubbeldam in bloei 🎊
True schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:
[...]

Nee ik lees nergens in het topic dat er onterechte beelden of vooroordelen aanwezig zijn.
Het feit is, sociale huurwoning <880€/mnd ondanks dat geen mogelijkheid tot koop van een bestaand huis want geen spaargeld én dat strookt niet met het inkomen wat nodig is i.c.m. de kostprijs van een sociale huurwoning. Dat heeft niets met vooroordelen of aannames te maken. Als het scenario zo is als beschreven dan is het uitgavepatroon niet geschikt voor het dragen van een hypotheek.
Niet dat ik moet verantwoorden maar heb je een idee wat het kost om te trouwen, verhuizen, een Tesla te kopen en twee kinderen te krijgen in 3 jaar tijd? En wat dat met je spaarpot doet? Als je dat niet ook hebt ervaren en dus geen beeld hebt van wat dat allemaal voor kosten met zich meebrengt.

En wat betreft de sociale.huurwoning: waarom wij daar inwonen is aan de sociale woningbouw. Er zijn sociale woningbouwcorporaties die midden inkomens toelaten. Hun keuzes. Niet de onze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 28-05 20:15
GuestColin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:52:

Niet dat ik moet verantwoorden maar heb je een idee wat het kost om te trouwen, verhuizen, een Tesla te kopen en twee kinderen te krijgen in 3 jaar tijd? En wat dat met je spaarpot doet? Als je dat niet ook hebt ervaren en dus geen beeld hebt van wat dat allemaal voor kosten met zich meebrengt.

En wat betreft de sociale.huurwoning: waarom wij daar inwonen is aan de sociale woningbouw. Er zijn sociale woningbouwcorporaties die midden inkomens toelaten. Hun keuzes. Niet de onze.
En nu is het wachten totdat iemand je komt vertellen dat het kopen van een Tesla, met iemand trouwen en twee kinderen krijgen geen recht is.

Het paradoxale van tweakers is dat in elk topic extra context nodig is, maar dat je vervolgens ongevraagd geadviseerd wordt op die irrelevante context. Gewoon lekker je leven blijven leiden zoals jij dat voor je ziet, je hebt alle juiste stappen zo te horen gewoon genomen. Het blijven maar meningen van willekeurige vreemden op het internet.

[ Voor 16% gewijzigd door Zinloos1 op 15-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 15:01
Bijzonder verloop van een topic....

TS vraagt of het wijs is om op zo'n lokatie (bij ringweg Dordt) een huis te kopen.

3 posts later gaat het over de hoogte van de hypotheek en zich in schulden steken en sociale huur en weet ik wat nog meer. Een aantal vliegt behoorlijk uit de bocht met aannames.

Terug naar de initiele vraag:
Ik zeg doen.Nieuwbouwwoning op een prima lokatie.
Hier ga je op de langere termijn echt niet het schip mee in hoor.

Succes met het verdere traject en laat je inderdaad nog wel even goed voorlichten over de financiele aspecten.
Een goede hypotheek adviseur (die de beschikking heeft over al jullie financiële gegevens) kan je voorzien van een gedegen advies, het is immers zijn vak.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 22:50
41 Jaar geleden hebben we ons eerste huis gekocht. Het was voor ons de beste beslissing op financieel gebied ooit.
Met huren blijf je altijd achter inflatie aanhollen. Met kopen ligt je financiële toekomst voor een groot deel vast.

Toen ik 48 jaar geleden bij een groot bouwbedrijf ging werken, bestudeerde ik huisvestings- en inflatie-scenario's van overheden en woningstichtingen. Ik was nog geen 20 jaar oud (!), maar trok op basis van die rapporten voor mezelf de conclusie dat je een huis moet kopen en wel zo jong mogelijk!

Hou alleen wel rekening met eventueel gedwongen verhuizen i.v.m. een andere baan. Maar in de randstad loop je dat risico misschien niet zo snel.

Succes met je aankoop en alvast veel geluk samen toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
hollandnick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:30:
[...]

Tip in het vervolg. Als je een topic aanmaakt en het alleen wilt hebben over de vraag of een huis kopen slim is met een grote weg op X aantal meter van het nieuwbouw huis af. Stel dan alleen daar een vraag over. Als je ook half je financiële informatie en bezorgdheid er in zet dan kan je daar vragen over verwachten ( en alleen maar omdat mensen willen helpen, niet omdat ze jaloers zijn op een bovenmodale woning :P )
Inderdaad, als de TS zelf met allerlei informatie aankomt kun je verwachten dat daarop gereageerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

dragonhaertt schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:06:
Geen vette spaarpot, maar wel geld voor een nieuwbouw van 146m2?
Zijn dat 7 verdiepingen op 30m2 grond?

Zo niet, dan zeg ik doen.
Maar zoals vaker bij dit soort topics, tja. 100 mensen 100 meningen. Wat verwacht je dat we tegen je zeggen?
Nieuwbouw hoef je niet te overbieden, dus al je spaargeld (buiten de kosten die je niet kan meefinancieren) kun je in het huis steken. Bij bestaande bouw ben je al gauw 40k extra kwijt aan overbieden.
Dus het is niet zo simpel als dat jij stelt.

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-11-2024 13:35 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:06
Ik zou het meteen doen, maar reken even nog 5-10% van je woning prijs aan tuinkosten wat je niet makkelijk kan meefinancieren. Wij hebben ook een nieuwbouwwoning en het afgraven van het geheel en de juist grond op de juist plekken en wat tegels en gras was 20k en dat was nog redelijk goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-05 07:23
Doen! Ik heb vorig jaar afgezien van een nieuwbouwwoning vanwege een flutreden en het is me niet meer gelukt ingeloot te worden. En bestaande rijwoningen zijn inmiddels, vooral op termijn, duurder dan nieuwbouw. En dan is ie nog 40 jaar ouder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:26
@Vipertje Sorry hoor, maar 20k om een beetje een achtertuin te krijgen met wat tegels en gras, dan ben je gewoon opgelicht. . Je bent niet verplicht om je tuin aan te leggen zodra je daar woont he? Ik woon in een nieuwbouwwijk waar de afgelopen 5 jaar ongeveer 1000 huizen zijn bijgebouwd. Je staat er van te kijken hoeveel woningen/woonblokken nog zand heeft liggen, geen schutting of tegels. Dan zie je 10x10 tegeltjes naar de schuur liggen en thats it.

Ik heb zelf in mijn eigen woning uit 2018 met 40m2 tuin gewoon tegels gekocht en wat kunstgras en dat laten leggen door iemand waarbij ik samen met 2 vrienden heb geholpen met tillen. Was ongeveer 2500 euro materiaal kwijt en 3000 euro arbeid. Dat ik na 5-6 jaar denk ik ga het eens opknappen en perfect maken is iets waar je dan voor kan sparen.

Overigens neemt niet weg, dat iedereen die ik ken met nieuwbouw huizen van 550k ongeveer nog 100.000 extra bijlenen voor verbouwen/uitbouw/keuken/badkamer etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Grappig dat iedereen valt over (oa mijn) ongevraagd advies wat betreft hypotheek.

Het is echt niet vreemd dat er vragen gesteld worden over het aangaan van een hypotheek van 550k-650k als eerder de woorden "geen vette spaarpot" en "sociaal huren" worden gebruikt.

Dan kan je wat blaten over "ongevraagd advies" maar het zou zomaar in een nachtmerrie kunnen veranderen (bijvoorbeeld geen voorbehoud financiering afsluiten en de financiering niet rond kunnen krijgen... of u even 10% van de koopsom als boete wil aftikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik doe deze in iedergeval tijdelijk op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.