Opties om een daikin airco unit online te krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimeWellWasted
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02 11:12
Mijn vraag

Zoals de titel zegt, mijn daikin moet verbonden worden op een 2,4ghz wifi netwerk om bediening op afstand mogelijk te maken.

De situatie :
De unit is geinstalleerd in een stacaravan, op de camping is een open wifi netwerk voorzien. Dualband, vele AP's en veel channels, er is dus veel channelroaming.
Op dit netwerk krijg ik de unit wel verbonden met de wifi maar de app op mijn telefoon vind de unit nadien niet terug op hetzelfde netwerk.
Ofwel is de verbinding te zwak of is het netwerk gewoon niet geschikt om het hiervoor te gebruiken.
De met een wifiscanner gemeten signaal sterkte is tussen de -70dbm en -85dbm in de camper zelf, meestal is het 2,4Ghz signaal op channel 4 het 'beste' . De signaalsterkte fluctueert zeer sterk.
Buiten achter de camper kan ik een beter signaal ontvangen, zelfs -58dbm hoewel het ook sterk fluctueert.
Zo heb ik dan ook de zendmast gevonden die ongeveer 15 meter achter de camper staat met 2 bomen ertussen.
De hardware op de camping is best ok denk ik ruckus AP's wifi 6 (of 5 ik twijfel)

Wat zijn de beste opties?

-Goedkope repeater op 2,4Ghz om een apart netwerk te maken binnen de camper enkel voor de airco. In hoeverre gaat dit het open signaal van de camping zelf nog verzwakken.

-Mifi met hetzelfde nut en dezelfde open vraag van interference, hoeveel dataverbruik zou zo'n airco hebben?
Wat perfect kan is om dit netwerk alleen op te stellen voor de periodes van afwezigheid, en dan vooral in de winter. Ik zou vooral ontvochtigen en vriesbescherming van op afstand willen regelen.

-Dure Triband repeater om alle apparaten van Wifi te voorzien zonder snelheids verlies? Op het open netwerk heb ik 23Mbps down en 11Mbps up, netflix streamen geeft zelden problemen (sommige andere apps blijken gevoeliger)

-Iets met een buitenantenne, ik weet perfect de richting van het inkomend signaal.
Wat pak ik dan best voor het binnennetwerk, repeater, AP, router?
Welke onderdelen om onnodig geld te verspillen, die antennes voor op zeilboten zijn serieus overkill vermoed ik.

Beste antwoord (via TimeWellWasted op 22-11-2024 14:17)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Mijn ervaring is dat stacaravans het wifi signaal echt enorm dempen

Heb bij onze stacaravan buiten een wifi antenne in client mode, kabeltje naar binnen en daar de wan poort in van een wifi router

Werkt perfect :)

Ik heb zelf 5ghz netwerk op camping dus ook ander model maar bij 2.4 zou dat deze zijn

https://mikrotik.com/product/sxtsq_lite2

Vanuit binnen het 2.4 signaal repeaten was waardeloos bij mij

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2024 18:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 16:23
Mijn ervaring is dat stacaravans het wifi signaal echt enorm dempen

Heb bij onze stacaravan buiten een wifi antenne in client mode, kabeltje naar binnen en daar de wan poort in van een wifi router

Werkt perfect :)

Ik heb zelf 5ghz netwerk op camping dus ook ander model maar bij 2.4 zou dat deze zijn

https://mikrotik.com/product/sxtsq_lite2

Vanuit binnen het 2.4 signaal repeaten was waardeloos bij mij

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2024 18:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zit je niet vooral met het probleem dat die camping wifi een captive portal geeft bij connecten waar je eerst moet inloggen of voorwaarden moet accepteren voor je daadwerkelijk online mag?

Een travel routertje met wisp modus (tp-link of gl.inet hebben die sowieso) kan dat oplossen. Die hang je aan de camping wifi (via 5Ghz in dit geval) en verzorgt dan zelf lokaal een 2.4Ghz netwerk. Eerste keer even met je smartphone of zo verbinden om die captive portal te doorlopen (waarmee effectief die wisp router dan online mag) en daarna kan je airco ook via die router het internet op.

Nog wel even de vraag of die wisp router permanent online blijft of dat die sessies verlopen / vervallen wanneer ie even geen verbinding heeft om wat voor reden. Dan moet je er mogelijk alsnog steeds naar toe om weer met een of ander device die captive portal te doorlopen.

MIFI routertje zou in dat laatste geval een alternatief zijn, dan ben je compleet los van de camping wifi. Lijkt me stug dat zo’n airco bakken met data verbruikt, daar zit die fabrikant serverside ook niet op te wachten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:12
Hier ook gekeken?
Daar staat namelijk ook nog wat over mogelijke problemen met het verbinden van de app.

Daikin FAQ: De ONECTA-app slaagt er niet in verbinding te maken

• sig69
  • Laatst online: 15:55
Op welk kanaal draait die wifi? Mijn daikin wil niet op kanaal 13, drie keer raden welke mijn router had gepakt...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:51
Mijn Daikin heeft de afgelopen 30 dagen 550MBytes met "Internet" uitgewisseld.
Niets spectaculair dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:53
Kan natuurlijk ook goed dat het camping netwerk aan client isolation doet zodat er niet onderling met elkaar gecommuniceerd kan worden (en je dus "per ongeluk" kan streamen naar iemand anders TV/Chromecast/wifi speaker etc).

Een eigen netwerk opzetten dat als client met het campingnetwerk verbindt lijkt me de oplossing in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimeWellWasted
Orion84 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:08:
Zit je niet vooral met het probleem dat die camping wifi een captive portal geeft bij connecten waar je eerst moet inloggen of voorwaarden moet accepteren voor je daadwerkelijk online mag?
Bij ons de camping is er open wifi waar iedereen op kan zonder paswoord. Wat dit betekend voor de veiligheid moet ik ook dringend eens googlen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimeWellWasted
sig69 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:44:
Op welk kanaal draait die wifi? Mijn daikin wil niet op kanaal 13, drie keer raden welke mijn router had gepakt...
helaas geen screenshot gepakt met de analyzer. Er wordt door veel verschillende AP's op veel verschillende kanalen uitgezonden. De stabielste verbindingen zijn 2,4Ghz kanaal 4 en 5Ghz kanaal 100, hij zit duidelijk het meeste op de 2,4Ghz verbinden en switched regelmatig naar andere kanalen. En soms dan toch de 5ghz en dat is wel meestal kanaal 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het eerder genoemde kanaal 13 is een probleem maar een SSID wat door meerdere AP's uitgezonden wordt vinden sommige goedkope wifi chips ook te moeilijk.
Pagina: 1