Tussenwand dikte vaststellen irt kozijn van deur

Pagina: 1
Acties:

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-08 13:58
Dag allen,

Ik ben op zolder bezig om een tussenwand te plaatsen. Het is een vrij grote ruimte waarbij de nok wel goed ondersteund moet worden. Er zitten inmiddels twee dakkapellen op over de hele breedte, zodoende is de nok ondersteuning zwak. Ik zat daarom te denken om te gaan werken met houten balken van 90 of 94mm

Daarna wil ik aan beide kanten OSB platen erop schroeven van 0,9mm om zo nog dingen op te kunnen hangen aan de wanden.

Als laatste de gipsplaten er tegenaan met een dikte van 9,5 mm.

In totaal komt de dikte dan op 127mm. Ik wil graag een deur met kozijn kopen en de kozijnen zijn standaard een stukje smaller. Wat is wijsheid hierin? Kan ik het kozijn aan de buitenkant gewoon wat laten uitsteken (bij een naar binnen draaiende deur)? Of zijn er andere handige tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalBob
Helemaal niemand die hier ervaring in heeft en dit zou willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:33
Ik moet even denken wat ik heb gedaan. Dikte balken weet ik niet meer. Ik denk 69 mm en dan in de breedte neergelegd. Daarop 15 mm volgens mij osb en daarop gipsplaten. Ik heb een xxl architraaf erop gezet met een renovatiekozijn. En erin geïsoleerd. Als je in die kamer staat hoor je de wasmachine bijna niet eens meer.
Heb zoiets geplaatst.
https://homingxl.nl/austr...pQ8g7jqeSxHwaAsliEALw_wcB

Ik kwam denk ik uit op circa 13 cm. Maar ik doe dit uit mijn hoofd. Dit kozijn plaats je zo. Zijn losse delen. Wel prijzig.

[ Voor 47% gewijzigd door Davidrrr op 15-11-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52
We kunnen hier toch niets zinnigs over zeggen als we nul details over de constructie hebben behalve dat een dakkapelboer waarschijnlijk zonder berekening flink heeft lopen zagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:33
Bij mij is het spant ook blijven staan. Dat is inderdaad wat anders dan wat ik hier lees volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:25
Je kan dat kozijn toch opdikken met een lat aan de andere kant van de draairichting.

OSB van 0,9 mm dik, bestaat dat dan?

[ Voor 19% gewijzigd door JukeboxBill op 15-11-2024 19:27 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 14:23

AMDFreak

Intel is zo..

Mijn tussenwand is:

gipsplaat 12,5mm
osb 9mm
Balk 69mm
osb 9mm
gipslaat 12,5mm

Ik heb stalen kozijnen gebruikt met een binnenmaat van 100mm. Het kozijn is "geklemd" tussen de OSB - Balk - OSB en 4mm opgevuld zodat het kozijn goed kon vastklemmen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik ben met hetzelfde bezig en ik moet ook nog uitzoeken hoe en wat. Voor nu ben ik met de kamerkant bezig van de muur.

Ik heb nu vanaf de kamerkant gezien
12,5mm gips
11mm obs
89mm SLS balk
aan deze kant moet nog weer 12,5mm gips komen, doe ik waarschijnlijk zonder OBS.

Muur is veel dikker dan de meeste kozijnen, ik hergebruik de (hele) oude deuren en kozijnen want ik vind ze mooi. Zijn niet de standaard kozijnen van nu.
Ik zorg ervoor dat het aan de kamerkant de gipsmuur direct overloopt op kozijn/deur. Kozijn en deur lopen gelijk met de gips de kant waar de deur open gaat.

Dit zorgt er wel voor dat aan de andere kant ik een deur heb die diep in de muur zit en ik een hoekje om moet met gips om op het kozijn uit te komen gezien de muur bij ons inderdaad ook dik is en de deur dun. Wordt dan een dun strookje gips rondom de kozijn aan de binnenkant met daaromheen weer een papieren hoek voegband denk ik, mogeijk heroverweeg ik het op basis van hoe "hoe diep" de deur zit.

Je zou voor een stelkozijn kunnen gaan, volgens mij moet je bij de muurdikte dan niet de gipsplaat meerekenen gezien er aan de randen van de stelkozijn een soort u profiel zit waarin het skelet kan vallen. Maximum goed te vinden kozijn heeft dan wel een maximum dikte van 100mm (reken hierbij de gipsplaten niet mee)
Je zou ook gewoon voor standaard maten kunnen gaan en dan een dunner balkje in het u profiel schroeven om hem "op te vullen" en de rest met latjes netjes maken. Als je dit netjes doet verwacht ik niet veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52
FinalBob schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:48:
Er zitten inmiddels twee dakkapellen op over de hele breedte, zodoende is de nok ondersteuning zwak. Ik zat daarom te denken om te gaan werken met houten balken van 90 of 94mm
Waarom van de standaard afwijken? Als je de boel verzwakt hebt dan moet je eerst een fatsoenlijke constructie ontwerpen. Dat is meer dan gewoon iets dikkere balkjes. Je hebt bijvoorbeeld ook 69x195 etc balken die je in een constructie kunt gebruiken.

Ik heb 2 muurtjes op zolder laten zetten. De ene waarin de bestaande constructie om dak op te vangen in zit. De andere (even dik) met standaard (69x44?) balken. De constructie bestaat uit balken van dezelfde dikte maar veel hoger en de welbekende driehoeken, OSB beplating en verankering.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalBob
Super dank allen voor de feedback.

Miss hien helpt een plaatje, zo ziet het er nu uit. (Let niet op de rommel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ4LvNTyC_xgos0d9LU9lO7bIlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX0eiZE5dOv1FGyINmsUmAWn.jpg?f=fotoalbum_large

Het was niet zomaar een dakkapellen boer maar een gerenommeerde partij die ook vaak op tv is. Alles netjes getimmerd, geen prefab.

Zij gaven aan dat de nok zo wel wat ondersteuning nodig had en dat een houten tussenwand voldoende zou zijn. Vandaar dat ik het zekere voor het onzekere wilde nemen en een wat steviger muurtje wilde bouwen.

Ik ga nu gewoon voor de 9mm en zal die 2 cm verschil opvangen met een latje aan de buitenkant van de kamers denk ik.
Pagina: 1