YMVK kabel verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• otid
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11-2024
Hallo allemaal,
Kan iemand mij advies geven voor het verwijderen van een grondkabel (YMvK).
De kabel loopt vanuit de meterkast naar de kruipruimte en verdwijnt daar in het beton van de aanbouw.
Naaste de aanbouw komt de kabel weer tevoorschijn. Beide einden van de kabel zijn losgekoppeld en er staan totaal geen spanning meer op.
Nu wil eigenlijk de ruimte die door de kabel in het beton gebruikt wordt( geen leidingbuis aanwezig) gebruiken voor een andere bedrading.
Alles zit natuurlijk muurvast, is dit onbegonnen werk
graag advies

André

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:56
Gaat niet lukken.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Dat lijkt erop dat deze kabel is ingegoten in het beton. Je zou hem kunnen afknippen vlak voor het beton en met een boor proberen het gat door te boren. Daarna van de andere kant hard trekken aan de kabel. Misschien zit hij alleen aan het einde vast door wat gemorst beton.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 30-09 19:51
Je kan eventueel nog proberen de losse VD-draden eerst uit de kabel te trekken.

Spel en typfouten voorbehouden

• naftebakje
  • Laatst online: 30-09 15:07
Over welke lengte spreek je? Voor een kort stukje zou je de binnendraden er uit kunnen proberen trekken, om zo de ruimte te creëren om de mantel ook los te krijgen. Maar dit is wel flink prutswerk, er zijn betere oplossingen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
Zonder extra uitleg is het lastig advies te geven. Waarom is deze kabel niet geschikt?

Engineering

• otid
Bedankt voor deze snelle reacties.
deze kabel loopt zover ik kan zien ongeveer 2-3meter door het beton.
Er moet een zwaardere leiding komen voor de thuisbatterij.
Ik dacht ook te proberen de binnendraden eruit te trekken ( indien mogelijk) en dan het metalen vlechtwerk.
De buitenmantel is dan uiteindelijk de nieuwe geleide leiding en bescherming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
otid schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:20:
Ik dacht ook te proberen de binnendraden eruit te trekken ( indien mogelijk) en dan het metalen vlechtwerk.
Een zwaardere leiding is doorgaans ook dikker.
Dus dat gaat waarschijnlijk niet passen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
otid schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:20:
Wat is dan de basis voor de conclusie dat er een zwaardere leiding moet komen?

Engineering

• otid
advies van de monteur, zelf ben ik niet voorzien van enige kennis op dit gebied.
De doorgang zelf is misschien wel te verwijden door het op een of andere wijze uit te schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:33
otid schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:21:
advies van de monteur, zelf ben ik niet voorzien van enige kennis op dit gebied.
De doorgang zelf is misschien wel te verwijden door het op een of andere wijze uit te schuren.
Hoeveel tijd heb je? Een gat van 2-3m lang door beton met een doorsnede van 11mm opschuren naar minimaal 13-14mm.
Ik zou op een andere plek een gat boren waar je zonder veel gedoe die dikkere kabel doorheen kan trekken. Dit idee gaat gewoon niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door bleiblei op 14-11-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
Misschien is een dikkere kabel wel gewenst, maar niet direct noodzakelijk en wegen de spanningsverliezen niet op tegen de kosten/moeite voor een nieuwe kabel.

Voorbeeld
Er vanuitgaande dat je 1 fase batterij met niet meer 3500 watt (16A) kan laden/ontladen; dan kan je nog toe met 25 meter 3x1,5mm . Het is niet ideaal, maar misschien wel de beste optie.

Bron: https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte
Overleg dit met je electricien /monteur

[ Voor 6% gewijzigd door BovenHond op 14-11-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:52
Misschien is het vloeken in de kerk... maar is het mogelijk dat je de dunne kabel in de muur laat zitten en deze voor en na de muur aan laat sluiten op een 'dikkere kabel'?
Dan zul je de spanningsverlliezen grotendeels beperken, deze is immers afhankelijk van de kabellengte. In dit geval dus 'slechts 2 a 3 meter in je muur.

Maar misschien is dit wel een uiters slecht idee :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:21
jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:40:
Misschien is het vloeken in de kerk...

Maar misschien is dit wel een uiters slecht idee :+
Ja, inderdaad een slecht idee. De keten is zo zwak als de zwakste schakel. Ofwel de totale belastbaarheid wordt bepaald door het dun te stuk van de kabel. Niet door de lengte van het dunnere stuk.

• BovenHond
coinman63 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:48:
[...]

Ja, inderdaad een slecht idee. De keten is zo zwak als de zwakste schakel. Ofwel de totale belastbaarheid wordt bepaald door het dun te stuk van de kabel. Niet door de lengte van het dunnere stuk.
Je hebt helemaal gelijk. Maar dat leidt tot de vraag. Op welke stroomsterkte moet de kabel worden afgezekerd. Als dit 'slechts' 1 fase 16 ampère is met een B16 automaat. Dan zou deze zwakste schakelkabel wel eens goed genoeg kunnen zijn. Al weet ik niet of je in de NEN1010 een kabel mag veranderen van dikte in het tracé.

Ik raad je wel aan om in de meterkast (bij de automaat) de kabel even dun te houden als op het 'dunste' stuk. Zodat niet iemand per ongeluk kan aannemen dat de hele kabel van een dikkere soort is.

Er spelen dus eigenlijk drie zaken.
- De minimale dikte in verband met een kortsluitstroom.
- Het benodigde aantal aders (1 of 3 fases? met nul en aarde)
- De gewenste dikte in verband met spanningsverliezen.

Die laatste zou je creatief mee om kunnen gaan. Maar ook daarbij geldt. Laat een elektricien de beslissing nemen.

• otid
Allemaal bedankt voor het meedenken.
De kabel zit zo vast in het beton gegoten met ook nog een bocht dat nieuw kabel gewoon buitenom gaat komen.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 14:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pro-tip voor de volgende keer: nooit kabels en leidingen (behoudens vloerverwarming) direct in beton gieten. Altijd gebruik maken van een mantelbuis. Dan kan je naar verloop van tijd altijd de kabel vervangen. Als er een sluiting in de kabel zou zitten heb je hetzelfde probleem.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat snapt de TS nu ook wel. Misschien is de kabel niet eens door hem neergelegd..

Een YVMK kabel is doorgaan 3x2.5mm. Waarom zou een thuis-batterij daar niet opkunnen? Als het een 1-fase is zie ik het probleem niet (wat @BovenHond ook zegt).

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 15-11-2024 09:27 ]

Pagina: 1