De beste mini-ITX-game-pc - compatibliteitsprobleem

Pagina: 1
Acties:

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Bedankt voor het samenstellen van de mini-ITX BBG. Lijkt me een heel mooi systeem, of een mooi vertrekpunt om zelf nog wat verder aan te sleutelen.

Nu ben ik gedoken in de handleiding van de Era 2, en wat blijkt (en iets wat ook in diverse reviews bevestigd wordt) is dat het kunnen verschuiven van de 'spine' niet stepless is maar slechts kan in drie standen met 'nokjes' om de betreffende schroef in de juiste positie te krijgen.

In de door jullie aanbevolen CPU cooler (de Noctua met 65mm) zal de spine in nokje 1 moeten (voor 70mm ruimte in de kast), waardoor de dikte van de videokaart nog maar maximaal 48mm kan zijn. Echter, de genoemde Asus videokaart is dikker dan dat en gaat dus helemaal niet passen. Sterker nog, er is volgens mij helemaal geen 7700XT/7800XT/7900GRE kaart op de markt die dunner is dan 48mm als de data in de Pricewatch helemaal correct is.

De eerstvolgende stand van de spine in '2', zorgt voor 63mm clearance voor de cpu cooler, en 56mm voor de GPU. Daarmee kunnen de genoemde GPU's wel passen, maar de genoemde Noctua dus niet.

Kortom, ik denk dat wanneer je toch de betreffende aanbevolen videokaart wil gebruiken, je dus op zoek moet naar een minder hoge cpu cooler. Misschien is dat de vermelding/aanpassing waard in jullie artikel? En in dat geval welke cpu cooler krijgt dan jullie aanbeveling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@ebia Bij een Mini-ITX-pc is het altijd passen en meten. We hebben de aanbevolen configuratie zelf gebouwd, zie ook de foto's en video's in Best Buy Guide: De beste mini-ITX-game-pc. We weten dus 100% zeker dat het past :)

Wellicht rekent Fractal met hoe ver de gpu uitsteekt vanaf het slot richting het zijpaneel, en is de meting van ASUS inclusief de backplate die iets de andere kant op uitsteekt?

Met dat staploze van de Era 2 is iets interessants aan de hand, blijkt nu ik daar in ben gedoken. In de documentatie die Fractal ons voorafgaand aan de release stuurde, staat letterlijk deze zin: "Offers 15 mm of internal build flexibility provided by a stepless, slidable central wall". Het woord 'stepless' komt nu echter niet meer voor op de productpagina van de kast, en ook de handleiding die jij noemt lijkt aan te sturen op het kiezen van één van de drie 'preferred' posities. Nu maakt dat voor deze BBG niet zo veel uit, maar blijkbaar is Fractal daarover dus op enig moment van gedachten veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-04 14:44
Je kan ook wel tussen de standen gaan zitten, er zitten alleen van die bobbeltjes tussen. Het zou op standje 1,5 zeg maar dan wel moeten lukken

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Bedankt voor de feedback.

Ik zag inderdaad de bobbeltjes en dat leek me een probleem voor de bijgeleverde schroefjes in ieder geval. Maar daar is vast wel een mouw aan te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrokwijt
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-02 17:02
Ik heb deze gebouwd! Met de precieze standaard onderdelen. :)
Heb alleen ook nog onder en boven Noctua fans.

De spine staat op stand 1 en dan past het perfect qua breedte.

Volgens de Era 2 manual en de hoogtes van de onderdelen dachten we stand 1,5 nodig te hebben.
Maar de spine is niet traploos. Er zitten ringetjes om de boutjes. Als je op stand 1,5 de boutjes vastdraait, dan schuift de spine vanzelf in stand 1 of 2. Of je moet precies op het bobbeltje vastdraaien, maar misschien dat hij dan bij een schokje gelijk naar 1 of 2 schiet en dan dus niet goed is aangedraaid.

De verplaatsbare spine is nogal handig bij het vervangen van de fans onderin. Alleen in stand 3 kan eentje de hoek maken om eruit te komen zonder de andere er eerst uit te halen plus alle kabels ertussen.

Ben ook blij dat ik die fans direct aan het begin heb vervangen, naderhand zou zoveel meer werk zijn geweest.