Goedemorgen,
Na het plaatsen van een nieuwe Lexar NVMe SSD in onderstaande systeem, kom ik niet meer in de BIOS en duurt het verschikkelijk lang voordat het systeem is geboot naar Windows 11. (lees 2 tot 3 min).
Nog voor ik Windows geinstalleerd had, kon ik wel in de BIOS komen, USB drive als first boot opgegeven want Windows instal.
De oude SSDs had ik ontkoppelt voor ik Windows installeerde en weer aangesloten na installatie.
Installatie Windows gestart - Ik kon de Nvme gewoon kiezen als installatie locatie, dus prima dat komt goed dacht ik.
Vervolgens die oude SSDs geformateerd in Windows.
Terug naar de BIOS want ik wilde de USB-drive niet meer als first boot dat moest de NVMe worden, maar die stond er dus niet tussen. Aantal instellingen in de BIOS aangepast om te kijken of de NVMe in de boot prio lijst kwam maar helaas niet. De Bios zag wel dat deze aangesloten was... maar ik kon er niks mee. Bios afgesloten, reset en ellende
Tijdens het booten gebeurt het volgende of juist niet:
Geen beeldscherm - Dus ook niet "druk op F2 - DEL om in BIOS te komen"
Toetsenboord licht een aantal keer op
Moederboord lampjes gaan aan en uit (kan even niet op de naam komen Debug leds?)
Er wordt gevraagd welke Windows ik wil op starten in een blauw scherm 10 of 11 - Lijkt of er 2 keer windows is geinstalleerd wat dus raar is want de vorige opstart SSD is geformateerd.
Dan kom ik in Windows en werkt alles naar behoren wat dus ook weer raar is want ik heb de NVMe nooit als bootable kunnen opgeven. Ik kom niet meer in de BIOS, hoe vaak ik ook op F2 of DEL druk tijdens het booten, het systeem gaat niet verder tot ik stop met drukken.
Wat ik al heb geprobeerd:
Ram sticks 1 voor 1 getest - Zelfde uitkomst: Geen scherm, boot wel, traag etc.
Alles ontkoppelt qua rand apparatuur, behalve scherm - Zelfde uitkomst.
CMOS/BIOS Reset Door middel van Batterij in/uit - Zelfde uitkomst
Oude SSDs weer ontkoppelt - Zelfde uitkomst
Wat ik nog niet heb gedaan:
BIOS update - omdat ik niet in de BIOS kom ben ik hier heel huiverig voor.
NVME eruit gehaald (denk dat ik hier mee moet starten..geen tijd voor gehad)
Windows opnieuw instaleren (Kan niet? Want ik kan de USB niet aanwijzen als first boot?)
Mijn vragen zijn dus:
Hoe kom ik weer in de BIOS en hoe stop ik tijdens de boot dat er gevraagd wordt of ik Windows 10 of 11 wil opstarten. En waarom is het opstarten zo traag...
Ik zoek opties welke ik zelf nog niet heb benoemd, zodat ik in 1 keer een hele berg kan proberen.
Mijn dank is groot voor het meedenken / lezen!
Na het plaatsen van een nieuwe Lexar NVMe SSD in onderstaande systeem, kom ik niet meer in de BIOS en duurt het verschikkelijk lang voordat het systeem is geboot naar Windows 11. (lees 2 tot 3 min).
Nog voor ik Windows geinstalleerd had, kon ik wel in de BIOS komen, USB drive als first boot opgegeven want Windows instal.
De oude SSDs had ik ontkoppelt voor ik Windows installeerde en weer aangesloten na installatie.
Installatie Windows gestart - Ik kon de Nvme gewoon kiezen als installatie locatie, dus prima dat komt goed dacht ik.
Vervolgens die oude SSDs geformateerd in Windows.
Terug naar de BIOS want ik wilde de USB-drive niet meer als first boot dat moest de NVMe worden, maar die stond er dus niet tussen. Aantal instellingen in de BIOS aangepast om te kijken of de NVMe in de boot prio lijst kwam maar helaas niet. De Bios zag wel dat deze aangesloten was... maar ik kon er niks mee. Bios afgesloten, reset en ellende
Tijdens het booten gebeurt het volgende of juist niet:
Geen beeldscherm - Dus ook niet "druk op F2 - DEL om in BIOS te komen"
Toetsenboord licht een aantal keer op
Moederboord lampjes gaan aan en uit (kan even niet op de naam komen Debug leds?)
Er wordt gevraagd welke Windows ik wil op starten in een blauw scherm 10 of 11 - Lijkt of er 2 keer windows is geinstalleerd wat dus raar is want de vorige opstart SSD is geformateerd.
Dan kom ik in Windows en werkt alles naar behoren wat dus ook weer raar is want ik heb de NVMe nooit als bootable kunnen opgeven. Ik kom niet meer in de BIOS, hoe vaak ik ook op F2 of DEL druk tijdens het booten, het systeem gaat niet verder tot ik stop met drukken.
Wat ik al heb geprobeerd:
Ram sticks 1 voor 1 getest - Zelfde uitkomst: Geen scherm, boot wel, traag etc.
Alles ontkoppelt qua rand apparatuur, behalve scherm - Zelfde uitkomst.
CMOS/BIOS Reset Door middel van Batterij in/uit - Zelfde uitkomst
Oude SSDs weer ontkoppelt - Zelfde uitkomst
Wat ik nog niet heb gedaan:
BIOS update - omdat ik niet in de BIOS kom ben ik hier heel huiverig voor.
NVME eruit gehaald (denk dat ik hier mee moet starten..geen tijd voor gehad)
Windows opnieuw instaleren (Kan niet? Want ik kan de USB niet aanwijzen als first boot?)
Mijn vragen zijn dus:
Hoe kom ik weer in de BIOS en hoe stop ik tijdens de boot dat er gevraagd wordt of ik Windows 10 of 11 wil opstarten. En waarom is het opstarten zo traag...
Ik zoek opties welke ik zelf nog niet heb benoemd, zodat ik in 1 keer een hele berg kan proberen.
Mijn dank is groot voor het meedenken / lezen!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 187,99 | € 187,99 |
1 | Moederborden | ASRock B650 LiveMixer | € 152,47 | € 152,47 |
1 | Videokaarten | Powercolor Red Devil RX 5700 XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse G300A Triple Fans Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2023) | € 84,55 | € 84,55 |
1 | SSD's | Lexar NQ790 2TB | € 99,90 | € 99,90 |
Totaal | € 644,81 |