Vraag

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Topicstarter
Goedemorgen,

Na het plaatsen van een nieuwe Lexar NVMe SSD in onderstaande systeem, kom ik niet meer in de BIOS en duurt het verschikkelijk lang voordat het systeem is geboot naar Windows 11. (lees 2 tot 3 min).

Nog voor ik Windows geinstalleerd had, kon ik wel in de BIOS komen, USB drive als first boot opgegeven want Windows instal.
De oude SSDs had ik ontkoppelt voor ik Windows installeerde en weer aangesloten na installatie.
Installatie Windows gestart - Ik kon de Nvme gewoon kiezen als installatie locatie, dus prima dat komt goed dacht ik.
Vervolgens die oude SSDs geformateerd in Windows.
Terug naar de BIOS want ik wilde de USB-drive niet meer als first boot dat moest de NVMe worden, maar die stond er dus niet tussen. Aantal instellingen in de BIOS aangepast om te kijken of de NVMe in de boot prio lijst kwam maar helaas niet. De Bios zag wel dat deze aangesloten was... maar ik kon er niks mee. Bios afgesloten, reset en ellende :'(

Tijdens het booten gebeurt het volgende of juist niet:
Geen beeldscherm - Dus ook niet "druk op F2 - DEL om in BIOS te komen"
Toetsenboord licht een aantal keer op
Moederboord lampjes gaan aan en uit (kan even niet op de naam komen Debug leds?)
Er wordt gevraagd welke Windows ik wil op starten in een blauw scherm 10 of 11 - Lijkt of er 2 keer windows is geinstalleerd wat dus raar is want de vorige opstart SSD is geformateerd.

Dan kom ik in Windows en werkt alles naar behoren wat dus ook weer raar is want ik heb de NVMe nooit als bootable kunnen opgeven. Ik kom niet meer in de BIOS, hoe vaak ik ook op F2 of DEL druk tijdens het booten, het systeem gaat niet verder tot ik stop met drukken.

Wat ik al heb geprobeerd:
Ram sticks 1 voor 1 getest - Zelfde uitkomst: Geen scherm, boot wel, traag etc.
Alles ontkoppelt qua rand apparatuur, behalve scherm - Zelfde uitkomst.
CMOS/BIOS Reset Door middel van Batterij in/uit - Zelfde uitkomst
Oude SSDs weer ontkoppelt - Zelfde uitkomst

Wat ik nog niet heb gedaan:
BIOS update - omdat ik niet in de BIOS kom ben ik hier heel huiverig voor.
NVME eruit gehaald (denk dat ik hier mee moet starten..geen tijd voor gehad)
Windows opnieuw instaleren (Kan niet? Want ik kan de USB niet aanwijzen als first boot?)

Mijn vragen zijn dus:
Hoe kom ik weer in de BIOS en hoe stop ik tijdens de boot dat er gevraagd wordt of ik Windows 10 of 11 wil opstarten. En waarom is het opstarten zo traag...

Ik zoek opties welke ik zelf nog niet heb benoemd, zodat ik in 1 keer een hele berg kan proberen.

Mijn dank is groot voor het meedenken / lezen! _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenASRock B650 LiveMixer€ 152,47€ 152,47
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse G300A Triple Fans Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM650 (2023)€ 84,55€ 84,55
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 644,81

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
Hoe heb je je bios gereset?
Stekker uit het stop contact en batterij eruit?
Hoelang de batterij eruit gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Probeer eens dit programma van asrock te downloaden genaamd.
Restart to UEFI ver:1.0.15 < Dit hebben ze ooit eens gemaakt omdat als je Ultra Fastboot aanzet het vaak te snel opstart om F2 /Del toets indruk te registeren en hij al bezig is met windows te laden.

https://www.asrock.com/mb...pecification.asp#Download

Daarmee kan je de computer dwingen om gelijk of bij de volgende keer dat hij opstart naar de bios/UEFI te gaan. Werkt dat wel? ;)

je kan ook tijdens het opstarten van windows, de computer resetten voordat windows geladen is (Soms moet dit een paar keer) en dan kom je in het automatisch herstel menu van windows terecht en daar ga je dan naar "advanced options > UEFI Firmware settings. Dan start hij ook op in de bios UEFI.

Als jij de boot volgorde wil veranderen van windows 10/11 ga je in windows naar Configuratiescherm > Systeem > en dan rechts in de lijst bij verwante instellingen ga je naar > Geavanceerde systeeminstellingen> opstart en herstelinstellingen. En daar kan je dan aangeven welke windows je als standaard wil opstarten en of je die lijst wel of niet wil zien en voor hoelang.

[ Voor 47% gewijzigd door angerfist-yentl op 15-11-2024 00:46 ]

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@angerfist-yentl je kan vanuit het windows login scherm ook naar "recovery" gaan en daar dan besluiten om te herstarten naar de EUFI bios.

Dus windows L om je profiel te "locken"
dan shift in houden en rechtsonder herstart selecteren ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Topicstarter
Hell-Slave schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:58:
Hoe heb je je bios gereset?
Stekker uit het stop contact en batterij eruit?
Hoelang de batterij eruit gehad?
Ik had de batterij eruit gehaald. Naar mijn weten zou de BIOS dan moeten resetten(?)
Yes!
30 seconden tot een minuut.

@angerfist-yentl Hier kan ik wel wat mee, heel erg bedankt!
@Damic Zo zie je maar weer, iedere dag leer je weer :). Dit kende ik niet, ga ik ook proberen, thanks!

Zo heb ik aardig wat opties om van het weekend verder te sleutelen :)