Voorrang download bij upload instellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hallo allemaal,

Weer even geleden dat ik een vraag op het forum gepost heb. Het antwoord heb ik ook al geprobeerd te vinden met de search, maar of mijn search-parameters waren toch niet juist genoeg of het is nog niet voorgekomen bij andere users. Maar dat laatste kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Ik werk veel in de cloud (Onedrive). Als ik dan een groot bestand upload is mijn download-capaciteit eigenlijk zodanig beperkt dat ik eigenlijk niet eens meer fatsoenlijk kan browsen. Dat gebeurt dus bij Onedrive, daar zou ik de mogelijkheid hebben om de snelheid te knijpen.
Maar het gebeurt ook in de browser. Ben ik een bestand aan het uploaden, kan ik amper (of lees: eigenlijk niet) browsen.

Is daar iets aan in te stellen? Dat een download (inkomend dataverkeer) voorrang heeft op een upload (uitgaand dataverkeer)?

Windows 11 (laatste versies) waarbij mijn workstation op een Draytek router (als switch) op het KPN-Experia modem is ingesteld. Intel netwerkdrivers zijn ook de laatste versies voor zover ik kan zien.

Dank alvast voor het meedenken en het eventueel verwijzen naar andere bronnen om te raadplegen.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Alle reacties

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:31
Wat voor een internet verbinding heb je?
Als het nog dsl is dan beinvloed de upload inderdaad de download. Je zou dan eventueel de upload kunnen beperken. Dat zou op die Draytek moeten kunnen maar dan moet je die wel als router gebruiken.

Als je glas of coax hebt zou de upload geen negatief effect moeten hebben op de download voorzover ik weet.
Dan is het misschien de hardware die het niet bij kan benen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Als je de upload knijpt tot 85-90% van het maximum, dan zou je download daar geen last van moeten ondervinden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Maar kun je dat dan zo instellen dat het dynamisch is? Dus dat ie enkel geknepen wordt bij gelijktijdige download/upload?

Ik kan de eerste reactie op mijn vraag niet meer zien hier...What happened to that? Die user stelde de vraag wat voor verbinding ik heb: KPN 100Mbit. Dat is geen glasvezel (ligt hier wel in de straat), en dus een DSL-verbinding. Exacte type kan ik zo snel niet achterhalen.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:55

D4NG3R

kiwi

:)

Dat is helaas inherent aan xDSL. Als je de uplink vol trekt, blijft er van de downlink weinig meer over en vice-versa.

Heeft je router QoS (Quality of Service) mogelijkheden? Zo ja willen die wel eens helpen, niet alleen bij veel gebruikers maar ook om de lijn een beetje bruikbaar te houden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Mijn Draytek heeft die mogelijkheid wel. Daar zou ik wel eens naar kunnen kijken...en ik ben in overdag de hoofdgebruiker.

Ik heb bij mijn vorige workstation daar eigenlijk nooit zo echt merkbaar hinder in ondervonden. Bij mijn huidige systeem lijkt het merkbaarder.
Daarom probeer ik er hier ook eens navraag naar te doen.

[ Voor 45% gewijzigd door Dexter op 14-11-2024 10:52 ]

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:31
Dexter schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:49:
Mijn Draytek heeft die mogelijkheid wel. Daar zou ik wel eens naar kunnen kijken...en ik ben in overdag de hoofdgebruiker.

Ik heb bij mijn vorige workstation daar eigenlijk nooit zo echt merkbaar hinder in ondervonden. Bij mijn huidige systeem lijkt het merkbaarder.
Daarom probeer ik er hier ook eens navraag naar te doen.
Als je op dsl zit is een overstap naar glas een overweging. Dan heb je synchroon up/download en hier geen last van. Afgaande op je eerste post gebruik je de Draytek als switch? Om van de QoS gebruik te maken zal je de Draytek wel moeten inzetten als router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D4NG3R schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:43:
Dat is helaas inherent aan xDSL. Als je de uplink vol trekt, blijft er van de downlink weinig meer over en vice-versa.
Het is inherent aan iedere access technologie, ook glasvezel, want internetverkeer is overwegend TCP en pakketjes die binnenkomen moeten dus bevestigd worden. Als die bevestigingen (te) lang in de rij staan, dan zal de server stoppen met meer verzenden tot ze wel binnen komen.

Je loopt er op asymmetrische verbindingen sneller tegenaan, maar het is zeker niet specifiek eraan en je kunt het met glas net zo doen als je echt veel data te versturen hebt.

Overigens zijn er meerdere workarounds. Zorgen dat je nooit meer dan 80% van je werkelijke uploadbandbreedte (doe een speedtest als je niets uploadt om die te achterhalen) gebruikt is de makkelijkste. Maar als je router QoS-functies heeft kun je kijken of je ACKs, of iig kleine pakketjes voorrang kunt geven in de upstream boven overig verkeer of iig maximaal grote pakketjes.

Oslik blyat! Oslik!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Dank allemaal voor jullie waardevolle inbreng en reacties!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:07:
[...]

Het is inherent aan iedere access technologie, ook glasvezel, want internetverkeer is overwegend TCP en pakketjes die binnenkomen moeten dus bevestigd worden. Als die bevestigingen (te) lang in de rij staan, dan zal de server stoppen met meer verzenden tot ze wel binnen komen.

Je loopt er op asymmetrische verbindingen sneller tegenaan, maar het is zeker niet specifiek eraan en je kunt het met glas net zo doen als je echt veel data te versturen hebt.

Overigens zijn er meerdere workarounds. Zorgen dat je nooit meer dan 80% van je werkelijke uploadbandbreedte (doe een speedtest als je niets uploadt om die te achterhalen) gebruikt is de makkelijkste. Maar als je router QoS-functies heeft kun je kijken of je ACKs, of iig kleine pakketjes voorrang kunt geven in de upstream boven overig verkeer of iig maximaal grote pakketjes.
Dat knijpen van de upload wil ik wel eens proberen. Probeer ik dat het beste op het modem (dan is het altijd aan de hand, ook bij mobiele verbindingen en ook voor andere users) of kan ik zoiets ook in mijn Windows omgeving lokaal op mijn machine instellen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dexter schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:48:
[...]

Dat knijpen van de upload wil ik wel eens proberen. Probeer ik dat het beste op het modem (dan is het altijd aan de hand, ook bij mobiele verbindingen en ook voor andere users) of kan ik zoiets ook in mijn Windows omgeving lokaal op mijn machine instellen?
Beperken van verkeer bij de bron (Onedrive-instellingen op je PC) is doorgaans makkelijkst. Op de modem zou kunnen als die dergelijke functionaliteit bezat, maar ik twijfel of een Experia dat soort geavanceerde functies heeft. Maar je zegt ook een Draytek router ertussen te hebben. Die zou mogelijk iets kunnen betekenen, afhankelijk van exacte type en opties als je het als router ipv switch zou inzetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TjibbeBuijsman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:50
Het beperken van de upload-snelheid van de OneDrive app kun je in de OneDrive instellingen opgeven. Ik heb ook gemerkt dat OneDrive als je veel bestanden upload, een beperkende factor wordt en zonder beperking de hele verbinding gebruikt.
Dit merk je dan niet alleen zelf, maar als de upload vol is ook andere gebruikers (van dezelfde verbinding). Ik heb dan ook al een tijdje een upload-snelheid limiet ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Je hoeft maar een heel klein beetje te knijpen (5%) en echt niet helemaal naar 80% terug te gaan.
Een download heeft alleen maar last van een upload als de hele verbinding door die upload wordt dichtgeknepen

Die download moet ook wat upload capaciteit houden om acknowledge pakketje terug te kunnen sturen(te uploaden).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 09:30
Ik gebruikte vroeger wel eens het programma Netlimiter om per programma de up en/of download te beperken.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
The Reeferman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:56:
Ik gebruikte vroeger wel eens het programma Netlimiter om per programma de up en/of download te beperken.
Ow jah, Netlimiter! Dat gebruikten wij in de ISDN tijd ook. Helemaal niet meer aan gedacht dat dat nog wel eens zou kunnen bestaan.
Ik ga eens checken wat dat zou kunnen doen. Werkte destijds perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Dexter op 18-11-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Netlimiter is niet meer gratis, alleen de 28 dagen trial is gratis.
Upload limiteren in de Onedrive client lijkt mij het slimste.

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 18-11-2024 10:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:46:
Netlimiter is niet meer gratis, alleen de 28 dagen trial is gratis.
Upload limiteren in de Onedrive client lijkt mij het slimste.
Prijstechnisch gezien zeker waar, maar ik loop ook tegen het probleem aan bij uploads in bijvoorbeeld Internet Explorer. Dus ik ga even bekijken of het zinvol is om Netlimiter aan te schaffen of dat de Onedrive-knijpen-optie in voldoende gevallen een oplossing biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Hmm ik heb hier een 1000/100 verbinding van Ziggo maar ik merk eigenlijk nooit iets hiervan terwijl ik ook Onedrive gebruik met grote bestanden etc.

Misschien doet mn Ziggo modem hier iets voor?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:14
Netlimiter of soortgelijk programma gebruikten wij vroeger ook zelfs nog met onze Multikabel modems. :P
Er is geen gratis goed alternatief tooltje meer zo te zien.

Maar je kan de upload snelheid beperken met behulp van de group policy instellingen.

Windows OS Hub: Throttling Network File Transfer Speed on Windows
The Windows Club: QoS not working in Windows Server

Als je niet in een domein zit moet je ook nog een extra register aanpassing doen:
VoiceElements: Setup QoS Settings in Windows
Superuser: QoS policy not limiting bandwidth
Resolution If you need to DSCP values to take effect on the adapter which does not have Domain access, you need to add the following registry on the system:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\Tcpip\QoS

Type: REG_SZ

Name: Do not use NLA

Value: 1

Create key "QoS" if it does not exist.

After you create the above registry key, you need to reboot the computer.
Even geprobeerd en het werkt inderdaad. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk3Z3meZTHkl6hM-Ik-6iHWf1UM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjTjFbYPtK9c1tauAP8KB63Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door The_Doman op 18-11-2024 14:39 ]

Pagina: 1