Graag feedback op 1440P gamecomputer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tanarus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 00:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC zal voornamelijk gebruikt worden voor gamen op 1440p. Daarnaast standaard Office toepassing. De PC is ter vervanging van mijn andere PC. Ik hoop met dit systeem weer een jaar of 5 mee vooruit te kunnen. Ikzelf speel Apex Legends. Mijn kinderen spelen wel wat spellen van de huidige generatie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet een specifiek budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Ik geef niks om RGB.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat ik weer een jaar of 5 mee vooruit kan.

Ga je overklokken?
Nee, geen verstand van.

Wat verwacht je van ons?
Graag feedback op onderstaande lijst. Ik heb deze gebaseerd op lijsten uit andere topics en de Tweakers BBG. Ik twijfel zelf vooral over de videokaart. Is dit overkill? Kan ik beter gaan voor een 4080 Super? Is een videokaart van rond de €600 ook afdoende om de komende jaren mee vooruit te kunnen?
Ik zou graag een OLED monitor willen proberen. Deze Viewsonic is qua prijs met meest aantrekkelijk en de reviews die ik kan vinden zijn prima. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze monitor? Of toch beter voor een meer gerenommeerd merk gaan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 330,60€ 330,60
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 949,-€ 949,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 92,-€ 92,-
1MonitorsViewSonic XG272-2K-OLED Wit, Zwart€ 599,-€ 599,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 57,85€ 57,85
1ToetsenbordenLogitech G Pro (Clicky, Qwerty US)€ 99,-€ 99,-
1MuizenLogitech G Pro Wireless Zwart€ 77,-€ 77,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 112,-€ 112,-
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Nova 7X Wireless€ 149,-€ 149,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 121,05€ 121,05
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.915,40

Alvast bedankt voor de feedback!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markdouma
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-02 12:43
Hoi Tanarus,

Mooie lijst! Op basis hiervan kun je denk ik echt wel een mooi systeem samenstellen en lang met veel plezier op gamen. Dat gezegd hebbende, alles valt of staat met jouw wensen. Wat betekent future-proof voor jou?
  • Wil je 1440p alles op Ultra spelen en 100 fps halen?
  • Vind je het prima om de instellingen wat naar beneden te schroeven om zo 100 fps te halen?
  • Boeit 100 fps jou niet en wil je je games zo mooi mogelijk spelen en 60 fps halen?
  • Wil je gebruik maken van Raytracing of interesseert jou dat niet?
  • Wil je gebruik maken van DLSS of speel je liever native?
Dat maakt nogal verschil voor het advies dat ik kan geven.
  • Wil je raytracing en DLSS --> zeker voor de 4080 gaan;
  • Wil je tussentijds bv nog een keer je GPU upgraden of wil je met dit systeem 5 jaar lang blijven spelen --> De meeste X870 moederborden bieden PCIe 5.0 ondersteuning voor de (waarschijnlijk) nieuwe generatie GPU's. Als je 5 jaar lang met dezelfde setup wilt spelen dan is dit mobo prima, maar als je gaat upgraden zou ik kijken naar de X870 borden (zelf heb ik de MSI MAG Tomahawk gehaald, maar ook de ASROCK Steel Legend is erg goed);
  • Als gamen voor jou het belangrijkste is --> kun je ervoor kiezen om voor een X3D variant van een CPU te gaan.
Heb helaas geen ervaring met de door jou gekozen monitor, zelf heb ik een OLED widescreen en ik kan je zeggen dat ik nooit meer terug ga naar iets anders. Once you go OLED.... ;)

Dus op basis van jouw wensen kun je hier een afgewogen keuze in maken. Hoop dat het je helpt!

• Markdouma
Net even wat reviews opgezocht over jouw monitor, dat ziet er uitstekend uit. Denk dat je er veel plezier aan gaat beleven.

• Tanarus
Hoi Markdouma,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

De games die hoofdzakelijk gespeeld worden zijn FPS. Dus hierin een wat hogere fps halen, is wel prettig. Wat mij betreft hoeft dit niet met alle instellingen op ultra. Wat betreft Raytracing en DLSS, wist ik niet goed wat dit precies doet. Heb me er nu in verdiept en zijn wel technieken die een game grafisch een mooie boost kunnen geven. Dus misschien beter voor NVIDIA gaan.

Wat betreft het moederbord. Degene die ik gekozen heb, heeft PCI-e 5.0 ondersteuning? Of zie ik dat verkeerd?

Wat betreft de processor, lees ik dat de X3D varianten momenteel qua prijs/kwaliteit verhouding minder aantrekkelijk zijn, vandaar mijn keuze voor de 9700x.

• Markdouma
Je hebt helemaal gelijk, ik ben in de war met al die verwarrende benamingen van de nieuwe moederborden. Uuh ik bedoel, ik was je natuurlijk aan het testen ;) Alle B650E borden hebben PCIe 5.0 ondersteuning, dus wat dat betreft zit je goed. Het is een goed bord (en aanzienlijk goedkoper dan een X870-variant), dus dan niets meer aan doen!

Qua CPU heb je inderdaad gelijk dat in prijs/kwaliteit de x-varianten beter zijn dan de X3D varianten. Ik was vooral nieuwsgierig naar je wens hierin, aangezien je aangeeft dat je niet echt een prijsplafond hebt. Op 1440p zou ik ook eerder investeren in een beter GPU, dus je keuze voor de 9700x is geenzins fout, het is een mooie machine.

Over ray-tracing: ik heb zelf altijd erg veel moeite om het te zien, terwijl anderen dit gelijk zien. Je kunt altijd wat vergelijkingsvideo's opzoeken. De enige game waar ik het echt wat vond toevoegen, was Cyberpunk 2077. DLSS gebruik ik wel erg veel en ben ik erg blij mee, vooral als ik niet voldoende frames haal. AMD heeft ook een upscaling techniek, maar die is momenteel nog niet zo goed als DLSS. Ook daarover zeggen sommigen het verschil bijna niet te zien, terwijl ik dat juist direct zie. Objectief is Nvidia hier beter, maar je kunt ook zeggen dat er een gedeelte persoonlijke voorkeur bij komt kijken.

Veel plezier met het samenstellen van je systeem. Ik denk dat je een mooie set bij elkaar hebt gebracht. Je overige onderdelen kast, RAM, CPU koeler, SSD, voeding, allemaal dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanarus
Geeft de 7700 tray voor mijn build momenteel een betere prijs/kwaliteit verhouding dan de gekozen 9700x?

Misschien beter daarvoor gaan i.c.m. een 4080 super?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik vind dat AMD een potje heeft gemaakt van de naamgeving van haar processoren waardoor generatie vergelijkingen last zijn.

Een 9800x3d is de opvolger van 7800x3d, een 9700x is de opvolger van de 7700 (non x) zo lijkt het. En de 7800x3d is een 7700x met het stukje extra geheugen. En de 7700 is de 65 watt versie van de 7700x die 105 watt mag verbruiken. Snapt u hem nog?

Lastig is vast te stellen wat je echt nodig hebt. Leg desnoods deze resultaten hieronder eens langs de reviews die je gezien hebt. Het systeem betreft een 7700x met 4070 super.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP36cYG5AZN4W0B7WiUMXZpFWng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVv7RNiG7xF9kT6ycuMYqlhc.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de sprong naar nvidia wil maken dan is de 7700 zeker een mooie processor, maar je hebt eigenlijk al wel een hele mooie videokaart gekozen. Wil je ray tracing? Dan is nvidia een soort van must.

[ Voor 9% gewijzigd door teun-v op 15-11-2024 21:21 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Bedankt voor je antwoord.

Ik denk dat raytracing niet perse iets is waar ik gebruik van zou willen maken. Maar de DLSS upscale techniek, daar lees ik wel goede verhalen over. Maar AMD heeft ook een soortgelijke upscale techniek. Ik vraag me af hoe dat zich in de toekomst gaat ontwikkelen, als upscaling misschien wel verschil gaat maken bij toekomstige games, als je moet gaan downscalen qua settings, omdat je videokaart verouderd raakt. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markdouma
Tanarus schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:36:
Bedankt voor je antwoord.

Ik denk dat raytracing niet perse iets is waar ik gebruik van zou willen maken. Maar de DLSS upscale techniek, daar lees ik wel goede verhalen over. Maar AMD heeft ook een soortgelijke upscale techniek. Ik vraag me af hoe dat zich in de toekomst gaat ontwikkelen, als upscaling misschien wel verschil gaat maken bij toekomstige games, als je moet gaan downscalen qua settings, omdat je videokaart verouderd raakt. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Wat je momenteel ziet is dat bij nieuwe games DLSS/FSR bijna een must is, omdat games zo matig geoptimaliseerd zijn. Er zijn ook genoeg games die wel gewoon mooi draaien hoor, maar denk dat upscaling zeker een feature is die belangrijk gaat zijn in de toekomst, of je kaart nu verouderd is of niet. Zelf heb ik een 3080 en ik ben erg blij met upscaling, dan krijg ik toch nog aardige frames een een prima beeld.

Wat de toekomst brengt qua strijd tussen DLSS (Nvidia) en FSR (AMD) is lastig te voorspellen. Momenteel is DLSS echt een tandje beter, maar wie weet of hier verandering in komt. De afgelopen 4 jaar ligt AMD wel echt achter op dit gebied en het is lastig te zeggen of ze kunnen bijhalen.

Misschien is hier nog iemand die wat kan zeggen over FSR (icm een AMD kaart), aangezien ik mijn info uit artikelen haal en zelf nooit met FSR heb gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slide74
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik vermoed dat niemand meer kan zeggen over FSR behalve wat je zelf al zegt. De rest is speculatie.
Zelf kies ik nagenoeg voor dezelfde pc maar met een iets goedkopere RTX 4070 SUPER. Die kaart verwacht ik over ongeveer 5 jaar te vervangen voor 10 jaar gebruik totaal.
(Mijn huidige pc is prima nog voor de meeste 1080 spellen met nieuwe RX6600. Die gaat straks 10 jaar mee en staat ruim 12 uur per dag aan. Vandaar dat ik ook kies voor deze zuinige 9700X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:44
Dat geheugen staat niet op de QVL van dat moederbord. Ik had het ook gekocht nadat ik in de QVL gezocht had op F5-6000J3038F16GX2 aannemende dat dat voldoende was, maar het is de trident versie F5-6000J3038F16GX2-TZ5N die dan naar voren komt en niet de F5-6000J3038F16GX2-FX5. Om zelfs specifieker te zijn, geen enkele FX5 kit van Gskill komt voor in de QVL van de B650E-F.

Ik heb dat setje teruggestuurd en heb deze besteld: uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30

Die staat in de QVL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Bedankt weer voor de reacties! Ik ga nog eens nadenken of ik de meerprijs van de 4080 super te verantwoorden vind wat betreft raytracing en DLSS.

Tevens bedankt voor de tip wat betreft het werkgeheugen. Ik heb de Corsair vengeance nu aan de wensenlijst toegevoegd.

[ Voor 88% gewijzigd door Tanarus op 16-11-2024 16:35 ]

Pagina: 1