Probleem: Airco in schuur, graag jullie meedenken/oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slingshot27
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-08 17:34
Beste tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een airco in de woonkamer staan (7 kWh) met de buitenunit aan de zijkant van het huis.
Aan de zijkant van het huis is nu één lange schuur gebouwd van 9 meter lang en 1,50 meter breed.
De buiten unit van de airco staat nu ook in deze schuur, ongeveer 1,50 meter van de deur aan de achterzijde.
Dit zou geen probleem zijn bij de mensen die ik het heb nagevraagd.

Echter nu blijkt dit wel een probleem te zijn. Ik gebruik de airco om de woonkamer te verwarmen en daardoor wordt de temperatuur in de schuur behoorlijk koud. Hierdoor gaat de airco volgens mij minder presteren omdat de lucht waaruit de warmte moet worden gehaald staat kouder wordt.

Boven de deur aan de achterzijde zit een sparing om lucht binnen de laten en onder is hij 5 cm open.
Dit lijkt niet genoeg te zijn om te voorkomen dat de temperatuur in de schuur daalt en waarschijnlijk bij koelen in de zomer stijgt. Wanneer ik de deur aan de achterzijde openzet, lijkt de airco weer goed te functioneren.

Hoe zou dit probleem opgelost kunnen worden? Graag jullie tips,. ik zit hier nu erg mee in mijn maag.
Bijvoorbeeld gat boven de deur groter maken?
Gat in het dak maken (afvoer zeg maar)?
Airco verplaatsen op het schuurdak?

Bijgesloten de foto's van de situatie.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ktnouqz6SWp2IFvF6xnTSxNMrKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APcNsPKam3457wkG7Zpvgdab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swJqRRyUS1doj_qCLwnU_EOBqWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cp6hBW99I2S7GbsxX70bJFU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIlPRcAqlCalU64I9jt2T5gh4nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2tnExfXNnDVGjy3epN2x4pF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWy3AhFJ7L4Fdaf8x3s944fM6Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xveSlklPIaxewmtWtpOfraPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:11
beste oplossing is de airco unit boven de schuur hangen, andere oplossingen gaan de efficiëntie van de unit niet erg omhoog helpen.
Je zou een geforceerde luchtstroom door je schuur kunnen creëren, maar of het lekker werkt betwijfel ik.
Dit zou geen probleem zijn bij de mensen die ik het heb nagevraagd.
deze mensen niet meer om advies vragen trouwens... 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door hfolkers op 14-11-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 12:25
Dit lijkt mij echt veel te krap voor een goede circulatie.
De unit zal veel minder effectief zijn op deze manier.
De enige manier om dat op te lossen is zorgen voor een goede circulatie dus bijvoorbeeld de deuren open te laten maar dan nog is het minder effectief lijkt mij.

Verplaatsen naar het dak zou naar mijn mening het beste zijn maar dat is nogal een operatie.
Hele grote roosters zal wellciht iets helpen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
Kan je niet direct tegenover de airco in de wand van je schuur een "high flow" ventilatie rooster plaatsen?
Bij voorkeur eentje ter grootte van je airco ventilator?
Zoiets?
https://www.ventilatielan...itenmuurrooster-rvs/1479/

Dan kan je warme (zomer) of koude (winter) lucht uit je airco unit direct de schuur uit.

[ Voor 16% gewijzigd door GarBaGe op 14-11-2024 10:36 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
de deur van je schuur twee meter verder naar achteren plaatsen, net achter de unit dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:58

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

No Hands schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:38:
de deur van je schuur twee meter verder naar achteren plaatsen, net achter de unit dus.
De enige juiste oplossing. De rest blijft aanknoeien.

En hoe groot is is je huis dat je een 7 kWh airco nodig hebt?
Of is het waardeloos geïsoleerd?

[ Voor 17% gewijzigd door TTommie op 14-11-2024 23:58 ]

Mr. T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
De beste oplossing is de airco boven het dak te hangen.

Je kan eventueel proberen de poort te vervangen door een meer open poort. (Traleiwerk)
Bijvoorbeeld dit.
https://hekkenpoorten.nl/...oort-met-dubbel-staafmat/

Een rooster in de gevel richting buren zou ik niet doen, de schuur kan als klankkast fungeren, en hij hangt al niet heel erg ver van de erfgrens.

In de schuur zal de prestatie altijd slechter zijn, ook in de zomer.
De koude/warme lucht kan toch niet vrij wegstromen, en daardoor zal hij gaan recirculeren wat altijd iets van het rendement afsnoept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

FRANQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:05:
De beste oplossing is de airco boven het dak te hangen.
Tja, maar hier zit het probleem in dat er dan aan de installatie moet worden gewerkt. Wellicht de mooiste optie maar dan heeft die eerst de beste mensen nodig die de airco om te beginnen hebben opgehangen.

Zo te horen is dit weer zo'n gesjeesde jongen geweest. Ik bedoel dit had nooit zo opgehangen mogen worden wegens gebrek aan ventilatie. Tevens vraag ik mij nog steeds af waarom 7kWh? Dat ding zal behoorlijk pendelen ben ik bang voor. En ook aan geluids en resonantiedemping is helemaal niets gedaan. Ding hangt aan de muur zonder dempende maatregelen. Waarom hangt die? Waarom niet netjes op bigfoots op de grond.

Maar goed, die installateur zou ik er niet meer bij willen hebben en een andere als je die al kan vinden gaat niet snel aan het werk van een ander zitten. Dus ik vermoed dat je naar een oplossing zal moeten werken om de installatie heen....

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 12:25
7kWh is inderdaad erg fors.
Ik verwarm de woonkamer van zo'n 50m2 met een 3.5kWh en dat gaat makkelijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

TTommie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:27:
[...]

Tja, maar hier zit het probleem in dat er dan aan de installatie moet worden gewerkt. Wellicht de mooiste optie maar dan heeft die eerst de beste mensen nodig die de airco om te beginnen hebben opgehangen.

Zo te horen is dit weer zo'n gesjeesde jongen geweest. Ik bedoel dit had nooit zo opgehangen mogen worden wegens gebrek aan ventilatie. Tevens vraag ik mij nog steeds af waarom 7kWh? Dat ding zal behoorlijk pendelen ben ik bang voor. En ook aan geluids en resonantiedemping is helemaal niets gedaan. Ding hangt aan de muur zonder dempende maatregelen. Waarom hangt die? Waarom niet netjes op bigfoots op de grond.

Maar goed, die installateur zou ik er niet meer bij willen hebben en een andere als je die al kan vinden gaat niet snel aan het werk van een ander zitten. Dus ik vermoed dat je naar een oplossing zal moeten werken om de installatie heen....
Als ik het goed lees, hing de airco er al voor de schuur gebouwd werd; dat kan je die installateur niet kwalijk nemen. Daarnaast is er niets mis met aan de muur hangen: praktisch als je de ondergrond wil ophogen, ze worden minder vuil etc.

Maar het probleem is hier (dit topic) de bouwer van de schuur geweest en niet de installateur van de airco.
Dat er het eea schort aan gekozen vermogen, ophanging, demping etc. is een ander verhaal (en topic) :)

@slingshot27 Staat de buitenkant van je nieuwe schuur tegen het hek aan of is de buitenkant van je schuur, gelijk het hek (op de erf afscheiding)?
anders zie ik alleen heil in een groot rooster plaatsen direct tegenover de airco. Op die manier kan de flow van de buitenunit de lucht vanzelf naar buiten duwen en zorgt natuurlijke ventilatie zelf wel voor aanzuig. Desnoods zet je een rooster / schoorsteen in het dak om dat te faciliteren.
Of wat @No Hands aangeeft. Je maakt dan effectief je schuur wel kleiner, maar je hebt dan geen probleem meer met de airco.

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 15-11-2024 08:36 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 14:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ga er even vanuit dat een buitenunit minimaal 1000m3/h aan luchtverplaatsing nodig heeft, en reken dan uit wat de inhoud van je schuur is. Dit gaat op deze manier niet werken.

Zelfs een akoustische omkasting om een buitenunit heeft al negatieve gevolgen voor het rendement van je airci/warmtepomp, laat staan dat je de buitenunit inpakt in een schuur met een beperkte inhoud.

De enige structurele oplossing is om de buitenunit te verplaatsen naar een plek waar deze weer vrij kan "ademen" dus bovenop het dak van de schuur of aan de zijkant/achterkant van de schuur. Alle andere oplossingen zijn niet optimaal.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
Ik heb hetzelfde probleem opgelost door tegenover de airco een gat in de muur te maken + ventilatie rooster en een ombouw om de unit die de lucht door het rooster forceert, de verse lucht zuigt hij aan onder/langs de deur.

in jouw geval zal dat niet super werken aangezien de airco midden in de schuur staat. Wat je evt wel kunt doen is de "gebruikte" lucht proberen af te voeren door het dak.
Anders is er denk ik niet veel meer aan te doen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 15:35
Alle ideeën met roosters, schoorsteen etc. blijft behelpen. Je schuur is nu nog leeg maar de bedoeling is denk ik ook dat het een opslag wordt? Door de lage temperatuur kun je dan ook nog eens allemaal vochtproblemen gaan verwachten, aangezien de buitenlucht gaat condenseren op alle koude oppervlaktes.

Accepteer je verlies en laat de buitenunit buiten de schuur ophangen, elke euro die ja aan andere oplossingen besteed is weggegooid geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Notna schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:31:
[...]

Als ik het goed lees, hing de airco er al voor de schuur gebouwd werd; dat kan je die installateur niet kwalijk nemen. Daarnaast is er niets mis met aan de muur hangen: praktisch als je de ondergrond wil ophogen, ze worden minder vuil etc.
LEt's agree to disagree, ik had het anders gelezen namelijk. Dat de schuur er al was. Dus wie heeft nu gezegd dat het wel kon? Degene die de schuur heeft gezet of de installateur.

Maar een airco aan een muur hangen is wat mij betreft altijd een no go. Er komen te vaak geluidsproblemen uit. En dan bedoel ik eigenlijk nog niet eens geluid maar resonantie. Het internet staat er vol mee. Dat een hoop mensen dit wel doen, wil nog niet zeggen dat het goed is. Het is bijna altijd de goedkoopste en daarmee de meest gekozen optie.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:11
TTommie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:56:
[...]

LEt's agree to disagree, ik had het anders gelezen namelijk. Dat de schuur er al was. Dus wie heeft nu gezegd dat het wel kon? Degene die de schuur heeft gezet of de installateur.

Maar een airco aan een muur hangen is wat mij betreft altijd een no go. Er komen te vaak geluidsproblemen uit. En dan bedoel ik eigenlijk nog niet eens geluid maar resonantie. Het internet staat er vol mee. Dat een hoop mensen dit wel doen, wil nog niet zeggen dat het goed is. Het is bijna altijd de goedkoopste en daarmee de meest gekozen optie.
Vaak (maar niet in dit geval) is er ook geen ruimte om hem op de grond te plaatsen.
Bij mij had hij op het platte dak kunnen staan, maar daar vind je nog meer horror verhalen over.
Ik heb resonantie dempende pluggen gebruikt, en dempende rubbers tussen ophang beugel en airco unit, moet zeggen dat de resonanties bijna niet opvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 12:58
TTommie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:56:
[...]

tsjah vaak wordt er denk ik ook niet zo over nagedacht. De airco boer heeft het hier nooit gevraagd. Ik had best, achteraf gezien, wat meer willen betalen dat beide buitenunits op de grond hadden gestaan. Helaas dus resonantie. Ik ga ze na deze winter wel nog vragen deze toch op de grond te plaatsen...

Beste oplossing voor TS is denk ik de buitenunit bovenop de schuur te zetten ( kan dit qua gewicht en trillingen? ) De pijpjes zijn daarvoor lang genoeg want de afstand tussen airco en binnenunit wordt een stuk korter. De airco boer laten langskomen hiervoor lijkt mij het beste. Tip, kijk of het kan om deze niet aan het huis te bevestigen ;)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Vergeet ook niet dat die berging vol komt te staan.

Als hij in de berging blijft dan zal je er ruim omheen een vrije ruimte moeten houden.

Dat ding naar boven het dak verplaatsen zal inderdaad wat kosten, maar dat zijn kosten die wel te overzien zijn.
2-3 uurtjes uurloon, en vacumeren.

Als het dak nog niet dicht had gezeten had hij hem misschien zelf wel hoger kunnen hangen, de leidingen zijn flexibel genoeg om met beleid omhoog gebogen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-09 16:45
Ik heb bijna vergelijkbaar dezelfde situatie, maar dan met 4 airco units. De zijkant is voorzien van schuttingdelen waardoor er wel iets meer doorstroming is, maar het gaat prima. Ik heb nergens last van. Zowel in de zomer bij het koelen als bij de winter het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 17:43
De leiding loopt naar boven, dus het lijkt iet meer te zijn dan het omhangen van de airco en leidingen iets korter te maken. Dat is ansich goed te doen, maar wel wat werk met bijbehorende kosten natuurlijk. Heb je gelijk meer bergingsplaats, want anders moet je toch ruimte om de unit heen vrijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:17
Daar wordt je inderdaad niet vrolijk van.

Mijn 7kW buitenunit heeft een nominaal debiet van 3600 m3/uur. Vaak raden fabrikanten aan minimaal 30 cm aan de achterkant vrij te houden en 70 cm aan de voorkant om recirulatie en een laag rendement te voorkomen. Meer is natuurlijk beter maar aannemers en installateurs interpreteren dit gegeven meestal als "dan doen we dat, want dat is het mooist".

Gaat de koude lucht (+ het meeste lawaai) naar de tuin van je buren? of staat daar een muur?. Een gat + roosters in de muur zodat de machine van zich af kan blazen is natuurlijk een idee, maar om hierboven genoemde redenen niet ideaal, of je moet een betimmering maken om de lucht rechtstreeks naar buiten af te voeren. Misschien kun je de uitgeblazen lucht dan zelfs naar boven leiden en roosters bovenaan maken?

Beste is om de unit 90 graden te draaien en te accepteren dat je dat stuk tuin eigenlijk niet kunt gebruiken, maar dat lijkt me geen optie.
Andere optie is inderdaad naar het dak verplaatsen of de deur verzetten en de schuur in te korten.

Voordeel is dan wel dat je die 7kW waarschijnlijk niet nodig zal hebben, nadeel is er waarschijnlijk ook geen optimaal rendement wordt behaald. Bij mij gaat de unit tenminste pendelen in mijn 170 m2 woning.

Edit: er is een klein strookje tussen de schuur en het huis van de buren, maar als je hem zo op het dak plaatst dan zal er koude lucht over het dak (+ eventueel dakraam) van de buren worden geblazen. Naast dat je mogelijk niet voldoet aan de maximale geluidsnorm op de erfgrens is dit natuurlijk niet erg aardig; Misschien slapen de buren (of de kinderen) wel onder dat dakbeschot.
Waarom zou je hem niet gewoon een paar meter naar boven verplaatsen? moet je wel de canbus kabel doorlussen.
Of een combinatie: op het dakje met de ventilatie in het verlengde van je tuin.

[ Voor 19% gewijzigd door Lothlórien op 15-11-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

hollandnick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:51:
[...]

tsjah vaak wordt er denk ik ook niet zo over nagedacht. De airco boer heeft het hier nooit gevraagd. Ik had best, achteraf gezien, wat meer willen betalen dat beide buitenunits op de grond hadden gestaan. Helaas dus resonantie. Ik ga ze na deze winter wel nog vragen deze toch op de grond te plaatsen...
En daar sla je dus precies de spijker op zijn kop. De airco boer heeft er nooit naar gevraagd, maar ik vind dat die die verplichting wel zou moeten hebben. Sterker nog, ik vind dat hij er aansprakelijk voor gesteld zou moeten kunnen worden. Moet jij eens opletten hoe snel dit dan wel in een keer goed kan gaan. Hij weet dat dit probleem op kan treden, en als die dit niet weet is die dus niet kundig. En vandaar de opmerking dat die aansprakelijk gesteld kan worden.

En ja, daar staan dan vaak wel meerkosten tegenover. Maar nu is het ophangen, aansluiten, afrekenen en wegwezen. En bij klachten is alles moeilijk en lastig en kost het vaak vele malen meer, dan als het in 1 keer goed was gedaan. En in dit geval is het TS die het probleem ervaart, maar hoe vaak ik wel niet mensen over de vloer heb gehad met van de buren hebben een airco opgehangen, en ik heb de overlast.

Van daaruit mijn uitgangspunt, een WP hoort op de grond bij voorkeur op een betonnen sokkel. En vanuit daar netjes opbouwen. Maar ja, dat is vele malen meer werk en duurder dan hem ergens ophangen aan een beugeltje van pisbakken staal, met een rubberen ringetje dat alle trillingen zogenaamd op moet vangen. Het werkt gewoon niet.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:17
voorlichting is sleutel hier. Wij hebben toen halverwege de installatie gelukkig wel op de pauzeknop gedrukt om na te denken over de plaatsing, maar in de aansluiting binnen zitten alsnog een paar dingetjes die beter op een andere manier hadden gekund. (zoals het aansluiten van de gasketel op de interne mengmodule i.p.v. een bypass direct op de leidingen).

een installateur mag er niet van uitgaan dat een leek hier verstand van heeft en wel aan de bel trekt als het anders had gemoeten.

Ik ben het met TTommie eens dat deze plaatsing te krap is in de eerste plaats en dat bij deze manier van aansluiten de kans op resonantie en geluidsoverlast ook veel groter is. mKleinman gaf ook al aan: aanvoer en afvoer van 1000m3/uur verse lucht is echt het minimum. Het liefst dus 4 keer zoveel bij jouw unit.

Als aanvulling op de betonsokkel wil ik wel meegeven dat condenswaterafvoer ook belangrijk is om het aantal defrosts te beperken. 2 sokkels voor de staanders met grind in het midden zou nog beter zijn. Die betonsokkel kan overigens ook een ingegraven insluitband zijn... er is net wat meer fundering nodig dan op de kale aarde dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Lothlórien op 15-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slingshot27
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-08 17:34
Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.
Ik ga de buitenunit op het dak laten plaatsen.
Volgens mij is dat enige goede oplossing als ik hst zo lees.

En het beste is dan als ik het goed begrijp om hem haaks op gevel te zetten zeg maar zodat hij richting mij tuin blaast ipv richting de buren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

slingshot27 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:23:

En het beste is dan als ik het goed begrijp om hem haaks op gevel te zetten zeg maar zodat hij richting mij tuin blaast ipv richting de buren?
Nou, ik weet niet waar jouw kavel ophoudt en die van de buren begint, maar ik vermoed zomaar dat je eigenlijk ook niet aan de geluids eisen voldoet. Dat deed je vermoedelijk al niet, maar goed.

https://www.wasco.nl/content/geluidseisen#Rekentool

Neem dit maar door, en neem dan een wijs besluit.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 12:58
slingshot27 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:23:

Hoe lang hangt de airco er al en hoe ziet jouw tuin en die van je buren er uit? Voorheen hing die laag bij de grond en werd het geluid door de heg/schutting nog een beetje tegengehouden. Als die straks op het dak staat en bij je buren dicht bij de erfgrens komt te zitten waar ze mogelijk meer last ondervinden, kan het straks ook nog een dingetje worden. Nu je hem toch verplaatst zou je daar ook eventueel rekening mee kunnen houden

Is op de foto's alleen heel lastig te zien

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1