Telenet AP vs Ubiquiti Unifi AP

Pagina: 1
Acties:

• Hdhont
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 18:51
Dag iedereen

Ik heb de kans om via het werk goedkoop een Ubiquiti Unifi AP over te nemen om thuis te hangen.

Nu vroeg ik me af of dit een verbetering is tov de AP van telenet.

Momenteel staat het volgende er:

Telenet Access Point AP7465CE-TN

En ik kan kiezen uit de volgende 2 AP's

Ubiquiti Unifi AP AC Pro
Ubiquiti Unifi UAP AC HD

Welke zou de beste keuze zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
Denk niet dat het verschil gaat maken, zijn beide 802.11AC 5ghz accesspoints.

IS het niet zo dat je nu 2 accesspoints hebt? Dus telenet modem met ingebouwd accesspoint + los telenet accesspoint?

Als je naar ubiquiti overstapt wordt het aangeraden om de telenet wifi uit te zetten, heb je dus 2 unifi accesspoints nodig. Ik verwacht echter niet dat het je betere wifi gaat geven dan nu.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Hdhont
Ok, bedankt voor de info.

Klopt inderdaad dat er al een modem van Telenet is met ingebouwd AP en een los Telenet AP.

Dacht dat de unifi het misschien beter ging doen als er verschillende toestellen tegelijk verbonden waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
theoretisch misschien wel ja, vooral met een HD, maar de vraag is of je met thuisgebruik wel in dat scenario komt.

Is er iets specifieks waar je nu last van ervaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:48
Kies de telenet oplossing, dat is in iedere geval de veel goedkopere oplossing en verschil zul je niet merken denk ik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Bovenstaand advies is van een cafépraat-niveau.

Er is wel degelijk een belangrijk verschil tussen de Telenet-hardware en Ubiquiti.

De Ubiquiti Unifi UAP AC HD is een tweede Wifi AC-generatie (802.11n/ac Wave 2 met MU-MIMO-technologie) en zal dus betere prestaties leveren dan de AP7465CE-TN die dit niet ondersteunt.

MU-MIMO zorgt dat meerdere toestellen simultaan kunnen zenden en ontvangen.

[ Voor 20% gewijzigd door rafbelg op 14-11-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dank voor het compliment over onze kennis ;)

Ik kon nergens de technische specs van de AP7465CE-TN vinden behalve dat het een AC apparaat is dus geen idee of die mu-mimo heeft.

MU-MIMO is prachtig op papier maar in de praktijk maakt het echt veel minder waar dan beloofd.
Persoonlijk vind ik, naast tweakers wifi, smallnetbuilder ook mooie bron:
https://www.smallnetbuild...y-you-don-t-need-mu-mimo/

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2024 11:08 ]

• Hdhont
Bedankt voor de extra info. Even samenvatten:

Er is geen specifiek probleem waar ik tegen aanloop, soms wel iets trager als er met meerdere toestellen wordt gewerkt, maar nog steeds goed werkend.

Zoals eerder aangehaald, op het werk doen ze deze weg voor een zeer goedkope prijs omdat ze zelf nieuwe (wifi6) hebben gehangen.

Daarom dat ik even wou nagaan of het de moeite was om te wisselen of niet. Nieuw zou ik ze zelf ook niet kopen omdat dit inderdaad voor mijn thuisgebruik momenteel wel goed verloopt.

[ Voor 0% gewijzigd door Hdhont op 14-11-2024 11:10 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als je interesse hebt in beetje tweaken/hobbyen dan is het sowieso leuk product om aan te schaffen als het weinig kost :)
Ik zou erg echter niet direct zoveel betere wifi op verwachten maar wel leuke hobby erbij (controllertje installeren, vlans instellen, beetje tweaken etc etc)

• rafbelg
MU-MIMO zorgt duidelijk voor lagere latency. Als je met een handheld zou gamen, is dat wel voelbaar. Zeker als een ander familielid tegelijkertijd iets zit te streamen.

De vraag was of het een verbetering is en dan antwoord ik volmondig ja: de Ubiquiti Unifi UAP AC HD is een serieuze verbetering. (Kijk eens naar de volledige hardware specs en nieuwprijs van dat toestel.)

• laurens0619
@rafbelg
Ik adviseer je die smallnetbuilder link eens te lezen ipv alles te geloven wat verkopers zeggen ;)

• rafbelg
Geen woord over latency of Ubiquiti Unifi in die post.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:48
@rafbelg
Mu-Mimo kan enkel een voordeel opleveren als je met meerdere client veel van het netwerk vergt.

Lagere latency kan dan optreden maar is eigenlijk verwaarloosbaar ten opzichte van de latency die het internet zelf altijd heeft.
Die marginaal lagere latency wordt bereikt doordat andere gebruikers een andere spatial stream kunnen gebruiken en jouw verbinding niet hoeft te switchen, maar dat gaat alleen op als het aantal clients gelijk of lager is als het aantal spatial streams die het AP beschikbaar heeft dus in de praktijk maximaal 4, maar meestal maar 2.
En als er een client is die het maximale uit de verbinding trekt zal ook bij mu-mimo de andere clients daar heel veel last van krijgen.

En Ubiquiti AP's zijn prima, maar vreselijk overprized, ontzettend gehyped en alleen zinvol voor mensen die in-depth kennis van wifi hebben en daar voor willen betalen, maar persoonlijk zou ik dan voor professionele apparatuur gaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hdhont
Als ik daadwerkelijk het ubiquiti AP zal installeren, moet ik dan de wifi op mijn modem uitschakelen om problemen te vermijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
Inderdaad, als je voor eigen Wifi AP's kiest, schakel je de Telenet Wifi best uit omdat de MyTelenet-interface jou geen mogelijkheid biedt om dat Wifi-signaal volledig en correct te configureren.

[ Voor 3% gewijzigd door rafbelg op 14-11-2024 13:24 ]

Pagina: 1