Jaren-70 huis- Hoe verwarmen op eerste verdieping en zolder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoofN
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09 15:57
Wij een een jaren-70 huis gekocht; de overdracht is volgende week Het huis heeft nu een B-label en beschikt over praktisch geen enkele moderne duurzame feature.

We hebben, met dank aan jullie, al een plan voor isolatiemaatregelen: vloerisolatie, dakisolatie en spouwmuurisolatie. Daarnaast overwegen we om eventueel nieuw glas te plaatsen voor betere isolatiewaarden. We gaan ook vloerverwarming aanleggen op de begane grond, en de radiatoren daar verwijderen. Voor nu zal de vloerverwarming aangesloten worden op de recent vervangen, gasgestookte cv-installatie.

Voor de verdiepingen zijn we echter nog zoekende naar de beste oplossing m.b.t. verwarming. Op de eerste verdieping (2 slaapkamers + werkkamer) en de zolder (1 kamer + voorkamer) wordt momenteel verwarmd met radiatoren.

Ik ben op zoek naar antwoord op de vraag wat wij nu op de verdieping + zolder moeten doen, aangezien het naar mijn idee een mooi moment is om deze radiatoren moeten verwijderen. Moeten wij bijvoorbeeld de radiatoren vervangen door een multisplit airco-installatie die ook kan verwarmen. De ruimtes zullen vooral als slaapkamers gebruikt worden en moeten in de winter voldoende verwarmd kunnen worden (mede voor kinderen).

Enkele bijkomende feiten:
- Op ons dak liggen al 8 zonnepanelen
- We streven naar comfort én energie-efficiëntie, maar willen ook geen onnodig hoge investeringen doen als het verschil in verbruik of comfort minimaal is.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie of advies voor verwarmen op de verdiepingen? En is dit het moment om dit aan te pakken, aangezien het huis redelijk gestript wordt?

Alvast bedankt voor het meedenken! Als er vragen zijn of ik moet op een ander forum kijken hoor ik het ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:03
Hoeveel budget heb je en naar welke temperatuur moeten de slaapkamers, en moet dat 24/7?

Want als je enkel naar 17° stookt wanneer de kinderen boven zijn en niet met slapen gaan vraag ik me af of het de investering waard is.... En je het geld niet beter in isolatie kan steken.

Natuurlijk in zomer wel fijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 06:34
Ik had hetzelfde probleem en heb 1 airco in het trappenhuis gehangen om de verdieping sporadisch te verwarmen, naar behoefte van de kinderen, en de radiatoren verwijderd.

Heb je ook een badkamer op de verdieping ? Zo ja, wat ga je daarmee doen qua verwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:00
Lastig, wanneer je een woning goed isoleert is er afhankelijk van hoe warm je het daar wilt hebben op de bovenverdieping vaak maar weinig verwarming nodig (behalve de badkamer dan).
Mooiste is natuurlijk ook boven vloerverwarming, dan ben je de radiatoren kwijt. Maar anders zou ik de radiatoren zeker laten zitten voorlopig, dan kun je straks wanneer de boel geïsoleerd is beter inschatten of je ze nodig hebt.
Daarnaast wil je op termijn misschien een warmtepomp, vloerverwarming op de BG met overbemeten radiatoren op de verdieping is dan een mooie combi.
Airco om kleine ruimtes te verwarmen is niet ideaal en biedt een stuk minder comfort dan CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoofN
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09 15:57
99ruud99 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:49:
Hoeveel budget heb je en naar welke temperatuur moeten de slaapkamers, en moet dat 24/7?

Want als je enkel naar 17° stookt wanneer de kinderen boven zijn en niet met slapen gaan vraag ik me af of het de investering waard is.... En je het geld niet beter in isolatie kan steken.

Natuurlijk in zomer wel fijn...
Dit is inderdaad het idee. In sommige gevallen zal er gestookt worden naar 19 graden.
TWCRay schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:58:
Ik had hetzelfde probleem en heb 1 airco in het trappenhuis gehangen om de verdieping sporadisch te verwarmen, naar behoefte van de kinderen, en de radiatoren verwijderd.

Heb je ook een badkamer op de verdieping ? Zo ja, wat ga je daarmee doen qua verwarming?
In de badkamer zit een radiator die gasgestookt is.

Zullen voor nu de radiatoren laten hangen.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 22:53

cdoens

Peugeot-gek

In ons 1970-huis hebben we ook vloerverwarming op de eerste verdieping aangelegd. Daardoor krijg je veel meer ruimte in je kamers, want geen radiatoren meer.
Op de zolderkamer en -overloop hangen wel radiatoren. Daar vonden we vloerverwarming overkill en te duur (want houten vloer ipv steen)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 19:25
Als je ook nog na de overdracht wat bedenktijd hebt, kijk eens hoe goed de ketel de (beoogde) slaapkamers van de kinderen verwarmd als je de ketel op een lage temperatuur laat draaien die ideaal zou zijn voor je vloerverwarming beneden (bijv. 50-55C). Het is niet erg als het wat langer duurt om op temperatuur te komen zolang het genoeg is om de kamers op een comfortabele temperatuur te houden. Voor je eigen slaapkamer doe ik de aanname dat je er vooral slaapt en niet zo veel zit voor andere zaken, dan hoeft de radiator sowieso maar weinig bij te verwarmen omdat de slaapkamer dan wel fris mag zijn, maar als het bijv. ook een werk of hobby kamer is voor je zou ik die ook testen op een gelijke manier. Test ook altijd met ventilatie alsof er iemand in de kamer is (raam op kier dus bij enkel mechanische afzuiging zoals in veel jaren 70 woningen).

Als die test een ervaring geeft die net op het randje zit dan kom je met wat isoleren waarschijnlijk wel een heel eind, en met de zeldzame zeer koude dag kan je de CV temperatuur alsnog wat hoger doen. Is zo'n lage aanvoertemperatuur echt niet genoeg dan heeft verwarmen met bijv. airco's mogelijk wel zin, want je wil niet de efficiëntie van je vloerverwarming omlaag halen voor 1 of 2 kamers boven.
Pagina: 1