Mag ik zeggen dat ik dit alles een beetje vreemd vind? Begrijp me niet verkeerd. Japan is een geweldig land, ik ben letterlijk zelf net terug thuis van enkele weken rondtrekken doorheen Shikoku en Kyushu, maar heb zo een beetje het gevoel dat je wel heel snel ergens aan het inspringen bent zonder jezelf goed genoeg voor te bereiden. En dat laatste moet uiteraard niet als je op zoek wenst naar avontuur, maar ik zie hier toch enkele vreemde dingen.
Je hebt nota bene al een visum, en ja de klok tikt daar deze visa slechts mogelijk zijn tot je 30 bent, maar zit nog met vragen waarbij zelfs je werkgever blijkbaar niet zomaar een goed antwoord kan geven op de vraag hoe ze dit mogelijk kunnen maken voor jouw. Je schrijft dat je hoopt dat o.a. je werkgever een adviseur voor jouw kan regelen om enkele vragen op te lossen, maar daarbij moet ik direct de vraag stellen: welke meerwaarde heeft je werkgever aan het feit dat jij aan de andere kant van de wereld gaat werken? Waarom zouden zij gaan investeren in jouw avontuur? Wat brengt hen dat bij?
Werk je vandaag voltijds? Hoe ga je dat tijdens je periode in Japan terugbrengen naar deeltijds? Want dat is natuurlijik wel 1 van de vereisten van het visum. Doel van het visum is deeltijds te werken om de reis te bekostigen terwijl je het land en de cultuur ontdekt. Niet dat je voltijds gaat werken vanuit Japan voor een Nederlandse firma en enkel je weekenden gebruikt om de stad waarin je verblijft te gaan verkennen.
Heb je nagedacht over het tijdsverschil? 8u in de wintermaanden, 7u in de zomermaanden. Als je af en toe moet vergaderen met mensen hier in NL is dat niet altijd even leuk, want als men dan hier een meeting inplant in de late namiddag, dan ben jij mogelijks tot na middernacht bezig met een meeting. En dat in een land waar de zon vroeg op komt (en vroeg onder gaat).
Waar ga je verblijven in die periode? Ben je al op zoek gegaan naar accomodatie in steden of dorpen die je aanstaan, heb je de prijzen al bekeken van locaties die je voor enkele weken/maanden kunt hurten? Heb je al naar je budget daar rond gerekend? Bedenk dat vele Japanse appartementen, zeker de goedkopere, enorm klein zijn, vaak gaat men dat een 1LDK noemen, alles in 1 ruimte. En als je dan in 1 van de grote steden gaat zitten en wat kwaliteit wenst, dan lopen de kosten snel op. Ask me how I know. Zeker voor langere verblijfsduren raad ik aan om weg te blijven uit de gouden driehoek Tokyo-Kyoto-Osaka.
Vergeet daarnaast ook niet dat je door je visum gedurende dat jaar Japan niet binnen kunt komen als toerist. Dat betekend geen mogelijkheid tot belastingvrij aankopen, geen mogelijkheid voor een JR Pass, en ook enkele andere toeristische voordelen die wegvallen.
Ik zou dus zeggen: begin met een meer concreet plan te vormen. Hoe lang wil je naar ginder gaan, waar ga je verblijven, hoe ga je de balans maken tussen werken en reizen, en hoe ga je dat budgetair rondkrijgen. Als je eenmaal die basis hebt, kun je verder gaan kijken wat er nog allemaal noodzakelijk is. Want vandaag zeggen dat je niet weet of je meer/minder dan 6/8 maanden naar een ander land trekt, terwijl je het visum al hebt (heeft dat geen startdatum?) zorgt er ook voor dat je je moeilijk kunt orienteren. En het laatste wat ik iemand toewens is door slecht advies het avontuur te moeten inkorten, zoals bij mij enkele jaren terug is gebeurd in Dubai.
Qwerty-273 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:48:
@
Valorian het is inderdaad 8 maanden van een periode van 1 jaar (dat is niet een kalender jaar maar een periode van 12 maanden)
[...]
Maar dat is de letter van de wet, als je zeker bent dat je maximaal een jaar daar zal blijven en daarna weer "lang" in NL zal wonen, lijkt het mij uitschrijven voor maximaal 4 maanden wel erg veel werk opleveren (allerlei verzekeringen/abonnementen opzeggen in NL en vervolgens weer moeten activeren na terugkomst, etc. etc.). Dan kan het makkelijker zijn om dit gewoon door te laten lopen.
Betekent natuurlijk wel dat je aangifte moet doen van je wereldinkomen in NL, je premies moet door blijven betalen, etc. etc.
Ik ken de NL wetgeving niet in dat opzicht, maar in BE heeft het feit dat je je uitschrijft mogelijks wel een interessant effect. Voor vele belastingen wordt namelijk een pijldatum van 1/1 gebruikt. Als je op 1/1 geen inwoner bent van Belgie, betaal je dat jaar o.a. geen gemeentebelasting, provinciebelasting, onroerende voorheffing op het kadastraal inkomen, ... . Dus toen ik met de feestdagen 2020 terug naar BE verhuisde, heb ik netjes tot na de feestdagen gewacht om mij opnieuw in te schrijven
No keyboard detected. Press F1 to continue.