Lekkende buitenunit airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julie1997
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Goedenavond,

Augustus dit jaar hebben we twee binnenunits (airco) laten installeren die samenwerken met één buitenunit. Tijdens de koude dagen zijn we begonnen met het huis te verwarmen d.m.v. deze airco. De airco verwarmt ontzettend goed, echter is ons nu het volgende opgevallen. Onder de buitenunit ligt een grote plas water. Op zich is dat niet gek, ik weet dat een airco condenswater moet afvoeren (en dat dit bij de buitenunit gebeurt). Wat we echter wel bijzonder vinden is dat (tijdens verwarmen met de airco in huis) het condenswater van onderen uit de buitenunit lekt naast de afvoerpijpjes voor het condenswater. Zie bijgevoegde foto.

De groene cirkel betreft de twee afvoerpijpjes voor het condenswater. Hier komt condenswater netjes uit vandaan als we in de zomer het huis koelen met de airco.

Echter, wanneer we nu in de herfst/winter het huis verwarmen, komt condenswater niet uit de twee afvoerpijpjes. Het condenswater lekt uit het gat waar de rode cirkel omheen staat. Zie rode pijl voor de druppels water die naar beneden vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V99-DxtWkHXi3u11ROZOIsMTEr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgHGiseSBhIhC8p8O3KSQow4.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal of is dit niet in orde? Zou dit mogelijk condens van de buitenlucht kunnen zijn die neerslaat op de buitenunit? Het druppelt met meerdere druppels per seconde.

Vriendelijke groet,
Julie

Beste antwoord (via Julie1997 op 13-11-2024 19:25)

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:03

RnB

Ik vermoed dat de groen-omcirkelde afvoerpijpjes de afvoer van je binnenunits zijn en dat rood-omcirkelde gat in de buitenunit is de afvoer van je buitenunit.

Ik ben zelf even kwijt waar het water condenseert (binnen of buiten) bij welke functie (koelen of verwarmen), maar beide is normaal.

Stom, ik had beter moeten lezen. Je geeft zelf al aan dat het water uit het gat van de buitenunit komt wanneer je verwarmt. Maar totally fine dus, er ontstaat condenswater in de buitenunit ipv in de binnenunit bij koelen.

[ Voor 27% gewijzigd door RnB op 13-11-2024 19:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:03

RnB

Ik vermoed dat de groen-omcirkelde afvoerpijpjes de afvoer van je binnenunits zijn en dat rood-omcirkelde gat in de buitenunit is de afvoer van je buitenunit.

Ik ben zelf even kwijt waar het water condenseert (binnen of buiten) bij welke functie (koelen of verwarmen), maar beide is normaal.

Stom, ik had beter moeten lezen. Je geeft zelf al aan dat het water uit het gat van de buitenunit komt wanneer je verwarmt. Maar totally fine dus, er ontstaat condenswater in de buitenunit ipv in de binnenunit bij koelen.

[ Voor 27% gewijzigd door RnB op 13-11-2024 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Niet handig dit boven een deur te hangen als je er mee gaat verwarmen, zeikt straks water uit als het vriest/bijna vriest. Grond eronder wordt spek glad.

Tevens zijn er opvangbakken te krijgen die het condenswater opvangen, liefst met tracing. Zou erg handig zijn in deze opstelling.

Eerste hit op google:
https://www.aircosuper.nl/Kunststof-lekbak-940x420mm

Verder niet gekeken of maat goed is en of er tracing in aanwezig is.

[ Voor 20% gewijzigd door plaspvd op 13-11-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julie1997
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
@plaspvd

Slim! Nog helemaal niet over nagedacht eigenlijk, dat de boel straks spekglad wordt als het vriest. Nu is mijn nieuwbouwwoning helaas niet zo breed… drie buitenunits langs elkaar en dat was het dan met de breedte van mijn woning 😂 grapje. Er was helaas geen betere plek om de buitenunit op te hangen.

Ik zal eens kijken naar zo’n opvangbak. Goede tip!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:26
Het is heel normaal dat de buitenunit bij verwarmen condenseert, je bent in principe de buitnelucht aan het koelen en met deze temperatuur onder het dauwpunt. Straks in de winter zul je zien dat er ijs op komt.

Ik kan zo niet zien wat voor merk je hebt maar elk merk heeft wel een mogelijkheid om de buitenunit aan een afvoer te koppelen. Als ze net hangen zou ik de installateur er naar vragen.

Hier ook een buitenunit (staat op de grond) en zoals @plaspvd aangeeft, dit kan in de winter behoorlijk wat ijs opleveren op de grond, dat hebben we hier ook al gehad onder de buitenunit. Daaonder hebben we bestrating weg gehaald en grind eronder gedaan, nu loopt het meeste weg of blijft in het grind zitten.

Let er wel op dat als je een kunstof lekbak of afvoer neemt dat hier een verwarming op komt. (verwarmingslint in of om de buis/ bak) Als de unit gaat defrosten in de winter komt er behoorlijk wat water af wat "warm" is en vervolgens de afvoer/ lekbak in loopt en daar bijna direct bevriest. Als die dat een paar keer doet dan hangt er een paar kilo ijs boven je hoofd.

[ Voor 13% gewijzigd door nodri2000 op 14-11-2024 15:01 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 14:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

RnB schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:

Precies dit dus,

Bij ons komt uit dat gat ook 't water hoor van die buitenunit. Ik moet daar nog wel iets mee, want in de wintermaanden komt er ijs op de grond te liggen op die plek. Spekglad dus. Wellicht dat ik er eens een slangetje ofzo op zet.

Of een bison vochtvreter eronder.

Professioneel Heftruck Syndroom

• nodri2000
NeFoRcE schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:59:
[...]

Precies dit dus,

Bij ons komt uit dat gat ook 't water hoor van die buitenunit. Ik moet daar nog wel iets mee, want in de wintermaanden komt er ijs op de grond te liggen op die plek. Spekglad dus. Wellicht dat ik er eens een slangetje ofzo op zet.

Of een bison vochtvreter eronder.
Een vochtvreter gaat je niet helpen, die is na 2 dagen vol omdat die probeert de buitenlucht te ontvochtigen. Afvoeren kan altijd maar ook voor jou geldt, kijk naar verwarming van de afvoer.

Je zult niet de eerste met een verstopte afvoer en een buitenunit die kapot is omdat de afvoer dicht gevroren is. Het meest vervelende is dat dit gebeurt bij temperaturen van rond de 0 graden en niet bij strenge vorst. De reden daarvoor is dat dan de vochtigheid erg laag is.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

nodri2000 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:05:
[...]

Een vochtvreter gaat je niet helpen, die is na 2 dagen vol omdat die probeert de buitenlucht te ontvochtigen. Afvoeren kan altijd maar ook voor jou geldt, kijk naar verwarming van de afvoer.

Je zult niet de eerste met een verstopte afvoer en een buitenunit die kapot is omdat de afvoer dicht gevroren is. Het meest vervelende is dat dit gebeurt bij temperaturen van rond de 0 graden en niet bij strenge vorst. De reden daarvoor is dat dan de vochtigheid erg laag is.
Dat van bison was natuurlijk een grapje ;)

Het is ook niet zoveel vocht hoor, een heel klein plasje, maar dat is juist goed, dan is het dus wel dooi als het uit het apparaat komt. Ik ga mij pas zorgen maken als er bij verwarmen geen plas water op de grond ligt, en dus alles bevriest in de buitenunit. :)

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 18:39
Het zelf een Mitsubishi Heavy airco en bij de unit kwam een soort van tuitje wat je in dat gat kan draaien. Google op "airco drain elbow". Daarop een slangetje (tuinslang werkt prima) en het liefst ergens in een afvoer.

Zeker als je de hele winter gaat verwarmen dan blijft dat maanden lang een natte plek.

Even vragen aan de installateur, mogelijk hebben ze die nog liggen of dat ze die bij een nieuwe unit bewaren voor jou.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

MrNOnamE schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:08:
Het zelf een Mitsubishi Heavy airco en bij de unit kwam een soort van tuitje wat je in dat gat kan draaien. Google op "airco drain elbow". Daarop een slangetje (tuinslang werkt prima) en het liefst ergens in een afvoer.

Zeker als je de hele winter gaat verwarmen dan blijft dat maanden lang een natte plek.

Even vragen aan de installateur, mogelijk hebben ze die nog liggen of dat ze die bij een nieuwe unit bewaren voor jou.
Goeie, 13 december wordt hier nog een airco geinstalleerd, ik zal ze gelijk even vragen of ze dat mee willen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:53
Slangetjes heeft geen zin, met een beetje vorst is dat slangetje zo dichtgevroren. Of je moet er over de volle lengte een warmtelint in doen.

Volgens mij onderschat men hier een beetje wat een plens aan water een buitenunit kan lozen als het vriest en de unit zo nu en dan gaat defrosten :X Je wilt zorgen dat hij het water zo snel mogelijk kwijt is, zodat je niet dit soort taferelen krijgt: Wuursj in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek". Als het water niet goed weg kan, dan kan er onderin een flinke ijslaag opbouwen en je fan daarop kapot slaan: BlazeMuis in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"

Erg leerzame video, mocht je nog niet helemaal begrijpen hoe een airco/warmtepomp werkt: YouTube: Heat Pumps: the Future of Home Heating

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2024 15:29 ]

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 18:39
ThinkPad schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:12:
Slangetjes heeft geen zin, met een beetje vorst is dat slangetje zo dichtgevroren. Of je moet er over de volle lengte een warmtelint in doen.

Volgens mij onderschat men hier een beetje wat een plens aan water eruit komt als het vriest en de unit zo nu en gaat defrosten. Je wilt zorgen dat hij het water zo snel mogelijk kwijt is, zodat je niet dit soort taferelen krijgt: Wuursj in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
Klopt, met vorst zal dat dichtvriezen en mogelijk wat lekken. Heb dit zelf ook gehad bij mijn airco's in de vorige woning. Scheelt dat het maar 2 weken per jaar vriest (als we geluk hebben), zolang het overdag boven 0 is dooit het pijpje nog open.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

MrNOnamE schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:15:
[...]

Klopt, met vorst zal dat dichtvriezen en mogelijk wat lekken. Heb dit zelf ook gehad bij mijn airco's in de vorige woning. Scheelt dat het maar 2 weken per jaar vriest (als we geluk hebben), zolang het overdag boven 0 is dooit het pijpje nog open.
Hangt er inderdaad wel een beetje van af hoe en waar ie hangt. Bij ons hangt ie op de noordzijde op 2m hoogte. Maar de nieuwe airco komt voor het huis, waar bijna geen wind of neerslag oid komt, en ik bouw er nog een douglasbehuizing om heen. Ik ga in de aanleg wel rekening houden met een eventueel warmtelint. Goeie.

De airco op 2m hoogte heeft nog nooit vriesissues gehad.

• nodri2000
NeFoRcE schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:07:
[...]

Dat van bison was natuurlijk een grapje ;)

Het is ook niet zoveel vocht hoor, een heel klein plasje, maar dat is juist goed, dan is het dus wel dooi als het uit het apparaat komt. Ik ga mij pas zorgen maken als er bij verwarmen geen plas water op de grond ligt, en dus alles bevriest in de buitenunit. :)
Zet de unit maar op verwarmen bij een buitentemperatuur van 3-4 graden. Dan ijst de unit helemaal op en zal gaan defrosten. Door de defrost komt er "warm" water onderin de buitenunit te liggen wat weg loopt. Probleem is dat als dat water vervolgens in een slangetje komt die onder de 0 graden is het daar begint te bevriezen. Het slangetje verstopt en de onderkant van de buitenunit loopt vol met water. Als de buitenunit weer gaat verwarmen beviest dat water. Dit bouwt langzaam op met alle gevolgen van dien.

Onze unit staat op "bigfoots" en zo'n 20-25cm van de grond af. Toch heeft de installateur ons op het hart gedrukt dat als het gaat sneeuwen we ervoor moeten zorgen dat de onderkant van de unit sneeuwvrij blijft. Dus geen sneeuwduin tegen de unit aan ivm afvoer water.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

nodri2000 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:31:
[...]

Zet de unit maar op verwarmen bij een buitentemperatuur van 3-4 graden. Dan ijst de unit helemaal op en zal gaan defrosten. Door de defrost komt er "warm" water onderin de buitenunit te liggen wat weg loopt. Probleem is dat als dat water vervolgens in een slangetje komt die onder de 0 graden is het daar begint te bevriezen. Het slangetje verstopt en de onderkant van de buitenunit loopt vol met water. Als de buitenunit weer gaat verwarmen beviest dat water. Dit bouwt langzaam op met alle gevolgen van dien.

Onze unit staat op "bigfoots" en zo'n 20-25cm van de grond af. Toch heeft de installateur ons op het hart gedrukt dat als het gaat sneeuwen we ervoor moeten zorgen dat de onderkant van de unit sneeuwvrij blijft. Dus geen sneeuwduin tegen de unit aan ivm afvoer water.
Dit is nog eens interessant. Ik wist niet dat 't zó ging. Ik kijk het dan wel even aan, als het echt een issue is, moeten we gewoon wat voorzichtiger zijn onder de airco :) thanks!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:08

fxs81

Julianadorp

Mooi draadje dit, ik ga het ook even in de gaten houden. De unit hangt op het balkon bij mij, uit de wind tegen de gevel dus verwacht niet echt problemen maar ik kijk echt op van de foto's met al dat ijs.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijenkan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo,
Ik heb nieuw hier maar heb een vraag waar jullie vast een goed antwoord op hebben.
Heb een AUX 3,5kw split unit gemonteerd, enkel voor verwarmen met de binnen-unit in een lage kast boven de grond. Alles werkt boven verwachting en erg snel warme lucht.
Echter de buitenunit gaat heel regelmatig in de ontdooicyclus met koud weer(2-4grad) en alles lekt dan naar beneden, waar het op de bodem langs een reeds aanwezig blok ijs lekt en aangroeit. na een dag gaat de fan aanlopen met veel herrie.
Ik heb de fanbladen al 2 cm ingekort, maar het gebeurt nog.
Zit nu te denken aan het volledig wegslijpen van de bodem, zodat het ijs geen houvast heeft en op de grond valt.
Of is er toch iets mis met de gasvulling????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijenkan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik hoorde nog iets over het verplaatsen van de sensor op de verdamper.
Pagina: 1